📁

رواية بيت بلا روح (كاملة جميع الفصول) بقلم مصطفى جابر

رواية بيت بلا روح عبر روايات الخلاصة بقلم مصطفى جابر

رواية بيت بلا روح (كاملة جميع الفصول) بقلم مصطفى جابر

مين  دي يا حازم واي فستان الفرح اللي هيا لابساه ده؟

حازم بهدؤء: دي سما مراتي يا روح ضرتك الجديده 

روح بصدمة: مرات مين يا حازم انت بتهزر صح.؟ 

حازم ببرود:  لا مبهزرش انا اتجوزت عليكي ودا شرع ربنا. 

روح بزعيق:  شرع ربنا اييي اللي يخليك تدخل عليا بيها وتجبهالي لحد هنا انتو بتفسروا الشرع علي مزاجكم. 

حازم بجمود:  صوتك ميعلاش عشان اقسم بالله هرمي عليكي يمين الطلاق دلوقتي ومش هتخرجي من هنا غير بالعباية اللي عليكي. 

روح بصدمة ودموع:  بعد كل دا بتهددني؟  لي يا حازم دا انا شايلاك انت واهلك من علي الارض شيل 

حازم ببرود: الموضوع ملهوش علاقه بيكي وانا حبيت اجدد يا روح يلا جهزي الاوضه اللي جنبك. 

روح بغضب: انت كمان هتدخلها شقتي وعلي عفشي. 

حازم بسخرية:  شقة مين يام شقة انتي عبيطة ولا عقلك فوت؟ دي شقتي و العفش دا مسؤؤل مني. 

سما بدلع: لو مش عاجبك يا روح ممكن تنزلي تقعدي تحت وتاخدي عفشك وانا هجيب الاحسن منه. 

روح بجمود:  انا موجهتلكيش كلام كلامي مع جوزي. 

عزة بسخرية:  ماهو مبقاش جوزك لوحدك بقا جوزنا احنا الاتنين

روح بصت له بدموع:  انا مش هسامحك يا حازم علي وجع قلبي دلوقتي. 

حازم بسخرية:  صدقي هموت وتسامحيني مش قادر اتنفس هههه ضحكتيني... المهم  انتي اللي هتجهزي لينا الصباحية بكرا. 

عزة بدلع:  يلا يا روحي سيبك منها.. 

... خدها ودخل جوا وهي جريت علي اوضتها.. 

روح بدموع:  لي يا حازم لي حرام عليك دا انا قولت انت سندي في الدنيا تقوم تغدر بيا بالمنظر دا عملت لك اي يمكن عشان الخلفة طب ما العيب منك انت وانا عديتها وقولت اصبر واتحمل واجيب العيب مني عشان مكسركش ومحسسكش بالوجع لي يا حازم ليييييي. 


... تاني يوم الصبح..

سما وهي قاعدة بتبص لروح بسخرية:  بصي يا رورو الفطار دا انتي اللي هتعمليه كل يوم تمام انا عايزة أكل سخن وريحة البيت تبقي زي الفل 

روح بجمود:  أنا مش خدامة هنا أنا مرات الراجل اللي انتو خطفتوه مني. 

سما بدلع مستفز:  يا نهار أبيض انتي بتزعقيلي كده ليه يبت انتي..  هو من اولها كده مش طايقاني من أول يوم.


.. دخل حازم فجأة..

سما تجري عليه: حازم كويس انك جيت يا حبيبي  روح بتزعق ليا من غير سبب وعايزه تطردني من البيت وانا والله ما عملتش ليها حاجة.

روح بصدمة:  إيه أنا قولت كدا انتي بتكدبي ليه...  يا حازم حازم دي بتتبلي عليا أنا ما عملتش حاجة غير إني قولتلها ان انا مش خدامة.

سما بدموع تمثيل:  شايف يا حازم دي بتكدبني وعاوزة تخرب حياتنا من اولها. 

حازم بغضب :  كفاية بقا يا روح لو مش عاجبك الوضع الباب يفوّت جمل أنا اخترت أجدد حياتي ومش هستغنى عن سما

روح بكره:  ربنا ينتقم منكم انتي اللي جايه تبوظي بيتي.


بالليل..

روح كانت قاعدة في أوضتها  قامت جابت هدومها وعلقتها في دولابها. 

سما دخلت بخبث:  إيه يا رورو بتجهزي هدومك ليه اوعي تقولي انك ماشية. 

روح بجمود :  اولا مش هنولهالك ومش هسيب بيتي تاني حاجه دي أوضتي وأحسنلك متدخليش هنا تاني.

سما بدلع:  حاضر دا أنا جايه أسلم عليكي بس.. 

...... بتضحك بخبث وتمشي.. 


بعد شوية..

روح بتدخل بتلاقي هدومها مرمية على الأرض ومتقطعة نصين..

روح بصدمة:  إييه اللي حصل مين اللي عمل كده. 

.. بتخرج تجري للصالون وهي ماسكة هدومها المقطعة..

روح بغضب :  مين اللي عمل كدا مين دخل أوضتي. 

سما قاعدة على الكنبة بتمثل البراءة:  إيه دا يا روح إيه اللي في إيدك دي هدوم قديمه عندك؟ 

روح بغضب:  لااا دي هدومي لسه كنت معلّقاها قدامك..  إنتي اللي عملتي كدا يا سما مفيش غيرك هنا. 

سما بمكر:  أنا دخلت أوضتك؟  انتي بتفتري عليا ولا إيه أنا طول الوقت قاعدة هنا قدام الشاشه متحركتش. 

روح بدموع:  كدّابة انتي اللي عملتي كدا وبتحاولي تغظيني. 

حازم كان داخل من الباب سمع آخر الجملة..

حازم باستغراب:  إيه الصوت العالي دا مالك يا روح. 

روح بدموع :  هدومي.. سما قطعت هدومي يا حازم. 

سما بسرعة تقوم تمثل العياط:  هو إيه اللي بتقوليه دا ليه بتتهميني بحاجة أنا ما عملتهاش انا معملتش حاجه يا حازم هيا اللي قطعتهم علشان تتهمني وتوقع بيني وبينك

روح بغيظ: كان يوم ما يعلم بيه الا ربنا  يوم ما جيتي هنا... انتي اي يشيخه كل ده كدب؟ 

حازم ببرود :  كفاية فضايح يا روح انا زهقت و عيب اللي بتعمليه ده. 

روح بحزن : بتقولي انا عيب؟؟ طيب يا حازم  حاضر... بس خليك فاكر انك عمال تظلمني. 

سما تبص لروح بخبث :  سيبك منها يا روحي شكلنا مش هنعرفو نعيشو مرتاحين طول ما هيا هنا.


بعد كام يوم..

أهل سما جم يزوروها في  البيت أمها وأختها قاعدين في الصالون وروح واقفة بتقدملهم الشاي.

أم سما ببجاحة:  هو دا الشاي دا طعمه مية زباله؟ 

روح بتحاول تمسك نفسها: هو الشاي حلو بس هروح أعملك غيره دلوقتي.

سما تقطعها بخبث:  لأ يا روح متتعبيش نفسك هاتي كوباياتك الفاضية كدا وأنا أعمل لماما بإيدي أصله مش أي حد يعرف يظبط شايها.

امها بخبث :  عندك حق أصل في حاجات مش الكل بيعرف يعملها  زي الطبخ وزي الخلفة.... الاطفال اللي بيربطو الراجل بمراته..  الا صحيح انتي  بقالك قد إيه متجوزة 

روح بهمس وهيا مكسورة: بقالي حوالي  خمس سنين. ..

أم سما بسخرية:  خمس سنين ومفيش عيل لا حول ولا قوة إلا بالله دا انتي أرض بور علي كدا .

حبيبة بضحك:  طب يا ماما يمكن العيب في حازم. 

سما بسرعه:  لأ يا حبيبتي حازم راجل مية مية العيب مش منه.

روح بدموع:  شكرا لذؤقكم وكلامكم. 

سما بخبث :  طب إنتي بتزعلي ليه يا روح إحنا بس بنهزر معاكي ولا الهزار جه على الوتر الحساس. 

أم سما بخبث :  يا بنتي الراجل لازم يفرح أهله بعيل مش يقعد طول عمره مع واحدة عايشة كأنها تمثال في البيت.

روح تنهار :  ليه بتقولوا كدا ليه بتذلوني أنا مليش ذنب دا قدر ربنا. 

سما بسخرية:  دموعك مش هتغير حاجة هو في الآخر هيبقى لينا عيال واحنا اللي هنملالك البيت 

.. روح دخلت المطبخ تمسح دموعها لبست الطرحة كويس وبدأت تجهز الأكل ليهم..

كانت واقفة تقطع الخضار وتجهز الحلة على البوتاجاز.

أم سما دخلت وراها بهدوء تبص لها من فوق لتحت بقرف:   الله إيه النشاط دا شكلك عايزة تورينا إنك شاطرة قدامنا. 

روح بجمود:  أنا بعمل الواجب اللي عليا لانكم في بيتي

أم سمل بتمشي ناحيتها وتبص في الحلة:  دا إيه اوبا محشي كرمب وورق عنب؟ 

روح بهدؤء :  أيوة عشان اللي مش بيحب نوع ياخد التاني. .

أم سما بسخرية: بس هو شكله عامل كده ليه؟ لا ليه شكل ولا طعم وشكله يسد النفس

روح بهدؤء:  حضرتك لسه ما دوقتيش علشان تحكمي

أم سما بتبتسم بخبث وتقرب أكتر وفجأة تمد إيدها وتزق الحلة من على البوتاجاز توقعها على الأرض. 

روح بخضة :  يا ساتر  يارب ليه عملتي كدا دا أكل البيت كله. 

أم سما تمثل البراءة:  استغفر الله العظيم إيه اللي حصل دا بقي مش عارفه تحطي الحله حلو عالبوتجاز

روح بدموع وهي بتلمع في عينيها:  لا وانتي الصادقه انتي اللي زقيتيها عن قصد . 

أم سما بسخرية:  هو أنا عيلة عشان أعمل كدا طب روحي قولي لحازم وشوفي هيصدق مين.

.. في اللحظة دي سما بتدخل المطبخ بسرعة وكأنها جايه على الصوت.... 

سما بتمثيل:  في إيه و إيه اللي وقع الأكل دا. 

أمها بسرعة:  الحقي وتعالي شوفي  ضرتك مش عارفة تعمل حاجة وضيّعت العشا كله برجليها.


روح بقرف : انتو اي صنفكم بالظبط لي بتعملوا كدا. 

سما بسخرية:  يا حبيبتي احنا لسه عملنا حاجه دا لسه الخير قدام.

حازم بيفتح الباب وبيروح علي صوتهم

حازم بهدؤء:  إيه اللي بيحصل هنا واي اللي وقع الاكل ده كده عالأرض . 

أم سما بتمثيل:مراتك وقعت الأكل كله وجيت اساعدها هزقتني وبتجيب اللوم عليا يبني

روح ببصدمة: متصدقهاش دي هي اللي زقت الحلة. 

سما تمسك إيد حازم بدلع:  لأ يا حازم بلاش تتعصب بص أنا وماما وروح كنا قاعدين بر وقولت لماما اني طبخت الغداء وخلصته نتعشو سوا لما تيجي واوريك اني ست بيت شاطره  لكن روح اتنرفزت وغضبت ودخلت وقعت كل الأكل.

روح بصدمة:  إيهيييي انتي اللي كنتي عامله الاكل؟ ده أنا اللي كنت واقفة من الصبح بجهز الاكل

سما ببراءة مزيفة:  يا روح ليه كده إنتي عارفة إني بحبك ومش عايزة مشاكل ليه الاذي دا. 

روح تصرخ فيهم:  انتو كلكم كدّابين أنا اللي كنت بطبخ وأمك هيا اللي وقعت الأكل. 

أم سما  بغل:  استغفر الله العظيم شوف يا حازم مراتك بتتهمني وبتزعقلي ازاي وانا في مقام أمها؟ 

حازم بغضب:

#يتبع..

فصول رواية بيت بلا روح بقلم مصطفى جابر

اضغط على الفصل الذي تريد قراءته:

  1. رواية بيت بلا روح الفصل الأول
  2. رواية بيت بلا روح الفصل الثاني
  3. رواية بيت بلا روح الفصل الثالث
  4. رواية بيت بلا روح الفصل الرابع
  5. رواية بيت بلا روح الفصل الخامس والأخير
روايات الخلاصة ✨🪶♥️
روايات الخلاصة ✨🪶♥️
تعليقات