📁

رواية ايسل ويوسف الفصل الأول 1 بقلم مريم سمير

رواية ايسل ويوسف عبر روايات الخلاصة بقلم مريم سمير

رواية ايسل ويوسف الفصل الأول 1

_حاسس انك تخنتي شويه ؟ 

=هو فيها مشكله يعني ؟

اتنفض_ نعم ؟ انتي بتهزري

= انت متعصب ليه وبعدين دة من الادويه والله 

_مليش فيه تخسي قبل الخطوبه 

= اخس ايه بقولك من الادويه ومقدرش أبطلها 

زعق فيا _ لا هتبطليها وتخسي أنا مليش ذنب اتجوز بقرة مش كفايه تعبك وقرفك 

قومت مكاني وضربته بالقلم = البقرة دي اللي فضلت سنين تجري ورايا وتحلم بصه مني والله لتندم علي كل كلمه قولتها 

_بالله بطلي عياط والله ما يستاهل ضفرك 

= أنا تخينه يا سمـا ؟ 

_ والله اعمي ومبيشوفش فين التخن دة لا أراه ؟ 

= دة فضل يجري ورايا شهور عشان ارد عليه بس 

_ معلش يا حبيبتي ربنا نجدك منه مش انا قولتلك مش مستريحاله ؟

= خلاص فكك احنا هنقضيها مندبه راح فداهيه مش مشكله المهم أن في الشغل اتصلو بيا عشان اسافر المؤتمر أنا فرحانه جدا 

_ اه يا بنت الهطله انتي مش كنتي لسه بتندبي حظك من شويه 

_ ما تفكي بقا دة حتي كان معفن سيبك منه 

=بتموڤ اون في سبع دقايق ماشاء الله 

ضحكت _ طب قومي يختي روحي بيتكو بقا

خدتني في حضنها = لو عوزتي حاجة كلميني 

هزيت راسي " سمـا دي صحبتي الوحيدة وحته مني لو هشحت كدة محبش الا هي بيقولو مفيش حد كامل بس هي فيها كل حاجة دة يبخته اللي هتبقي من بخته والله جمال هيلاقي حنيه يلاقي عقل يلاقي خفه دم يلاقي " 

_ نعم يماما

طلعت لقيت يوسف قاعد معاها " يوسف ابن خالتي  كنا قريبين جدا من بعض ومعرفش ايه اللي حصل خلانا بعاد كدة "

= احمد باعت عاوز حاجته ليه يا ايسل انتو اتخانقتو 

_ أيوة 

زعقت = هو ايه اللي أيوة اكيد زعلتيه ما أنا عارفاكي دبش صحيح 

زعقت وانا مش قادرة اطلع صوتي _ ومسألتهوش ليه 

= مرضاش يتكلم أنا هعزمه بكرة يجي وتتأسفيله 

_ دة حيوان أنا مش عاوزاه

= وانا مقدرش علي مصاريف علاجك يا ايسل احمد كان هيتكفل بيكي أنا تعبت وانتي حالتك مفيهاش تحسن 

_ عاوزاني اعمل ايه يماما اتجوز واحد بيذلني بمرضي ؟ ترضيهالي 

= أنا طالب ايد ايسل منك يا خالتو 

_ ايه دة ؟

شدني من ايدي للبلكونه = معلش يا خالتو عاوز اتكلم معاها شويه 

ماما هزت راسها 

شديت ايدي _ يوسف سيب ايدي انت بتقول ايه 

= في ايه يا ايسل 

_ هو ايه اللي في ايه انت هتجوزني شفقه يا يوسف ؟ 

= سبتيه ليه 

_ وانت مالك ؟ 

زغرلي =ردي يا ايسل 

دمعت _ شايف اني تخينه و مراته لازم تكون ميس ايجيبت طبعا وكفايه تعبي وقرفي بالنسبه له مش هبقي تخينه كمان

زعق = انتي بتقولي ايه والله لأخليه يندم 

_ يوسف يوسف استني يا بني  

=يوسف راح فين يا ايسل 

_ معرفش يا ماما معرفش نزل بسرعه 

= يعني ايه نزل قولتيله ايه 

_ أنا عاوزة انام يا ماما ممكن ؟ 

=أنا تعبت منك حرام عليكي 

" يارب أنا راضيه بقضاءك والله وصابرة أنا مقتنعه أن المرض مش بلاء هو محنه صعبه عليا بس انا قدها أن شاءالله أنا عندي كانسـر بقالي خمـس سنين تعبت من الكيماوي و الادويه وشي بهت وجسمي اتغير و شعري خف بس في اخر خمس شهور جسمي اخيرا استجاب للعلاج والدكتور اضطر يزود جرعه العلاج عشان تبقي مكثفه وكان فيه نسب كيرتيزون كتيرة شويه ودة ادي اني اتخن شويه و اكبر صدمه خدتها أن اللي بيحارب معاك بقاله سنه وبيدعمك يتخلي عنك عشان شويه ملامح اتغيرت"


_ يوسف ؟

= أيوة يا ايسل 

اتوترت_ انت كويس ؟ 

= كنتي بتحبيه ؟

_ ...

= ايسل ردي كنتي بتحبيه ؟

_ لا 

= كتب كتابي عليكي بكرة وهنسافر الاسبوع الجاي تعملي العمليه في امريكا 

" معرفتش ارد أنا بحب يوسف من يوم ما دخلت أولي ثانوي كان بيذاكرلي وايام امتحانات تالته ثانوي جه عاش معانا عشان يفضل معايا ويراجعلي يوسف دكتور بس معرفش تخصص ايه هو نفسه يدخل قسم جراحة قلب ويوسف ماسك في حلمه اكيد وصله ويوم ما جيبنا نتيجة التحاليل كان ميعاد انه يكتب التخصص بس من يومها مشوفتوش اختفي من حياتي وسابني وانا في أولي كليه بواجه لوحدي وبس"

=ايسل معايا ؟ 

_ أيوة يا يوسف 

= موافقه 

عيطت _ ايوة

= طب مالك بس بتعيطي ليه ؟

مقدرش ارد وعيطت اكتر والخط فصل 

"مش سهل عليا اني اكون محملاه ذنب كبير أنه سايبني كل دة ويجي هو يضحي بحياته ويتجوزني ويسافر و يسيب حياته عشان اعمل العمليه واقدر اتعافي" 

سمعت صوته حد في البلكونه لسه هصوت

_هشش أنا يوسف اهدي 

= ي.يوسف انت اي اللي جابك 

_ كنتي بتعيطي ليه 

= انت نطيت من البلكونه ؟ انت مجنون 

_ متأڤوريش دة انتي بلكونتك لازقه في بلكونتي 

= أيوة صح 

_ كنتي بتعيطي ليه ؟

_ يادي النيله طب بتعيطي ليه تاني 

= انت عاوز تتجوزني ليه ؟

_ عشان تسافري وتعملي العمليه 

= وهنطلق ؟

_ أيوة بعد ما تخفي أن شاءالله 

=أنا خايفه  العمليه كبيرة يا يوسف 

_ هتقومي بالسلامه والله 

= هتتعب معايا جامد 

_ يهون لأجل عيونك يا قمر 

ضحكت = ممكن تفشل ؟ 

_ ربنا مش هيخذلنا ابدا ان شاء الله 

= شكرا ليك يا يوسف بجد مش عارفه اقولك ايه 

_ دة أنا اللي المفروض اقول شكرا لربنا أنه خلقك والله 

مشي بسرعه وانا ضحكت عليه 

_ ايسل تعالي 

=أيوة 

_ يوسف طلب ايدك 

= طيب 

_ هو ايه اللي طيب هتسافري معاه عشان تعملي العمليه 

= ماما هو  العمليه ممكن متنجحش ؟

_ اكيد بس مقدمناش حل تاني هتفضلي طول حياتك بالادويه يعني ؟

= ولو فشلت ؟

_ قدر ربنا 

عيطت 

_ بتعيطي ليه ؟ عاجبك حالك يعني 


اخدت طرحة علي راسي وطلعت اجري علي السطح وانا بعيط 

لقيت يوسف قاعد واتخض

_ مالك في ايه 

= أنا تعبت 

مسك ايدي _ فاكرة زمان أما كنتي بتعيطي كنت بقولك ايه 

ضحكت = انت كل ما تشوفني بعيط تضحكني 

_ يعني بذمتك لما العيون دي تعيط ايه اللي يضحك يجدعان 

" ممكن نقول إنه الطف حد فعلا ممكن يدخل حياه اي حد "

= صحيح انت نضفت الشقه ازاي؟

_ روقت اوضتي بس وكدة كدة هنسافر 

= امم مش عاوز تشرب قهوة ؟

ضحك وخد قلبي يعسل والله " كنت زمان بقوله يبختها اللي هتبقي من بختها ومكدبتش فعلا "

_ اصحي يلا ايسل اصحي عشان يوسف بره 

"فكرة إني هتكتب علي اسمه بعد شويه دي حاجة مفروض تفرحني بس حس بالذنب هو بعيد عني بقاله خمس سنين اكيد حب خايفه اكون سبب اني فرقت بينهم أنا بحبه اه بس هو  و...ايه دة هو زي القمر وبيضحك كدة ليه جوزي قرة عيني "

_ حاسس انك عاوزة تقولي حاجة ؟

= ه..هو يعني الصراحة 

_ كملي أنا سامعك 

= انت كنت بتحب؟

بصلي _مش فاهم ؟

= يعني اقصد انت قعدت خمس سنين ف يعني هو ممكن تكون حبيت 

بص بعيد شويه وبعدين بصلي _ أيوة 

= يخربيتك 

ضحك _ مش انتي اللي سألتي طيب؟

= كان ممكن تكدب عليا عادي علي فكرة 

_فعـلا 

اتوترت = اعملك قهوة ؟

"العمليه بعد بكرة خوفي من فشل العمليه كبير بس يوسف بيعمل كل اللي عليه عشان يطمني مفتحش موضوع الطلاق من يوم ما اتجوزنا وطبعا ماما متصلتش تسأل عليا حتي بعمله سبعين فنجان قهوة تقريبا كل يوم ما هو مش بقالي خمس سنين بتعلم اعمل قهوة ويبقي عايش معايا كدة وأفوتها كدة يعني "

_ يوسف يلا تعالي الغدا 

= ايه دة سمك ؟ 

_ أيوة بص ريحته حلوة ازاي 

= ايسل أنا مبحبش السمك 

_ ازاي يا يوسف دة أنا عاملاهولك في الفرن زي ما بتحب 

= ايه ؟ انتي عرفتي ازاي ؟

"اقولك اني بحبك يعني وحافظة كل فتفوته بتحبها دة انت غبي "

_ جهزتي الشنط ؟

= اه خلاص اهو فاضلي حاجات بسيطة 

_ مالك شكلك تعبان 

= لالا مفيش فرهدت بس 

مسكني من ايدي _ طب تعالي اقعدي و قوليلي اعمل ايه بس 

"هو حنين اوي ! حنين بدرجة تتحب اوي عمرة ما حسسني بالشفقه أو أنه مغصوب عليا "

_ هي كانت حلوة؟

= هي مين ؟

_ اللي بتحبها 

=روحها كانت احلـي 

_ كنت هتخطبها ؟

= يوم ما روحت اخطبها كانت بتلبس دبله غيري 

_ ربنا يعوضك أن شاءالله 

ابتسملي 

_ فاضل كتير انا زهقت 

= نص ساعه خلاص 

رجعت راسي لورا 

" خايفه شويه لا كتير صراحة خلاص نص ساعه وهننزل المطار و الصبح هكون في العمليه ممكن خوفي من بعد العمليه اكتر هيطلقني طب ؟ "

_ هو احنا رايحين المستشفي ليه ؟ 

= هنعمل شويه تحاليل بس 

_يلا تعالي 

"خلصنا التحاليل وروحنا الاوتيل دخلت الاوضه واتصلت بسـما"

_الو 

= سما أنا ايسل 

صوتت_وحشتنيي وصلتي ؟

عيطت = أيوة وبكرة العمليه أنا خايفه اوي يا سما 

_ متخافيش يا حبيبتي والله فين ايسل اللي فضلت خمس سنين بتحارب وتقع وتقوم أنا كنت بقوي بيكي 

=تفتكري هيسيبني ؟

_ قوليلي اجيبلك بسبوسه ولا كنافه بالمنجا لما اشوفك ؟

= مش هيحبني صح ؟

_ هيموت فيكي ايش فهمك انتي بس 

= ودة ازاي يعني ؟

_ عشان صحبتي زي القمر ومفيش منها اتنين اصلا 

=ويبخته اللي هبقي من بخته صح؟

_طبعا اومال

= يوسف بينادي استني خليكي معايا

_ هجيب حته بسبوسه واجيلك 

طلعت البلكونه 

_ أيوة يا يوسف 

= وحشتني القهوة من ايدك 

ضحكت _ ثواني وتبقي قدامك 

_ انتي يعديمه الكرامه 

= ايه يا سما استني القهوة هتفور 

_ انتي بتعمليله قهوة ؟ 

= طبعا مش طلبها مني 

_ يشيخة ؟ 

= شوفتيه وهو بيقولي وحشتني القهوة من ايديك؟

_ اقتلوهاااا

" ياه تخيلو يجي يقولي انتي البنت اللي بحبها وتوته تخلص الحدوته و نتجوز ونعيش في اسكندريه كدة ياهههه يجماعه يااه"

_ تسلملي ايدك 

= كان اسمها ايه البنت اللي بتحبها دي ؟

_ شاغله دماغك بيها ليه ؟ 

= لا ي...يعني هو فضو..فضول بس عادي 

_ تمـارا 

= كانت زميلتك في الكليـه ؟

_ لا كانت اخت صاحبي 

= مقولتلهاش ليه انك بتحبها ؟

_ النصيب بقا ويلا ادخلي نامي عشان تصحي فايقه للعمليه

هزيت راسي ودخلت صليت وقعدت اعيط

فتحت عيني لقيته جنبي

_ انتي كويسه ؟

يتبع..

رواية ايسل ويوسف الفصل الثاني 2 من هنا

رواية ايسل ويوسف كاملة من هنا

روايات الخلاصة ✨🪶♥️
روايات الخلاصة ✨🪶♥️
تعليقات