رواية البلطجي (كاملة جميع الفصول) عبر روايات الخلاصة بقلم ولاء حامد
رواية البلطجي الفصل التاسع والعشرون 29
هارون في اجتماع مع مالك ومصطفي لتحديد الشركه المطلوبه لتنفيذ أعمال الديكور
مالك طيب كده نكنسل باقي الشركات مادام استقرينا على شركه
The white rose
مصطفي بتأكيد وانا من راي مالك بدل ما نشتت نفسنا في كذا اتجاه
هارون مش معاكم في الكلام داه خالص اول هام احنا لسه لا روحنا ولا شوفنا الشغل ولا الاسعار ومتنساش ان المشروع مش صغير تاني هام لازم يبقى عندك شركه وشركه بديله تحسبا لأي ظرف طارئ حصل قمه الغباء انك تحط البيض كله في سله واحده بس لازم اعمل حساب لكل حاجه ولاي جديد ممكن يجد في الأمور
مالك تمام انا على العموم اخدت معياد وبص في ساعته قدامنا حوالي ساعتين نكون خلصنا الاجتماع ونتحرك مع بعض
هارون لاء خليكم انتوا هاروح انا المرادي واشوف الدنيا فيها ايه ولو كانت الأمور تمام هانروح نخلص العقود والاتفاقات
مصطفي بحده وفيها ايه لو روحنا مع بعض
هارون بإبتسامه ليه هو فرح رايحين بربط المعلم بلاش تبقى متسرع لو روحنا يبقى احنا كده متفقين ومقررين انما لو واحد بس راح يبقى لسه في كلام رايح جاي محدش هياخد الكام على محمل الجد بنسبه ميه في الميه
مالك بصله بإستسلام خلاص تمام بس متتفقش على حاجه اتفاق نهائي الا بحضور الكل
هارون اكيد انا مش سيد القرار لوحدي
وبص في ساعته قام وقفل جاكت البدله يادوب اللحق مسافه الطريق
مالك تمام ولو في جديد بلغني اول بأول
هارون اكيد وطلع
مصطفي فضل باصص عليه وهو بينقر بصوابعه على المكتب
مالك بإستغراب : في ايه حاسس انك متضايق من حاجه
مصطفي بنفخه في اني مش طايق نفسي حاليا
مالك ليه ايه اللي حصل في حاجه حصلت انا معرفهاش
مصطفي بعصبيه في ان البيه واخد الشكل كله في عبه واحنا ولا اكننا موجودين الاتفاقات هو قبل منا الصفقات لسانه سابق الكل حتى في اختيار شركه الديكور أصر يروح لوحده هارون ن اتسعر يا مالك وبقى عايز ياخد الشركه لوحده واحنا نتركن جمبه على الرف
مالك بصدمه ايه الهبل اللي انتي بتقوله داه يا ابني لا طبعا لو بتتكلم على الصفقات فداه لانه داير ولافف خلافي انا وانتا
مصطفي قصدك ايه بقى
مالك :قصدي ان هارون واضح من صغره ومن اول ما اشتغل معانا انه ابن سوق وصايع والدنيا طاحنة عضمه بحق انما انا وانتا اتولدنا في بوقنا معلقه دهب تاني هام مادام اللي بيعمله في مصلحه الشركه يبقى تمام اوووي تقدر تتكلم وقت ما يقولك ازود نسبتي ولا استقل لوحدي مع انه لو عملها محدش يقدر يلومه ولا إيه
مصطفي مش شايف انك عاطيله اكبر من حجمه اوووي
مالك برفض بالعكس دانا مديله حجمه المظبوط زمان قولتهالك وطلعت صح ودلوقتي هاقولهالك تاني الواد داه كنز ومن جاور السعيد يسعد يعني في دينك لو مشروع الورداني ولا الشبراوي كان معايا انا ولا انتا كنا عملنا ايه
مصطفي بصله وسكت
مالك كمل اقولك كنا فرحنا وقولنا دي طاقه القدر بس الواد بصياعه جاب الحوار من جدوره ورقصهم ولا قدروا يتنفسوا ونصر الورداني بجلاله قدره بقى بيخطب وده
بلاش تحسبها كده علشان كلنا هانخسر والاختلاف في الوقت الحالي هايخسرنا كل اللي بنيناه في سنين هارون لا هو طماع ولا هو بتاع شو ونتا سيد العارفين بداه
مصطفي بصله بتفكير وسكت
طلع وركب عربيته لاحظ ان في عربيه لسه ماشيه وراه بصلها بتهكم وكمل طريقه عادي
وصل الشركه ونزل داخل بهيبه وخطوات ثابته
صدفه وهي بتتكلم في التليفون وماشيه مستعجله
خبطت في حد
صدفه وهي بتدعك وشها بإيديها بسم الله ايه داه هنا غيروا مكان الحيطه ولا إيه أنا فاكره اني ماشيه صح رفعت وشها واتلفتت يمين وشمال هي مالها ضلمت وغيمت كده ليه مش كانت منوره من شويه رفعت وشها يالهوووي ايه داه انا مجبتش للآخر كويس اللي شوفته لحد كده لما يقعد ابقى اشوف الباقي
هارون سمعها وابتسم على اسلوبها بس قدر يتمالك نفسه
صدفه بزعيق مش تحاسب ايه قطر ملهوش فرامل داخل يدوس في خلق الله طيب خد بالك من الناس اللي تحت ياللي فوق
هارون بصوت اجش ونبره حاده: انا قطر اممم طيب روحي اللعبي بعيد يا عسل مش طالبه عيال هي على الصبح
صدفه بشرشحه: عسل اه وماله الله يعسلك ويلعبك اهلك يا اخويا اؤمر يا ملزق بدل ما انتا ماشي تلعبك في خلق الله
هارون بصدمه انا بتقوليلي الكلام داه انتي مش عارف انا مين
صدفه وهي بتحط ايديها في وسطها اه اعرف اومال ايه واحد هربان من السيرك عارف الجماعه اللي بيركبو عصيان خشب في رجليهم ويمشو بيها اهو داه انتا مهو محدش يقولي انه الطول داه كله اللي ضلم الشركه والعرض اللي سدها وقطع عننا ميه ونور طبيعي
هارون بحده وهو كازز على اسنانه:عارف مش هارد عليكي علشان انا مبردش على نسوان
صدفه بشهقه: النسوان دي تبقى خالتك ياض
هارون بصلها بغيظ روحي العبي بعيد يا شاطره وزقها بإيده على جمب وطلع وصل مكتب المدير
هارون بجديه: لو سمحتي عندي ميعاد مع مستر سامي
السكرتيره وهي بتبصله بهيام اقوله مين حضرتك
هارون غمض عنيه بعصبيه:قوليله المهندس هارون هو عنده خبر
دخلت ودقايق وخرجت تاني شاورتله بإيديها
دخل مكان مشاورتله
سامي قام بترحاب: اهلا اهلا يا بشمهندس نورتنا بزيارتك دي
هارون بتقدير منور بيك يا بشمهندس طيب سيبني على الاقل اعرفك بنفسي وجاي ليه
سامي: لا يا راجل دانتا اشهر من نار على علم دانتا بقالك ايام متصدر الترند ومصر كلها بتجري وراك
هارون بإبتسامه وهو بيقعد طيب وبالنسبه لجاي ليه عارفها دي كمان ولا طالعه معايا في الترند اللي طالع في المقدر جديد
سامي :مهما ان كان سبب الزياره فهو شرف ان عبقرينو المعمار نورنا في شركتنا المتواضعه
هارون متقولش كده دانا جيت على الاسم والسمعه الطيبه
سامي :شهاده فخر اعتز بيها اؤمر ولا الأول تشرب إيه الشغل مش هايطير
هارون افضل نتكلم في الشغل وبعدين نشرب براحتنا
سامي اؤمر
هارون جايلك في اتفاقيه شغل
سامي تمام إيه طبيعه الشغل احب اعرف علشان اقدر افيدك ونقصر على بعض المسافات
هارون بتوضيح: طبعا انتا عارف ان المشروع اللي خاص بشركتنا هو الوجهه الايقونيه للعاصمه الجديده
سامي طبعا عارف داه حديث الصحف بسبب جمال وروعه ودقه التصميم انتا عارف في المجال بتاعنا كل التفاصيل بتتعرف الحلو والوحش
هارون ما علينا من المجاملات دي خلينا في المهم دلوقتي المشروع خلاص بنفنش فيه مباني والمفروض اننا نبداء فيه تشطيبات وفرش لان الوحدات هاتتسلم على المفتاح كامله مكلمه من كل حاجه ومكدبش عليك انا شوفت المعروض في السوق ككل ولقيت ان شركتك افضلهم بشهاده الجميع وانا عايز حاجه اسبشيال حاجه كده مميزه اوووي متعملتش قبل كده لان زي ما انتا عارف داه الواجهه الايقونيه يعني مينفعش يبقى في مجال او احتماليه للغلط او التقصير
سامي كلامك مظبوط طيب تحب تشوف نماذج من شغلنا ولا انتا عندك استايل محدد عايز تعمله
هارون افضل اشوف الاول لو مفيش حاجه فيه متماشيه معايا وقتها اقدر اشرحلك وجهة نظري
سامي طلع كتالوج كبير وقدمه لهارون بداء يقلب في صفحاته امتر من نص ساعه
هارون وهو بيشاور على بعض الصور شايف التصميمات دي شبيهه للي في دماغي دي ميكس بين الكلاسيك والمودرن تحسه حاجه مختلفه حتى استغلال المساحات معمول بالمللي اظن ان الديكورات دي هاتكون افضلهم
سامي بص على الصور تمام مادام دي الديزين اللي عجبتك يبقى كده حضرتك عليك وعلى البشمهندسه صدفه هي صاحبه الديزاين داه وداه كله شغلها
هارون اوكي ياريت لو تطلبها ونتكلم ويكون الكلام قدامها علشان نختصر الوقت
سامي ثواني هاشوفها اظن انها لسه موجوده في الشركه
رفع سماعه التليفون وطلبها
دخلت صدفه المكتب
بصت لهارون بصدمه
وهارون لا يقل عنها والاثنين في صوت واحد
انتا :انتي
سامي بإستغراب وهي بيبصلهم هما الاتنين اهدوا يا جماعه في ايه انتوا تعرفوا بعض ولا إيه
صدفه بعصبيه: داه بني آدم بارد وسخيف وقليل الزوق
هارون بعصبيه: دي واحده لسانها أطول منها ربنا خد من طولها وحطه في لسانها انا مستحيل اتعامل مع البني ادمه دي
صدفه بشرشحه: والله يا اخويا محدش ضربك على ايدك انتا اللي جاي لحد عندنا والباب وراك اهو لسه مقفلنهوش تقدر تلم بعض وتاخد عضلاتك دي وتهوينا اهو حتى الواحد يشوف شمس ربنا اللي قفلتها علينا بدخلتك
فضلو الاتنين بيصلو لبعض بحده وكل واحد منهم واقف للتاني الند بالند
سامي سند ضهره بإرتياح على الكرسي بصراحه شكلكم واااو وانتوا واقفين زي الديوك الشركسي لبعض كده
هارون بصله بغضب وحده
سامي حم بحرج: احم احم طيب ية جماعه اهدوا كده الأول في ايه بس يا بشمهندسه صدفه البشمهندس ضيفنا عيب كده
صدفه بزعيق: داه بني آدم قليل الزوق داه بدل ما يعتزر عن اللي قاله وعمله
هارون بعصبيه: بت انتي اتلمي انا من الصبح ساكت ثم تعالي خنا اعتذر لمين ها دانتي اللي ماشيه بقفاكي وعايزاني انا كمان اللي اعتذرلك صحيح يا اولاد يعيش البجح على قفا المكسوف لاء ويبحج كمان داه الزمان جاب اخره والقوالب نامت وفتافيتها قامت
صدفه بشرشحه: مين دي اللي فتافيت يا بواقي رجاله يا واقع وضايع من باله
هارون مين يا داه يا زباله
سامي بعصبيه خبط على المكتب: باااااااااس ايه في ايه انا واقف في سوق قدام اتنين ستات بيرودحوا لبعض دانتوا المفروض بيقولو انكم مهندسين يعني قمه وقامه
هارون بعصبيه يا أخي طول عمري اعصابي تلاجه بس دي لاء دي بني ادمه مستفزه شبرين الا ربع ولسانها عشرين متر ايه داه انا مشفتش كده في حياتي والله
صدفه بتريقه: مش انا موجوده اديك شوفت اهو ثم تعالي هنا وانتا ايه ها النبي ايه بريئ يا واد
هارون بصدمه وعنين مبرقه: واااد
صدفه لا عندك حق دانا بظلم الواد لاء برئ يا عيال مهي واد دي تمشي مع كائن طبيعي انما الاحجام دي كلها عيال في بعض
سامي بنفخه: خلاص يا جماعه حصل خير وبص لصدفه يا بشمهندسه داه مش اسلوب مناقشه البشمهندس جاي في شغل فياريت نكون ناس متحضرين وراقيين علشان نقدر نقعد ونتكلم
صدفه بنفخه اللهم طولك يا روح قعدنا لما نشوف اخرتها
سامي بعمليه :بصي يا بشمهندسه الديزاين بتاعك عجب البشمهندس وعايز حضرتك اللي تعملي التصميمات بتاع المشروع بتاعه
صدفه بتريقه واده فب انهي حاره ولا خرابه
هارون بحده بص يا استاذ سامي لو الأسلوب بالشكل داه بناقص منه خالص الشغل تمام انا مش صغير للاسلوب داه واظن مليون شركه تتمنى ان اسمها يتحط على المشروع داه
سامي بحده: بشمهندسه ياريت نلتزم بالشغل يكون أفضل تمام لان اكتر من كده فعلا اوفر اووي
صدفه بصتله بغيظ وسكتت
سامي كمل بعمليه حضرتك مطلوب منك تختاري فريق كامل وتروحي تشوفي الوحدات وقبل اي تعليق سخيف المشروع داه مينفعش فيه غلطه داه الوجهه الايقونيه للعاصمه الجديده تمام
صدفه بصتله بصدمه ايه
سامي زي ما سمعتي
صدفه تمام اما شوفت المبني من الخارج على النت بس هحتاج ادخل المبني واشوفه بالتفصيل واعرف المساحات واعرف هل لو تصميم الأدوار نفس التقسيم ولا مختلف لانه هايختلف باختلاف المساحه
هارون تمام مفيش مشكله شوفي تحبي تروحي أمته وانا هابعت معاكي حد مسؤل لان دخول المكان لازم يكون ب ID
وبص لسامي حضرتك جهز ميزانيه كامله وابعتهالي على ميل الشركه ولو كانت مناسبه ان شاء الله هانجهز العقود ونبداء على طول واتمني ميكونش في تأخير في الوقت
سامي متشغلش بالك يا بشمهندس خلال أسبوع أو عشر ايام بالكتير هايكون عندك ميزانيه مفصله بكل حاجه من اول التشطيبات الاوليه وكل احتياجاتها وتكلفتها والديكورات والاضاءات والفرش لحد الفنش النهائي مفصله كليا
هارون وهو بيقف يبقى على بركة الله هانتظر الميزانيه علشان نبداء على طول ومش محتاج اقول لحضرتك ان عامل الوقت. الجوده اهم شيئ
سامى من النحيه دي ميكونش عندك اي فكره
هارون هز راسه تمام استأذن انا ومشي كام خطوه وميل على صدفه بهمس: ماشي يا شبر الا ربع
وسابها بغيظها ومشي وهو مبتسم مخدش باله من ابتسامته اللي مرسومه على وشه لحد ما طلع
هارون ركب عربيه ولسه العربيه متابعاه ابتسم بتهكم وهو باصص في مرايه العربيه ماشي يا شبح الليل والنهار معاك ربنا واتنين ملايكه لما نشوف اخرك ايه
طلع تليفونه وعمل مكالمه متجاوزتش دقيقه وقفل تاني
وساق لبيته ودخل البيت وهو بيفكر
هنا بخضه قامت منطوره. وكلامها طلع تلقائي ورا بعضه : ايه في إيه مالك الشر بره وبعيد انتا تعبان قولي فيك ايه حاسس بإيه قولي مالك طمني انطق انتا ساكت كده ليه
هارون بتنهيده: مستني تخلصي اسئلتك اللي طلعت في وشي زي القنبله وحط تيده حوالين كتفاها حاوطها بيه عارفه يا هنا نفسي مره تحطي وشك في وشي من غير الخضه بتاعتك اللي بتوقف نموي كل مره
هنا بتريقه: ليه وهو انتا لسه فيك نمو دانتا خدت نمو البيت كله يا جدع المهم متاخدنيش في دوكه بقى وقولي مالك جاي كده قلل ميعادك مش عوايدك هي
هارون :لا والله مفيش كان عندي شغل بره الشركه خلصته بدري قولت اجي اريح جسمي شويه وافصل دماغي بدل مهي عماله تور زي الطاحونه
هنا بإرتياح: والنبي عين العقل زين ما عملت
هارون بتريقه: اااه كملي منا حافظ الاسطوانه المعتاده بتاع كل مره بصي فكك مني خليني اطلع اريح جسمي قبل ما ييجي اخواتك بزعابيبهم
سابها ويادوب لسه طالع اول سلميتن
هنا طيب اقعد كل معايا وافتح نفسي دانا لسه محطتش لقمه في بوقي وبيني وبينك انا جيعانه اوووي
هارون اتلفتلها وبصلها بنص عين: ولو اني عارف الأسلوب داه ومبحبوش بس حاضر يا هنا مش هازعلك هاطلع اغير على ما تحطي الاكل
هنا هزت رأسها وجريت على المطبخ وهارون طلع غير هدومه ونزل تاني قعدوا ياكلو وهارون بينأنأ لحد ما تخلص
رن الجرس هنا وهي لسه بتقوم
هارون رايحه فين
هنا هافتح اشوف مين
هارون داه على اساس اني شوال تبن يعني ولا ايه ارضي لما اشوف مين مش راجل قاعد ولا مش مالي عينك
هنا ايه يا اخويا ماكنتش كلمه اللي عملتلي عليها موال دي
سابها وفتح الباب لقى الامن ومعاه عامل توصيل
هارون بإستغراب خير
الامن: مسؤل الدليفري توصيل وبيقول لحضرتك طرد
هارون بصل للعامل ليمن ليا انا
عامل التوصيل ايوه لحضرتك يا فندم ياريت حضرتك تمضيلي هنا بالاستلام
مضي هارون وخده ودخل البيت وهو بيبص عليه من كل ناحيه
هنا بفضول ايه داه يا هارون ايه العلب المقفوله دي
هارون رفع كتافه علمي علمك لسه هافتحه واشوف في ايه اصبري منتي قاعده اهو مستعجله على ايه
حط العلبه وفتحها وبداء يطلع اللي فيها شيكولاته وبرفان رجالي واضح انه غالي اوووي وساعه ماركه تمنها مبلغ وقدره ودبدوب احمر ماسك قلب
فتح العلبه التانيه لقي فيها بوكيه ورد شيك جدا
هنا بتريقه :الله الله الله ايه يا هارون هما معجبينك بدئوا بدر بدري اوي كده دباديب وورد لا وشيكولاته من الغاليه وبصت على الساعه والبرفان لا وورد كمان لاء داه اللي بعتهاها صارفه ومكلفه اوووي كمان
هارون بنرفزه: اسكتي يا هنا معجبين مين بس مش لما افهم ايه الحوار داه
هنا بإنشكاح: الحوار باينه حريمي يا ابن صابره داه باين ان البنات بتقطع روحها عليك طول عمري اعرف الراجل اللي يبعت هدايا بس انتا الايه اتعكست البنات اللي بتبعتلك هدايا ومسكت الساعه بتقييم لا وغاليه اوووي اوووي كمان
هارون بغيظ :هنا اسكتي الله يباركلك خليني افهم بلاش تسرع اهلك اللي طول عمرك عايشه فيه مين يعرف بيتي يا هبله ولا اسمي وحياتي علشان يبعتلي هديه زي دي
بداء يقلب في البوكس لحد ما لقي كارت المكان خده وحطه في جيبه ولقي كارت تاني لسه بيمسكه هنا خطفته من ايده: اوباااا كلام شعر وغزل لا والله ورحمه ابوك وامك داه شغل حريمي داه أسلوب البنات المنحنحه
هارون خد الكارت منها وحطه مكانه
وشال العلب وقفل عليها
هنا انتا بتعمل ايه وناوي على ايه
هارون ولا حاجه ناوي بس افهم الفوله فيها ايه
هنا اممم بشوقك بس لما تعرف متنساش تعرفنا الله يكرمك ها
هارون بصلها بغيظ وسكت وهو دماغه عماله تودي وتجيب واتكلم بهمس لنفسه: لاء يا هارون اثبت كده اومال انتا داخل على مرحله مينفعش تتهز فيها ثانيه ولا تتزعز ثباتك ملي واحد أركن الهبل داه كله على جمب وخليله روقه علشان تقدر تفكر فيه بهدوء وعقل انما دلوقتي مينفعش تفكير غير في مستقبلك وحقك وحق اخواتك وتارك اللي عمال تأجله مهو مينفعش يا ابن صابره اللي بنتيه في سنين يتهد بسبب هبل نسوان فاضيه في ثانيه وخد نفس طويل وبعدين معاكي يا دنيا ماشيه معايا بالعكس ومعانده ليه كل يوم حوار أكبر من اللي قبله اتنهد بلاش تشغل دماغك يا هارون المستور مسيره يبقى مفضوح وعلى عينك يا يتاجر اصبر انتا وهي هاتيجي لحد عندك طايبه على الاكل وبس
رهف قاعده في النادي بتتفرج على صور هارون وعماله تعمل زوم عليها وتبتسم بخبث
شيكو من وراها: ايه يا رو بقالك كام يوم ومشوفناش اي انجاز
رهف بغرور متقلقش خالص كلها ايام وتلاقوه هنا قاعد معايا زي زي الخاتم اللي في ايدي داه انقله من هنا احطه هنا اركنه في الشنطه زي احب دانا رهف المالكي
شادي بتريقه: يا شيخه قولي كلام غير داه
رهف اصبر وهاتشوف بنفسك
شيكو بص لرهف تريقه وتقليل: هما بيقولو ايه اصطنع التفكير :اه افلح ان صدق اصل داه يا بيبي غير بس على العموم انا منتظر على أحر من الجمر وبالنسبه ليا هاجهز عقد العربيه مكانش تجهزي يا بيبي عقد الشاليه
وغمزلها بعينه تيك كير يا بيبي ورايا بارتي
رهف بغيظ اصبر عليا انتا وهو كان غيره اشطر دانا رهف يعني اللعب بالرجاله داه لعبتي المفضله ويطلع مين في اللي فاتو بكره تشوف هاجيبه تحت رجلي واستمتع وانا بدمره حته حته لحد ما يبقاش فبه حتى تنفع لحد تاني بعدي وارميه
ونظره خبث وشر اترسمت على وشها وبصت لصوره هارون اصبر عليا مش عامل فيها الواد الشبح اللي مفيش منك انا وانتا والوقت بينا حكم
هارون ركن كل اللي حصل داه في عقله على جمب وقرر ينام افضله
تاني يوم صحي وهو كل نشاط نزل وراح شغله وهز في الطريق وصله مكالمه
هارون بص للتليفون بإستغراب
يا ترى مين اللي بعت الهديه لهارون
يا تري مين اللي اتصل على هارون
يا ترى هارون فعلا بياجل تاره غصب عنه ولا بمزاجه
ياتركي رهف تقصد مين باللي قبله
يا ترى اللي جاي مخبي ايه تاني
يتبع