رواية صعيدية في أمريكا عبر روايات الخلاصة بقلم مصطفى جابر
رواية صعيدية في أمريكا الفصل الأول 1
ما لسه بدري يا بيه جايلي الساعة سته الصبح.
يسري بهدؤء: في اي يا بابا بس هو كل يوم نفس الكلام انت مبتزهقش.
محمد بزعيق: احترم نفسك وانت بتتكلم مع ابوك ولا عشان قاعد في امريكا تفتكر انك منهم لا فوق لنفسك احنا غيرهم.
يسري ببرود: وقاعدين في بلدهم ليه طالما احنا غيرهم. بابا انا مش عاوز صداع وتحمد ربنا اني مسبتكش ورحت عشت في شقه لوحدي.
محمد بصدمة: انت بتقول ايه ؟ عايز تسيبني و تعيش لوحدك ؟ انا اللي سبت بلدي واهلي عشان خاطر اعيشك عيشة محترمة تقوم تعاملني كدا.
يسري بملل: عادي يا بابا انا طلع انام و ياريت تغير اسطوانه كل يوم دي.
طلع ينام ومحمد بص لابنه بحزن: انا السبب يا يسري انا اللي خاليتك تكون بالمنظر دا بس لازم افوقك وتتربي من الاول وعندي اللي هتخليك تمشي علي العجين .
يا صاوي هات الاجندة. ..الحارس جاب الاجندة..
محمد بابتسامة: ازيك يا حج غنيم كانت عاوز منك طلب واتمنى انك متكسرش خاطري.
غنيم بابتسامة: بقي معقوله يا بيه دنت الغالي وولي نعمتي اؤمرني عايز اي
محمد بخبث: انا عاوزك تبعت لي واحدة من عندك ب عشر رجالة عاوزاها تربي لي ابني من الاول وجديد الواد حاله مال ومبقتش قادر عليه.
غنيم بتفكير: عايز تربي ابنك يعني علي ايد بنت صعيديه ؟ .
محمد بجمود: اه و محدش هيساعدني غيرك انت.
غنيم بأبتسامه : علشان أنا واثق فيك ومتربي إنا وولادي في بيتك وبيت والدك أنا هبعتلك تسنيم هيا اللي هتمشيه علي العجين .
محمد بابتسامة: ووعد مني بنتك هتكون في عيني وهتبقي في امانتي.
غنيم بضحك: ضحكتني ..أنا مش خايف عليها انا اخاف عليكم انتو هتكون عندك في اقرب وقت.
.. محمد ابتسم وقفل معاه..
.. بعد اسبوع
يسري قاعد بيفطر بهدؤء الباب خبط..
محمد بغضب: انت يا يبني مش سامع الباب بيخبط
الخدام بهدؤء: جيت اهو يا بيه.
فتح الباب باستغراب من شكل البنت لابسه عبايه و شايلة شنطة علي كتفها زقته ودخلت: وسع اكده مش شايفني وخد الشنطه دي دخلها جوا في اوضتي
.
الخدام نزل الشنطة كان هيقع من تقلها..
تسنيم وبتبص علي البيت: اي البيت ده .. ده بيتنا أحلي منها وي..... وي ايي التماثيل دي كلها انتو تجار اثار ولا اي ؟ .
يسري بأستغراب: انتي مين يا شاطره ؟ انتي الخدامة الجديده؟
تسنيم ببرود: انا مش خدامة انا صاحبه البيت الجديدة فين عمي محمد.
يسري بغضب: صاحبة اي و حج مين ارموا البت دي برا اي الاشكال دي.
تسنيم بسخرية : اشكال ؟ انا اللي اشكال انتو معندكوش مرايات هنا علشان تبص لنفسك ؟ في راجل يلبس سلسلة ويي ... ولا بلاش احسن تعيط.
يسري قرب بغضب: لا انتي زودتيها اوي انا بنفسي هرميكي.
قرب يمسكها من دراعها ضربته بوكس وقع أغمي عليه!
محمد كان بيتفرج من فوق اتخض نزل جري : ابنييي انتي عملتي اي انا قولت تربيه مش تموتيه يا مفترية ...يسري فوق يابني.
تسنيم ببرود: جرا اي يا حج انت هتعترض من اولها انا ممكن الف وارجع بلدي .
محمد بخوف: لا وعلي اي خليكي بس بلاش تأذيه
. يعني ربيه من غير ما تكسريه.
تسنيم ببرود: متدخلش في شغلي وبعد اذنك وسع كده.
بعدته وشدت يسري من رجله علي الارض.
محمد بصدمة: ابني اتمسح بيه البلاط يا شوقي.
شوقي بخوف: حضرتك جبتها منين دي.
محمد بتوتر: من الصعيد بس متوقعتش تكون كدا.
شوقي بضحك: ربنا يستر من اللي جاي تعالي نشوف خدته فين.
راحوا ورا تسنيم كانت جرت جاد قدام البسين..
محمد بخوف: انتي هتعملي اي في الواد.
تسنيم بضحك: هفوقه ولآخر مرة تدخلي في شغلي علشان متندمش.
محمد خاف منها وهي زقت يسري في البسين فاق بخضة: انا اي جابني هنا.
تسنيم ببرود: انا اللي جبتك هنا ... اي يا اجنبي فوق كده متبقاش شبه الفرخه الدايخه
يسري بغضب: مين البت دي يا بابا اطلب ليها البوليس حالا.
محمد بهدؤء: مينفعش اطلب ل خطيبتي البوليس دي هتكون مرات ابوك يا يسري.
يسري بصدمة: ايي انت هتتجوز البنت دي.؟
تسنيم بغيظ ؛ لو راجل اطلعلي
يسري بيطلع بغضب : بقي حتت بت جربانه تعمل فيا أنا كده
تسنيم ببرود : والله ما جربان غيرك .
يسري بغضب ل ابوه: انا مش هرد عليها احتراما ليك لكن اطلع اغير هدومي وانزل الاقيك غورتها من هنا والا انا اللي هغور.
تسنيم ببرود: انا مش همشي من هنا وعلشان أنا مبحبش التهديد فا أبوك كتب كل حاجه يملكها .. الڤيلا والفلوس اللي في البنك اتحولت لحسابي ...فا وريني بقي هتعمل اي ؟
يسري بزعيق: اي التخاريف دي ما تقول حاجه يا بابا.
محمد بتوتر: زي ما سمعت ..يعني لو عاوز مصروف خده منها انا طالع ارتاح.
محمد طلع اوضته جري ويسري بص لها بغل: ماشي انا مش همشي و هخليكي ترجعي كل حاجه لينا من تاني.
تسنيم بتحدي: اللي بيقول مبيعملش ومع ذلك احب اشوف يا صاصا
يسري بغيظ: صاصا دي مبيقولهاش غير الناس القريبه مني يا فلاحه.
سابها و مشي وهي ابتسمت بخبث: جهز لي حالك للي جاي بقي علشان اللي حصل النهارده ده ترحيب مني.
.. بعد شويه في اوضة يسري...
يسري بغيظ: بقولك يبني هيتجوزها و كتب ليها كل حاجه انا بفكر اسيب البيت.
مايكل بهدؤء: حتي لو سبت البيت هتروح فين علي حسب كلامك مبقاش عندكم حاجه وهيا سحبت منكم كل حاجه.
يسري بغضب: يعني عاوزاني اعمل اي.
مايكل بخبث: باين انها داخله علي طمع اللي يجيبها من الصعيد ل امريكا عشان ابوك يبقي طمعانه في اللي معاه وانت لازم تحافظ علي ابوك منها بمعني طفشها ب اي طريقه.
يسري بتفكير: معاك حق بس ازاي اطفشها.
مايكل بخبث: خوفها او زهقها اعمل اي حاجه تخليها تهرب وترجع كل حاجه.
يسري هيرد شم ريحه غريبة: اي الريحه دي اقفل دلوقتي يا مايكل اما اشوف اي القرف دا.
قفل ونزل ووقف بصدمة لاقها قاعدة علي الارض وحاطة بصل ورنجة و بتاكل..
يسري بصدمة: انتي بتهببي اي فاكرة نفسك قاعدة في الغيط.
تسنيم وهيا بتاكل: ياريت كنت في الغيط كان زمان جبت بلح من علي النخله انتو معندكوش نخل هنا صح ؟
يسري بغيظ اكبر: بلح ونخل ..أنتي أتجننتي ؟ انتي مستوعبة نفسك ...انتي اللي زيك آخرهم يبقو خدم تحت رجلينا مش ست البيت ... قوليلي من الاخر تاخدي كام وتمشي من هنا.
تسنيم بابتسامة: هتديني اللي هطلبه اكيد.
يسري بقرف: اه انجزي عشان مش فاضي لك عندي حفلة كمان شويه.
تسنيم بخبث: في شجرة برا الطرحه بتاعتي طارت واتعلقت فيها من فوق هاتهولي وامشي.
يسري ببرود: بس كدا ؟؟ ماشي هخرج اجيب سلم واجيبهولك.
تسنيم بخبث: وريني هتجيبه ازاي خد بالك من حالك.
يسري خرج الجنينه وهي قامت وراه..
يسري بذهول: دا متعلق في اخر الفرع مستحيل سلم توصله.
تسنيم بخبث: اطلع هاته انت بنفسك بقي
يسري بتوتر: لا طبعا انا لو وقعت هيجرا لي حاجه ممكن اجيبلك غيره مئة واحد
تسنيم ببرود: خلاص مش عايزه غيره انا هطلع اناملي ساعتين وانت لو خرجت ب عربيتي انا هبلغ عنك واسجنك.
يسري بغيظ: هطلب اوبر سهلة.
تسنيم بخبث: روح ..بس وريني هتدفع له منين .. كل الفلوس معايا تصبح على خير.
راحت تنام وهو ضرب الشجرة برجله ... رجله وجعته..
يسري بغضب: حتي الشجر ضدي دا اي اليوم اللي مش فايت دا ياريتني بحلم واصحي بقا.
.. بليل..
صحيت تسنيم ونزلت لاقت محمد قاعد بحزن.
تسنيم بهدؤء: مالك يا حج قاعد كده لي.
محمد بحزن: قاعد مستني ابني كل ليلة ينزل يسهر و يرجع لي وش الصبح مبيهونش عليا انام وهو برا.
تسنيم بابتسامة: النهارده اخر يوم هيسهر فيه اطلع نام انت وانا هقعد استناه ....الا صح هو جاب فلوس منين.
محمد بهدؤء: كان معاه فلوس كاش نزل بيهم.
تسنيم بخبث: اطلع لم كل الفلوس اللي في اوضته وسيب الباقي عليا.
محمد بقلق: انا خايف منك ناويه علي اي يا بنتي.
تسنيم بخبث: بعدين هقولك يلا اطلع انت.
محمد بص لها بقلق وطلع..
تسنيم قفلت كل الابواب و سابت باب الجنينه مفتوح..
شوية والباب بيخبط: مين اللي قفل الباب من جوا انا لسه مجتش افتحو.
تسنيم ببرود: انت مين حرامي ولا اي.
يسري من برا: حرامي اي يا زفته افتحي لي الباب عاوز انام.
تسنيم بخبث: عايز تدخل وتنام صح يبقي او اتأخرت تاني عن الساعة 9 متدخلش وترجع من مكان ما جيت.
يسري ضرب الباب بالرجل: وانتي مالك اعمل اللي انا عايزو انا حر.
تسنيم ببرود: خلاص ارجع مكان ما جيت
يسري فضل يزق الباب كسره بغضب ودخل: انتي عاوزة تطرديني من بيتي فاكراني هسكت لك.
تسنيم ببرود مسكت التليفون: الو ايوه عندي حرامي كسر البيت بتاعي ودخل.
جاد بصدمة: انتي بتتكلمي انجليزي وبتبلغي عني ؟
تسنيم بخبث: حد قالك أن بتوع الصعيد جاهلين ولا اي ؟ اكنسل البلاغ قصاد انك متتأخرش تاني ولا اسجنك.
يسري بغيظ: ماشي مش هتأخر تاني ارتاحتي.
تسنيم بابتسامة: ايوه يلا بقي عشان تفرجني علي الشوارع هنا
يسري بسخرية: مش كنتي معترضة علي التاخير عاوزة تخرجي الساعة دي.
تسنيم بمرح: الجو شكله هيمطر وانا ب بعشق رؤية المطر قوي يلا تعالي.
خرجت وهو خرج وراها بخبث في نفسه : تعالي انا هخليكي تتوهي واسيبك
تسنيم ركبت العربية: يالله تعالي خلينا نشوف البلد دي عاملة ازاي
يسري بخبث: بس كدا عنيا يا مرات بابا المستقبليه.
ركب وساق و هي مبسوطة..
تسنيم بفرحه: نهار ابيض كل ده حمام بص كده متجمعين عالارض ازاي ..اقف اقف
وقف بأستغراب وهيا نزلت تجري ورا الحمام وفضلت تضحك وهيا بتجري وراهم وهو بص لها بسرحان في ضحكته.
تسنيم بضحك: تعالي اجري ورا الحمام هتنبسط وهو بيطير حوليك كدا.
يسري بابتسامة: انتي عبيطة سيبي الحمام في حاله ياكل.
تسنيم بمرح: الحق في هناك غزل بنات زي عندنا اجري روح هات لي معلش
يسري بغيظ: هاتي من فلوسك علي قلبك كدا كدا.
تسنيم بغيظ: انجز هات لي من اللي معاك والا هاخد العربية واسيبك تيجي مشي.
يسري بسخرية: دا علي اساس انك عارفة الطريق.
تسنيم بابتسامة: اه انا بحفظ الطرق بسرعه تحب اوصف لك.
يسري بذهول: اصلا ؟يعني مش هعرف اخلص منك.
تسنيم بخبث: اي كانت ناوي تسيبني وتخلع فاكرني هتوه دنتا بتحلم.
يسري ضرب كف علي كف و ركب العربية: اتزفتي خلينا نغور مش هجيب حاجه.
تسنيم ضحكت وركبت وهو بص لها بقرف...
.. بعد شويه في البيت..
تسنيم دخله شدها عليه: انا عمري ما أذيت حد في حياتي فا لو ممشتش من هنا انتي هتكوني اول واحدة.
تسنيم بجمود: ابعد ايدك وكلمني كويس ولا انت نسيت أنا عملت فيك اي الصبح؟
يسري ضربها بالكف: ودا ردي علي مد ايدك عليا.
تسنيم بصتله بصدمة: انت قد الكف دا يا يسري ؟
يسري ببرود: اه قده اي هتعملي اي وا...
ضربته بالدماغ وقعد علي الارض دايخ ... تسنيم مسكته من شعره: انا اقدر اقطعلك ايدك دي بس مش هعملها
عارف ليه ؟ لانك متستهلش بس عارف اني مبسبش حقي بردو ... ردت له الكف بقوة و سابته وطلعت وهو زعق بغضب: والله العظيم لهدفعك التمن غاااالييي.
... تاني يوم...
يسري كان نايم تسنيم دخلت له: انت يلا اصحي عندنا شغل.
يسري بنوم: سيبني انام يا بابا من امتي بصحي بدري كده.
تسنيم ببرود: بابا مين يلا اصحي ... من دلوقتي جهزلي حالك هنروح بتاعي نشوف شغله ليك واهو تشتغل وتعمل بلقمتك .
يسري فتح عينه بخبث وشدها عليه وبقا هو فوقها: انتي اي حكايتك بالظبط عاوزة اي.
تسنيم بتوتر: شكلك محرمتش من ليلة امبارح حابب نكررها.
يسري بعد عنها بسرعه وهيا قامت وابتسمت..
تسنيم ببرود: انجز يلا عشان الفطار ميبردش ولعلمك الفطار والاكل بمواعيد هنا لو اتأخرت مش هتاكل .
يسري بسخرية: عادي هطلب اكل دليفري من برا.
تسنيم بضحك: هو اني مقولتلكش اني خدت كل فلوسك ... اي حاجه هنا في بيتي تبقي ملكي وبعد كده هتاخد مصروف و تشتغل عشان تاخد مرتب كمان ... وبالمره كمان العربية انا أجرتها اهو تجيب لينا فلوس زيادة.
يسري بصدمه اكبر : اييييييي ؟
#يتبع