رواية ايسل ويوسف عبر روايات الخلاصة بقلم مريم سمير
رواية ايسل ويوسف الفصل الثاني 2 والأخير
= كان اسمها ايه البنت اللي بتحبها دي ؟
_ شاغله دماغك بيها ليه ؟
= لا ي...يعني هو فضو..فضول بس عادي
_ تمـارا
= كانت زميلتك في الكليـه ؟
_ لا كانت اخت صاحبي
= مقولتلهاش ليه انك بتحبها ؟
_ النصيب بقا ويلا ادخلي نامي عشان تصحي فايقه للعمليه
هزيت راسي ودخلت صليت وقعدت اعيط
فتحت عيني لقيته جنبي
_ انتي كويسه ؟
= هو ايه اللي حصل
_سمعت صوتك كنتي بتعيطي ودخلت لقيتك واقعه
= اه أيوة
_ كنتي بتعيطي ليه
= مفيش افتكرت بابا بس
_ طب خليني اقيسلك الضغط عشان اشوف جاهزة ولا نأجل العمليه
_لا الحمدلله كويس اهو جهزي نفسك عشان يدوب نلحق نروح المستشفي
= حاضر ، هو انت سهرت جنبي طول الليل
_ اكيد مش هسيبك لوحدك يعني
" حبه بان يجماعه بان"
قومت لبست وبعدت لسما ماسدج_ ادعيلي دة اكتر وقت محتاجة دعواتك ،بحبك
" كنت مستغربه نفسي بس انا مش خايفه أنا بقالي خمس سنين بحارب لوحدي لما قابلت احمد فكرت أنه عوضي و أنه هيقف جنبي بس هه اول ما تعبت شويه اتكل علي الله"
_ جاهزة ؟
= انت لابس كدة ليه
_ لابس ايه
= ه..هو مش الدكتور اللي بيبقي لابس كدة ؟
_ أنا الدكتور يا ايسل
= اييه؟
مسك ايدي واداني حقنه _ هتقومي بالسلامه متخافيش
غمضت عيني ومحستش بحاجة ..
_ ايسل فتحي عينك ؟
فتحت عيني كانت كل حاجة باهته قدامي
= نج..حت يا يوس..ف ؟
_نجحت يا حبيبتي نجحت
غمضت عيني وانا حس براحة رهيبه سيطرت عليا وعلي لساني "الحمدلله يارب الحمدلله"
فتحت عيني لقيته مركز في الادويه
_ ي..يوسف ؟
الادويه وقعت منه وجري عليا = انتي بخير يا ايسل ؟
هزيت راسي ولساني تقيل_بب..بخ ..بخير
اداني حقنه وقعد جنبي يقرأ قراءن " يوسف طول عمره صوته حلو وعارف اني بخف علي صوته في القراءن "
" عدي يومين وانا بنام بس وعايشه علي الادويه والمحاليل وبحس بيوسف جنبي طول الوقت "
"فتحت عيني واول مرة احس لساني خفيف ضحكت وحمدت ربنا "
_ يوسف فين
= Can I help you؟
_yes , Where is Yussef ؟
=Do you mean Dr. Youssef
_ yes؟
=I'll call him to you
_ ok, thanks
_ ايسل انتي كويسه ؟
= أيوة الحمدلله هو انت يعني الدكتور ه..
مسك ايدي _ مالك بس ملغبطة ليه
= انت كان نفسك تدخل قسم جراحة قلب ؟
قام وقف _ امم فعلا
= فعلا ايه انت كنت بتجرب فيا ولا ايه يااض
ضحك جامد _ عيب والله يتقال ياض لواحد من أكبر دكاترة الأورام في مصر ونيويورك
تنحت= أورام ؟
_ فاكرة يوم ما روحتي تجيب التحاليل؟
هزيت راسي = كان يوم تخصصك؟
_ أنا اتخصصت أورام عشانك
= مشيت ليه يا يوسف
_ أنا ممشتش والله أنا كنت بكلم خالتو لحظة بلحظة وكنت بدرس عشان اللحظة دي اللحظة اللي تيجي واعملك العمليه خمس سنين وانا بدرس وبسافر عشانك والله
_ طب بتعيطي ليه بس
= عشان انت كان نفسك تدخل جراحة قلب
_ يا سوسو مش انتي اللي دايما بتقولي اي مجال حلو طالما ناجحة فيه ؟
هزيت راسي = ربنا يوفقك يا چو
_ عارفه ؟ أنا عملت عمليات كتير جدا بس اول مرة احس نفسي عملت عمليه ناجحة
ضحكت= شكرا بجد
= شكرا ايه تعالي يلا مين تمـارا دي ؟
_ انتي بتتحولي ليه يخربيتك
= أنا بتحول يا يوسف اناا؟
_ اهدي بقا انتي لسه تعبانه
= انطق يا يوسف مين تمارا دي انت بتخوني ؟
_ اخون مين يا ايسل هو احنا مرتبطين عشان اخونك
= يوسف احنا متجوزين؟
_ بس زي اختي
= ايه ؟
_ مالك يا بنتي
= لا سوري اندمجت بس المهم احكيلي مين تمارا دي
_ كانت اخت صاحبي وروحت اتقدمتلها و....
= نهارك اسود اتقدمت لمين ؟
_ في ايه يا ايسل
كتمت نفسي = لا ابدا سوري كمل
_ بس هي رفضت
= احسن احسن
_ نعم ؟
= اتكتم خالص رفضت ليه
_ عشان كنت لسه بدرس
= يحبيب ماما معلش
=بتبص علي مين يا ابو عين زايغه انت
_ بصي البنت دي زي القمر
= يا بن الجزمه هتدخل النار محروق يكش عينك تتخزق
_ أنا قايم اكتبلك علي خروج ابو شكلك
_ حبيب قلبي تسلم
" حظي حظ الكتكوت المبلول والله بكرة تجري ورايا كدة وتتحايل عليا عشان انا بحبك وانا اشوح بإيدي كدة واقوله ابدا انت اخويااا"
_اطفي النور يبني
= قومي خدي الدوا وبعدين اتخمدي
_ اهو يلا اطلع
=اتخمدي
_ يوسف
= أيوة يا حبيبي
" كلمه عفويه يا جماعه اتهدو"
_ هرجع مصر أمتي ؟
= عاوزة ترجعي ؟
هزيت راسي
= هحجز طيارة بكرة
_ طب وانت ؟
= هاجي معاكي طبعا
ابتسمت _ طب طفي النور واتكل علي الله يلا
= تصبحي علي خير يسوسو
"رجعوني مصر بس وانا هخليه يموت فيا "
_ يوسف يووووسف
= ايه ايه
_ موبايلي فين عاوزة اكلم سما ؟
= ثواني اجيبهولك
= ايسل هو مين اللي كاتباله الجمله دي ؟
"ستبقي عيناك تربكني مهما اعتدت روئيتهـا"
" أقوله اني كاتباها بقالي ست سنين ليك وانت لوح؟"
_ جمله عجبتني عادي هات الموبايل يلا
هو رأسه وطلع وبعدها بدقيقه دخل تاني = يعني مش لأحمد ؟
_ أحمد ايه يا يوسف انت عبيط ؟
= هو مش انتي كنتي بتحبيه ؟
_ مين قال ؟
= خالتو
ضحكت ودمعت _ خالتو؟ أنا محدش دمرني غيرها
=خالتو مش قصدها يا ايسل افهمي
زعقت _ مش قصدها ؟ مش قصدها ايه ؟ عملت نفسها مش واخدة بالها سنه كامله وهي سامعه عياطي كل يوم ورفضت مرة واتنين وتلاته اني اسيب بني ادم مريض زي دة وافقت عليه وغصبت عليا اتقبله! وكانت عاوزاني ارجعله بعد كل دة وكان قدام عينك رد ؟رد ساكت ليه دي مرفعتش الموبايل واطمنت عليا برنه حتي هي ليه بتكرهني ليه ؟
= مفيش أم بتكره ولادها صدقيني
_ ممكن تسيبني لوحدي ؟
دخل قعد علي السرير = كان نفسي والله بس معندناش الاوبشن دة
_يوسف !
= اعملك فشار ؟
" طول عمري بعيط وانام معيطة واول مرة حد يجاهد عشان يطلعني من الحزن دة "
_ يوسف ؟
= أيوة خلصتي ؟
_ اه نزل الشنط في العربيه بس
= طيب يلا
" كنت خايفه اجيب سيرة الطلاق بس خوفت اكتر اني اكون تقيله عليه "
_ احم يوسف هو ممكن اعيش معاك بس لحد ما والله الاقي شغل واقعد في شقه لوحدي ؟
بصلي = انتي للدرجة دي مش عاوزة تعيشي مع خالتو ؟
عيطت _ هتفكر أن أنا السبب في طلاقنا يا يوسف والله وهتعوز تخلص مني وتجوزني حد تاني مبحبوش
= ايسل هو انتي مبتحبنيش
_ ايه ؟
= ايسل ردي عليا انتي مبتحبنيش
_ لا طبعا بحبك انت زي اخويا يعني
هز رأسه
_ يوسف رد عليا ؟
= أنا مش هطلقك يا ايسـل
_ ليه ؟
= مش عارف مش عارف
_ يعني ايه مش عارف
=في حاجة ربطاني بيكي بس انا مش عارف ايه هيا
_ بتحبني ؟
= لا
بصتله
= أنا مقدرش اوعدك بحاجة ممكن متحصلش
هزيت راسي
= يلا وصلنا انزلي
" زمان قالو أن القلب بيحس قبل صاحبه يعني اول مرة بتشوفي فيها مامتك قلبك بيدق وينتفض وانتي لسه مش عارفه دي مين ؟ اول مرة هتشوفي فيها جوزك هتلاقي قلبك حاسس بيه لوحدي وبيدق هو طالما قلبه دق يبقي هيحبني صح ؟"
_ مش هتتغدي ؟
= مليش نفس
_ عاملالك مكرونه وبانيه
بصلي وضحك = انتي مبتعرفيش تعملي غيرهم يا ايسل
_ مش المهم طعمهم حلو وخلاص
_ عجبك؟
= هو أنا لسه كلت
_ الله طب ما تاكل هو أنا ماسكاك
_ حلو ؟
= تسلم ايديك
_ طب كمل طيب رايح فين
= عندي شغل كتير في المستشفى معلش والله خدي الدوا وكلي كويس و نامي عشان متتعبيش
_ترجع بالسلامه
باس راسي ومشي
--بيحبني والله بيموت فيا
= يا بنتي دة باس راسك اومال لو باس ايديك هتعملي ايه
_ انا بحبه اوي يا سما
= معلش يا حبيبي
_ ما تردي عليا بدل ما انتي شبه الفجله كدة مليش لازمه
= أنا مليش لازمه ؟ دة أنا كنت لسه جايبالك حته فكرة
_ هه هه حبيبي هل أنا ليا حبيب غيرك
= هنشوف الموضوع دة بعدين المهم مش انتي قولتي هو كان بيقول أنه بيحب باين ؟
_ تبا لكي أيوة
= جيبي سيرتها براحة قدامه وراقبيه وساعتها هنعرف لو مبقتش يحبها يبقي الموضوع سهل جدا انك تاخدي قلبه
دمعت_ طب لو لسه بيحبها ؟
= مع إن شايفه دة مش هيحصل بس هندعي أنا وانتي وناهد وكلنا ربنا يطلع حبه من قلبك
_ أنا تعبت حياتي عامله زي حياه الكتكوت المبلول بالظبط والله
= اجبلك تورته ؟
_ أيوة نفسي فيها
= لي لي عاوزة تشوفك
_ يا روحي هاتيها معاكي والنبي يا سما
= حاضر هروح اجيبها واجيلك
_ اوكي مستنياكو
_ ايسل ايسل انتي فين
= تعالي يا يوسف
_ بتعملي ايه ؟
= بعمل كب كيك لي لي بتحبها اوي
_ لي لي مين ؟
= بنت اخت سما صحبتي
_ كنتي جبتي من بره طيب عشان متتعبيش
= لا هي بتحبها من ايدي وبعدين اتعب وانا بعملها ل لي لي بس
_ بتحبي الاطفال اوي كدة ؟
= في حد مبيحبش الاطفال ؟
= ممكن تفتح ل سما؟
هز رأسه
_ لي لي اعععع وحشتييني
= لي لي بس اللي وحشتك ؟
عيطت واخدتها في حضني _ وحشتيني اوي بجد
= عامله ايه يا حبيبتي
_ الحمدلله تعالو بصو عملت كيكه
= عامله ايه مع يوسف ؟
هزيت راسي _ معملتش حاجة
_انا شويه احس انه بيهتم بيا وبعدين يرميلي كلمه دبش تجيبني الأرض
_ هيحبك هيحبك
بصتلها = هل انتي عبيطة ؟
_ اسكتي انتي ايش فهمك
ضحكت _ الكيكه حلوة يا لي لي ؟
= عمو اللي برا دة حلو اوي يا سوسو
_ امم فعلا ؟
هزت راسها = وشكله بيحبك اوي
اخدتها في حضني وسما ضحكت
" ممكن نقول اني كنت محتاجهم جدا وخصوصا لي لي اطيب حد في العالم وطالما لي لي قالت هيحبني يبقي هيحبني حبني بقا يلا لي لي مبتغلطش "
_ ممكن تعمليلي قهوة ؟
= عنيا طبعا
_ اسمها ايه البنوته قريبه صحبتك دي ؟
= قصدك لي لي
_ باين انك بتحبيها اوي ؟
= جدا والله نفسي اجيب بنوته زيها
_ يبختها
= هي مين ؟
ابتسم _ بنوتك متأكد انها هيكون عندها اجمل أم في الدنيا
" ما تقول بحبك يبني هو أنا بعُض؟"
_ فاكرة زمان أما قولتيلي يبختها اللي هتبقي من بختها ؟
= امم
_ امم ايه انتي مش فرحانه ؟
= افرح ليه يبني
_ عشان انتي بختي مثلا ؟
= هو احنا مش هنطلق مثلا
_ مين قال أنا قولت طلاق؟ هاتي القهوة يلا
= يوسف اقف رد عليا ممكن ؟
_ عاوزة ايه يا ايسل
= فهمني بالله اقعد وفهمني أنا متلغبطة وتعبت
_ عاوزة تسيبيني
= لا
_ طب في ايه بقا
= انت بتحبها يا يوسف ؟
_ احب مين ؟
= ت...تتمارا؟
_ احب مين يا ايسل انتي عبيطة ؟ أنا مشوفتهاش من خمس سنين
= بجد ؟
_ والله
اتنطط = عععععع أنا بحبك
مسكني من ايدي _ فعلا ؟
دخلت اوضتي جري
_ انتي بتضحكي علي ايه يا بقرة انتي ما تنطقي اهبب ايه
= مش قادرة والله
_ منك لله
"فضلت تلت ايام مبخرجش من الاوضه صعب عليا قولت اطلع اعمله اكل بسرعه قبل ما يجي من الشغل "
_ لا لا ايسل بتطبخ ؟
الطبق وقع من ايـدي _ انتي كويسه ؟
= أيوة أيوة
_ طب وسعي عشان متتعوريش
كنت لسه ندخل الأوضه بس مسكني _ مش هتدخلي تاني لا
= يوسف سيب ايدي والنبي
_ بتهربي ليه يا ايسل
= ط..طب سيب ايدي والنبي
_ شعرك طول كتير
= ايه؟
_ شطورة كان نفسك تقصيه وتدهنيه اصفر
_ ادهن مين يلا هي حيطة ؟ اسمها هصبغه
= تدهني
_ اصبغ
=تدهني
_ أصبغ
= تدهني
_ ادهن
ضحك جامد وانا ضحكت ضحكته جميله متضحكش قدام حد بقا بدل ما انكد عليك
_ بتبصيلي كدة ليه
= اعملك قهوة ؟
_ هموت منك كفايه قهوة
= طبعا يطلع عيني أنا خمس سنين اتعلم اعمل قهوة عشانك ومعملكش يعني ؟
ابتسم _ عشاني ؟
= احم يعني مش قص.دي اللي ..اعملك قهوة
هز رأسه ودخلت بسرعه اعمله
_ شوفت تمارا
= وحيات امك ؟
_ معاها بنوته
= حلوة ؟
_ هي مين
= تمارا
_ انتي احلي واحدة فعنيا
= احيه يا أبو سوسو احيه
_ سما انتي اتخرستي ليه ؟
= انتي عارفه دة معناه ايه ؟
_ هه؟
= أنه بيحبك
_ أنا اصلا اتحب
= يا قلب امك
_ طب انا عاوزاه ينطق ؟
= افتحيله موضوع الطلاق
_ عشان يفتح دماغي ؟
= انتو كلتو دماغي
_ أنا تعبت
_ يوسف ؟
= أيوة تعالي
_ ايه دة الله انت بتعمل ايه
= هنزرع ورد هنا و نحط الكنبه دي هنا ايه رايك ؟
_ كنبه في البلكونه ؟
= أيوة عشان نسهر عليها
_ هو احنا مش هنطلق ؟
= هاتي الورد اللي هناك دة
_ يوسف ؟
= نحط الكنبه ورا الحيطة دي ولا ورا دي؟
_ رد عليا !
= نحطها هنا احلي صح ؟
زعقت _ بقولك رد عليا
زعق هو كمان أنا آسف طب أنا عيل صغير = وانا قولت لا
_ ليه انت عاجبك عيشتنا دي ؟ أنا مش فاهماك أنا تعبت
= عاوزة ايه يا ايسل تطلقي ؟
قولت بسرعه _ لا يعني أنا عاوزة افهم ؟
= تفهمي ايه ؟
_ ه..هو أنت بتحب ؟
= أيوة
_ ومتجوزتهاش ليه بقا ؟
= اتجوزتها بس هي غبيه شويه
_ نهارك اسود انت متجوز عليا يا يوسف
= قولت غبيه والله قولت غبيه انتي ليه بتستبعدي كل حاجة عنك ؟
_ عشان انت مقولتهاش وقولت اني اختك اصلا فاكر؟ وبعدي...
= بحبك
_ ها ؟
= اعمليلي قهوة
_ وحيات خالتك
ضحك وقعدني جنبه = خلاص والله تعالي أنا آسف أنا بس كنت خايف اظلمك معايا
_ بتحبني من أمتي ؟
= من يوم ما اتخرجتي حسيت ان بنتي اللي مربيها فجأه كبرت وبتتخرج كنت فخور جدا بيكي
_ كنت محتاجاك اليوم دة
= كنت جنبك والله طول اليوم من غير ما تحسي
_ كنت محتاجة احس
= أنا آسف
_ قولها تاني كدة ؟
= هي ايه ؟
بصتله بطرف عيني
= خلاص والله بحبك
كنا قاعدين قصاد التليفزيون وجه خبر هروب أحد دكاترة الأورام راح اللواء اللي معاه قاله زي دكتور احمد السالمي
_ ايه ؟
= مالك ؟
_ هما بيتكلم عن أحمد
= اه
_ انت اللي عملت كدة ؟
= أنا معملتش حاجة أنا كل اللي قدرت اعمله اني اكشفه وهو بيتاجر في الاعضاء ولو اقدر اعمل اكتر من كدة هعمل لأجل عيونك
_ شكرا
= دة شكرا لربنا أنه خلقك والله
ضحكت
تمت♥️
مريم سمير ♥️
هستني رايكم