رواية نجاتي (كاملة جميع الفصول) عبر روايات الخلاصة بقلم فاتن جمال
رواية نجاتي الفصل الأول 1
ايمان : يا بنتي قومي هاتي الفراخ
أسوة بنوم : يا ماما ليس بدري خمس دقائق اخطف حلم وأقوم
قربت منها ايمان بعصبيه وهي بتشد البطانيه من عليها
ايمان بعصبية: قومي هاتي الفراخ الطباخ زمانه جاي وخالتك وبناتها في الطريق
أسوة : طب انا مالي فرحي لا شبكتي لا بقي اروح اجيب الفراخ لي
دخلت ابراهيم اخو أسوة
ابراهيم بابتسامه : علشان النهارده دخلة اخوكي
أسوة قامت مره واحده وقربت من ابراهيم
أسوة : حبيبي يا هوبا والله وبقيت عريس وكملت بس بردو انا مالي اروح اجيب الفراخ لي
ابراهيم بنفاذ صبر: علشان انا رايح اودي سندس الكوافير وهاجي اجيب طلبات لطباخ
أسوة : المفروض اني اكون قاعده بجهز نفسي للفرح مش اجيب فراخ
ايمان : أخرج يا ابراهيم زمان مراتك مستنياك وانتي يا أسوة قدامك عشر دقائق تكوني نزلتي تجيبي الفراخ من المفرخه
أسوة بصت لـ ابراهيم : ناس تتجوز وناس تجيب فراخ
ابراهيم بضحكه: عقبالك يا كبير
أسوة بغيظ : ماهو الغلط غلطي اني اعرفك بصحبتي علشان تساعدك في شغلك تقوم تتجوزها
ابراهيم : الغربه كانت صعبه فكان لازم اتجوز بقى
ايمان بابتسامه : ربنا يفرحك يا ابني وسندس بنت حلال وتستاهل كل خير
ابراهيم بفرحه : ويديمك لينا يا امي
أسوة : يا على مشاعر الامومه الا معا الكل الا انا
ايمان وإبراهيم ضحكه عليها
امير : انت متأكدا من الا بتعمله دا
ادم : محدش يعرف حاجه عن المهمه دي خالص
امير : طب ممكن حد يجي يشتري من هنا فراخ
ادم : متقلقش وو
قطع كلامه صوت خبط على الباب
أسوة : يا عم سامي
امير : دا صوت بنت
ادم بعصبية مكتومه: مين دي
امير : انا هقوم افتح
ادم : لا خليك انا قايم وكمل كلامه للرجاله الا قاعده محدش يطلع صوت
ادم : عايزه اي
أسوة : عايزه فراخ وبعدين انت مين وغين عمي سامي
ادم كان متنكر في شكل واحد صعيدي لابس جلبيه ومركب شنب
ادم : انا قريب سامي وجاي اقعد معا يومين
أسوة : طب انا عايزه الفراخ
ادم باستغراب : فراخ اى!
أسوة : فراخ الفرح
ادم بعد فهم : مش فاهم !
أسوة كانت لابسه إسدال والطرحه وقعت من على شعرها
ادم بعصبية: طرحتك
أسوة حطت ايديها على شعرها ومسكت الطرحه بسرعه : شكرا
ادم ببرود : اممم
أسوة : طب وسع علشان اخد الفراخ واخلص علشان امي ممكن تفرج عليا المنطقة بالمناطق المجاوره
ادم بصدمه : انتي هبله
أسوة : طب لي الغلط يا حج
ادم بصدمه : حج !!
أسوة بتريقه : امال عايزني اقولك اي يا بيبي
امير سمع كلامها ضحك بصوت وسمعه ادم الا بص ليه بتحذير
ادم بعصبية: اسمعي بقي يا حلوه انتي لو ما مشتيش من هنا هحبسك معا الفراخ
أسوة ببرود : عادي المهم اخد الفراخ
ادم بص علي ساعة أيده لقى أن معتش غير دقائق وتجار المخدرات يجيوا
ادم بعصبية: امشي وكمان ساعة تعالي
أسوة : مستحيل ووسع كدا
ادم سابها تدخل لما شاف عربيات بتقرب من المفرخه
أسوة : هي فين الفراخ يا اسمك ااااي وقفت مصدومه لمت لقت رجالة الشرطة ماليه المكان
امير بابتسامه : نتعرف
ادم بتربقه : مش وقته حطها في اي جانب
أسوة بعصبية: لي هو انا فرخه
ادم بص للرجال تجار المخدرات برى وشكل اللعبه بدأت
امير بابتسامه : ياله يا رجاله
ادم قرب من أسوة خليكي هنا اياكي تخرجي
أسوة بخوف : طب ينفع اروح ومش عايزه فراخ
ادم بعصبية: اخرسي شويه
ادم والرجاله بدوا يضربوا تجار المخدرات الا كانوا جاين علي اساس تسليم صفقه من المخدرات بعد وقت كان ادم وامير واقفين قدام عربيات الشرطه و الظباط بتحط المجرمين في العربيات
في مكان تاني
داخل قصر من قصور
آسر السيوفي
نازل بكل هيبه
احمد : آسر بيه
آسر : الا حصل
احمد بتوتر : الشحنه طلعت كمين من الحكومه
آسر ببرود : ادم الدمياطي جزء من الكمين
احمد : ايو يا باشا
آسر : جهز العربيات
احمد : حاضر
نروح للابطال شويه
آسر السيوفي رجل اعمال ليه مكانه في السوق دا غير شغله الخاص اكبر تاجر مخدرات في العالم زعيم المافيا معندوش نقطة ضعف
أسوة حسنة بنت عايشه معا اخوها وامها بعد موت ابوها لسبب مجهول هنعرفوا بعدين
ادم ظابط شرطه ليه عدوه قديمة معا آسر
نورا اخت آسر
باقي الشخصيات نتعرف عليهم معا بعض
ادم بعصبية: قومي امشي
أسوة ببراه: طب والفراخ
ادم : انتي هبله انتي كنتي هتموتي وبتسالي علي الفراخ !!!
( انا مش عارفه جايبه الغباء منين 🫠)
أسوة : اسمع يا استاذ مش عارفه اسمك النهارده فرح اخويا ويا انا يا الفراخ عند الطباخ
ادم : اميررر
امير بقلق : في اي يا آدم
ادم : خدها من قدامي احسن أفرغ الطبنجه في رأسها
امير : اتفضلي يا انسه
أسوة بصوت هادئ : هو ماله دا
امير بابتسامه: لا مفيش هو كدا عصبي
اسوة : قوله يشرب كركديه مفيش للعصبيه
امير بصدمه : انا بقول تمشي احسن
أسوة مشيت ووصلت البيت
ايمان : بقالك ساعه برى وبعدين فين الفراخ
أسوة : فراخ اي دانا الا كنت هكون فرخه
وبدأت تحكي كل حاجه لمامتها وخالتها وبناتها الا كانوا واصلوا
سميه بحب : المهم انك كويسه يا حبيبتي
أسوة : والله يا بنتي كنت بقول الشهاده في سري
ايمان بخوف : بعد الشر عنك
رقيه: يا خالتوا بنتك بسبع ارواح
زي القطط
سميه بضحكه: بس يا روقه أسوة شكلها تعبان
أسوة بسرعه : يا نهار ملحوس نسيت اجيب مسك ليدي
ايمان : على فوق يا أسوة بدل مخلص عليكي
أسوة وسميه ورقيه طلعوا يجهزوا
بالليل
ادم : ياله يا زفت اتاخرنا علي الزفه
امير : يا عم استني نازل اهو
ادم : الله يكون في عونك يا خالتي
ناديه : والله يا ابني الله يكون في عون الا هتتجوز واحد منكم
امير من علي السلام : طب لي يا حجه كدا داحنا مفيش زينا
ادم : طب ياله يا لكع
امير : ماشي يا عم
في القاعه
سميه : يا بنتي اثبتي بقى
أسوة : حاسه شكلي اوفر اوي
رقيه : شكلك تحفه يا روحي
أسوة كانت لابسه فستان زهري فاتح تل و فرده شعرها الطويل الا نازل علي ضهرها و حطه ميكب ظاهر ملامح وشها الجميله ولو عيونها العسلي
ولابسه هيلز اسمر
رقيه : العرسان واصلوا
سميه ورقيه و أسوة بصوا علي العربية وهي بتقف و بينزل منها ابراهيم وسندس
أسوة قربت من اخوها حضنته وسلمت علي سندس
ابراهيم : طالعه قمر انا كدا هغير
أسوة بكسوف : خليك معا مراتك
سميه : مبروك يا هوبا
ابراهيم : عقبالك يا سوسو
رقيه : مبروك يا هوبا
ابراهيم : قلب هوبا
سندس بهزار : والله قلب هوبا
ابراهيم بسرعه : مفيش غيرك يا جميل في القلب
الكل دخل القاعه
والكل واقف يتفرج علي ابراهيم و سندس وهما بيرقصوا
امير بابتسامه بص لق سميه واقفه بتتصور معا رقيه
خطفت قلبه من نظرت عين
امير : ادم يا آدم
ادم : عايز اي
امير : بص علي القمر
ادم بص لق قدامه أسوة : دي البنت بتاعت الفراخ وكمل بتوهان شكلها قمر
امير باستغراب : فين دي انا بقولك بص هناك
ادم شاور بيده : مش قصدك دي
امير : لا اللي جانبها
ادم : شكلك وقعت
امير : مانت شكلك وقعت انت كمان
ادم : طب اي رايك نتعرف عليهم
امير بسرعه : يا ريت وكمل اول مره يجي من القرايب فايده
ادم وامير كانوا ليس بيتحركوا علشان يروحوا يتعرفوا علي البنات لقوا الكل واقف يبص علي باب القاعه
آسر بهيبته وقوته دخل القاعه والكل واقف مصدوم من وجود آسر السيوفي
يتبع...