رواية ثريا وحظابط عبر روايات الخلاصة بقلم سلمى أيمن
رواية ثريا وحظابط الفصل الثاني 2
_هو انتي
=هو انت!!
فضلو مبحلقين لبعض بأستغراب من شوفتهم لبعض تاني ، لحد ما قاطع عليهم صوت الراجل التاني
_انتو هتفضلو مبحلقين لبعض يا اخونه عاوزين نمشي، انت تعرفها يا استاذ
وقبل ما يكلم قاطعته ثريا وهيا لسه مكانها
_انت مالك يا جدع انت طلعلي في البخت ولا اي،
مش كفاية اللي حصل امبارح
=لا والله هموت من غيرك يابت ، ما هو كل ده من مصايبك اللي بتعمليها، انا عاوز اعرف اللي كان بيعلمك السواقه ده كان انسان طبيعي
_لااااا كل العالم الا عم جمعه احسن واحد فيكي يا مصر يعلمك ازاي تسوق العربيه احسن من اي حد فأحسنلك متغلطش فيه لا اقول كلام ميعجبش
=وعلمك تركني العربيه في نص طريق وتعطلي الناس كلها.. ما شاء الله عليه ابقي اديني رقمه اتعلم منه ازاي اركن العربيه في حوش العماره اصل مش بتدخل
_استظراف مووت
= اتفضلي خدي عربيتك وامشي من هنا
_ لا اله الا الله حضرتك زاي ما شايفني كده عجبني الجو هنا اصل اتخنقت جوه العربيه
=هو اي البرود اللي عند حضرتك ده، والله انا مستحملك بالعافيه عشان انتي واحده بنت ومش هيعجبك اللي هعمله
_يعني انا عاوزه افهم حاجه هو حد مسكك ولا مهددك انو تعملي حاجه... زاي ما أنت شايف كده انا فاضيه يعني وريني اللي عندك ميغُركش شكل الأنوثه اللي فيا لان عقلي يجيبكُم كلكم يا شوية رجاله ملهاش غير انها تكلم وبس
=تمام هنشوف دلوقتي
(طلع تلفونه واتكلم مع حد وفي خلال اقل من خمس دقايق صوت عربيه الشرطه جات في المكان والعربيات اتحركت بسرعه والمكان بقا شبه خالي من حد، ثريا اول ما شافت كده قامت بسرعه ولسه رايحه تفتح باب العربيه مسكها هو وقال)
_مش بسرعه كده يا عسوله احنا عندنا اصول الضيافه بردو ولازم نشرب الضيف حاجه بدل ما يكلم علينا بالوحش
بصت ليه وبلعت ريقها بقلق وابتسمت وهو بدلها الابتسامة بسماجه
=والله بهزر انا شخصيتي كده طب اسأل الراجل بتاع الميكروباص اللي لسه ماشي ده قولو تعرف ثريا المكاوي هيقولك اطيب خلق الله بس بتهزر شوية
_معلش اصل عاوز اتعرف عليها بي نفسي لاحسن المره دي ترفع عليا مسدس بدل سكينه المره اللي فاتت
=سكينه لعبه هيا باين عليها حقيقه شوية بس جايبها يابشا للأمان بس مش عشان اذية حد والله
_وترفعيها في وش ظابط ده عادي
=ما هو حضرتك بستأذنك يعني.. حضرتك انت ولا لابس بدله ولا في اي نجمه شايفها ولا طاقيه بدُل انك ظابط بس حضرتك لايقه عليك المهنه اوي بس نقصلك شنب مش بجامل والله.. شفت انا عسل ازاي فا ماشي الدنيا واوعدك مش هتشوف وشي تاني وهخلي
قاطعه بزعيق
_بسس كل ده كلام يا شيخه صدعتيني في وش صبح
=ثانيه معايا برشام
_عشان تقتليني
(شاور لي حد من العساكر اللي في العربيه انها تيجي وبمجرد ما شافت كده عينها دمعت والقلق بان في وشها ولما شافت انو العسكري بيقرب منها ولسه هيمسكها رفعت رجلها بسرعه وضربته في بطنه خلت التاني يفتح عينه بصدمه وقبل ما يستوعب لاقها بتزقه جامد وجريت بأسرع حاجه عندها، بس هو مش هيسمح المرادي انها تهرب وبي سرعة شديده عرف يلحقها ومسكها زاي اللص وقال)
_انتي لو بتطلبي اننا نزود مدة السجن ليكي مكنتيش عملتي كده
=ورحمه امك لا تسبني انا بنت غلبانه بدور علي عيش وملح ولسه بتبني حياتها
_انتي كمان قتلتي امي وكمان تبني حياتك اي عاوزه تبنيها في مشكله تليها مصيبه تليها موت وتتعدمي في الاخر
=طب طب اديك فلوس
_ده في المحاكمه بقا ابقي اتصلي بي عائلتك هناك تجيب المحامي بتاعها ويلا ده السجن هينور بيكي
العسكري راح عندها تاني ولسه هيمسكها منعه وهو بيقول
_سيبها معايا مضمنهاش تبقا معاكو لحسن تطلع منوم تنومكم كلكم وتهرب انا بعرف ازاي اتعامل مع نسوان دي اسبقني انت وانا هحصلك وجبيلي اللي بالي بالك
ردت عليه ثريا
=والله لولا انو مقامك كبير في دماغي يابشا استغفرالله العظيم انا كنت..
_كنتي اي
=كنت همسك النسوان دي اطلع عينهم يكرهو اليوم اللي اتولدو فيه عشان ازاي يضيقو حظا الظابط اي رايك
(شافت العسكري بيجي تاني بس ماسك بي ايديه كلابشات، قالت وعينها لسه بتبحلق في كلابشات)
_اي ده يا باشا
مسك ايدها الاثنين وهو بيحطها جو الكلابشات وبيقول
=دي غوايش بس دي موضه الجديده والاختلاف ما بينها وبين الغوايش القديمه انو دي بتاخد اليدين مع بعض وبتسيب مساحه بسيطه في اليد عشان مضيقش الواحد اما القديمه واحده بس واسعه جدا لدرجه انها ممكن تقع من غير ما تحسي شفتي بنعمل حاجات حلوه ازاي
(وقبل ما تكلم سحبها معاه ودخلها العربيه ودخل هو كمان ولبس النظاره في عينه وبص ليها وقال)
_من هنا لحد مانوصل مش عاوزه اسمع همسه منك والا عادي اتكلمي وكل حرف حسابه يوم سجن بيضاف اختاري انتي
هزت راسه بسرعه وقالت
=بس كده انت تؤمر يابشا اي شئ يقولو حظا الظابط يتعمل علي طول بس انا عندي سؤال ده لو مش هيزعج حضرتك
_قولي
=انا هقعد كام ساعه هناك
_كام ساعه قولي كام يوم كام سنه احنا داخلين الملاهي نتمرجح شوية ونروح وكمان لي بتسألي مش انتي بتقولي انك دايما فاضيه
=لا ما هو عقبال حضرتك يعني انا متقدملي حد انهارده وده تقريباً الثامن وامي من امبارح لحد دلوقتي بتجهز الشقه ده مش بعيد تكون اعادة تصنيعها من جديد فا خليني اروح اقابل ضيوف الشرف اللي جايين عندنا دول وتعاله خدني تاني
_معلش يجي بدالو الف او كلمي قوليلو انا في السجن حبه حلوين وجايلك
=يابن الاي انا ازاي مجتليش الفكره دي معلش هتعبك معايا اديني تلفونك
_لي
= اصلي تلفوني في عربيتي مش معايا دلوقتي فا اديني تلفونك
_اي المقابل
=هديك رقم عم جمعه مش كنت عاوزه
اتنهد وطلع التلفون وقال
_ قولي رقم
=اكتب(........)افتحلي الهوايش دي بقا
_لي
=عشان اكلم
_انتي هتستعبطي يابت هو انا رابط ايدك من وراه
قالت بصوت واطي
=لولا انك حظا الظابط بس
_بتقولي حاجه
=لا والله حاجه هات تلفون
_مين صاحب الرقم ده
=امي.. اسمعك صوتها عشان تتاكد
اداها التلفون وهيا حطته في ودنها لحد ما سمعت صوت والدتها وقالت
_الو ايوه ياما انا ثريا بقولك اي الناس قربت علي الوصول
=الناس مش جايه خلاص
_نعم... لي ده
=ابراهيم طلع عنده مهمه بره مصر ومش فاضي للجواز خالص دلوقتي وامه قلتلي انو في دماغه واحده واحتمال دي اللي يجوزها بعد ما يرجع
_انا مليش دعوه بي كلام ده دلوقتي هو حاليا سافر ولا لسه في مصر
=ده ركب الطيارة زمانها طارت
_لازم دلوقتي يعني ادعي عليه يعني الطيارة تقع بي مش قادر يسافر بكره يعني حبكت انهارده
=لي في حاجه حصلت ولا اي
_مفيش ياما بس بنتك هتبقا المركز التاني في الحاره بعد ابن ام فتحي هتدخل السجن
=سجن؟ سجن اي يابت انتي بتهزري
_ياريته هزار ياريته بقولك اي انا تقريبا وصلت المكان وجنبي حظا الظابط وهياخد تلفون دلوقتي تعالي بسرعه وخدي اي محامي في ايدك وتعاليلي علي طول
=والله قلبي كان حاسس مفيش غيرك مصايب في مصايب لحد ما هنموت منك
_سلام يا ماما دلوقتي اشوفك هناك.. ابقي جيبلي الغدا بتاعي معاكي عشان جعانه.. صحيح هو الغدا اي انهارده
سحب منها التلفون وقفل الخط وقال
_اغرب بنت شوفتها في حياتي فعلاً اي ده... وكمان هو اي حظا الظابط دي اسمها حضرة الظابط
=حضرتك معاك اشطر مختصره في اللغه العربيه يعني لي نقول حضرة.. الظابط مش شايف انها تقيله شوية علي لسان فا نقول حظا الظابط سهل وخفيف علي بق
_خلاص يا ستي ماشي بصي مش عاوزكي تكلمي تاني ماشي
=ما انت اللي حضرتك بتسأل انت كده بتظلمني علي فكره من غير ما معمل حاجه ودي حاجه متنفعش في الشرطه واللي اعرفه انو من صفات الشرطه وهيا العادله في كل حاجه وانك لازم تكون عادل مع مجرم سواء بنت او ولد ما هو احنا بشر علي فكره زيكم وخصوص البنت عشان....
قاطعه بصوت عالي
_الصبر يا رب.. مش عايز اسمع صوتك لحد ما ندخل القسم والا الدور الجاي هيبقا علي عربيتك فاهمه
=كله الا دي يا بشا انت تعرف انا جايبها امته او جايبها بي كام دي بتساوي روحي عارف يا باشا انا لميت فلوسها ازاي اولا ج...
قاطعه وهو بيحط لزق في بوقها منعها من الكلام وهو بيقول
_انتي اي يا ستي ايد وربطنها كلام او تحذيرات معاكي مبتنفعش نعمل اي تاني ده انا مش حاسس بدماغي من كتر صداع
شاورت ليه علي اللزقه اللي في بوقها انها تشيلها
_والله اللزقه دي لو اتشالت من بقك واديني حلفت لهاخد العربيه دي منك
(فتحت عينها بصدمه وشاورت انها مش هتشلها ابدا، نزل من العربيه وراح عندها وفتحلها الباب وشدها من كلابشات لحد مدخلو جوه القسم وهيا فضلت تبص علي مكان حوليها لانها اول مره تدخل المركز شرطه في حياتها لحد ما شافت السجون واللي ناس اللي فيها كان شكلها مرعب شوية والستات اللي كان جسمهم يُضاهي جسم راجل او اكتر بمجرد ما شافتهم وهما شافوها بصُلها بصه خلتها تترعب جداً لحظت انو الظابط بيكلم مع واحد من العساكره فا اتسحبت بي بطئ لحد ما بعدت عنه، وهو فضل واقف من غير ما ياخد باله لحد ما خلص ولف بص حواليه مالقهاش)
_طب اربط رجلها يعني اسحبها زاي الكلاب معايا ولا ينفع معاها اي دي.... رحتي فين يا ام المصايب اللي وقعت عليا
يتبع...
اتمني يعجبكم