رواية حنين ويونس عبر روايات الخلاصة بقلم حنين منصور
رواية حنين ويونس الفصل الثاني 2
_وانتِ عرفتِ منين اني عندي حساسية؟
= ها!.. مهو.. مهو أصل يوسف كان قايللي متخليهاش وانا مش موجود تطلبه عشان عندها حساسيه
_ بقا كده!
= امممم
_ منك لله يا يوسف
= ليه بس كده؟
_ بيمنعني عن الحاجات اللي بحبها
= عشان هتإذيكِ
_ يعني انتِ عارفه إن المنع من حاجه بتحبها بيبقى الأحسن لينا؟
= اه أكيد
_ تخيلي بقا نبقى نفسنا في حاجه وقاعدين ندعي بيها ونقول يارب حققهالي، دي أمنية حياتي، وفي الآخر الحاجه دي متبقاش لينا وتروح لغيرنا
= بتوجع دي
_ أوي أوي، بس عارفه ايه اللي بيصبرني انا شخصيًا؟
= ايه؟
_ اني بفضل هادية، ساكته مع إن ممكن يكون الهدوء ده غلط بشكل مرعب، بس قلبي بيبقى بيعيط عشان كان نفسه في حاجه ومخدهاش، وبعدين بقا ربنا يدينا حاجه أحلى كإنه بيقولنا انتِ تستاهلي الأحلى من اللي انتِ طالباه، طلبك ده كان قليل عليكِ او كان هيإذيكِ في مره
= يعني عشان كده دعوتنا بتتأخر؟
_ أيوه بالظبط ياحبيبي..
=أيوه بس يونس قالي إن بالإلحاح ممكن تتحقق بسرعه
_ بس هل انتِ عارفه هي خير ولا لا؟
= لا
_ يبقى نقول اللهم إني اسألك من الخير كله عاجله وآجله ما علمتُ منه وما لم أعلم، واصرف عني من الشر كله عاجله وآجله ما علمتُ منه وما لم أعلم
= بس انا مش هعرف احفظه بسرعه
_ ولا يهمك ياحبيبي هبقى اكتبهولك
= اشطااا..
وساعتها جه يوسف وقعد لولي على حجره وقالها بلطف غريب:
_ لولي حبيبتي عامله ايه؟
= فل يا چو وانت؟
فاتدخلت انا بسؤالي:
_ يابنتي قولي بصراحه، متأكده انك 6 سنين؟
= ايوه
_ أمال ايه أفعال الستات الكبار دي؟
= عادي ياحنين، لولي بتلقط أي كلمه بتتقال قدامها
_ رادار يعني
ضحك على تشبيهي:
= حاجه زي كده
والأوردر جه وكلنا ومشينا عشان نروح المكتبه...
_ ها يا حنين، اختاري
= محتاره يا يوسف
_ حادي بادي يلا
= بديهي يعني
_ ربنا يصبرني
= ويرزقك ببنت سكره كده زيي
_ لااااا، كله الا دي
= والله!
لولي لما لقيتني رفعت جواجبي قالت ليوسف:
_ البس يا معلم
= بقا انت مش عايز تتجوز واحده زيي؟
_ اه... لا... قصدي انتِ مينفعش يبقى في نسخ منك
= ده ليه بقا ان شاء الله
_ عشان الدنيا هتخرب
= نعم!!
_ قصدي عشان الهديه مش بتتكرر
= بتحاول تصلح ما أفسدته وأحب اطمنك
_ الحمدلله
= مفيش حاجه اتصلحت وهتجبلي الروايتين
_ كده هنشحت يا حنين
= عشان تبقى تمسك لسانك يا عيون حنين
_حسبي الله ونعم الوكيل يا شيخه
= في مين يا يوسف!!
_ في كل ظالم يا حنين، في كل ظاااالم
= اه قولتلي...
وانا في المكتبه قاعده ماسكه الروايه وجنبي لولي ماسكه قصه للأطفال وكنا منسجمين جدًا لحد ما يوسف فونه رن، وبيقول جاله مشوار مهم.. فاضطر يروحنا انا ولولي بيتنا لحد ما هو ويونس اخوها ييجي، وبعد ما وصلنا بشويه..
_ لولي
= نعم
_ انا زهقانه
= وانا كمان
_طب ايه؟
= ايه؟
_ ايييه؟
= في اييييه يا طنط؟
_ بقولك ايه متقوليش طنط دي تاني
= امال اقولك حنين عادي كده؟
_ لا تقوليلي حنونة
= أدلعك؟
_ مش انا بقولك لولي، يبقى تقوليلي حنونة
= اتفقنا
_ تيجي ندخل نعمل كيكة سوا؟
= بالشيكولاته؟
_ عنيا
= يلا بيناا
_ هدخل أغير وارجعلك
_________________
"لولي"
اول ما دخلت، فتحت الفون بتاعي وقولت بهمس عشان متسمعيش..
_ تم الجلوس مع الهدف والذهاب لعمل كيكة شيكولاته
= الله!.. طب ماتسيبولنا
_ششش، دي بتاعتي انا والهدف بس
= نعم نعم!.. طب واحنا!
_ هاتولكم هوهوز ولا حاجه
= مقاطعه!.. مستحيل
_ أيوه صح
= يعني مش هتسيبولنا من الكيكه؟
_ بطلوا قَر بقا يباي
= اعملي شغلك يا حضرة الظابط لولي
_ تمام يا فندم، بس بعد ما الكيكة تتاكل
= برضو!..
_ يرضيك أسيبها؟
= يرضيكِ مخدش منها؟
_ اه يرضيني عادي
= ماشي ماشي، يبقى شوفي مين اللي هيوديكِ يوم الجمعه تلعبي مع البغبغان
_ واروح للبغبغان ليه وانا معايا نسخه منه
سمعت يوسف وهو بيضحك وبيقول:
_ هوب هوب، أين جبهتك انا لا اراها
= بقا كده يا لولي!
_ خلاص يا يويو متزعلش
= خلاص يلا، شوفي الهدف بدل ما الخطه تبوظ
________________
"حنين"
دخلت غيرت هدومي، كنت سامعه همس كده كإنها بتتكلم في فون، بس لما طلعت مكانش فيه فون وكانت زي ما هي..
كنت لابسه بيجابة سودة عليها فراشات ورافعه شعري بكحكه عشوائية كده وطلعتلها بره..
اول ما شافتني فتحت بقها..
_ هو انتِ اللي كنتِ لابسه النقاب من شويه ولا واحده صاحبتها ولا ايه؟
ضحكت على استغرابها الطفولي ده:
= لا انا حنين اللي كنت لابساه من شويه
_ انتِ شكلك غريب اوي
= يعني حلو؟
_ تحفه
= دي عيونك ياحبيبي.. يلا بينا
_ يلا بينا..
بدأنا نعمل الكيكة وكنت مبسوطه اوي وانا بعملها مع لولي، اكتشفت انها شبهي وبتعمل زيي في حاجات كتير ودي حاجه ريّحتني بزيادة..
الكيكه دخلت الفرن وخرجنا انا وهي نقعد شويه في الصاله..
حسيت انها عايزه تقول حاجه بس مش عارفه تبدأ منين..
_ هو انتِ عايزه تقولي حاجه؟
= هو باين عليا اوي كده؟
قولت بضحك:
_ يعني
= احم احم....
_ قولي عادي اللي انتِ عايزاه
= هو انتِ دايمًا كده؟
_ كده اللي هو ازاي؟
= لطيفه كده يعني!
_ وضحيلي قصدك ياحبيبي
= يعني مش بتضحكي كده وتهزري عشان دي أول مقابله بنا بس!
_ ليه بتقولي كده؟
= أصل انا خايفه اتصاحب عليكِ أكتر فتتغيري
_ هو حد عمل كده معاكِ قبل كده؟
= أيوه
_ مين؟
= يونس
_ أخوكِ!
= أيوه، كان بيقعد معايا كتير نلعب سوا ونهزر بس دلوقتي بيمشي كتير ويسيبني مع أم أحمد وابنها
_ مين ام احمد وابنها دول؟
= دول جيراننا، بس انا مش بحب الولا احمد ده
_ ليه بس؟
= بيقعد يغلس عليا كده وبيحب يعصبني
_ انا صحابي بيعملوا معايا كده
= بيغلسوا عليكِ؟
_ لا بيحبوا يعصبوني
فضحكنا وبعدين كملت:
= كنت بحب اقعد مع يونس أوي بس هو بقا بيسبني كتير
_ مهو ياحبيبي أكيد وراه شغل صح؟
= صح
_ طب ما هو بيشتغل عشان يجيب للولي كل اللي هي عايزاه
= بس انا عايزه اقعد مع حد يقعد يلعب ويهزر دايمًا ومايبعدش
_ يبقى تعاليلي في يوم الأجازه نلعب ونهزر ونخرج كمان
= بجد!
_ طبعًا، بس متقوليش ليوسف عشان نبقى نخرج براحتنا من غير ما يقعد يسربعنا
= صح
وفجأه الباب خبط.. لبست الإسدال وفوقيه النقاب بسرعه ولما فتحت لقيته..
_ انت عايز ايه؟
= عايزك
_ قولتلك لا
= اديني فرصه
_ لو سمحت امشي
= ولو ممشيتش؟
_ هطلبلك البوليس
= عقبال ما ييجي تكوني انتهيتي
_ اطلع بره..
= لا مش هطلع..
قرب جامد بشكل يخوف.. ولولي كانت مستخبيه ورا الستاره، حاولت اشغله عنها عشان مايإذيهاش..
كان واقف قدامي ونظراته تخوف وانا مغمضه وبدعي في سري..
وفجأه سمعت صوت حاجه بتقع عالأرض ببص لقيت..
#يتبع...
#حُنيــــــــــــــــن