رواية شمس صقر الصعيد (كاملة جميع الفصول) عبر روايات الخلاصة بقلم إسراء إبراهيم
رواية شمس صقر الصعيد الفصل الثالث 3
صقر ابتسم بهدوء ليها وحاول يغير الجو وبص لعرفان باحترام
هاااا اديني جبتلك أمانتك يا عمي أظن اكده المهمة انتهت الحمد لله
عرفان بصله بنظرة فيها قصد ورد بصوت واضح كأنه بيكتب وصية
عرفان
لا يا ولد الغالي
المهمة لسه ما خلصتش
أمانتي لسه في رجبتك
لحد بعد موتي يا صقر انا فاهم
شمس رفعت راسها بخضة وبصت لأبوها بلهفة وخوف وجريت عليه تاني وهي بتقول بصوت بيتهز
شمس
بعد الشر عليك يا بابا ما تقولش كده لو سمحت
صقر كان واقف ساكت بس عينه متعلقة بعيون عمه وكأنه فاهم هو قصده ايه
عرفان بص لصقر وهو بيطبطب على شمس
من انهاردة هي أمانتك يا صقر
خلي بالك منها
صقر وكأن الجملة دي غرست فيه حمل تقيل لكنه رد بنبرة هادية وواضحة
صقر بجدية وطاعة
حاضر يا عمي أمانتك في عيني
كانت شمس ماشية في الطرقة بهدوء تحاول تحفظ طريقها لاوضتها و لسة بتحاول تتأقلم لحد ما خرجت شهيرة فجأة من أوضتها وشافتها فقربت منها بغيظ
شهيرة بحدة وبصوت عالي
إيه اللي بتعمليه هنا بتتجسسي عليا ولا إيه عاد
شمس بتتوتر وقفت في مكانها بسرعة وهي بترتبك
لا لا والله العظيم ما أقصد
انا كنت داخلة أشوف المطبخ منين والله ما أكتر
شهيرة قربت منها خطوة بنبرة مليانة احتقار
من انهاردة تسمعي حديتي زين لان هو اللي هيمشي اهنه ولازمن و
تعرفي إنك ضيفة ضيفة
يعني لا ليكي صوت ولا وجود
ومتجيش فاكرة إنك بنت عرفان تبجي داخلة تاخدي مكانك اهنه أنا مرته والدار دي داري
شمس عينيها دمعت وردت بصوت مخنوق
أنا مش جاية آخد مكان حد ولا ليا في أي حاجة أنا بس جاية علشان أبقى قريبة من بابا
خليني بس جمبه صدقيني مش عاوزة اكتر من كة
شهيرة بنبرة توعد
كفاية إيه ده أنا لسة ما ابتديتش
وبطلي دموع التماسيح دي مش هتخيل عليا
لحظة توتر وخوف حقيقي في عيون شمس وجسمها اتجمد وهي حاسة بالإهانة ووقتها لقت صقر بيقرب منهم بعد ما سمع كلام شهيرة ووقف قدامها بهيبته المعتاة
صقر بغضب
هو مش انا جولت ملكيش صالح بيها يا مرت عمي رايدة تكسري كلامي وتخليني اتصرف وياكي بطريجتي
شهيرة بمسكنة
ولا حاجة يا صقر احنا كنا بنتحدت بس
صقر بحدة وهو بيبص لشمس
واضح فعلا تأثير كلامك عليها اسمعي انا محدش يعلي صوته في داري ولو اتمررت تاني واتعرضتي ل شمس وجتها صدحيني رد فعلي مش هيعجبك ابدا
شهيرة اتخرست وشمس بصت لصقر بامتنان كبير ودموعها قربت تنزل ولقته سحبها من ايدها وراه
صقر بجدية
تعالي معايا يا شمس
دخل بيها أوضته وقفل الباب وراهم وشمس واقفة وسط الأوضة مش مصدقة اللي حصل وعينيها بتلف في الأوضة بنظرة فضولية طفولية
شمس بابتسامة بريئة خفيفة
أوضتك حلوة أوي
شكلها شبهك كده
كلها هيبة
صقر ابتسم لأول مرة بجد وهو بيقعد على طرف السرير
وإنتي لسه بتضحكي بعد اللي حصل ده انا قولت لسة هقعد اطيب خوطرك شوية
شمس قعدت على الكرسي قدامه وابتسامتها فيها شكر حقيقي
عشان انت جمبي ورديت مكاني فخلاص انا مطمنة وعشان إنت الوحيد اللي لسة عارفاه هنا
ومخوفتش منه أنا نفسي مستغربة إني بتعامل معاك كده بطبيعتي
صقر قلبه دق فجأة وكلامها خبط في حتة جواه كان قافلها من زمان
صقر باستغراب وهدوء
ليهليه أنا يعني اللي خدتي راحتك معاياومخوفتيش مني كيف ما بتجولي
شمس ببراءة حقيقية
عشان أنا عندي فوبيا من الناس
من زمان مش بعرف أثق في حد بسهولة خصوصا بعد اللي حصل من فترة معايا
صقر نبرته اتبدلت وهو بيستقيم في قعدته
وهو إيه اللي حصل يا شمس
حد أذاكي
شمس بصوت مهزوز
فترة ماما كانت بتوديني لدكتور نفسي مش عارفة انا قولتلك كدة ليه بس يمكن عشان ارتحتلك وعشان انا كان نفسي يكون ليا صديق اتكلم معاه
صقر كان حاسس بنار بتغلي جواه فقبض علي إيده لا إراديا بس غصب عنه مابينش غضبه وحاول يتكلم بهدوء
صقر بهدوء
انتي دلوجتي مش لحالك ومش هتخافي مني أبدا واللي يعدي عليكي من النهاردة يعدي عليا الأول لاني المسئول عنك
شمس عينيها دمعت من كلامه بس ابتسمت ابتسامة صغيرة مفيهاش وجع فيها راحة
شمس بعفوية
ربنا يخليك ليا يا صقر
لحظة سكوت بينهم وهما باصين لبعض لحد ما صقر انتبه لنفسه وقام بسرعة
صقر بهدوء
يلا بقى نخرج ميصحش تفضلي هنا
شمس بعفوية وهي واقفة
ماشي يلا صحيح تعرف انك إنت الوحيد اللي ماخوفتش منه وبتعامل معاه بطبيعتي
ودي حاجة غريبة أوي بالنسبالي
صقر حس بكهربا في قلبه لأول مرة يحس إن فيه كلمة بسيطة كأنها من جوه بس غطى ده بابتسامة خفيفة وهو بيرد
صقر بصوت هادي
هي غريبة فعلا يا شمس
تاني يوم بعد الفطار البيت كان هادي وشمس واقفة بتبص من الشباك المنضرة وهي بتتأمل الدنيا وشهيرة دخلت فجأة وعينيها فيها مكر باين
شهيرة بابتسامة مصطنعة
مالك واجفة كده نفسك تخرجي مش اكده
شمس بصوت متوتر
كنت بفكر أتمشى شوية الجو حلو والناس في الشارع شكلهم حلو اوي كنت عاوزة اشوف البلد
شهيرة بخبث
طب ما تروحي هو انتي محبوسة ده مش سجن
روحي اتفسحي واتهوي
شمس بتردد
بس صقر ميعرفش ومش حابة أخرج من غير ما أقوله
شهيرة بصوتها الخبيث وهي بتضحك
صقر مشغول جوي
وكمان سمعته بيجول إنه بيضايق من انه مربوط بيكي
فمزوديش عليه هم
شمس زعلت اوي وصدقت كلام شهيرة وقلبها وجعها و قررت تخرج ومتفرضش نفسها تاني علي صقر فخدت طرحتها وخرجت
وبعد شوية صقر دخل من باب البيت وكان بيدور بعنيه عليها واستغرب انها منزلتش من اوضتها لحد دلوقتي
صقر بجدية
مشوفتيش شمس يا مرت عمي
شهيرة بخبث
دي خرجت من شوية يا صقر جالت هتتمشى
صقر وقف مكانه ووشه اتبدل فجأة
خرجت!خرجت لوحدها! كيف ده
شهير بكدب
مفيش جالت هتشم هوا ولما جولتلها استأذنتي صقر جالتلي انا مش عيلة صغيرة وخرجت
صقر قبض على إيديه وقلبه بدأ يدق بسرعة بسبب تفكيره إنها برة لوحدها وهو عارف فوبيا اللي عندها خلته يغلي فخرج بسرعة يدور عليها
كانت واقفة شمس في ركنة فيها أطفال بيلعبوا بالعجل والطوب فكانت بتضحك من قلبها ضحكة بريئة نادرة والضحكة دي خطفت قلب صقر أول ما شافها من بعيد بتبص عليهم وبتبتسم
صقر وقف ياخد نفسه وهو بيبص عليها كأنها بنت صغيرة وسطهم ضحكتها خلت الدنيا تهدى حواليه
وقرب منها ولما شافته وشها نور أكتر وابتسمت ونسيت كلام شهيرة اصلا
شمس بفرحة وبراءة
بص يا صقر شوف دول حلوين أوي مش كده
تعرف أنا كان نفسي ألعب كده زمان بس ماما كانت دايما بتخاف عليا ومكنتش بخرج خالص ولا العب مع العيال
صقر وقف جنبها وبصلها من غير ما يرد وبعدين قال بنبرة دافية
صقر بهدوء
كان لازم تعيشي ده
وتعرفي ان ضحكتك حلوة وشك وأنتي مبسوطة بيخلي المكان كله ينور
شمس بصتله واتكسفت وابتسمت بخجل
صقر بعتاب
بس تعرفي إنك قلقتيني جوي
ليه تخرجي من غير ما تجوليلي
مش اتفجنا إنك متعمليش حاجة من غير ما تحكيلي
شمس نبرتها اتبدلت وبقت فيها خيبة امل