رواية عشق بين بحور الدم عبر روايات الخلاصة بقلم أسماء السيد
رواية عشق بين بحور الدم الفصل الأول 1
في قصر كبير في الصعيد ويدعي قصر الجارحي من اكبر كبار عائلات الصعيد ___كان يجلس رجل في السبعينات
ويدعي الحاج زيدان الجارحي وهو كبير الصعيد ومعروف بقوته وجبروته وصرامته وان كلمته سيف
زيدان بحده:أمييين
بيظهر رجل في الخمسينات ويدعي أميين ابنه الكبيير ولكنه يهاب اباه بشده وبيقرب ويبوس ايده وبيقعد قصاده بهدوء
أمين :اتفضل يا ابووي اؤمرني
زيدان بصرامه:عملت اايه في الارض الزراعيه بتاعت حسنين الي جمب الترعه
أمين بهدوء:كل حاجه تمام يا ابوي وانا اخدت الارض واشتريتها ب30مليووون امبارح
زيدان:كام فدان
أمين بجديه:30فدان يا ابوي واخدت الفدان ب3 مليوون
زيدان بحده :لييه كان كفايه 2مليون بس ماعلينا اخوك فيين
أمين:انهي واحد
زيدان:عزيز فيين
أمين:عزيز اخوي زمانه جاي بس هوا راح يسلم المحصول الي طلع من الارض الغربيه
زيدان:وجبري اخوك فيين
أمين ببرود:هو دا حد يعرفله مكان دا كل يوم مع غزيه شكل يا ابوي جبري بيصرف في الشهر ب ال2مليون يا ابوي وكل ما اكلمه يقعد يبجح ويهملني ويمشي
زيدان بغضب:انا هتصرف معاه معتش ينفع اكده دا خاب خالص ومعتش ينفع اكده
أمين:ااهوو وصل عزيز
بيقرب منهم رجل اقل من امين في العمر قليلا ودا الابن المتوسط لزيدان وهو ايضا يهاب اباه
عزيز بإحترام:صباح الخير يا ابوي.. وبيوطي يبوس ايده ويقعد جمب اميين
زيدان:صباح النوور عملت اييه
عزيز:الحمدلله كله تمام يا ابوي وبعت المحصول ب12مليوون وحطتيتهم في خزنتك الكبيره الي في الشركه عشان نجيب بيهم كماوي لباقي الاراضي بدل مالسا هنروح البنوك ونجيب
زيدان:جدع يا عزيز انت واخوك ااه لو جبري يكون زييكم
عزيز بتوتر:ما انت يا ابوي عارف يعني ان جبري مش هيتصلح حاله ابدا لانه عشقان في بنت العمايره من وهو في الجيش
زيدان دب بعصاه بقوه في الارض وبحده:قولت لاااا ومليون لاااا بنت العاميرره لاه
بيدخل رجل في اوئل الاربيعنات من عمره وهذا هوا جبري الجارحي الابن الاصغر لزيدان وهو بيصفر ويرتدي جلباب صعيدي مثل اخواته وهو يهاب اباه مثلهم ولكنه عصاه مره واحده فقط
جبري:صباح الخيير ... وبيقرب من ابوه وبيبوس يده وبيقعد قصاده علي كرسي الانتريه
زيدان بحده:كنت فيين طول الليل يا بييه
جبري بتوتر:كنت مع ناس صحابي
زيدان بغضب:كنت مع صحابك ولا مع الغوازي في الموالد يا جبري ااييه ماتردد
جبري بخوف:يا ابوي اني اني مش صغير عشان تحاسبني
زيدان بيبصله بحده:اسمع ياجبري من بكرا هتبدأ شغل مع اخواتك بلغصب بالعافيه هترووح
جبري:لييه يا ابوي انا تقيل عليك للدرجادي
زيدان بغضب:انت عارف ان انت بتصرف ميزانيه البلد كليتها في سنه انت بتصرفهم في سبوووعيين علي الموالد و الغوازي
جبري بضيق وخووف:بس يا ابووي انا مبحبش الشغل
زيدان بحده:تحبه هو اكل ومرعاا وقله صنعه اييه هتقعد زي الحرييم ولا اييه لا شغله ولا مشغله
جبري:ماشي يا ابووي الي تشوفه انا طالع انام وبكرا هبدأ اشتغل
ووقف واتجه لغرفته وزيدان كان بيبص عليه بضيق لحد ما اختفي
بتظهر سيده في الاربيعنات وتدعي صفيه وهيا زوجت أمين وطيبه القلب
صفيه:الفطار جاهز يا ابا الحاج
بيتجه الجميع علي السفره الكبيره
زيدان:فيين عيالك يا عزيز ومرتك
عزيز:زمانهم نازلين
وبينزل من علي السلم شاب ويدعي غالب وهو الابن والاكبر لعزيز وفي عمر الخامسة وعشرون وبيقرب يبوس يد زيدان بإحترام وبيقعد
غالب:صباح الخير
الجميع:صباح النوور
فجأه بتنزل فتاه جميله وتدعي رانيا إبنه عزيز الصغري وهيا في عمر الاثنين وعشروون وبتقرب تبوس يد الجد وتقعد جمب غالب
رانيا:صباح الخير يا جدي
زيدان:صباح النور
وبتطلع سيده في عمر الاربيعنات من المطبخ وهيا تحمل بعض الاطباق وتدعي عايده زوجه عزيز
عايده:يلا افطروو
عزيز:اقعد مستنينك يلا
وبدأ الكل ياكل بإحترام .....
أمين بإبتسامه:صحيح يا ابوي ولدي جاي كمان يومين
ابتسم زيدان:بجدد مبرووك امتا يرجع الغالي
غالب بفرحه:يا ابوي دا انا اتوحشته قوي
صفيه بسعاده:يارب يرجعه بسلامه
عايده بحب:مبروووك واني اتوحشته جبري هيفرح قوي
أميين:دا جبري اكتر واحد هيفرح انتي ناسيه انهم اصحاب
عزيز بستغراب:صحيح يا ابوي
زيدان:امممم
عزيز:انت ليه امرت ان ادهم يسافر في بلد الخواجات من وهو عنده 17سنه لييه حرمتنا منه 13سنه
زيدان بصرامه:كان لازم ادهم يبقا راجل ملوو هدومه ومتنسوش ان هوا الي ماسك كل حاجه في شغلنا برا مصر
سكت الجميع بس اكثرهم فرحه كانت صفيه لانها محرومه من ابنها بقالها 13سنه وايضا رانيا الي كان باين عليها الحب لييه
بس فجأه بيدخل الغفير بهلع وسرعه:الحقنا ياكبير الحقنا مصيبه وحلت علينا
زيدان بحده:في اييه يا وااد انطق
الغفيرر:مصطفي الجارحي ابن اخوك وسمير العميري ابن عم العمده قتلووو بعضهم في وسط البلد كليتها عشان البت شاديه الغزيه
زيدان عيونه طقت شىرار:العاميره شعللو النار الي بحاول اطفيها من سنين بس لااا
واتجه للخارج ووراه امين وعزيز وغالب
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في دوار العمده________وهو يشبه القصر ولاكن علي الطراز الصعيدي وهو مسكن عائله العميري
كانت تجلس في المندره سيده في الستينات من عمرها وتدعي جليله وهيا ام العمده ومعروفه بجبروتها وقسوتها
ولا تقل عن زيدان في شيء
"عائله العميري وعائله الجارحي لا يقلوو شيئا عن بعضهم ولكن بينهم عداوه من اكبر العدوات و الصعيد كلها عارفه جبروت العيلتين وانهم ازاي بيقتلو في بعضيهم من الثمانينات وهم اعداء ويشبهو بعضهم في الحاله الماديه"
جليله بغضب:انتي يا بت يانواره
بتخرج جري سيده في عمر الاربيعنات وتدعي نواره وهيا زوجه العمده وطيبه القلب ولاكن تهاب جليله لانها شديده
نواره بتوتر:اؤامريني ياست الحجه
جليله بحده:فيين جوزك وفيين الفطور الي طلبته منيكي اهنه في المندره
نواره برعب:حالا الفطور بيجهز يا ست الحاجه والله وجوزي بيجهز عشان نازل
جليله بصرامه:تب غووري من وشيي يلا
بتمشي نواره من امامها بضيق وتوتر من تحكمات هذه السيده القاسيه
وبيخرج فجأه رجل في عمر الخمسين ويدعي عمران عمده البلد وهو طيب القلب ولكنه صارم ويهاب والدته احتراماً وليس خوفاً منها. وبيقرب وبيبوس ايدها
عمران بهدوء:صباح الخير ياما
جليله بغضب:صباح النور ياعمران كل ده نووم
عمران بإبتسامه:مالك اكده مين مزعلك
جليله بضيق:كل البلد ياعمران دول شويه اغبيه حتي مرتك اطلب منها الفطور من تلت ساعه ولسا مجابتوش
عمران:معلش ياما اكييد لسا بتجهزه
جليله بحده:ايوا دافع عنها كمان يا ابن بطني ما علينا فين ولدك الي محدش شاف خلقته النهارده
بيظهر شاب في عمر التاسعه وعشرون ويدعي مراد وهو مبتسم وطيب القلب وابن عمران
مراد بضحك:انا اهوو ياجلجل قلبي
جليله بغيظ:اتلم ياواد
بيقرب منها مراد وبيبوس يدها وراسها:صباحك جليله ياجليله
بتبتسم الجده بخفه عليه وبتضربه في كتفه :محدش في الدوار كله يستجرأ يقولي اكده غيرك يا ابن عمران
بتدخل فتاه في عمر الثامنه عشر وتدعي دهب وهيا ابنه عمران وهيا علي قدر كبير جدا من الجمال وعيونها مثل ضوء الغروب بين البني والعسلي ومميزه جدا وهيا طيبه القلب وحنونه للغايه
دهب بزعل طفولي :واني مش بتحبيني يا جليله قلبي وست البلد كليتها
جليله بتبصلها :جليله حاف يا بت انتي
دهب قربت وباست ايدها وايد ابوها وقعدت جمب ابوها الي اخدها في حضنه وابتسم
عمران بحب:صباحك دهب يا كنزي في الحياه
دهب:صباحك مليان ورد وفل يا ابوي
جليله بضيق :محن بنات وكلام فارغ
دهب اتنهدت فهي تعلم جدتها جيدا وانها طيبه وتبين والعكس للجميع
دهب بإبتسامه وفرحه:نتيجتي هتطلع اليله
مراد بضحك:يابت انا مش مصدق انك هتدخلي الجامعه دا انتي لسا تامه التمنتاشر من اسبوعين بس
دهب طلعتله لسانها بغيظ بس بتلمح حد وبتجري عليه
وبتظهر سيده في عمر الثلاثينات وتدعي جواهر اخت عمران الصغيره وهيا طيبه القلب وعذباء
جواهر بتحضن دهب:صباح الخيرر
دهب:صباحك عسل يا جوجو
وبيدخل رجل في عمر الاربيعنات ويدعي خلف اخو عمران الوسطاني وهو طيب القلب ويجاف من امه جدا
خلف:متجمعين عند النبي
الجميع: اللهم اميين
وبيقرب من جليله وبيبوس ايدها ويقعد
جليله بحده:فين مرتك عادد ياخلف وعيالك فينهم
بتدخل نواره:الفطار جهز يا ست الحاجه اتفضلو افطرو جووا بقا وهجبلك فطورك اهنه
جليله بغضب:نعممم انتي عاوزه توكليني في حته والباقي في حته لييه
نواره بتوتر:مش انتي الي طلبتي الفطور اهنه
جليله بحده:خلاص كلهم صحيو ندخل نفطر جووو
وبيدخل الجميع للداخل وبيقعد علي السفره وبيترأسهم عمران والمقابل له جليله
وبينزل علي السلم شاب في عمر العشرينات ويدعي امير وهو ابن الاكبر لخلف ... وجمبه اخته المقاربه لعمره بسنتين
وتدعي رقيه... وخلفهم امهم وتدعي مني في عمر الاربيعنات وهيا زوجت خلف
مني:صباح الخيير
الجميع:صباح النور
وبتقرب مني بتوتر هيا واولادها وبيقبلو يد الجده وبيقربو يقعدو وعين امير ما اتشالتش عن دهب الي كانت بتاكل وما اخدتش بالها لانها بتنكش في بعض هيا ومراد وعمران بيبتسم عليهم
...... بعد مده بيخلصو فطار بس قبل مايقومو بيدخل بعض رجال الغفر برعب
الغفير:الحقنا يا عمدتنا الد"م هيبقا للركب
عمران بحده:في اييه
الغفير الاخر:سمير ابن عمك ومصطفي الجارحي قتلو بعض في وسط البلد عشان شاديه الغازيه الهجرييه والحكومه قالبه البلد فوقها تحتيها
اتصدم الجميع ووقفت جليله بجبروت وهيا بتتذكر اشياء
جليله بغضب:زيدان الجارحي اعلن الحرب واستجرأو وقتلو حد من حدانا عمران تارر ابن عمك يرجع فاهمم
عمران بصرامه:حاضر يا اما يلا
وبيخرج ووراه خلف ومراد وامير والباقي قلقو وجليله دخلت غرفتها
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
استووووب
لسا بسخن بس يو بطابيط اللعب هنا علي تقييل 👊😈😂
