رواية حنين ويونس عبر روايات الخلاصة بقلم حنين منصور
رواية حنين ويونس الفصل الثالث 3 والأخير
وفجأه سمعت صوت حاجه بتقع عالأرض ببص لقيت كتلة القرف اللي اسمه مازن ده واقع عالأرض..
ببص وراه لقيت طنط أو سماح.. وأم مازن!
كان في ايديها شومه وانا لسه في حالة صدمة.. لقيت لولي بتجري عليا وهي بتعيط:
_ حنين.. انا خايفه
= متخفيش ياحبيبي انا معاكِ اهو
فـ اتدخلت طنط ام مازن وهي بتقولي بنبرة اعتذار:
_ حقك عليا يا بنتي، انا اللي معرفتش أربي
=انتِ ملكيش ذنب
_ ذنبي إني ربيته على إنه لما يعوز حاجه ياخدها حتى لو مش بتاعته
= خليه يبعد عني لو سمحتِ، انا مش حِمل كل ده
_ حقك عليا والله، احنا هنعزل من هنا خالص ووعد مني مش هيقربلك
فهزيت راسي بهدوء وفي نفس اللحظه كان يوسف جه هو ويونس..
اول ما يوسف لمح مازن عالأرض جري عليا وبصلي بقلق:
_ حنين.. انتِ كويسه؟
= اه كويسه
_ الزفت ده كان بيعمل ايه هنا؟
فلولي ردت عليه وهي لسه بتعيط:
=الوِحش ده كان شكله يخوف أوي يا يوسف، وكان بيقولها انا عايزك
يوسف بان عليه الغضب ودخل ضرب في مازن من غير ما يسمع من حد..
_ خلاص يا يوسف بالله عليك
= خلاص ايه يا حنين!. ازاي يتجرأ وييجي لحد هنا لا وكمان يقولك انا عايزك وعايز يتهجم عليكِ؟
_ بالله عليك خلاص، هو خلاص كده كده هيمشي من الشارع خالص
= يكون أحسن عشان لو لمحت ضله بس مضمنش رد فعلي ساعتها
مامت مازن مكانتش قادرة تدافع عن ابنها، شوفت في عنيها الحسره على عمرها اللي ضاع في تربيته.. فيوسف قوّمه بالعافيه وهو بيقول لمامته:
_ ابنك عندك اهو.. وبقولك انا مش هحترم حد لو لمحته تاني تمام!
فاتكلمت انا بحدة:
= يوسف!.. هي ملهاش ذنب
_ ذنبها الفشل في تربية تخلي واحد زي ده يتهجم على بنات الناس في بيوتهم
= قولتلك خلاص
_ لا يابنتي هو عنده حق، انا اللي فشلت في تربية ابني.. كنت فاكره اني لما اديله كل اللي هو عاوزه من صغره انه يطلع عينه مليانه وشبعان، ونسيت أعلمه إنه يبقى راجل، يقف في صف الحق ولو على روحه، بس هعمل ايه بقا!
= معلش يا طنط، ربنا يهديه هو وكل اللي زيه
فـ يونس بصلي باستغراب بعد ما مشيوا:
_ بعد كل ده وبتدعيله؟
= مفيش في ايدي حل غير كده
_ لا في، انك تحبسيه
فجه صوت لولي:
= ايوه عشان هو شرير ولازم يتعاقب
فقعدتها جنبي وانا ىملس على شعرها:
_ لولي ياحبيبي، لو في ايدك انك تسامحي متتردديش، قلوب الناس مليانه وجع واوقات بتطلعه في تصرفات غصب عنهم فلازم نسامح
فجه صوت يونس:
= بس مش على حساب كرامتك
_ ومال الكرامه بالتسامح؟
= لا طبعًا في علاقه كبيره بينهم، لو انا فضلت اسامح نفس الشخص وارجع اتعامل معاها تاني عادي اكتر من مره على أخطاء انا نبهته عليها فـ دي قلة كرامة
_ ما يمكن اكون باقيه عالعشرة
= في الحالات دي مفيش حاجه اسمها عشرة
_ ازاي يعني؟
= لان الأغلب بقا بيفكر في نفسه وفي راحته هو وبس
_عندك حق
= يبقى لازم نفكر في ردود أفعالنا مهما كانت
_.....
________________
"يونس"
كانت ساكته وهادية، بتحاول تثبت انها تخطت اللي حصل بس هي في الحقيقه مرعوبة، كان لازم نمشي ونسيبها يمكن مش حابه تحكي في وجودنا
= يلا بقا يا لولي نمشي
_ لا خليني قاعده مع حنونة شويه
= حنونة!
_ أيوه هي قالتلي أدلعها
همست في سري بس الصوت مسموع للولي:
= يا بختك
فهمست هي كمان بصوت مسموع ليا:
_ لم نفسك ياحبيبي، بدل ما اقولها كل حاجه
= احنا مفيناش من كده
_ يبقى تتقل كده
= حاضر
مش عارف انا ليه سمعت كلامها، حسيتها أمي اوي مع انها شبر ونص أساسًا..
= طب يلا نمشي بقا
_ بس انا عايزه اقعد معاها
= بس هي تعبانه ومحتاجه ترتاح، هبقى أجيبك في يوم تاني
شوفت ملامحها لما قولت آخر جمله، كانت زعلانه!
معقوله زعلانه!... دي مكانتش طايقه تيجي معايا الكافيه..
كنت بفكر في زعلها من يوم واحد انها هتسيبها، أمال انا اعمل ايه اللي صابر بقالي سنه!
قطع تفكيري صوت حنونة.. قصدي حنين وهي بتقول بحنيه ولطف:
= ممكن تخليها تبات معايا!
_ بس يعني...
= وافق يا يونس بقا
_ مينفعش يا لولي، أكيد تعبانه ومحتاجه ترتاح
= هرتاح أكتر وهي معايا، متقلقش عليها
كنت ببصلهم هم الاتنين بحيرة، فـ رد يوسف:
_ يلا بقا يا يونس وافق، يمكن يتهدوا شويه وهم مع بعض
فـ ردت حنين عليه:
_ يا تك هدّه يا بعيد
= انا خلاص كده اتطمن عليكِ
_ اشمعنا!
= لسانك رجع لأصله، أطول منك مرتين
_ طب عدي ليلتك يا يوسف بدل ما اعمل رد فعل مايعجبكش
= عايز اشوف هتعملي ايه يعني؟
_ بس كده!.. دقيقه واحده
دخلت وطلعت ولقيت في ايديها شاحن وراديو صغير وبتديهومله
= خد، ويلا اطلع بره مع صاحبك
_ مش طالع
= بقولك اطلع
_ وانا بقولك مش طالع
= حلو اوي.. هاتي فوني كده يا لولي
وفعلًا لولي راحت تجيب الفون..
فيوسف سأل بترقب:
_ انتِ هتعملي ايه؟
= ولا حاجه، كنت هلغي المعاد اللي حددته مع والد مريم
_ على فكره مابتهددش... ايده ده ثانيه!.. مريم مين اللي حددتي مع ابوها معاد؟
= هو في مريم غيرها ولا ايه؟
_ احنا هنهزر ولا ايه؟
= ولا بهزر ولا حاجه، كنت هقولك بس ياخساره،هلغي كل حاجه عشان سيادتك مش راضي تخرج واقوله معلش يا عمي كل شيء قسمة ونصيب
= نعم يختي!!.. لا طبعًا
_ وايه اللي يمنعني؟
= انا اخوكِ حبيبك
_ مش فارقه
= هجيبلك شيكولاته وروايات
_ قديمة
= هوديكِ المكتبه كل يوم
_ هبقى اروح مع مريم ياحبيبي
= انتِ عايزه ايه دلوقتي يعني؟
لولي بقا في اللحظة دي ردت هي وخرجت روح الشرشوحه اللي جوها:
= مهي قالتلك تخرج بره يا بتاع مريم
_بتاع مريم!
= اممم بتاع مريم
_ بقا كده يا لولي!
= قولتش انا حاجه غلط؟
_ لا بصراحه
= يعني بتعترف
_ حصل
= يبقى تطلع بره
_ مش طالع
= الغي يا حنونة
_ أمر جاري تنفيذه يا عيونها
فلقيت يوسف ماسك ايدي وبيشدني...
_ في ايه يابني؟
= انت مش سامعها طرداني معاك!
_ ما انت كنت رافض
= كله الا مريم يا عم انا ماصدقت
_ اكتر حاجه بحبها فيك يا چو الثبات عالمبدأ
= انت خدت بالك!
_ ده عم علاء بتاع الكبدة واخد باله
= دي السمعه سابقه بقا
_ طبعًا
لولي بقا راحت مسقفه بإيديها كده ولا واحده معدية التلاتين مش طفلة..
= يلا يا حبيبي منك ليه بيتك بيتك، عايزين ننام
فلقيت يوسف بيقولي:
_ انت بتطرد خد بالك!
= ده على أساس انت اللي ماسكين فيك يعني!
_ طب يلا عشان حاسس اني بتهزأ
= متحسش ياحبيبي
_ الله يطمنك
= انت تدخل على مرحلة التأكيد على طول يا غالي
_ هي دي الصحاب
= عندك شك ولا ايه!
_ افكووورس نوووت
__________________
"حنين"
_ لولي ممكن طلب؟
= نعم
= ممكن حضن!
_ انتِ بجد عايزه تحضنيني!
= أيوه مستغربه ليه؟
_ اصل انا اللي دايمًا بطلبه وكده
= انا محتاجه حضنك الصغنون عشان انا تعبانه
_ مالك!.. انتِ كويسه؟. نروح لدكتور طيب!.. ايدك اللي وجعاكِ ولا رجلك ولا ايه!
قعدت أملس على شعرها بهدوء وانا بطمنها:
= اهدي ياحبيبي، انا جسمي مش واجعني
_ أمال ايه اللي واجعك؟
شاورت بإيدي على قلبي:
= ده اللي واجعني
_ وانا كمان ده واجعني
= ليه يا لولي؟
_ قولي انتِ الأول
= انا قلبي واجعني عشان خايفه على مرهقه
_ خايفه من ايه، مش الشرير مشي!
= مش عشان الشرير
_ امال عشان ايه؟
= عشان الدنيا دي وحشه أوي يا لولي، بحاول ابقى فيها جامده ومحدش قادر يخوفني وانا من جوايا مرعوبه..
لقيتها جت حضنتني وجامد أوي فسألتها:
= انتِ بتدوسي عالحضن كده ليه ياحبيبي!
_ هي حاجه مضايقاكِ؟
= لا بالعكس أنا مبسوطه بيها أوي
_ أصل يونس كان دايمًا يقولي، لو اللي قدامك تعبانه ومش عارفه تهوّني عليها احضنيها جامد عشان الحنيّه بتوصل من القلب للقلب
= عنده حق، أخوكِ ده بيفهم
_ طبعًا مش أخويا!
= أيوه يا جاااامد، قوليلي بقا
_ اممم
= انتِ قلبك واجعك ليه؟
_ عشان برضو خايفه
= من ايه يا عمري؟
_ يونس عايز يتجوز
= وايه اللي يخوف في كده؟
_ هيحبها ويسبني لوحدي
= وانتِ ايه اللي عرفك انه هيسيبك؟
_ مش عارفه، بس حتى لو فضلت معاه مش هيحبني زي دلوقتي
= انتِ فاهمه غلط ياحبيبي، أخوكِ حقه يتجوز عشان يعمل عيله صغيره كده حلوه،ومش هيسيبك عشان انتِ أخته وحته منه
_ طب ما ممكن اللي يتجوزها دي متبقاش عايزاني
= ان شاءالله هتحبك اوي زي ما انا حبيتك كده
_ انتِ حبتيني أوي؟
= أوي أوي، افرحي كده لأخوكِ، خليه يتجوز ويجيب اطفال يقولولك يا عمتو
_ ان شاء الله ياحبيبي
= يلا ننام بقا
_ يلا...
____________________
وعدا اليوم، جيت بليل قعدت في البلكونه ببص للسما كعادتي وانا رامية كل همومي على جنب ومشغله النقشبندي بصوت عالي من هدوء الليل وصوت الشجر ونسمة الهوا، لا لا حاجه تانيه بجد..
لقيت يوسف جه قعد جنبي:
_ حنونة
= عيونها
_ جايلك عريس
= وبعدين
_ هتقابليه بكره
= اشطا
_ مش متحمسه يعني!
= مش هتحمس غير لما ييجي اللي يجاوب على كل الأسئلة بتاعتي
_ ان شاء الله هتلاقيه
________________
وجه وقت الرؤية الشرعية... ويوسف سابنا عشان نتكلم لوحدنا، كنت طول الوقت باصه في الأرض..
_ احم احم....
= ايوه
= على فكره انتِ المفروض تبصيلي
لقيت ان الصوت ده مش غريب عليا!.. وه!.. ده يونس
_ يونس!
= ايوه هو بشحمه ولحمه
_ انت ايه اللي جابك!
= ايه قلة الذوق دي؟
_ احم... مقصدش بس..
= بهزر معاكِ، مش واكل معاكِ إن انا العريس؟
_ ليه؟
= ليه ايه؟
_ ليه انا!
= القلوب مش بنعرف نتحكم فيها، هي بتطلب واحنا بننفذ
_ بس يعني... ازاي؟
ودخلت لولي الأوضه وهي بتجري عليا:
_ حنونة
=هو انتِ كنتِ عارفه ان يونس جاي انهارده يتقدملي؟
_ كلنا عارفين ما عدا انتِ أصلًا
= لا والله!
_ هفهمك.. الحكاية وما فيها..
= احم... ايييه يا لولي ياحبيبتي مش عايزه تروحي تقعدي مع يوسف شويه؟
_ لا انا عايزه احكيلها
= مفيش حاجه تتحكي ياحبيبتي، روحي بس الله يباركلك
ضيقت عيوني بشك وقولتله باعتراض:
_ لا انا عايزاها تحكي
= الحكاية وما فيها إن الولا أخويا ده واقع بقاله سنه، أصل بصي.. هو مكنش معاه فلوس فقعد يحوّش عشانك، وطول الوقت بيراقبك من بعيد لبعيد وبيتطمن عليكِ من الولا چو اللي متلقح جوه ده، قعدتنا في الكافيه كان قصد عشان نتعرف سوا واني احبك عشان هو يعرف ييجي..
وانا بصتله برفعة حاجب اللي هو "لا والله!"، فيونس بصلي بتوتر وبعدين بص للولي بغضب
_ امشي يا لولي، منك لله يا بعيده فضحتيني
= الاه، مقولش الحقيقه يا يويو!
_ اتنيلي انتِ ويويو في جنب بقا
= ليه بس كده يا غالي!
_ كشفتي الخطه كده من قبل أول قلم حتى
= حنونة مننا وعلينا برضو
_ اتنيلي بقا
وطلعت لولي بعد ما عكت الدنيا، وانا بضحك في سري على منظره، فلما لاحظ ده:
= اضحكِ يختي اضحكِ
_ حقي ولا مش حقي!
= حقك يا ستي، ها قولتي ايه؟
_ في اييه؟
= حنين هو انتِ عندك خال اهبل!
_ ليه الغلط ده طااه!
= طااه!.. من الواضح اني اتدبست
_ لا وعلى ايه، وانا ميرضينيش.. اطلع بره
= بره فين يا حجه، انا فيها لَخفيها
_ اللااااا، في روح عربجي بتطلع اهي
= وسرسجي لو حابه
_ قفشتك، انا محبش اتجوز سرسجي
= بس في الأغلب ببقى شيخ مؤدب متربي سبع مرات
_ وايه كمان!
= قمر ومتسابش
_ اممم
= حليوه ودمي خفيف
_امممم
= ماليش ماضي وقلبي نضيف
_ امممم
= بالله عليكِ وافقي، مش هتندمي..
_ ولو ندمت!
= عاقبيني
_ ولو اتوجعت!
= عاتبيني
_ ولو اتخذلت!
= ولعي فيا
_______________
_ وبس كده يا ستي!
= ووافقتي كده؟
_ ايوه
= بالسرعه دي؟
_ مهو اللي متعرفيهوش بقا ان انا كمان كنت بحبه بس بيني وبين نفسي
= وه وه!
_ يونس كنت دايمًا بشوفه مع يوسف اخويا، محترم ودمه خفيف، يوسف بيقعد يحكيلي عنه لدرجة اني حبيته، فـ كنت بدعي بيه انه لو خير ليا ييسره ولو شر يبعده،واديني اهو بقيت معاه وجيتِ انتِ، وبصراحه انا كنت طايره من الفرحه طول ما انا قاعده مع لولي..
فجت لولي بحماستها المعتادة:
= سمعت اسمييي
_ اه ياحبيبي، كنت بحكيلها حكايتنا
= بس ايه رأيك يا بت يا سجده في دور عمتك
_ تحفه يا عمتو
= عيون عمتو كده كده
_ طب بقولك ايه!، تعالي ننزل نجيب كاندي
= يلا بسرعه
قولتلهم وهم نازليه بصوت عالي:
= هاتولي معاكم
فجه يونس بابتسامته المعتادة:
_ ملوش لزوم يجيبولك
= ليه كده!
_ عشان انا جايب ليا وليكِ
ووراني شنطة مليانه كاندي ليا وليه فعلًا.. وعدت الليله السعيده اللي مش عارفه هي رقم كام من ساعة ماعرفته..
وبس كده... توته توته فرغت الحدوته..
#حُنيـــــــــن