📁

رواية بيت بلا روح الفصل الرابع 4 بقلم مصطفى جابر

رواية بيت بلا روح عبر روايات الخلاصة بقلم مصطفى جابر

رواية بيت بلا روح الفصل الرابع 4 بقلم مصطفى جابر

رواية بيت بلا روح الفصل الرابع 4

طلقت روح يا حازم ؟ روح اللي عمرها ما رفعت صوتها عليك و دايما بتحبك وتراعيك وتخاف عليك وتخدمك وبتخدمني وبتراعي ربنا فينا ... إنت من وقت ما عرفت البت دي من ورا مراتك واتجوزتها وانت حالك بقي مايل

..

سما بسخرية: هو إيه دا يا طنط انا مرات ابنك برضو يعني المفروض تحترميني وبعدين حازم مغلطش في حاجه علي حاجة هيا اللي خانته وعلي علاقه براجل تاني وكانت ناويه تهرب لولا أن حازم كشفها علي اخر لحظه.

ام حازم بصدمه : اخرسي قطع لسانك ... روح دي أنصف واطهر منك مية مرة .

سما بغضب : احسن من مين يحماتي دي واحده رخيصه  متساوش فردة شبشبي وكويس أن حازم كشف خيانتها وطلقها.

شمس بصوت عالي: اسكتيييي يا حقيره مسمعش صوتك ....انا لو عليا كنت رميتك في الشارع من أول ما دخلتي هنا 

حازم بعصبيه : بس بقي كفايه أنا صدعت مش عايز اسمع صوتك يا سما وأول واخر مره تتكلمي معا امي بالشكل ده 

أمه وقفت قصاده: اسمع مني كلمه أخيرة روح عمرها ما كانت قليلة أدب ولا كدبت ولا خانت .. روح دي اللي اتحملت فوق طاقتها وانت اللي كسّرتها بإيدك وهتندم يا حازم والندم مش هيعوضك.

.. 

بعد مرور شهر على طلاق روح…

.. البيت اتغير لكن التوتر والخناق ما وقفش... 

سما داخلة على حازم في الصالة، ماسكة ورقة تحاليل في إيدها وابتسامة عريضة على وشها.

سما بدلع: حازم يا زومي افرح يا روحي ليك عندي حتة  خبر هيخليك أسعد راجل في الدنيا.

حازم بهدؤء: خير يا سما خبر اي دا. 

سما عطته الورقة وهيا بتضحك: الف مبروك يا جوزي أنا حامل.

.. حازم وشه نور فجأة مسك الورقة بفرحة، وقام حضنها: بجد يا سمااا إنتي حامل يعني انا هبقي اب وأخيرًا هشوف ابني. 

سما بضحك : هتبقي اي يحبيبي ومعايا هنسيك كل هموم الدنيا واخليك دايما مبسوط 

.. 

عند روح.. 

روح كانت قاعدة في أوضتها لسه قافلة مع شمس  بعد ما سمعت خبر الحمل رجليها بتتهز ووشها مصفر قلبها بيدق بعنف.. 

روح بتكلم نفسها وهيا ماسكة الورق: إزاي إزاي حامل حازم  مبيخلفش التحاليل كلها عندي أنا اللي شايلة السر ده أنا اللي فضلت ساكتة عشان مايتكسرش قدام الناس إزاي؟؟. 

.. بتقعد على الأرض عينيها تدمع وهيا مسكة الورق.

روح بصدمة : يعني إيه يعني هيا خانته سما خانت حازم ازاي وازاي قدرِت تمثل البراءة دي كلها. 

بتغطي وشها بإيديها وتنهار:  أقول له ولا أسكت لو قلت له هيولع الدنيا  ولو سكت هيعيش في كدبة كبيرة أنا أنا مش عارفه أعمل إيه. 

بتقوم تقف وتبص في المراية:

روح بغضب ممزوج بالدموع: أنا اللي اتظلمت أنا اللي اتطلقت واتشوهت سمعتي وهيا دلوقتي اللي بتضحك عليه و بتلعب بيه يا رب يا رب دلني أعمل إيه…

بعد شوية في كافيه ما..

روح قاعدة قدام صحبتها مي ع.

مي بصدمة: إيه اللي بتقولي ده يا روح هيا إزاي حامل ... انتي متأكدة إن حازم هو اللي مبيخلفش…

روح بسرعة وهي مطلعة التحاليل: أهو شوفي بعينك أنا شايلة الورق ده من سنين كنت بقول يمكن ربنا يرزق بعدين بس الحقيقة قدامي هو مبيخلفش وسما حامل قوليلي أعمل إيه يا مي. 

مي تهز راسها: يا نهار أسود  والله دي خيانة صريحة يا روح بس بقولك إيه بالله عليكي ما تقوليش لحد لو عرف هتبقي مصيبة كبيرة.

روح بعناد ودموعها بتنزل: لأ لازم يعرف ده جوزها مش معقول يعيش مخدوع وهو فاكر نفسه هيبقى أب.

مي تبص لها بذهول: انتي طيبة زيادة عن اللزوم يا روح دي فرصتك تاخدي حقك دي ضربتك اللي ترجعي بيها كرامتك اللي مسحها برجله 

روح بتبص لها بوجع: مي أنا ممكن أقبل أي وجع أي إهانة بس عمري ما أرضى أعيش على باطل حازم لازم يعرف الحقيقة.

مي تضحك بخفة وهي ماسكة إيدها: والله يا روح انتي ملاك ماشي على الأرض أي واحدة غيرك كانت هتشمت فيه وتسيبه يولع بس إنتي لا إنتي بتحطي الأصول فوق كل حاجة.

روح بتنهيده : أنا ريحاله دلوقتي وهقوله واللي يحصل يحصل ..


بعد شويه 


روح كانت واقفه قدام بيت حازم و متوترة دخلت بهدؤء

روح بهدؤء: حازم يا حازم انت هنا

.. مافيش رد فجأة سمعت صوت كعب سما من وراها.. 

سما بابتسامة باردة: اي اللي جابك هنا ؟ هو مش حازم طلقك ..جيتي ليه ؟

روح بغضب وقرف: سما انتي ازاي حامل. 

سما ببرود وبضحكة مستفزة: هو اي اللي يمنع اني مخلفش .. انتي فكراني شبهك ارض بور 

روح بغضب:  اخرسي انتي عمرك ما هتبقي شبهي اتفضلي امسكي ... دي التحاليل قدامك العيب مش مني  العيب من حازم وانا مخبيه من زمان ... انتي بقي جبتي الحمل ده منين يا سما. 

سما وشها اتوتر لكن ضحكت بخبث: انتي مجنونة هتتهميني في شرفي ولا اي ... امشي اطلعي برا 

روح بتقرب منها وتهددها: لو ما اعترفتيش دلوقتي هخلي حازم يشوف الورق بنفسه وساعتها هيبان على وشك انك خاينه وهو هيكون عرف الحقيقه. 

سما بشر :  بقا كدا يا روح عاوزة تفضحيني بس انا هريحك أيوه أنا مش حامل منه  بس قسما بالله يا روح لو كلمة من اللي تعرفيها دي خرجت من بؤك ووصلت لحازم أقسم بالله ما هتشوفي يوم أبيض هخلص عليكي بإيديا. 

روح بتبص لها بجمود: انتي قليلة الادب ورخيصه بس صدقيني ربنا كبير وحقيقتك دي هتتكشف. 

سما ببرود: أنا قولتلك اللي عندي جربي بس تفتحي بقك. 

روح بغضب: هفضحك يا سما انتي فاكره اتي هخاف منك يا ولا اي ؟ انا مبقاش في حاجة في الدنيا دي تقدر تخوفني ... جربي بس تقربي مني وانتي هتروحي في داهية.

سما تبتسم بخبث وتعمل حركة مفاجأة تمسك فستانها وتقطعه من الجنب وتبدأ تصرخ بهستيريا: يالهووي  آآآآآآه الحقوني يا ناااس روح عاوزة تجهضني بطنننني ابعدي عني حرام عليك ابني ذنبه اي ابعدي. 

روح بصدمة واقفة مش قادرة تتحرك: ايه اللي انتي بتعمليه يا مجنونة. 

سما بتوقع نفسها على الأرض وتعيط:  حرام عليكي ذنبي اي انك مبتخلفيش ... يا ناس الحقوووني دي بتتهجم عليا عاوزة تسقطني ااااه بطني. 

... الجيران يجروا على الصوت ويدخلوا يلاقوا سما على الأرض وهدومها متقطعة ودموعها نازلة

ست ما بخضة:  اي اللي حصل هنا مالك يا بنتي. 

سما بدموع تمثيل:  روح كانت عاوزة تخلص مني ومن البيبي أنا معرفش ليه بتكرهني كده. 

روح بزعيق وغضب: دي كدابة والله كدابة دي هي اللي عملت في نفسها كده. 

الجارة تبص لروح بشك: يعني هيا مجنونه عشان تعمل في نفسها كدا. 

سما بدموع: حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يا شيخه حازم لازم يعرف أنا مش هسكت. 

شخص ما:  متخفيش يا بنتي انا كلمته اول ما سمعت الصويت وهو جاي واحنا جنبك وهي متقدرش تقرب منك خطوة واحدة. ..


.. دقايق وحازم دخل جري بخضة.. 

حازم بخضة:  في اي يا سما مين اللي عمل فيكي كدا. 

الست : الحق يا حازم مراتك سما مضروبة ومتبهدلة علي الاخر  وبتقول إن روح حاولت تسقطها.  

سما وإيدها على بطنها: حازم إلحقني روح كانت هتموتني أنا واللي في بطني. 

روح بصدمة: انتي مجنونة ... انتي اللي قطعتي هدومك وفضلتي تمثلي حازم والله العظيم دي اللي عملت في نفسها كده. 

حازم يتنفس بعصبية: كفاية مش ناقص تمثيل منك الناس كلها شايفينك وانتي هنا وهيا مرميه علي الارض يبقا انتي اللي عملتي كدا اي غيرانه منها.

روح بغضب: انت بجد مصدقها دي خانتك الحمل ده مش منك يا حازم. 

.. الناس كلها تتجمد من الكلمة والهدوء ساد ثواني.. 

سما بخوف وهي بتعيط: سمعتوا بنفسكم اهي مش بس حاولت تخلص مني دي كمان بتشهر بيا  وتقول إن اللي في بطني مش من جوزي. 

حازم بغضب: انتي كدابة والله ما هسيبك إلا لما تندمي على الكلمة اللي قولتيها بتشككي في مراتي. 

روح بدموع:  مش بشكك فيها انا متاكدة من كلامي ومعايا اللي يثبت كمان الحقيقة ان انت يا حازم مبتخلفش. 

الست بصدمة:  اي اللي بتقوليه ده يا بنتي ؟

واحدة تانية انتي مخك فوت صح إزاي تقولي كده على جوزك. 

روح ترفع في وشهم التحاليل: اهي التحاليل .. أنا شايلة السر ده سنين عشان ما يتكسرش قدامكم عشان ميتقالش عليه معيوب... وقولت العيب مني وأنا اللي اتكسرت واتهنت عشان كرامته تفضل محفوظة. 

سما بتقوم بسرعة وهيا بتعيط تمثيل:  كذببب دا اكيد ورق مزور روح بتلفقه عشان تطلع نفسها مظلومة أنا حامل منك يا حازم صدقني 

روح  بسخرية:   انتي خنتيه يا سما واللي في بطنك مش منه ولو عندك جرأة روحي اعملي تحليل دلوقتي قدام الكل. 

.. الجيران بدوا يهمسوا لبعض:  معقول فعلا متكونش حامل منه وهو مبيخلفش ولا روح اللي عقلها راح لما عرفت ان حازم هيبقي اب. 


.. حازم واقف مصدوم عينيه رايحة جاية بين روح وسما إيده بترتعش.. 

حازم بصوت مبحوح: معقول انا مبخلفش لا اكيد في حاجه غلط روح قولي الحقيقه ابوس ايدك. 


سما بانهيار تمثيلي: كدابة كدابة أنا عمري ما خونتك يا حازم روح دي غيرانة مني عشان أنا اللي حامل وعاوزة تفرق بيني وبينك. 

الناس حوالينهم وشوشهم كلها شك وفضول..

حازم واقف مكانه مصدوم مش عارف يصدق مين إيده على راسه وصوته مخنوق: أنا أنا مش فاهم حاجة ومش عارف اعمل اي.


شمس بتيجي بغضب : أنا سمعت كل حاجة.. ربنا يشهد إن كل كلمه روح قالتها هيا الصدق  .. روح دي اللي شايلة سر ابني من زمان وأنا عارفة الحقيقة كويس بس مقدرتش أقوله 

حازم بصدمه : اييييي ؟

#يتبع..

رواية بيت بلا روح الفصل الخامس 5 من هنا

رواية بيت بلا روح كاملة من هنا

روايات الخلاصة ✨🪶♥️
روايات الخلاصة ✨🪶♥️
تعليقات