📁

رواية حنين ويونس الفصل الأول 1 بقلم حنين منصور

رواية حنين ويونس عبر روايات الخلاصة بقلم حنين منصور

رواية حنين ويونس الفصل الأول 1

_قربي تعالي... 

=لا انت غدار وملكش أمان

_ بقولك قربي

= وانا اضمنك منين؟ 

_ انجزي يا حنين بدل ما أطلع عليكِ القديم والجديد

= يوسف براحه ماشي! 

_ مقدرش أوعدك

= يختاي عليا

_ قربي يابت هنا


مشيت بخطوات بطيئة زي الكتكوت المبلول كده مفيش فرق بنا... 


= اهو 


راح ماسكني المسكه المعتاده لحرامي الغسيل.. 


_ ايه يا جدع ما براحه

= هو انا مش قولت مليون مره هدومي ماتتلبسش! 

_ سؤال.. 

= اممممم

_ أنا عمري سمعت كلامك؟ 

= لا

_ أمال ليه متفاجئ دلوقتي؟، أنا مش فاهمه


قعد يحركني شبه فردة الشراب في ايده قدام وورا.. 


= يا عمنا ما براحه هو انا بتنشف فردة شراب غصب عنها! ده مش اسلوب يعني

_ ليكِ عين تقاوحي؟ 

= عندي عنين اتنين مش شايف؟ 

_ صبرني يارب

=سبني بقا يا جدع واحترم اني اختك الكبيرة مش كده

_ على حسب

= نعم يخويا! 

_ اييه!.. حقي ولا مش حقي؟ 

= لا مش حقك

_ طب يبقى شوفي هتفلتي ازاي بقا، خليكِ متعلقه كده

= سبني بقا ياللي منك لله فرهدتني

_ هتروحي تعمليلي كوباية شاي

= طيب

_ والتيشرت اللي انتِ لابساه ده يتغير ويتغسل ويتكوي

= طيب

_و... 

= ما خلاص يا جدع، هو انت شايفني مصباح علاء الدين قدامك؟ 

_ بتزعقي؟ 

= أنا! 

_ حاسك بتزعقي

= أبدًا يا غالي

_ يعني مش بتزعقي؟ 

= يووه بقا، قولت مبتزفتش، حل عن نفوخي بقا


سابني واخيرًا فبرطمت بصوت واطي.. 


_ ياتك ضربه في معاميعك

= بتقولي ايه؟ 

_ ان شالله تتفوق في تعليمك

= اه بحسب

_ حسبتك آله حاسبة مفيهاش أزرار

= ايه! 

_ ريحتك ولا ريحة الأزهار

=اممممم

_ ربنا عالظالم والمفتري

= نفسي أفهم بتبرطمي تقولي ايه؟ 

_ قفاك خلع التيشرت وجري


ده اخويا يوسف، أصغر مني بـ 3 سنين بس بيتعامل معايا بالعكس.. 


_ حنين

= نعم

_ انتِ زعلتِ مني؟ 

= وازعل ليه؟ 

_ عشان مسحت بكرامتك الارض

= لا انت ممسحتش بكرامتي الارض ولا حاجه 

_ بجد! 

= انت دشملتها خالص، أنا مبقيتش شايفاها أصلًا بسببك

_ ياه! 

= شوفت! 

_ يعني زعلانه؟ 

= اه

_ طب واللي يخرجك

= مش عايزه اخرج

_ هناكل كريب

=... 

_ هشربك عصير توت

=.... 

_ هوديكِ المكتبه طيب

= بجد والله! 

_ يعني هي المكتبه اللي فرقت معاكِ؟ 

= لا طبعًا بس كنت عايز أشوف العرض آخره إيه؟ 

_ والله! 

= طبعًا، أنا في الإستغلال منعديش يما ارحميني

_ طب يلا قبل ما أغير رأيي

= فوريرة


وطبعًا وافقت عشان ده أخويا حبيبي مش عشان عروضه مغرية لا إطلاقًا!..


لبست فستان بني ونقاب بيچ وكان شكلي تحفة!.. 


طلعتله وانا متحمسه وبسأله: 


_ ايه رأيك؟ 

= وحش، روحي غيريه

_ نعم! 

= بقولك وحش! 

_ بس انا حباه وشكله حلو

= لا

_ يعني ايه يا يوسف؟

= يعني تروحي تغيريه

_ ولو مغيرتوش؟ 

= يبقى مفيش نزول

_  خلاص يبقى مفيش نزول


دخلت وانا مصدومه من كلامه ده بجد، ازاي قدر يقولي كده ويجرح مشاعري بالمنظر الزفت ده؟!.. 

قعدت أعيط بحُرقه، طول عمري كان نفسي يكون حنيّـن أكتر من كده ويدلعني عشان انسى القرف اللي بشوفه في الشغل والجامعه لكن ازاي؟، كل مره بيكسر مقاديفي كده.. 


سمعت صوت الباب بتاع الشقه بيتقفل عرفت ساعتها انه نزل لان مفيش غيري انا وهو... من ساعة ما ماما وبابا سافروا لشغلهم بره مصر واحنا قعدنا هنا ومرضيناش نروح معاهم، قعدت أعيط أكتر لانه هان عليه يسيبني كده مكسور بخاطري وقلبي واجعني منه ومن الدنيا.. 


ومن كُتر العياط نمت، صحيت لقيته قاعد قدامي وعنيه حزينة أوي، فقمت بقلق: 


_ مالك؟، حصل معاك حاجه؟ 

= أنا آسف

_...... 

= أنا مكنش قصدي أقول كده، أنا بس من كُتر ما شكلك كان حلو مش عايز حد يشوفك كده، عايز أخبيكِ من عيون الناس المريضه اللي مش بترحم، بس كالعاده بغبائي وصلتلك الموضوع بشكل مقرف

_ خلاص حصل خير

= لا محصلش خير، مكنش ينفع أقولك كده، أنا بجد آسف

_ وايه المشكله لما انزل بحاجه شكلي بيها حلو؟، انا مش همنع الناس تبصلي، ولو عالمرضى فبالتجاهل كل حاجه بتتحل، مينفعش عشان خايفه من رد فعل معملش الفعل، طالما مش بعمل حاجه غلط او حرام يبقى خلاص

= عندك حق

_ طب ايه! 

= ايه؟ 

_ ايه انت؟!. هو انت مش هتخرجني؟ 

= ها!.. 

_ ااااه، قول كده بقاااا، شكلك عايز تهرب من عزومة الكريب والعصير ومشوار المكتبه، لا ده بعينك ياحبيبي


ضحك على روح الشرشوحه اللي طلعت من جوايا دي... بس اعمل ايييه؟، بيطلعني عن شعوري وانا جوايا ست مؤدبة!.. 


= طب يلا بس عشان منتأخرش

_ ولا نتأخر، احنا ورانا حاجه؟ 

= احنا عندنا جامعه بس! 

_ ولا كإني سمعت حاجه  

= هو انتِ مش عندك امتحان بكره باين؟ 

حطيت ايدي على كتفه بالعافيه بسبب فرق الطول اللي بنا وقولت بثقه: 

_ يوسف ياحبيبي انت ازاي في أولى جامعه ولسه مش فاهم؟ 

= مش فاهم ايه؟ 

_ ان الامتحاناا بتعدي بالبصمجه

= والمذاكره؟ 

_ لا دي حاجه مش ضروريه

= بجد والله! 

_ أفكوووورس يا ولا


خرجنا بالفعل وروحنا مطعم أنا وهو بنحبه اوي وطلبنا الأوردر.. كان يوسف واقف بره بيتكلم في الفون وانا قاعده عالترابيزه بتفرج عالناس اللي رايحه وجايه دي... 


وفي لحظه سرحت... 

بقا كل الناس دي ربنا عالم بيهم! 

دول كتير أوي، 

أطفال ورجال ونساء وكبار سن وكل واحد له حلم مختلف،

 اللي عايز يطلع عمره، 

واللي بيدور على شغل، 

واللي بتفكر في العريس اللي جالها، 

واللي قاعد نفسه في عجله، 

والعصافير والحيوانات والحشرات.... يا الله! 

كل دول ربنا سامعهم وعالم بيهم، لا وكمان بيستجيب! 

كل دول ربنا حاطط ليهم قدر يليق بقلوبهم وحاجات حلوه بعدين وابتلاءات؟ 

كل دول ربنا بيهدي فيهم ناس وبيبعت ناس لناس تانيه عشان يتوبوا؟.. 


وقطع تفكيري صوت حمحمه ببص لقيت شاب غريب معرفوش... 


_ أيوه يا فندم؟ 

= هو حضرتك الأنسه حنين؟ 

_ ايوه انا، مين حضرتك؟ 

= انا يونس صاحب يوسف أخوكِ

_ أه أهلًا بيك، في حاجه ولا ايه؟ 

= لا أبدًا أنا بس استأذنت يوسف إني أسيب لولي معاكِ بس نص ساعه هروح مشوار ضروري وراجع، ده لو معندكيش مانع


ببص على ايده لقيته ماسك بيها طفله حوالي 6 سنين، شكلها اللهم بارك خطف قلبي، فرديت وانا ببصلها بابتسامه: 


_ لا مفيش مشكله، تقدر تسيبها

= بجد شكرًا ليكِ

_ لا شكر على واجب


لقيته نزل لمستوى لولي: 

= طبعًا لولي بنوته شطوره مش هتتعب طنط معاها صح؟ 

_ يونس، انت هتسيبني زي بابا؟ 

حض.نها وشكله باين عليه الحزن: 

= لا يا قلب يونس، انا بس رايح مشوار صغير وبعدين مش انتِ عارفه يوسف صاحبي وبتحبيه؟ 

_ ايوه

= دي بقا أخته، وان شاء الله هتحبيها هي كمان

_ مش هتتأخر صح؟ 

= لا يا عيوني فوريره وراجعلك

_ ماشي.. 


وسابها معايا ومشي، هي كانت ساكته وسرحانه كده قولت اقطع الصمت.. 


= انتِ اسمك الحقيقي لولي؟ 

_ لا انا اسمي ليلى، لولي ده الاسم اللي يونس طلعه عليا

= بس انتِ شكلك عسول أوي ياحبيبي 

_ وانتِ كمان 

= يا بكاشه، ده على أساس انك شايفه مني حاجه؟ 

_ لا بس حاسه يعني

= هو انتِ زعلانه؟ 

_ لا 

= طب متضايقه؟ 

_ لا

= أمال ليه عامله بوز أطول من برج خليفه كده؟ 

_ والله! 

= ايه رفعت الحاجب دي يا جدع؟ 

_ أقل حاجه عندي

=هسألك سؤال وتردي بصراحه؟ 

_ اسألي

= انتِ عندك كام سنه؟ 

_ 6 سنين و3 شهور و14 يوم

= كمان عداهم باليوم! 

_ طبعًا مش عمري

= اعترفي انك مش واحده مطلقه في جسم طفله

_ الخطه انكشفت

= وه! 

_ بتفرج على كرتون كتير وبحب اتكلم زيهم

= انتِ كده بتتكلمي زي ام سماح بتاعت الجرجير ياحبيبي 

_ مش فارقه كتير

= وبتحبي تتفرجي على كرتون ايه؟ 

_ ليلو وستيتش

= وانا كمان

_ وبحب برضو سندريلا والجميله والوحش

= طب وريبانزل! 

_ مش أوي

= ليه ده شعرها الدهبي جميل اوي

_ شعري احلى منها على فكره

ضحكت عليها بجد عسوله وقولت بتأكيد: 

= طبعًا طبعًا، بقولك ايه 

_ايه؟ 

= تيجي نطلب وافل؟ 

_ يلا بينا

= عايزاه بصوص ايه؟ 

_ الفراوله وانتِ

= البستاشيو.. 

_ لا انتِ عندك حساسيه

= أيوه بس... دقيقه!. انتِ عرفتِ منين اني عندي حساسية؟..

_... يتبع

#حُنيــــــــــــــــن

رواية حنين ويونس الفصل الثاني 2 من هنا

رواية حنين ويونس كاملة من هنا

روايات الخلاصة ✨🪶♥️
روايات الخلاصة ✨🪶♥️
تعليقات