رواية ملاكى البرئ الفصل الثانى 2 والأخير بقلم إسراء إبراهيم

رواية ملاكى البرئ الفصل الثانى 2 والأخير بقلم إسراء إبراهيم

رواية ملاكى البرئ الفصل الثانى 2 والأخير بقلم إسراء إبراهيم
رواية ملاكى البرئ


رواية ملاكى البرئ الفصل الثانى 2 والأخير


اسكربت 

ملاكي البريئ 

الجزء الثاني والاخير  


ايوة يعني انت برضه متعصب ليه كدة يا جاسر انا مش فاهمة 


قالتها ندي بضيق وهي بتقعد قدام جاسر بعد ما كلمته كتير وهو رد عليها وصممت تعرف مكانه :

بقولك ايه يا ندي ،،انتي وعدتيني انك مش هتسأليني انا مضايق ليه ،،لو هتفضلي تسألي يبقي اتفضلي امشي احسن 


اضايقت ندي من طريقة جاسر وبصتله وقالتله باندفاع وهي بتبصله بضيق :

يعني انا غلطانه اني قلقانة عليك وجاية اعرف مالك ،، وبعدين دلوقتي بتقولي روحي وبليل كدة،، ما هو انا مش ست براء عشان تخاف عليا وتوديني وتجيبني مش كدة يا جاسر ؟


جاسر بص لندي شوية وسرح في كلامها عن براء وانه فعلا مش بيتعامل معاها كدة ولا فارق معاه هي زي ما براء اساسية في حياته ،،ولفت انتباهه اكتر جملة ندي اللي قالتها من غير ما تقصد :

تعرف انا لو فعلا مكنتش عارفة حكاية براء بنت خالتك وانك انت اللي مربيها من وهي صغيرة كنت شكيت انك بتحبها ،،ماهو كل ده  تصرفات واحد بيحب مش مجرد وصي 


قام جاسر بعد ما خلصت ندي كلامها وقالها بهدوء وهو مقرر يقعد مع نفسه لانه محتاج ده ومحتاج انه يصارح نفسه بحجات كتير :

لو سمحتي يا ندي بلاش كلام ملوش لزوم ويلا عشان اوصلك واروح انا كمان لاني تعبان 


نفخت ندي بضيق من اسلوبه وطريقته معاها وخصوصا انها مجبرة تستحمله لانه شخص مناسب بالنسبالها من ناحية الماديات ويمكن هو ده الشئ الوحيد اللي مصبرها عليه وعلي طريقته معاها ،، مشيت جنبه بهدوء وهي من جواها بتلعن في براء لانها متأكدة انها ليها علاقة بحالته دي 


.....................


كانت براء قاعدة عالسرير في اوضتها وحاطة وشها بين ايديها لحد ما دخلت عليها منال بعد ما خبطت ووقتها مسحت براء دموعها بسرعة وحاولت ميبانش عليها الزعل بس منال خدت بالها وقعدت قدامها وهي بتقولها بابتسامة :

اعتقد اني سبتك بما فيه الكفايه لانك كنتي منهارة اول ما جيتي العصر بس دلوقتي بقي حبيبتي هتحكيلي ايه اللي كان مزعلها اوي كدة 


براء بصت لمنال بحزن وفجأة رمت نفسها في حضنها لانها مقدرتش تستحمل وكانت محتاجة تتكلم اوي فبقت تعيط وهي بتتكلم بحزن :


ابيه جاسر زعلني اوي مع اني معملتش حاجة ،،انا بعمل كل اللي هو بيقولي عليه وبسمع كلامه ،، وانهاردة عشان جه الجامعة وشافني قاعدة مع زميلي بشرحله جزء معين طلب مساعدتي فيه،، اتعصب عليا وزعقلي ،، هو ليه بيعمل معايا كدة ،، ليه دايما مش بحس انه بيحبني 


كانت منال بتسمع براء بغموض وابتسمت بتلقائية اول ما فهمت حقيقة مشاعر جاسر ناحية براء وانه هو نفسه مش عارف حقيقة مشاعره دي ،، ابتسمت منال وردت بحب وهي بتسمح دموع براء :

معقولة يا براء شايفة ان جاسر مش بيحبك ؟،، ده تصرفاته دي اكبر دليل انه محبش غيرك  


اتصدمت براء من كلام منال وانها فهمت كلمة الحب اللي قالتها علي انه الحب فعلا اللي في قلبها ناحية جاسر وقلقت احسن تكون كانت كاشفة مشاعرها ناحية جاسر من بدري فقالتلها بتوتر وهي بتبص للارض :

احم ،،هو حضرتك تقصدي ايه؟


ضحكت منال بخفة وهي بترفع وش براء بايديها وقالتلها بخبث :

يعني للدرجادي فاكراني مش عارفه انك بتحبي جاسر من زمان ،،من يوم ما وعيتي عليه ،، انا عارفة وملاحظة كل حاجة من بدري بس ساكتة لانه مش بايدي حاجة اعملها 


قلب براء و*جعها من كلام منال وخصوصا انها عندها حق لانها لان جاسر قلبه ملك واحدة تانية وهو مش شايف براء غير بنته وبس ،، بصت براء لمنال بحزن واتكلمت بتنهيدة كلها حزن :

وعشان كدة انا كمان بحاول انساه واعيش مع فكرة اني بالنسباله مجرد بنت بيعطف عليها عشان معندهاش اهل ،، منكرش اني حبيته بس للاسف هو مش شايفني غير طفلة 


وهو بيعترف انه غ*بي لانه اخد كل  الوقت ده لحد ما فهم قلبه عايز مين ومين اللي ساكنة فيه 


قال كدة جاسر بندم باين في صوته وهو واقف علي باب القوضة وعلي وشه ابتسامته الجذابة وفي نفس الوقت شهقت براء بصدمة لان جاسر سمع كل كلامهم وبصت للارض بحزن ،، ابتسمت منال وهي بتبص لجاسر براحة لانه اخيرا اعترف لنفسه انه بيحبها وسابتهم وخرجت بعد ما حركت راسها لجاسر برضا وجاسر بعد ما منال خرجت قرب من براء ووقف قدامها وكمل كلامه بثقة وهو پرفع وشها وبيبص في عيونها بحب :


المهم بقي اني خلاص عرفت كل حاجة وقدرت اصارح نفسي بأن البنت اللي ربتها وانا شايفها طفلة قصاد عيني ،،هي اللي قلبي عاشقها واخترها من بين كل الناس ،، انا كنت جاي عشان اعترفلك اني بحبك يا براء وكنت خايف احسن تكوني مش بتحبيني و دلوقتي بقولك اني اتأكدت ان غيرتي عليكي وحبي وخوفي كان دليل علي انك اغلي حاجة في حياتي ومن انهاردة هتكوني مراتي وبنتي وحبيبتي 


ابتسمت براء بسعادة وقلبها كان من كتر فرحته دقاته كانت الحان بس اول ما افتكرت ندي رجعت بصت لجاسر وقالتله بحزن :

طيب وندي ؟


جاسر ابتسم بعشق وهو مدقق في تفاصيل براء اللي بيعشقها وقالها بهمس :

انا نهيت كل حاجة يا براء ومش عاوز غيرك في حياتي


براء ابتسمت بفرحة وهي باصة لجاسر وردت بخجل :

وانا حياتي كلها هعيشها عشانك انت وبس،، يا يا ابيه جاسر 


تمت

بقلمي اسراء ابراهيم  


اتمني يكون الاسكربت عجبكم وانتظروني في اسكربت جديد او رواية جديدة ان شاء الله تعجبكم


لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا (رواية ملاكى البرئ)

تابعونا على التليجرام من هنا (روايات شيقة ❤️)

تابعونا عبر أخبار جوجل من هنا (روايات شيقة ❤️)

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-