رواية ليلى ومصطفى عبر روايات الخلاصة بقلم سلسبيل أحمد
رواية ليلى ومصطفى الفصل الأول 1
- متخافيش.. انتي وحشه ومش من البنات الى تعجبني
= اتجوزتني ليه.؟!!
- اظن انتي عارفه بلاش نفتح الموضوع ولا اي؟
= تعرف اني يمكن وحشه من برا لكن انت وحش من جوه و اوي يا مصطفي!
ضحك - بس حلو من برا سلام ، و اها صح لو فكرتي تخرجي او تروحي فحته هكسر رجلك
ليلي سكتت فا قرب منها ولمس وشها بايده براحه
- هممم فاهمه يروحي ولا افهمك
بخوف = فاهمه
سابها و خرج وهي اتنفست اخيرا
قلعت الاسدال و الى لابسه تحتيه هدوم خروج وخدت شنطتها عشان تنزل بسرعه كانت خلاص واخده قرارها وانها هتهرب
نزلت بسرعه وبصت حوليها و وقفت تاكسي وركبت ايديها فضلت تترعش من الخوف لما لقت الموبايل بيرن وكان مصطفي رمت الموبايل من التاكسي بسرعه وفجاه التاكسي وقف شافت عربية ونزل منها اترعبت لما شافته وخدها مصطفي من التاكسي بعنف و ودها لحد البيت وطلع معاها
____________________
- انتي بتهربي مني ؟ لدرجه دي فكراني غبي! وفاكره اني مش هعرف واجيبك يعني؟ الفيلا كلها كاميرات
بعياط = ارجوك سبني بقي انا عايزه ترجع لحياتي
بسخريه - حياتك و اسيبك؟ تؤ مقدرش
= كنت موتني و ريحتني من كل دا !!!
- اممم طب ما تفتكري كدا كلامك والى حصل
فلاش باك #
- انتي مين
= انا ليلي صاحبه نادين هي كانت ه
وفجأه برقت بعنيها وهي شيفاها مرميه عالارض وميتة
- نادين !!!! انت عملت اية فيها نادين!!! انت ق.تلتها!!!
مصطفي قرب و بحركه بسيطه عند رقبتها خلاها تفقد الوعي
= هاتوها معانا
باك #
- و ساعتها فوقتي عندي فالبيت قولتلك حسك عينيك تجيبي سيرة بالي شوفتيه والا هقتلك عملتي اية بقي ؟ سرقتي موبايل وكلمتي البوليس كنتي ناويه تبلغي ها ؟
= كنت غلطانه والله قولتلك سبني ومش هعمل حاجه ، طلقني! و اوعدك مش هتشوفني تاني والله ابدا
- تؤ تؤ اديتك فرصه مره و خلاص راحت بفضل غبائك
الاوبشن الجديد بقي يا لولي لو فكرتي تهربي تاني هوديكي لصحبتك مفهوم؟
هزت راسها بعياط وخوف منه
- و ياريت بطلي غباء بقي تصرفاتك غبيه اوي وبتجبلك مشاكل سلام ابقي جربي تخرجي تاني
سابني و مشي وانا قعدت اعيط انا كنت في د.يسكو يوم الحدثه وسبت نادين قالت انها هتجيب مخد.رات من واحد الى هو مصطفي معرفش حصل اية و ليه قتلها لكن ساعتها خوفت وكنت هبلغ فعلا نادين مش صحبتي انا كنت شغاله فالمكان بس لاني محتاجه شغل واحنا مجرد معرفه لكن كنت هبلغ فعلا عنه اكيد مش هسكت! بس انا للاسف غبيه زي ما قال و هو ذكي جدا معروف انه معماري شاطر وحش فالاستثمار وفي الحقيقه هو تاجر مخدر.ات! وبيستخبي في شغل الاستثمار وبيعرف يلعب كويس عالي قدامه اتجوزني عشان بس يبقي فيه سبب يخليه يمتكلني! ديما عاوز يبقي فالسليم وميتمسكش عليه غلطه وطبعا محدش بيخطف مراته! الى مش فهماه ليه سابني عايشه!
_____________________
*بليل الساعه 3 الفجر .*
- ليلي .... انا جيييت لوليييي ؟؟
= مصطفي؟
ضحك و هو بيميل بعدم توزان - - ازيك يا ليلي وحشتني
= انت سكران؟
اتمايل بنفس الضحك - ليه ؟ شيفاني مش قادر اسند نفسي مثلا هههههه
وفجاه وقع و ليلي اتخضت
- مصطفي!!
كان واقع بين ايديها
" مفتايح العربيه جمبه اهربي!! يغبيه اهربي
ليلي مسكت المفاتيح و وقفت راحت عند الباب وقبل ما تخرج بصت عليه و هو واقع وضعفت! خدت نفس بعصبيه و رجعت له
- عارفه اني هندم اني رجعتلك
شالته وعملت قهوه وفضلت تعمله كمدات كتير طول الليل لحد ما نامت عالكرسي جمبه
* تاني يوم *
ليلي صحيت ملقتوش حركت رقبتها بوجع بسبب نومها عالكرسي كانت وجعها لدرجه انها سرخت مصطفي خرج من حمام الاوضه بسرعه وقرب منها شال ايديها من على رقبتها وبدء يحركها بطريقه معينه لحد ما فكت : احسن ؟
ليلي بتفاجئ : اها شوية هو انت دكتور !!
مصطفي بتغير الموضوع : انا نازل باي
ليلي بغيظ : ياريت لو هتشرب ابقي اشرب على قدك مش تيجي تقع هنا وانت سكران
مصطفي قرب منها لدرجه خلتها تتوتر : كان عندك فرصه تهربي امبارح وانا مش شايف قدامي
ليلي وهي بتحاول تجمع كلامها بلعقت ريقها بهدوء : ء ..ء أن.. انا كنت عارفه انك هتجبني تاني فا قولت على اية وكدا كدا كان في جردات و كاميرات
مصطفي منع ضحكته و سحب الجاكيت بتاعه و نزل من الفيلا
اما ليلي مكنتش لاقيه اي سبب منطقي خلها تقعد هي عايزه تهرب !
فات وقت كبير وهي كل دا لوحدها فالفيلا زهقت وكان اليلل ليل عليها فا نزلت جنينه الفيلا
فضلت تتمشي لحد ما وصلت عند البسين وفضلت قدامه شوية سرحانه مره واحده سمعت صوت هوهو كلاب واتسرعت حرفيا من الصوت و سقطت فالبسين وهي بترجع لورا وكانت بتغرق
فجأه دخل مصطفي بالعربيه وكان طالع الفيلا وسمع صريخ وشاف الجارد وهو بيجري اتجاه البسين جري بسرعه لما افتكر ليلي
زعق للبودي جارد : اوعي اوعي
نط جابها بسرعه وليلي مكنتش بتتنفس نهائيي فضلت ينعشها ويضغط على قلبها وعيونه مليانه دموع فضل يحاول كتير لحد ما اخيرا فاقت وبدات ترجع مياه وتعيط بخوف
- شششش بس اهدي انتي كويسة محصلش حاجه اهدي يا ليلي هوووششششش خدي نفسك
ليلي مش مركزه في اي حاجه ولكن ماسكه فحض.نه ومش بتسيبه مصطفي ضمها لي اكتر وحاوطها وطبطب عليها وبعدين شالها بين ايده وطلع بيها الاوضة دخل بيها لحد الحمام وقفل القاعده وقعدها عليها: هجبلك هدوم تغيري
وفعلا راح جاب هدوم تانيه : هغمض عيني و اساعدك تلبسي
ليلي هزت راسها بتوهان وتعب
وبدء يشيل الهدوم المبلوله ويساعدها تلبس البيجامه ولما وقفت عشان تلبس البنطلون ميلت عليه بتعب او بمعني اصح وقعت وهو لحقها: ليلي ؟ ليلي
مصطفي شالها وهي رجعت تمسك فيه تاني حطها عالسرير وفضل فترة جمبها لانها ماسكه فيه جه يقوم بعدين بص على ايدها واتنهد ورجع قرب منها اكتر وخدها فحض.نه زي الطفله ونام وهي فحض.نه.
* تاني يوم *
مصطفي صحي مكنش مصدق الوضع وانوه نام فحض.نها! بدء يبعد بهدوء واخيرا قام لكن ليلي صحيت من صوته وفتحت عينيها بكسل ونطقت
- مصطفي
مصطفي عقد حواجبه بدهشه = انتي كويسة ؟
ليلي بدأت تركز _ هو حصل اية؟
مصطفي = اصلا؟
اتكلم فى نفسه: كويس انك نسيتي
مصطفي : وقعتي فالبسين ، انتي وقعتي ازاي صح
ليلي : الكلا.ب خضتني فا اتزحلقت
بصت على هدومها
ومصطفي غمض عينيه وبيدعي متفتكرش
ليلي : هو انا ازاي لبست كدا
مصطفي : غيرتي احم لان هدومك كانت مبلوله
ليلي بكسوف: مين غيرلي!
مصطفي : ليه هو طفله غيرتي لوحدك
ليلي في نفسها الحمد لله
قالت بنبره هاديه : شكرا عشان لحقتني
مصطفي ركز فعيونها وبعدين خرج بسرعه ومشي
_______________________
عند مصطفي..
- بقولك يا امجد
= خير يا درش
- عاوزك انهارده تدخل الفيلا بتاعتي وانا مش هنا ادخل من البلاكونه هتلاقي البنت تخدها
= الى انت ختها من الديسكوو؟؟
- ايوا يابني
= غريبة يعني
- اية الغريب؟
= كنت فاكرك هتخليها عندك انت اتجوزتها و كدا
- ده جواز عرفي!! مجرد ورقتين وبعدين انت عارف الى فيها
= عارف بس مش فاهمك.
- نفذ كلامي وخلاص خدها من الفيلا اروح ملقهاش فاهم؟
= فاهم
يتبع..