رواية بيت بلا روح عبر روايات الخلاصة بقلم مصطفى جابر
رواية بيت بلا روح الفصل الخامس 5 والأخير
البت دي كدابه وبتقول كده علشان أنا بخلف وهيا لا ..اوعي تصدق كلامها يا حازم دي غيرانه وعايزه توقع بيني وبينك
حازم واقف مكانه مصدوم مش عارف يصدق روح عشرة عمره ولا سما
شمس بتيجي بغضب : أنا سمعت كل حاجة.. ربنا يشهد إن كل كلمه روح قالتها هيا الصدق .. روح دي اللي شايلة سر ابني من زمان ومستحملاه وأنا عارفة الحقيقة كويس انت فعلا مبتخلفش يا حازم
حازم بصدمه : اييييي ؟
سما بتتوتر : لا لا انتي كمان كدابه .. امك اكيد متفقه معا روح يا حازم علشان امك مبتحبنيش وبتكرهني وانت عارف كده .
شمس بجمود: اخرسي قطع لسانك .. أنا قولت اللي عندي وأما اشوف ابني هيعرف يتصرف ولا هيفضل واقف ساكت
حازم بجمود : أنا مش هسكت وعلشان كده هاخدك سما روح وهعملهم تحاليل دلوقتي حالا قدام عيني
سما بزعيق: إنت مجنون ... انت بتشك فيا يا حازم ؟ بتشك في مراتك حبيبتك
حازم بقسوة: أنا مش بشك أنا عاوز أتأكد وطالما انتي واثقه من نفسك مش هتخافي صح ؟
سما بغل : كلكم ضدي كلكم متفقين مع روح حتي انت يا حازم مشكك في مراتك ...بس انا هكسر عينيكم واوريكم دليل برأتي يالله بينا نطلعو عالمستشفي اللي جنبنا دي ونعملو تحاليل ليك يا حازم وانت هتشوف بنفسك بس وأقسم بالله لما التحاليل تظهر وتطلع وبرأتي وقتها مش هتشوفني ولا هتشوف ابنك
حازم ببرود : وانا موافق يالله بينا عالمستشفي ..
بعد شويه بيوصلو المستشفي ويروحو الاستقبال ويطلبو يعملو تحاليل .
اول ما الممرضه بتشوفهم بتروح تنادي المدير .
بيوصل مدير المستشفى والشرطه معاه : حازم بيه أنا مدير المستشفى...معلش عايزك دقيقه هنا انت والجماعه اللي معاك .
.. الكل بيبص له باستغراب وسما بتبلع ريقها بخوف..
حازم بأستغراب : خير يا فندم في اي ؟
المدير بيطلع موبايله ويشغل تسجيل صوت..
التسجيل بصوت سما واضح..:
(خدي السلسلة الدهب وتعملي اللي هقولك عليه بالظبط .. أنا سمعت من طليقة جوزي وهيا بتكلم حماتي وعرفت منها ان جوزي مبيخلفش فا أنا متأكده أن طليقته مش هتسكت وهتيجي تفضحني فا عايزك اول ما تلاقينا جايين تعملي لينا الاختبارات واطلعي أن زوجي بيخلف عادي وان روح هيا اللي مبتخلفش مفهوم ؟
الممرضه بخوف : يا سما الأمر صعب لو حد عرف هنروح في داهيه أنا وانتي
سما بعصبيه : متقلقيش من حاجه خدي الدهب ونفذي ومحدش هيعرف ولو الأمر تم هديكي دهب وفلوس زي منتي عايزه.
مدير المستشفى: زي ما انتو سمعتو كده بالظبط مرات حضرتك كانت متفقه معا الممرضه علشان يزورو تحاليل والشرطه جايه تاخدها بتهمة الرشوي والتزوير .
الكل واقف باصص لسما اللي كانت واقفه وشها اصفر
روح بصدمة: هيا وصلت بأنك تزوري التحاليل علشان محدش يعرف ماشيك القذر ؟
حازم واقف بغضب: دنا هوديكي في داهيه بتخونيني يا سما ؟؟
سما بخوف : دا دا مش صوتي ده ريكورد متفبرك اه واكيد روح متفقه معاه زي مهيا متفقه معا امك
المدير بهدؤء: التسجيل من جهاز المراقبة الصوتي في مكتب الممرضة يعني حقيقي مية في المية.
شمس تضرب كف بكف بغضب: يا خسارة يا حازم بقي دي اللي بعت روح وطلقتها علشانها ؟؟
سما بتجري علي حازم: حازم أرجوك أنا بحبك والله وعملت كدا عشان كنت عايزه اجبلك عيل يفرحك
حازم بغضب وبيضربها بالقلم : علشان تفرحيني تخونيني وتجبيلي عيل من واحد تاني يا فاجره ؟ إنت دنستيني دنستي اسمي وشرفي العيب مش عندك العيب عندي انا اني اتجوزتك
سما بغيظ: منتا علطول العيب منك اي الجديد يعني هو انت مسمي نفسك راجل اصلا ؟ انت واحد معندكش شخصيه
حازم بغضب بيقرب منها ويضربها بالقلم : انتي طالق بالتلاته ... واقسم بالله مهخليكي تشوفي الشمس تاني وهرفع عليكي قضيه بتهمة الخيانه غير تهمة الرشوي والتزوير دول .. اتفضلو اقبضو عليها مستنين اي
الشرطه بتاخد سما وهيا بتعيط والكل باصصلها بأحتقار .
بعد شويه
حازم بحزن : تعالي يا روح عايز اتكلم معاكي كلمتين علي انفراد .
بتروح معاه ... حازم بيقف وبيقرب منها وهو ندمان على كل لحظة ظلمها فيها..
روح تبصله بعيون كلها دموع بس مرفوعة صوتها ثابت: شايف يا حازم وصلت نفسك لي اي ؟ أنا اللي طول عمري واقفة جمبك ... استحملت اللي محدش يستحمله وقعدت خمس سنين بدون خلفه علشان بحبك .. جيت علي نفسي علشانك بس في النهايه انت قدمتلي اي !! إنت بعتني واخترت غيري ... واه أنا دلوقتي مش واقفة أعاتبك ولا أقولك رجعني ... أنا عملت بأصلي ومهنش عليا اشوفك بتتخان وأسكت .
حازم بحزن ووجع : يا روح حقك ع......
روح بجمود: متقولش حاجه خلاص أنا مش هرجع تاني لأن كرامتي أغلى من أي حاجه وأغلي من الحب اللي حبتهولك
حازم بحزن : يا روح أنا كنت اعمي وكنت غلطان وندمان اديني فرصه واحده بس عشان خاطري وهصلح كل اللي عملته ده وهعوضك والله .
حور ببرود : هتعرف تعوضني عن كسرة قلبي وحزني يا حازم ؟ هتعرف تعوضني علي صبري عليك الخمس سنين دول وانا كل يوم تهين فيا وتلومني بسبب الخلفه وانا ساكته ومستحمله ومش عايزه اكسرلك ولا اقولك الحقيقه ؟
أنطق ورد هتعرف تعمل حاجه في دول ؟
حازم بدموع واقف مش لاقي رد
روح بجمود: الافضل انك تفضل ساكت فعلا .. أنا همشي ومش عايزه المح طيفك خالص
بتفتح الباب وبتخرج وكأنها لأول مره تحس بالحريه والانتصار وبتمشي
أنتهت ... أتمني تكون الروايه عجبتكم وخصوصا النهايه فا لو عجبتكم أتمني متبخلوش عليا بالدعم والتفاعل وانتظروني في روايه جديده 🤎✨
#النهايه
#بيت_بلا_روح
#الكاتب_مصطفى_جابر