📁

رواية بيت بلا روح الفصل الثاني 2 بقلم مصطفى جابر

رواية بيت بلا روح عبر روايات الخلاصة بقلم مصطفى جابر

رواية بيت بلا روح الفصل الثاني 2 بقلم مصطفى جابر

رواية بيت بلا روح الفصل الثاني 2

شوف يا حازم مراتك بتتهمني وبتزعقلي ازاي وانا في مقام أمها؟ 

حازم بغضب :  إيه يا روح هو احنا هيفضل مكتوب علينا النكد؟ طب انا وباجي علي نفسي وبستحملك لكن مش هسمحلك تطولي لسانك علي ام سما

روح بدموع : انت هتفضل تصدقهم  وتكذبني أنا كل دقيقه. 

سما بتمثيل: يا حازم انا مش هقدر افضل في المشاكل دي لو هيا مش متحملانا انا وامي إحنا ممكن نمشي ونسيبلها البيت رغم اني حاولت اتقرب منها ونبقي صحاب علشان ميبقاش في بينا مشاكل لكنها كل شويه تصدني

حازم بعصبية: بسس أنا زهقت  ... لو الموقف دا اتكرر تاني هتلاقي نفسك برة البيت يا روح 

روح بغضب راحت اوضتها بحزن.. 


.. تاني يوم …

حازم راجع البيت و رمى الجاكتة على الكنبة وقعد ماسك راسه.

روح خرجت من أوضتها بقلق:  في إيه يا حازم شكلك مهموم لي .

حازم بخنقة :  البضاعة وقعت وخسرت فيها مبلغ كبير ومفيش معايا ولا مليم أسدد اللي عليا.

حماته بصدمه : نهار ابيض يعني أنت كده بقيت عالحديده ؟ أقصد يعني مبقاش معاك ولا جنيه تجيب بضاعه جديده ؟

سما بحنية مزيفه :  يا خرابي طب وهتعمل اي و هتجيب تمن البضاعه دي منين ياريت كان معايا فلوس كنت أديك عمري قبل الفلوس بس  أعمل اي محلتش حاجة.

حازم يتنهد وهو متعصب: وانا مطلبتش حاجه من حد سيبوني انا مش طايق نفسي. 

.. روح قامت و دخلت اوضتها و خرجت بعد دقايق

وهي ماسكة علبة صغيرة في إيدها..

روح بهدؤء:  اهدا وكل حاجه هتتحل اتفضل. 


.. كلهم يبصوا لها باستغراب..

روح تفتح العلبة وتطلع دهبها الغوايش والسلسلة وكل اللي معاها  وتحطه قدامه:  خد دول دهبي بعهم وفك دينك ولما ربنا يكرمك هات لي غيرهم .

حازم بصدمة:  إنت إزاي تعملي كدا يا روح. 

روح بحنان :  عشان أنا مراتك وسندك مهما عملت فيا و الدين كسر ضهرك وأنا مش هسيبك تنكسر.

سما بخبث :  هو يعني كل ده كان معاكي وكنتي مخبية طب وليه مدتيش لجوزك الحاجه دي من زمان يفتح بيهم مشروع تاني ولا مش عايزة تساعديه. 

روح بتبصلها ببرود:  لأ كنت هديهوله بس أنا كنت شايله دهبي لوقت الشدة ووقت الشدة جه مش زيكم كلام وبس. 

حازم بيبص لروح بحزن وصوت واطي:  مش مصدق إنك بعد كل اللي حصل بتعملي كدا عشاني.


.. سما كانت واقفه باصه لامها وواقفين وهما علي آخرهم من اللي بيحصل 


بعد شويه في أوضة سما…

سما قاعدة قدام المراية تشيل الميكب وبصت لأمها بخبث:  شفتي يا ماما روح قلبت الترابيزة علينا كلها بدهبها ازاي

امها بغيظ:  آه قلبتها وكانت بتبصلنا بشماته اووي وكله كوم وحازم كوم تاني .. ده كان هيعيط لما شافها بتديله حاجتها 


سما بغِل:  لو فضل شايفها كدا كريمة ومخلصة وبتحبه إحنا هنترمي في الزبالة.

امها بتفكير :  يبقى نلعبها صح ونسرق الدهب.

سما باستغراب: نسرقه ازاي يعني الدهب حازم قالها تخليه لحد اما يشوف لو معرفش يتصرف هياخده . 

امها بمكر : احنا بقا نسرقه ونخليها تبان إنها ضيعته أو بالمعني أنها خبيته ورجعت في كلامها لما عرفت انها هتخسر وهنا بيجي دورك انك تقولي أنها كانت عايزة تعمل شو قدامه وإنها بطلة وكده 

سما بضحك: يعني هنخليها في نظره كدابه وبدل ما كان فخور بيها لما عرف انها هتقف جمبه نخلوها في نظره حقيره

امها بضحك :  بالظبط ... انتي بقي مهمتك انك تعرفي فين مكان الدهب بتاعها وتنقليه من مكانه وتحطيه تحت سريرها  ولما هيا تقول لحازم انها مش لاقيه الدهب نسخنو حازم عليها وندور احنا عالدهب عشان نثبت اننا صح. 

سما بعيونها كلها شر: وطبعا لما نلاقو الدهب تحت سريرها حازم هيقول إنها كدابة وإنها هيا اللي خبت الدهب منه ويتعصب عليها كالعاده .... 


تاني يوم  …

 حازم بحزن : أنا معرفتش اتصرف يا روح .. هاتي الدهب هروح ابيعه لحد ما اعوض خسارتي وهرجعهولك تاني

روح بسرعة قامت  دخلت جوا الأوضة، فتحت الدولاب تجيب الدهب لكن مش لاقياه !!  فضلت تدور عالدهب وفجأة وقفت مكانها عينيها توسعت وصوتها طلع عالي: يا نهار أسود الدهب الدهب اتسرق. 

طلعت من الاوضه وراحتلهم في الصاله

روح بصدمه : الدهب اللي كان هنا في الدولاب راااح فين انطقووو ؟

ام سما قامت من مكانها، بصوت كله خبث وبرود:

الله الله يعني بعد ما عملتي بطلة وقولتي هتديه لجوزك رجعتي في كلامك وخبيتيه. 

سما بسخرية : دي كانت عاوزه تعمل فيها كريمة بس الحقيقة إنها خبته وأنا سمعتها وهيا بتقول انه حقها ورجعت في كلامها علشان خسارة فيك.

روح بصدمة : حرام عليكم أنا عمري ما عملت كده إزاي تتهموني بسرقة دهبي وأنا اديتهولك بإيديا يا حازم عشان تفك كربك. 

ام سما بسخرية: يا سلام طب هو راح فين يا أختي طار مثلاً انا متاكدة انك مخبياه ولو دخلنا دورنا هنلاقيه. 


حازم بزعيق : إنتي إيه يا روح كنتي  بتلعبي بيا أنا غرقان في الديون وواقف على حيلي بالعافية وأنتي قاعدة بتكدبي عليا وبتقولي انك جنبي وفي الآخر مخبيا الدهب ؟

روح بحزن:  مش عارفه اقولك اي غير ان حبي ليك عمال يقل في كل مره لأنك في كل مره بتكدبني وتصدق المفترييين دول

حازم بغضب : بس كدب بقا سما وامها سمعوكي مش هيفترو عليكي يعني 

ام سما بخبث : متظلمهاش يا حازم هيا بس يمكن خافت انك متعوضهاش ب غيره ف قالت تحتفظ بيه أحسن.

حازم بزعيق : خلاص أنا مش ناقص وجع دماغ من حد  الفلوس راحت والدهب اختفى وأنا متبهدل في السوق وأنا بقيت آخر همك يا حور

روح حاولت تمسك إيده وهي منهارة:

لا يا حازم أنا همّي كله إنت صدقني أنا معرفش الدهب راح فين .

سابهم ودخل اوضته.. 

روح بقرف : عارفين إيه اللي قاهرني مش إنكم بتتبلوا عليا أنا اتعودت منكم علي كدب وخبث وحقد القهر الحقيقي إن جوزي اللي المفروض يكون سندي بيصدقكم ويكذبني


سما  بسخرية: مهو لازم يصدقنا يحبيبتي دنا قريب هبقي حامل منه وام الواد ووقتها هيطردك 

روح ببرود : وقتها هنشوفو مين اللي هينطرد  وحازم هيشوف حقيقتك المرة.

سما بصدمه :

#يتبع..

رواية بيت بلا روح الفصل الثالث 3 من هنا

رواية بيت بلا روح كاملة من هنا

روايات الخلاصة ✨🪶♥️
روايات الخلاصة ✨🪶♥️
تعليقات