رواية عشق بين بحور الدم عبر روايات الخلاصة بقلم أسماء السيد
رواية عشق بين بحور الدم الفصل الثاني 2
*ملحوظه*
البطل ادهم الجارحي.. والبطله دهب العميري
____________
أمين وعزيز وجبري اولاد زيدان الجارحي
_____________
صفيه زوجت أمين وام ادهم
____________
عايده زوجه عزيز وام غالب ورانيا
_____________
عمران وخلف وجواهر اولاد جليله العميري
____________
نواره زوجه عمران وام دهب ومراد
____________
مني زوجه خلف وام امير ورقيه
_____________
ودي كل الشخصيات والباقين هنتعرف عليهم في الروايه
___________________________________________
في وسط البلده.. كانت البلد مقلوبه راساً علي عقب خائفه من الي جاي بين العائيلتين وتقريبا قسم الشرطه ومدريه الامن تجمعت في البلده بجانب الجث'تين
المأمور بحده وقلق:العاميره والجرايحه مش هيسكتووو والد"م هيكون للركب
الظابط بخوف:يا فندم دا احنا ماصدقنا انهم بطلو يقتلوو في بعضهم من سنتين بسس يجوو دول ويقلوبو البلد تاني ب الد"م والتااار من تاني
..المأمور والظباط كانو متوترين وخايفين علي النار الي هتوولع في الصعيد الجواني والبراني بسبب العمايره والجرايحه الي مش هيسموو علي بعضيهم..
فجأه بتوصل سيارات كتيير ملاكي وربع نقل ومليانه رجاله من وراا وبينزل زيدان ووراه اولاده واخوه ابو مصطفي وخلفهم رجال العائله المسلحيين ورجالهم
وفي نفس الوقت بيوصل سيارت اخري كثيره ملاكي وربع نقل ومحمله رجال عائله العميري ورجال الحراسه وبينزل عمران وبيترأسهم وخلفه اخوه وابنه وولده واخو سمير وخلفهم رجالهم المسلحيين
وبقفو قصاد بعض وبيقربوو من بعض وهما عين العيلتين بتطق شرار بس بيقف المأمور والظباط بينهم
المأمور بحده:اايه انا مش مالي عينكم يارجاله ولا اييه
زيدان بصرامه وحده:مين قال اكده ياحضرت المأمور بس خليك خابر ان الجرايحه مبيهملوش تاررهم ابدااا
عمران بغضب وحده:والعمايره بردك ياكبيرر مبيهملوش تاررهم حتي لو الد"م هيكون للركب من تاني
شيخ البلد وهو رجل كبير في السن حتي اكبر من زيدان في الثمانينات
شيخ البلد بهدوء:زيدان عمران لازم نعملو قعده في مجلس البلد ونحلها وددي بس بعد الجنازه
زيدان بص لعمران بغضب وشر وعمران بادله نفس النظرات ولاكن بتحدي
زيدان بحده:يلا يارجاله هاتوو مصطفي الجارحي علي دوار
عبد الصمد الجارحي يلااا
عمران بغضب:هاتوو سميرر العميري علي دوار عرفات العميري همووو يارجاله
وبيقرب الرجاله وبتشيل سمير ورجاله الجرايحه بتشيل مصطفي والمأمور بياخد شاديه الغزيه معاه والبلد كليتها بتجهز للعزاء والخراب الي هيحل عن قريب
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في دوار العاميره______وتحديدا في غرفه دهب
كانت تجلس بتوتر وقلق ورقيه تجلس علي السرير
رقيه بزهق:يابت اتهدي بقااا خيلتيني عااد
دهب بقلق وتوتر:هتجنن هتجنن يا بت لسا دقايق والنتيجه هتطلع اعمل اييه
رقيه ببرود:يا اختي اتجوزي واتنيل بلا تعلييم بلا قرف
دهب بحده خفيفه:اخرسي يا رقييه انا مش فيقالك
رقيه وقفت بغيظ:ماشي يا اختيي اتنيلي انا سيباكي وهغوور
دهب زقتها بخفه:ااه غورري احسن
بتخرج رقيه وهيا بتضحك علي توترها.. بعد شويه بتدخل نواره
نواره:بت يادهب
دهب بتوتر:نعم ياما
نواره:يلا ياضنايا الحريم كليتها رايحين دوار جدك عرفات
دهب بضيق:لاء ياما اني مش هاجي
نواره بضيق:لييه يابتي
دهب:انا مش بحب العزا والكلام داا انا هستناكم اهنه
نواره:يابتي الكل ماشيي والدوار هيفضي عليكي
دهب بإبتسامه:انا مستنيه النتيجه وهشوفها وهنام علطول
نواره بزهق:طيب خلي بالك من حالك لحد مانرجع ومتقلقيش مش هعوق عليكي يا حبيبتي
وخرجت ودهب قربت وقعدت علي السرير
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في دوار عبد الصمد الجارحي. ___وتحديدا في الصواان
الضخم وموجود جميع اهالي الصعيد
عزيز:يا ابوي هنعمل ايه
زيدان بشر:لسا معرفش بس الي اعرفه ان الي جاي مش خيير ابدا
امين بغضب:لاء وعمران واقف بكل جبروت وهما لسا قاتلين واد عمي مصطفي
جبري بزهق:يعني ما مصطفي كمان قتل واحد من عندهم يعني خالصيين
عبد الصمد بشر وغضب:زيدان انا مش ههمل تاار ولددي
مهما جراا يا اخووي
زيدان بصرامه:عبد الصمد تاار ولدك راجعع مصطفي كان زي ولدي متقلقش حقه راجع
غالب قرب بهمس:جدي في حد عاوز يقابلك
زيدان:ميين
غالب:تعالا معايا
وقف زيدان بستغراب ومشي هو وغالب وركب عربيته وانطلق لا لمكان لا يعلمه
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في وسط الاراضي الزراعييه.....
وصل غالب وزيدان مستغرب
زيدان بحده:واد ياغالب انت جايبني اهنه لييه
غالب:اهدا ياجدي
وبتوصل عربيه وبتقف قصادهم بمسافه وزيدان بينزل وغالب بينزل ويقف جمبه
والصدمه لما بينزل من العربيه جليله العميري وبينزل معاها مراد وبيقف جمبها
جليله بحده:خليك انت اهنه
مراد بغضب:بسس
جليله بصرامه:مرااد
بيحط مراد وشه في الارض بضيق وهو بيتمتم بغضب
وجليله بتقرب وكانت ترتدي جلباب اسود وكانت جميله رغم كبر السن الذي لا يظهر عليها وكانها في الاربيعنات
زيدان بصدمه:جليله العميري
غالب :هيا الي طلبتك يا جدي وقولت يمكن عاوزك عشان نخلص من الد"م والتااار
زيدان بصله بغضب:خليك اهنه متتحركش... وبيتجه يقرب عليها وكانو بيبصو لبعض بشرر وحده لحد مابيقفو امام بعض بظبط
زيدان بحده:عاوزه اايه ياجليله
جليله بغضب:اسمي ام عمراان العميري متنطقش اسمي
زيدان بصلها بغموض:عاوزه اايه غريبه طلبك
جليله بصرامه:انا طلبتك عشان اعرفك ان بحور الد*م هترجع من تانيي
زيدان بضيق:عاررف وخافي علي عيالك من الجرايحه لاننا عاملين شبه الصقور
جليله بسخريه:لاء وانت الصادق انتو غرباان عموما انتوو كلكم متفرقولييش انا بعوون الله بطولي ااقف في وش اتخن واحد في الجرايحه كليتها
زيدان بنظره غريبه:اتغيرتي ياجليله جووي
جليله بصتله بسخريه:الايام بتغير يا ابن العدووو
زيدان اتنهد بحده: لخصي ياجليله بعتيلي لييه
جليله بتحدي وشر:جبتك عشان احذرك انكم تفكروو تقربو من عيالي في التاار فاهممم لاني عرفاكم غداريين وفي نفس الوقت خايفه عليكم من العمايره
زيدان بضيق:انتي جليله انتي الي كنتي لو تشوفي الد"م
توقعي من طولك بقيتي بتتكلمي في الق*تل والد"م
وتحكمي وتتحكمي
جليله بحده وغضب:اسمع يا ابن الجارحي انت تتحدد معايا منيح والا بالله اورريك وشي التاني وخلي بالك من عيالك ونفسك لان الضريه الجاييه عليكم يا ود العدوو
وبتلف وتمشي ومراد مسمعش حاجه بس ركب وهيا ركبت جمبه وهو انطلق وزيدان كان بيبص علي اثرها بغموض
وبيتنهد ويلف ويتجه للعربيه وبيركب وغالب بينطلق
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
استووووب
