📁 أحدث الفصول

رواية شمس صقر الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم إسراء إبراهيم

رواية شمس صقر الصعيد (كاملة جميع الفصول) عبر روايات الخلاصة بقلم إسراء إبراهيم

رواية شمس صقر الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم إسراء إبراهيم

رواية شمس صقر الصعيد الفصل الثاني 2

شمس بحماس بسيط

تلات ساعات بس دا أنا كنت فاكرة إنها آخر الدنيا

اصلا أنا طول عمري نفسي أروح هناك نفسي أشوف البلد اللي كان بابا بيحكيلي عنها كل يوم

كان بيقعد يوصفلي الترعة والجبال والمواشي وبيت جدي والجاموسة اللي كان بيحبها وهو صغير وكان بيقول إنك أكتر حد بيحبه في الدنيا كان دايما يقولي صقر دا راجل راجل لو شافك في يوم هيشيلك جوه عنيه

صقر بصلها لحظة بنظرة هادية وبعدين رجع عينه للطريق ومردش عليها

شمس بتضحك بخفة

كنت بقول له دايما طب خدني معاك البلد يقولي لأ دي بلد جدعة ولازم تكوني كبيرة عشان تعرفي تعيشي فيها بس أنا كبرت

صحيح هو أنتوا لسه عندكم السوق بتاع يوم التلات

والناس لسة بتنام بدري

يعني فيه ناس بتعرف بعضها بجد مش زي هنا الكل بيعدو علي بعض كدة وخلاص

صقر رد بنفس الابتسامة الغريبة اللي مرسومة على وشه

متجلجيش كل دا لسه زي ما هو

شمس بإحراج

أنا آسفة أنا رغاية صح

مش عارفة يمكن عشان ساكتة طول حياتي و أول ما ركبت العربية معرفتش أسكت

صقر بنظرة جانبية ليها

اتكلمي براحتك انتي من دلوك حرة

شمس بصت له بثواني وبعدين ابتسمت بهدوء وسندت راسها على الإزاز

شكرا بجد شكرا يا ابن عمي

صقر بص قدامه تاني و سكت شوية وبعدين سمع صوت أنفاسها بدأت تهدى

شمس بصوت ناعم متقطع وهي بتغفل

كنت فاكرة عمري ما هخرج من البيت دا بس انت انقذتني

صقر بصلها وشاف عينيها مقفولة ووشها مرتاح لأول مرة فابتسم ابتسامة صغيرة جدا كأنها فيه حاجة عمره ما حسها قبل كده

صقر بهمس وهو بيكلم نفسه

غريبة بس مش زي أي غريبة شوفتها

شهيرة بصوت عالي وهي واقفة قدام عرفان

يعني إييييييه! يعني إييييه يا عرفاااان! بتتجوز عليا!

تتجوز عليا أنا!أناااا!

عرفان بصوت ثابت

اهدى يا شهيرة مش ناجصين فضايح وبعدين الموضوع ده من سنين وانتي خابرة زين ان ده كان هيحصل فبلاش تكبري المواضيع

شهيرة بغضب وانفعال

هو انت لسة شوفت فضايح اياك ده انا هخلي اللي مايشتري يتفرج بجي أنا اللي شايلة اسمك على كتافي من يوم ما كنت ولا حاجة!

تيجي دلوقتي تجولي اتجوزت

عرفان بغضب

احترمي نفسك يا ولية وصوتك ميعلاش وايوة اتجوزت يا شهيرة ومن سنين ولو كنتي مستحملاني فمتنسيش انك اتجوزتيني من الاساس عشان انا كنت اخو العمدة

واحمدي ربنا اني أنا جيت جولتلك بنفسي ولا خليتك تسمعي من بره

شهيرة ضحكت بسخرية

وجيت جوللتلي ليه دلوك يا عرفان يعني بما اننا بنتحدت عالمكشوف وانت خابر انا اتجوزتك ليه

عرفان بسخرية

زين انك اعترفتي عموما مرتك الله يرحمها وبتي صقر جايبها وجاي عشان تعيش ويايا واسمعي يا شهيرة انتي هتعاملها زي

والا والله هتشوفي وش عمرك ما شوفتيه جبل سابج

شهيرة بصوت مكتوم من الغيظ

يعني مش بس اتجوزت عليا

وكمان مخلف وجايبها هنا!

جدااامي وكمان بتطلب مني أعاملها زين مش اكده

عرفان بجدية

أنا جولتلك لأني اعرف الاصول

والراجل مايخبيش اه خبيت زمان بس ده عشان كنت خابر انك مش هتسكتي ومش عشان رايداني ولا غيرانة لا عشان انتي عمرك ما تعرفي غير الطمع

وكل حاجة عندك مصالح

كل حاجة عندك فلوس وشياكة وبيت ومين اللي شايفك

شهيرة بغضب وسخرية

طب ولما انت شايفني من زمان عفشة اكده وافجت ليه واتجوزتني

عرفان بتنهيدة

عشان النصيب يا شهيرة وعشان ابوي كلمته ماينفعش تترد ابدا

واللي اتجوزتها علي فكرة دي ست غلبانة وأنا لما اتجوزتها مكنش عشان حب ولا غرام اتجوزتها عشان نفسي في ضنا في بيت فيه ضحكة عيل بس هي عرفت تخليني اتعلج بيها ويكفي انها مكنش فارق معاها الحاه ولا المال

شهيرة بغل

طيب يا عرفان ربنا يهني سعيد بسعيدة مش عملت اللي يلد عليك خلاص

عرفان

أنا جولت اللي عندي يا شهيرة

وليمي عندي المعاملة الزينة بس لو اتعرضتي للبنت أو جرحتيها بكلمة ما تلوميش إلا نفسك

شهيرة بصوت واطي مليان تهديد

متجلجش والله ما هتعدي الليلة دي على خير يا عرفان

وأنت حر عشان أنا مش الست اللي تنض ب علي قفاها وتسكت

عرفان بصلها بقلق شوية وقرر يخرج قبل ما تكمل انفجارها فيه بس عينه كان فيها قلق واضح وهو بيهمس لنفسه

يا رب تعدي الليلة دي على خير

وصل صقر وشمس البلد وكانت هي بتتفرج عالطريق باستمتاع وهي فرحانة زي العيلة الصغيرة وشوية و صقر وقف قدام البيت ونزل وفتح الباب لشمس اللي نزلت بتردد وعنيها بتدور حوالين المكان بشغف وقلق

شمس بهمس مرتبك وهي بتبص للبيت

هو ده بيت بابا يا صقر

صقر بابتسامة

أيوه يا شمس هو ده دارك من انهاردة

دخلت شمس مع صقر البيت واتفأجات بابوها قدامها مستنيها واول ما شافها قام بلهفة

عرفان بلهفة

شمس بتي يا ضناي حمدالله علي سلامتك

ما استحملتش شمس أكتر و جريت عليه وهي بتنهار في وفي عنيها دموع فرحة وحنين

شمس وهي بتبكي في

بابا وحشتني أنا مش مصدقة اني في يا بابا

عرفان

سامحيني يا بنتي مقدرتش اجف لخالك لما خدك مني بس الحمد لله انك رجعتي دارك وسط اهلك وناسك

شمس بابتسامة

انا عارفة يا بابا انه كان هيعمل كدة وانت مكنتش هتقدر تقف ليه لوحدك بس صقر ابن عمي بقي حاجة تانية عارف يا بابا اول ما شافه خالي عماد حسيته خاف انا اصلا خفت من هيبته وطوله ده

ضحك عرفان وصقر كان بيسمعها وابتسم بتلقائية وهو بيبصلها بس قطع اللحظة صوت شهيرة وهي نازلة من فوق

شهيرة بسخرية

اللهم صل علي النبي شوف الحنية اللي طلعت فجأة!

ولا كأنك سايبها بقالك عمر ولا كأنك كنت معاها من شهر يا عرفان

شمس اتنفضت في ونظرتها اتبدلت لخوف وبعدت عنه نص خطوة وبصت لشهيرة بقلق

شمس بتردد

أنا أنا آسفة مكنتش أقصد أضايق حضرتك

عرفان بص لشهيرة بحدة وهو ماسك بإيده على كتف شمس عشان يطمنها

ما تعتذريش لحد ياشمس

إنتي اهنه في دارك يا بنتي

واللي مش عاجبه يشوفله مطرح تاني فاهمة ولا لا اوعي تتعاملي علي انك ضيفة

شهيرة ببرود

لا تصدق فعلا الله ينور

يعني جبتها تدخل علينا وكمان رايدها تتحكم في دارنا كمان

لا كتر خيرك يا جوزي

شمس بسرعة

لا خالص بابا ميقصدش وانا عمري ما هعمل كدة انا عارفة اني ضيفة وان ده مش مكاني و

صقر بمقاطعة

لا يا شمس معلش حابب اصلحلك معلومة انتي اهنه في دارك ومكانك واللي فعلا ملوش حاجة اهنه هي مرت عمي فاوعي تنسي يا مرت عمي ان دي دار العمدة يعني انتي اللي اهنه ضيفة مش اكتر فياريت متتصرفيش وتحولي حديت ملوش عاذة من الاساس

بصتله شهيرة بغيظ وغضب ومشيت وشمس كامت متابعاها بقلق وهي حاسة انها مش هتكون مرتاحة هنا بس عالاقل في اللي بيدافع عنها

شمس بابتسامة متوترة

شكرا يا صقر علي كلامك حقيقي فعلا انت زي ما كان بابا بيقول عنك

رواية شمس صقر الصعيد الفصل الثالث 3 من هنا

رواية شمس صقر الصعيد كاملة من هنا

روايات الخلاصة ✨🪶♥️
روايات الخلاصة ✨🪶♥️
تعليقات