رواية وربحت رهان حبك التي الثالث عشر 13 بقلم ملك سعيد
رواية وربحت رهان حبك الفصل الثالث عشر 13
#البارت الثالث عشر
رعد هو بيشاور علي لؤي و بيبصله باستحقار :"مين المتخلف ده ؟!"
بيشهق لؤي وبيحط ايده علي صدره بصدمة وبيقول :"انا متخلف !!".
رعد ببرود واستحقار:"ايوا".
لؤي بص لديما الي بتضحك عليهم وقالها بحزن مضحك :"شفتي يا دمدومتي هاد الكائن عم بيقول عني متخلف".
ديما بتمرر نظراتها بين لؤي ورعد وبتقول وهي بتكتم ضحكتها :"أبدا يا لؤي ده انت سيد العاقلين متخدش في بالك سيبك منه تلاقيه غيران من جمالك طبعا ".
بصلها رعد برفعة حاجب وقالها :"والله ".
ديما لسه هترد قاطعها صوت لؤي وهو بيصرخ في رعد و بيقوله بغيظ :" هاي يا غيور ليش ما بتعترف بجمالي ولا لإنك عندك نقص بالجمال ومستحيل جمالك يتقارن بجمالي قول لا تخجل ".
بيضرب رعد كف بكف وبيبص لديما وبيقولها بصدمة :"الكائن الي واقف ده ايه نوعيته ذكر ولا انثي و لا مخنث ولا كلابي من اي صنف مهبب هو".
ديما مبتقدرش تمسك نفسها من الضحك علي كلام رعد وبتضحك بصوت عالي جذب انظار الزباين الموجودين في المول ومن ضمنهم سلمي
رعد بص لديما بنظرات تحذيرية بمعني وطي صوتك
وفعلا ديما اتمالكت نفسها وبطلت ضحك
وسلمي قربت عليهم ووقفت جنب ديما وسألتهم :"في ايه يا ديما كنتي بتضحكي علي ايه؟!".
رعد بيشاور علي لؤي وبيقول لسلمي:"معقول نكون واقفين مع المهرج ده و منضحكش مش شايفة شكله ".
سلمي مكنتش منتبهة للؤي لما جت بس لما شافته كتمت ضحكتها علي شكله الغريب وقالت بهمس لديما :"ايه الكائن ده ؟!".
بتضربها ديما في كتفها بخفة و بتقولها بهمس :"اتلمي شوية مالك انتي واخوكي بيه ده لؤي عسل ".
بتبصلها سلمي باستنكار لكلامها ورعد كان بيمرر نظراته عليهم وقال بنفاذ صبر :"احنا اتأخرنا لازم نرجع للبيت ومتنسيش ان عندك حفلة انهاردة يلا بينا".
لؤي لما بيسمع ان ديما رايحة حفلة بيقولها بصراخ حماسي :"مو معقول دمدومتي انتي كمان رايحة لحفلة ليلي مو هيك ؟!".
بيبصله رعد بصدمة وبيقول في نفسه :"لا كده كتير اقتله ولا اعمل فيه ايه ".
بترد عليه ديما بفرحة :"ايوا انا كمان رايحة ".
بيقرب لؤي علشان يحضنها بحماس لأنهم هيروحوا الحفلة مع بعض بس قبل ما يقرب منها شده رعد من قفاه للمرة التانية وقاله وهو بيجز علي بتهديد:"ولا لو متلمتش هولع فيك فهمت ابعد عنها احسنلك ويلا هوينا بقي علشان عايزين نمشي ".
قال آخر كلامه وهو بيزقه بعيد عنه
وسلمي و ديما كانوا بيبصوا ليهم ببلاهة
لؤي بص لرعد بتوعد وقاله وهو بيرفع صباعه بتحذير :"هاي يا خروف صدقني اذا ما كنا قدام البنات كنت كسرتلك عضامك بس لإني متفهم احاسيسهم ما رح اضربك ".
رفع رعد ايده علشان يضرب لؤي بغيظ
بس لما لؤي شافه هيضربه جري من قدامه وهو بيقول لديما بصوت عالي :"باي دمدومتي رح شوفك بالحفلة يا روحي وياريت لا تجيبي معك هالطور ".
ضحكوا عليه البنات وبصلهم رعد بضيق وقالهم بآمر :"يلا قدامي انتي وهي وانتي _
كان بيشاور لديما وقالها :"لينا كلام تاني عن الكلب الي كان حاضنك ده يلا قدامي ".
قال كلامه بعصبية وصريخ خافوا منه البنات وجريوا علي بره
___________
الجد كان قاعد مع ياسر في أوضة المكتب بتاعه
وياسر كان بيقوله :"يعني انت دلوقتي عايز تجوز ديما لرعد او أدهم غصب عنها ".
منصور بصرامة :"ايه الي انت بتقوله ده انا مستحيل اجبر ديما تتجوز حد منهم بس انا هديها مهلة علشان تتعرف عليهم و تختار بينهم ".
ياسر بتردد :"بس يابا".
قاطعه الجد وهو بيقول بحدة:"انا قلت الي عندي ومش هرجع في قراري ابدا ".
____________
أدهم كان بيلم هدومه في شنطة السفر وهو بيقول بشر :"انا جايلك يا ديما وبوعدك اني اكرهك في رعد و اخليكي تختاريني انا بداله ".
قال كلامه وهو بيبتسم بشر وتوعد لفراق رعد و ديما
__________
احمد كان رايح جاي قدام سوزي بعصبية وهي مش فاهمة ايه الي حصله
فقالتله بقلق :"في ايه يا احمد مالك مش علي بعضك كده ليه؟!".
وقف احمد وبصلها بغضب مكتوم وقالها :"شفت سلمي انهاردة ".
سوزي اول ما سمعت كلامه قامت وقفت بسرعة وقالتله بصدمة :"شفتها فين وامتي وايه الي مخليك متعصب كده ؟!".
احمد بيمسح علي وشه بضيق و بيقولها :"شفتها فين ؟! كانت راكبة مع اخوها في العربية وانا شفتها بالصدفة علي الطريق ".
سوزي بحيرة من عصبيته :"طب ايه المشكلة وايه الي مضايقك في الموضوع مش سلمي مبتهمكش ولا بقيت فجأة تهتم بيها ".
بصلها احمد بغضب ومسكها من إيدها بقوة و ضغط عليها وقالها :"قصدك ايه بكلامك ده بعد كل الي عملته علشانك بتقولي كده عايزاني اعملك ايه علشان تصدقي اني بحبك واكبر دليل علي حبي ليكي اني هنا معاكي ومش معاها مع أنها مراتي بردو بس انا اتخليت عنها وجيتلك انتي معقولة بتشكي فيا ؟!".
بتبصله سوزي بخوف لأنها اول مرة تشوفه بالحالة دي فرسمت علي وشها ابتسامة بسيطة وقالته :"لاء طبعا يا احمد ايه الي انت بتقوله ده انت عارف كويس اني بحبك ومستحيل اشك فيك ابدا ".
سابها احمد واداها ضهره وقالها :"بما انك بتحبيني فإسمعي الي عندي سلمي انا مش هطلقها وهتفضل علي ذمتي العمر كله ها ايه رأيك ؟!".
لفلها في آخر كلامه وشاف ملامح وشها المصدومة
من كلامها حركت راسها برفض وقالتله بصدمة:"ايه الي انت بتقوله ده ؟! انت اكيد بتهزر مش كده ".
بصلها احمد باستهزاء وقالها :"لاء مبهزرش انا مش هطلق سلمي وقلت الي عندي ولو انتي بتحبيني بجد مستحيل تعارضي قراري ها قولتي ايه؟!"
بتبلع سوزي ريقها بتوتر وبتسأله بتردد :"ومن امتي وانت عايزها ايه الي حصل فجأة خلاك تغير رأيك ".
رد عليها بلا مبالاه:"مراتي واحلوت في عيني لما شفتها بعد السنين دي كلها وبيتهيألي ده مش عيب ولا حرام اني مطلقش مراتي وانتي هتتقبلي قراري لو انتي فعلا بتحبيني ولو لاء فورقة طلاقك هتكون عندك ".
خرج احمد بعد ما رمي كلامه القاسي في وش سوزي المصدومة
_______
علي بحيرة من شكلهم :"حد يقولي في ايه مالكم ؟!".
ديما بتبص علي رعد بضيق وبتقول لعلي بشكوي علي تصرفه مع لؤي :"انا هقولك انهاردة الأستاذ رعد اتخانق مع لؤي زميلي وكمان اتخانق معايا وانا بختار هدومي ومرتحش غير لما اخترلي فساتين علي ذوقه ينفع تصرفاته دي ".
علي بصلها ببلاهة وبص علي رعد الي كان واقف ومربع ايديه وبيبص لديما بضيق
فقاله :"اتخانقت مع زميلها ليه يا رعد ومسبتهاش تختار فساتينها ليه ؟!".
رد عليه رعد ببرود :"اتخانقت معاه لأنه مش محترم واقف يحضنها قدامي ولا عملي اعتبار لا وكمان ده عيل سخيف لو شفته هتعرف انا ليه اتخانقت معاه ... وبالنسبة للفساتين ف ديما اختك واكيد انت عارف اختياراتها ".
قال كلامه ودخل اوضته بكل برود
علي بص لديما وقالها بعتاب :"ليه يا ديما مبتسمعيش الكلام ".
ردت عليه ديما بتبرير :"وهو انا عملت ايه بس ده رعد هو الي ...
قاطعها علي وهو بيقولها بحزم :"متحطيش الحق عليه لأني متأكد انه مغلطش بالنسبة للؤي فأنا عارفه كويس وعارف تصرفاته الهبلة فمش جديد عليا
بس جديد علي رعد التصرفات دي متنسيش انه صعيدي وعندهم ميقبلوش ان الشاب يحضن البنت وهما مبتربطهمش صله فهمتي
وبالنسبة للفساتين فأنا عارف اختياراتك ومليون مرة قلتلك بلاش اللبس القصير بس مسمعتيش الكلام
يعني الغلط كله من عندك علشان كده هو اتضايق وبصراحة حقه
وانتي لازم تصالحيه وتعتذري منه كمان ".
اقتنعت ديما بكلام علي وأنها فعلا غلطانة ولازم تعتذر لرعد وتصالحه فقالت ل علي بندم واعتذار :"انا اسفة يا علي انا فعلا غلطت انهاردة كتير بس انا بوعدك اني اعتذر من رعد انهاردة بس انت متزعلش مني ".
وقف علي وقرب من ديما ومال عليها باس راسها وقالها بحنية أخوية:"انا مش زعلان منك يا عمري بس كل كلامي ده من خوفي عليكي مش اكتر فهمتي ".
وقفت ديما وحضنت اخوها بحب وقالته :"فاهمة يا احسن اخ في الدنيا كلها ".
ضمها علي وهو بيضحك علي اخته الطفلة الي مستحيل تكبر
وكل ده قدام سلمي الي كانت بتبصلهم بحب وسعادة
بسبب علاقتهم القوية ببعض
________
عمر بهزار :"الخاين الي ناسيني ومبيتصلش عليا أبدا ".
رعد بحدة :"عاوز ايه يا زفت دايما كده اوقاتك منيلة بنيلة ".
عمر بضيق مصطنع:"هو انت متعرفش تكلمني باحترام ".
رعد ببرود :"لا وعاوز ايه ؟!".
عمر بضيق:"ابو برودك يا شيخ انا غلطان اني بطمن عليك اصلا خسارة فيك المكالمة دي ".
رعد بملل من كلام صحبه :"اخلص عاوز ايه ؟!".
عمر :"يابني بطمن عليك غلطان انا كده ".
رعد بهدوء :"لا يا سيدي مش غلطان انا كويس الحمد لله وانت اخبارك ايه و اخبار الشغل تعرف لو جالي خبر انك مأهمل شغلك انا هعمل فيك ايه ؟!".
عمر :"يا ساتر عليك مبتعرفش تكمل جملتك من غير دبش و لا تهديد اطمن يا سيدي الشغل تمام
قولي انت بس الشغل عندك تمام ؟!".
بيبتسم رعد بسخرية وبيقوله :"شغل ايه بس ده انا من ساعة ما جيت وانا مقربتش ناحية الشركة وبشتغل من اللاب توب كإني مجتش اصلا".
بيقوله عمر باستغراب:"ازاي يعني مش فاهم ايه الي هيخليك مترحش الشركة لحد دلوقتى قولي فورا ايه الي حصل ".
رد عليه رعد بضيق وهو بيفتكر ديما وهي في حضن لؤي وبيقوله:"هيكون مين غيرها يعني ست الحسن والجمال ديما ".
ضحك عليه عمر وقاله وسط ضحكاته:"هههه عملتلك ايه بس ؟!".
اتنهدت رعد وقاله كل الي حصل من ساعة ما جم القاهرة وبعد ما خلص سرده قال لعمر بغيظ :"عجبك تصرفاتها ؟!".
عمر بضحك :"يابني وفيها ايه يعني ديما عاشت طول عمرها في القاهرة وعندهم عادي الاحضان و الكلام ده متضايقش نفسك ".
رد عليه رعد وقاله بضيق :"انا غلطان اني قلتلك يلا في داهية ".
عمر كان هيرد عليه بس لقي رعد قفل المكالمة
ف بص للتليفون بصدمة مضحكة وقال بسخرية :"عال والله علي اخر الزمن انا يتقفل في وشي التليفون اخص علي دي صحوبية 🤣 ....
وبعدين حط ايديه علي راسه بحركة تفكير وقال :"اممم الواضح أن رعد وقع ومحدش سمي عليه
لاء انا لازم اقابل ديما واشكرها علي الي بتعمله في رعد ربنا يخليكي للغلابة يا ديما ".
_______________
رعد مش ناقص جنان زيادة كفاية عليه ديما
مكنش ناقصه لؤي المجنون 🤣
ربنا يكون في عونه
ايه رأيكم في البارت يا حبايبي 😊
#وربحت رهان حبك
#ملك سعيد
دمتم سالمين ❤
يتبع
لقراءة باقي فصول الرواية اضغط هنا ( رواية وربحت رهان حبك )