📁

رواية حب غير متوقع (كاملة جميع الفصول) بقلم ٱية موسى

رواية حب غير متوقع عبر روايات الخلاصة بقلم ٱية موسى

رواية حب غير متوقع (كاملة جميع الفصول) بقلم ٱية موسى

فتحت عيني  بصعوبة… الدنيا غريبة، المكان فخم أوي. آه، ده جناح في مستشفى خالي كرم.  

بصيت على إيدي، لقيت أنبوب ومحاليل داخلة في جسمي. قلبي اتقبض. رجعت عيوني تلف حواليا، لقيت على الكنبة بنت نايمة… شعرها بني.

مديت إيدي وضغطت على الزر اللي قدامي. ما لحقتش دقيقتين إلا والممرضة داخلة بسرعة، وشها كله فرحة:  

ـ ست ليلياس!

طلعت صوتي بتعب:  

ـ هو أنا بقالي هنا كام؟  

ـ إنتي بقاليك هنا سبع سنين.  

ـ سبع سنين؟! يعني أنا دلوقتي عندي 24 سنة؟  

ـ الحمد لله إنك قومتي بالسلامة من الغيبوبة.

سمعت صوت البنت اللي كانت نايمة، قالت بارهاق:  

ـ صباح الخير.  

الممرضة ردت:  

ـ صباح النور يا ست هانم… شوفي، ليلياس فاقت.

البنت قامت بسرعة، جريت عليا وحضنتني. أنا اتراجعت شوية، حدقت في وشها… وقلت باستغراب:  

ـ هو إنتي مين؟

الممرضة قالت وهي خارجة:  

ـ أنا حروح أكلم فؤاد بيه والست سمر.

البنت بصتلي وقالت:  

ـ ليلياس، إنتي مش عرفاني؟  

ـ فيكي شبه من نهلة بنت خالتي… بس هي أحلى منك.  

ـ بجد؟  

ـ لا، الصراحة إنتي أحلى… بس هي بنت خالتي، لازم أقول إنها أحلى.  

ـ طب لما تعرفي إني أنا نهلة نفسها؟  

ابتسمت ابتسامة واسعة وقلت:  

ـ آه صح، أنا إزاي غبية كده!  

حضنتني وقالت:  

ـ وحشتيني يا باردة.

ـ إيه اللي حصل في السبع سنين دول؟ إنتي كنتي قاعدة هنا؟  

ـ آه ياستي، أنا وأسيل بنت خالك، ولبنى أختك، كنا بنعمل دور ونبات معاكي. حتى حور كانت عاوزة تبقى معانا، بس أخوكي منعها.  

ـ حور؟ مين دي؟ أنا مش فاكرة… هو أنا عندي فقدان ذاكرة؟  

ـ لا يا هبلة، بلاش تفولي على نفسك. حور دي مرات أخوكي مروان، بنوتة زي العسل. بس لما قالتله إنها عاوزة تنام هنا معانا، اتخانق معاها وضربها قلم. أنا مش فاهمة أخوكي ده، أول ما تيجي سيرتك يتجنن. تعرفي؟ هو بيحبها جدا ، بس لما ييجي اسمك… يقلب ويبقى يخوف.

اتنهدت بحزن. مروان… أخويا من الزوجة الأولى لأبويا. أمه ماتت وهو عنده 3 سنين، وبعدها اتجوز أبويا أمي. المشكلة إنه بيحب أمي وأختي لبنى… ويكرهني أنا. ليه؟ مش عارفة.  

الباب اتفتح، ودخلوا كلهم… بابا، ماما سمر، أختي لبنى، أخويا مروان ومعاه بنت توقعت إنها حور، أسيل، خالي كرم ومراته إيمان، وخالتي. الكل سلّم عليا بحرارة… إلا مروان، واقف كأنه غريب.  

بصيت للبنت اللي جنبه ـ إنتي بقى حور؟  

هزت راسها برقة.  

ـ نهلة قالتلي عليكي إنك زي العسل.  

مروان تدخل بسرعة ـ طبعا دي مراتي أنا.  

بصيتله بابتسامة صغيرة، بس هو رد باستهزاء:  

ـ الحمد لله على سلامتك يا عروسة.

حور لكزته بخفة، بس هو بص لها بنظرة تخوف، فأنزلت راسها بحزن.  

ـ عروسة؟ عروسة إيه؟  

ماما قالت بسرعة ـ اههه بعدين يا مروان.  

بصيت لوش بابا… لقيته منزل راسه بخزي.

دخل محمد ومهند. أول ما شفت محمد، ابتسامتي خرجت غصب عني.  

ـ الحمد لله على سلامتك يا ليلياس.  

ـ الله يسلمك.

مروان قال فجأة ـ أومال جاسر فين يا بابا؟ مش المفروض دي مراته؟  

اتجمدت.  

ـ جاسر مين؟ ومراته مين؟ أنا مش مرات حد!  

بابا حاول يهديني ـ اهدي يا ليلياس.  

ـ مش ههدى غير لما أفهم مين ده وإزاي أبقى مراته.  

مروان قال بانتصار ـ أنا حفهمك…

ـــ فلاش باك ـــ  

يتبع...

فصول رواية حب غير متوقع بقلم ٱية موسى

اضغط على الفصل الذي تريد قراءته:

  1. رواية حب غير متوقع الفصل الأول
  2. رواية حب غير متوقع الفصل الثاني
  3. رواية حب غير متوقع الفصل الثالث
  4. رواية حب غير متوقع الفصل الرابع
  5. رواية حب غير متوقع الفصل الخامس
  6. رواية حب غير متوقع الفصل السادس
  7. رواية حب غير متوقع الفصل السابع
  8. رواية حب غير متوقع الفصل الثامن

جاري كتابة باقي فصول الرواية.. عاود زيارتنا..

روايات الخلاصة ✨🪶♥️
روايات الخلاصة ✨🪶♥️
تعليقات