رواية كسر القلب (كاملة جميع الفصول) عبر روايات الخلاصة بقلم داليا منصور
رواية كسر القلب الفصل الثالث 3
- انتي هتروحي فين وانتي لا عندك معارف والا قرايب يابنتي...
فرح بحزن:
- ارض الله واسعة يا خالة واكيد هو جابني اهنيه لسبب انا مدراش بيه...
نور قرب وعليها وهو بيقول:
- خليكي هنا ربع ساعة عبال ماجي...
وسابهم وخرج فرح كانت واقفة سهى كانت بتبصلها بكره وتقول في سرها:
- ياترى عاوزة ايه من اخويا شكلك عاوزة توقعيه لشوشته لم يخالف كلام امه لأول مرة كده شكل قصتك عبرة وجوزك رماكي وجاية ترمي بلاكي على اخويا.
ماجدة بابتسامة وهي بتقرب على فرح وتقول:
- عاملة ايه يابنتي اقعدي وانا ادخل اجبلك حاجه تشربيها..
فرخ:
- لاع مريداش حتجة واصل كل اللي رايداه انكم تسامحوني علشان بوظتلكم فرحتكم برجوع ولدكم..
سهى غيرة:
- اتمسكني يابت شكل قصتك كبيرة وجاية ترميها على اي حد والسلام مش عارفه والله ليه جوزك يرميكي ويطلقك وكان عاوز يخلص عليكي طلاما انتي بريئة...
فرح بحزن خرجت بره البيت وهي ماسكة شنطتها نور شافها جرى عليها وهو بيقول:
- انتي رايحة فين يا بنتي اتفضلي ده مفتاح شقتك الجديدة...
فرح ببكاء:
- مريداش منك حاجه واصل يا حضرت الظابط خالي فلوسك وشقتك لنفسك مريداش حاجه منك وانا متشكرة ليك قوي انك ساعدتني وجميلك هيفضل فوق راسي العمر كلياته..
نور استغرب وهو بيقول:
- طب انتي فيكي ايه مانتي كنتي بخير امي واختي قالولك حاجه..
فرح هزت راسها بلاء وهي بتقول:
- محدش قال حاجه واصل بس انا مريداش اقعد اهنيه ميصحش انا هشوفلي مكان ابعيد اقعد فيه كام يوم كده عبال ما الأمور تهدى واعرف ارجع الصعيد...
نور بهدوء:
- ياستي اعتبريني مأجر ليكي وخدي المفتاح ومنين الفلوس متحضر اديهالي اي خدمة...
فرح وهي باقول في سرها:
- هتروحي فين يا مخبولة عاد انتي معندكيش مطرح تروحي فيه والراجل عيقدملك مساعدة بتنكريها امال بس امه واخته مش رايديني معاهم...
نور وهو بينادي عليها:
- روحتي فين يا فرح اتفضلي المفتاح اهو والشقة جنبنا بشوية روحي بقى ومبروك عليكي..
فرح هزت راسها وهي بتقول جواها:
- انا خايفة قوي من القدر اللي عيتحكم فيا عاد مريداش قلبي يحرقني اكتر من اكده...
.. ومشت فرح في شقت نور كانت امه واخته قاعدين واخته بتقول بعصبية:
- جايبلنا مطلقة وبيقعدها هنا معانا ليه فلكرني هبلة معرفش ان دي اكيد مراته ومتجوزها في السر...
ماجدة بحزن:
- انا خايفة قوي ابني زينة الشباب والف بنت تتمناه يتجوز واحدة مطلقة...
سهى بكره:
- مش هسمحلها تعمل كدا وتاخد نور مننا ولو حصل مش هنسيبها في حالها أبداً...
ماجدة جواها بتقول:
- ليه القدر بيعيد نفسه ابوك برضه جاب ست مطلقة وخدته ومشت من هنا بعد فترة من سكنتها جنبنا خايفة تخطفك زي متخطف ابوك يا نور...
......... عند فرح فتحت الباب ودخلت الشقة واول مدخلت كحت جامد وحطت اديها على بقها وقفلت باب الشقة وبتدور على الكبس بتاع النور لقته وقادت النور وهي بتقول:
- وه البيت مترب قوي عايز سبوع كلياته تنضيف بس احسن من قعدت الشوارع يا فرح همي ونضفيه...
راحت في اتجاه الشباك فتحته والشمس جت في البيت وبدأت تنضف البيت وهي.....
... عند عابد كان قاعد في وسط اهله ومستني الغفير يجي يقوله الخبر فجأة الغفير جاي ببجري وهو بيقول:
- عابد بيه الحقني شوفنا ست غرقانة في الترعة...
عابد قام مخضوض وهو بيقول:
- ست اكيد دي فرح عدور عليها من امبارح وغايبة عني هم قوام نشوفها هي والا لع...
نجمة سعت الكلام قالت في سرها:
- يافرحت قلبي اليوم يوم فرحي على عابد انا لو طلع الخبر ده صوح هظغرك والم العالم كلياته ظغريط...
ست من وراها:
- نجمة يابتي واقفة كده ليه امال همي عندنا شغل ياما قوي وخبراش راحت فين فرح كانت عتشيل عننا شوي راحت فين وش الفقر دي مخبراش...
نجمة بخبث:
- انا هنيه يا خالة بس انا سمعت حاجة مش عارفه عتنبسطي والا عتزعلي اياك...
هدية باستغراب:
- همي قولي يابت ايه اللي رايده تقوليه امال مخلي وشك كيف القمر وبتضحكي كده...
نجمة بفرحة:
- فرح يا خالة بيقولوا لقوها في الترعة غرقانة واحتمال تكون ماتت امال...
هدية بصدمة:
- يامري ايع اللي عتقوليه ده يابت انتي فرح كيف راحت عالطرعة وليه تغرق وهي بتخاف من الماية قوي..
نجمه باستغراب:
- مالك امال يا خالة اللي يشوفك اكده ميقولش انك كنتي تكرهي العما والا تشوفيها ايه الحب حبك دلوقيت...
هدية سابتها وهي ماشية وتمتم وبتقول:
- هتفضلي طول عمرك كيف الجموسة معتفهميش حاجة واصل انتي فالحة في حبك لعابد اللي هيوديكي ويوينا كلياتنا في الطين...
نجمة بحزن:
- الله يسامحك يا خالة عاد انا قولت افرحك وياي بس الظاهر كنت غبية انتي متفرحيش ليا واصل انا اروح اكي لأختي جايز تقولي اعمل ايه وكيف اوجع عابد ويهم ويتجوزني علطول...
.... عند عابد كان الكل ملموم حولين الترعة وبيخرجوا الست اللي وشها مدارى بالطرحة واول مخرجوها عابد بقلب بيضحك وبيقول في سره:
- أخيراً هفرح بأملاكي الجديد ياوش الفقر انا من اليوم ورايح هخلص من اسمك ووشك اللي عيحسسني بندم لم اعمل معاكي حاجه عاد...
وقرب علي الست ورفع الطرحة وقال بصدمة:
- ايه ده....
عند صابرين اخت فرح كانت قاعدة ومستنية خبر عن اختها اتفأت بزهرة صحبتها بتجري وهي بتقول:
- الحقي يا صابرين هيقولوا انهم لقوا خيتك غرقانة والبلد كلياتها في الترعة..
صابرين بصريخ:
- يلهوتي ايه اللي عتقوليه ده خيتي مستحيل تتركني واصل يا زهرة خيتي مستحيل تتركني..
زهرة كانت بتبكي وتقول:
- ابوس يدك متصرخيش كده وتعالي معاي جايز تبقى حد تاني امال...
مربوحة من وراهم:
- ايه يا وش المصايب عتصرخي ليه عاد...
صابرين بصريخ وهي بتلطم على وشها:
- خيتي عيقولوا انها واقعة في الترعة يا عمة خيتي بتروح مني...
مربوحة بلا مبالاة:
- وانا اعمل ايه عاد هي لو ماتت ريحت وارتاحت هنعمل ايه يا وش الفقر...
صابرين سابتها وجريت على الترعة وهي بتصرخ وزهرة وراها بتحاول تهديها مربوحة وهي شيفاهم خارين بتقول بكره...
- يت ياسناء انتي يا مقصوفة الرقبة...
سناء جرت وهي بتقول:
- نعم ياما رايده ايه مني عاد معرتحش في ام البيت ده عاد..
مربوحة بفرحة:
- بيقولوا غارت من اهنيه يابت حقك وهتعيشي عيشت اللي متوعى تتسمى عوزاكي تتشيكي وتتصعبني وتتمكيجي وتدوري على عابد ولد العمدة والا ايه عاد...
سناء بخبث:
- امرك يا ست الكل اللي ريداه هعملهولك بس كيف هتوقعي عابد ده كيف القطر وبيحب فرح قوي ياماي...
مربوحة بخبث:
- كيف ما وقعت ابوكي وخدته من مرته الأولانية هخليكي تتجوزي عابد وتاخديع بعين تضحك وعين تفرح يابت ريداكي تتعلمي من امك عاد بطلي تبقي كده مخك كيف الحديد معيتفكش واصل غير بالنار الله يحرقك..
سناء بخنقة:
- اعمل ايه عاد ياما البت فرح كانت كيف القمر وعابد بمجرد مشافها ريل عليها قوام ومشافش حد غيرها واصل كيف بقى هوقعه عاد..
مربوحة بخبث:
- واهي غارت في داهية وريني هتعملي ايه دلوكيت....
#استوووب.. ياترى ايه اللي هيحصل ايه معاهم وهل هيكتشفوا انها لسه عايشة والا ايه اللي هيحصل انتظروني في الحلقات الجاية..