📁

رواية من البندر للأرياف الفصل الأول 1 بقلم مصطفى جابر

رواية من البندر للأرياف كاملة عبر روايات الخلاصة بقلم مصطفى جابر

رواية من البندر للأرياف الفصل الأول 1 بقلم مصطفى جابر

رواية من البندر للأرياف الفصل الأول 1

أنا لقيتلك بنت الحلال اللي هتشيلك فوق راسها وتريحك وتطمني عليك. 

حازم ببرود : هو احنا مش هنخلص من الموضوع ده يا ماما 

فوزية بأبتسامة : يبني انا بعمل كده علشان نفسي افرح بيك واشيل عيالك..المهم اي رأيك في هنية بنت خالك يا حازم بنت زي الفل بنت ناس ومتربيه وهتشرفنا.

حازم بصدمة : هو انتي بتسألي وبتردي علي نفسك يا ماما إيه  ... وبعدين هنية مين؟ هنية الفلاحة؟ دنا عمري ما شوفتها.. هو انتي عايزاني اتجوزها علشان وانا نايم الاقيها بتصحيني وقت الفجر وتقولي اصحي يا حازم عاوزين نحلب الجاموسة تعالي امسكهالي؟.

فوزية بغيظ: احترم نفسك يا حازم دي بنت ناس وبتعرف ربنا ويعني اي فلاحه اي المشكله مهي بني ادمه زيها زينا من امتي وانت عندك تفرقة عنصرية كده؟ 

حازم بسخرية : يا ماما انا مقصدش انا عارف انها بتعرف ربنا ومحترمة بس هيا مش شبهي..انا عايز بنت شبهي كده افهمها وتفهمني . 

 فوزية بغضب :  وهي البنات اللي انت تعرفهم هنا دول عجبينك يعني؟ انت عايز بنت من اللي قاعدين في الكافيهات ومسكين تليفوناتهم طول اليوم دول تبقي مراتك وام لعيالك؟!

حازم بسخرية: اهي اي واحده في دول هتكون أحسن من واحدة تصحيني الفجر علشان أفطر البهايم 

 فوزية بهدؤء: يا بني اسمع كلامي ووريح قلبي 

حازم بسخرية: انا نفسي بس تفهميني... لا انا ولا هيا هنفهم بعض وهيبقي عندي مشاكل كتير انا ثقافتي مختلفه عنها وهيا مش متعلمه حتي. 

فوزية بعصبية:  طب لعلمك بقا انا مش باخد رايك انا بقولك علي اللي هيحصل تمام انا كلمت اهل البنت  وبكرا الصبح هنسافر الارياف علشان تشوفها واهلها  ودا اخر كلام عندي.  

حازم بعصبية سابها وخرج.. 

فوزيه بابتسامة:  انا متاكدة ان  حالك المايل ده مش هبنصلح الا بيها.


بعد شويه.. حازم كان قاعد في كافيه معا صاحبه كريم

  

كريم: في إيه يا حازم جايبني علي ملا وشي كدا ليه. 

حازم بغيظ: في  مصيبة الست هانم أمي قررت إننا نسافر بكرا الفلاحين علشان نطلب ايد بنت خالي . 

كريم بذهول : إيه ده بجد يعني خلاص اتحكم عليك يعيني يابني. 

حازم ببرود : أيوه يا عم مش عارف أقولها إني مش قادر أتخيل نفسي متجوز واحدة حياتها كلها في الاراضي والبهايم . 

كريم بضحك : يا راجل بص عالجانب الايجابي..كفايه انك هتصحي كل يوم تلاقي فطارك جبنه وقشطه وفطير وعسل  حاجه كده اخر عز ويسلام لو شوية شاي عالحطب ده 

حازم بضحك: والله يا كريم أنا خايف ألاقي نفسي بصحي  بحلب البهايم الصبح قبل ما أنزل الشغل. 

كريم بضحك : طب وهو انت شوفت قريبتك اللي هتتجوزها دي قبل كده؟

حازم بجمود:لا مشوفتهاش قبل كده بس امي بتقولي البنت محترمه وكفايه انها بنت خالي وخالي ده هو وبنته انا عمري ما شوفتهم . 

كريم بابتسامة : لو مصمم ورافض الجوازه دي ارفض ومتسافرش وامك كده كده مش هتقدر تعملك حاجه

حازم بضحك : يا عم اهرب إيه دي أمي مسكة عليّا ذلة كل ما أقولها لأ علي حاجه تفكرني بالمصيبة اللي عملتها زمان..


تاني يوم.. 

حازم سافر ووصل هو وامه احدي القري في البحيرة ونزل من العربية.. 

حازم ببرود : يا نهار إسود يا ماما إيه اللي إحنا فيه ده هنمشي ازاي في الطين ده؟  

فوزية بهدؤء: متنشف كده يا حازم وارجع لأصلك في اي  إحنا هنا في بلدنا وبين أهلنا واصلنا 

حازم بغيظ : بلدنا إيه يا ماما هو أنا المفروض أعيش وسط القرف ده وابقي مبسوط؟ ده أنا حاسس إني دخلت فيلم من أفلام الأبيض وأسود.

 

حازم وهو بيبص حواليه: وبصراحة أنا مستغرب الناس هنا عايشين إزاي لا نت ولا كافيهات ولا طريق أسفلت نضيف يمشو عليه واي الترعة دي واي الطيور اللي بتعوم فيها دي؟

فوزية بضحك: ده وز، زي الوزة اللي جريت وراك وانت صغير وعضتك واظن انت فاكر عضتك فين صح 

حازم بتوتر:  لا لا مش فاكر ولا عايز افتكر يلا نمشي هو فين بيت خالي ده 


بعد دقايق. 

بيدخل حازم وامه بيت خاله وخالهم بيستقبلهم

منصوى بأبتسامة  : حمد لله على سلامتكم والله وكبرت يحازم وبقيت راجل مشاء الله عليك

فوزية بابتسامة : واحشني يا غالي عامل اي وعروستنا القمر عامله اي وحشتني اووي  

 منصور بابتسامه:  هتيجي دلوقتي اهي تعالو اتفضلو. اقعدو 


بعد شوية 

حازم بملل وهمس:  ماما انا خارج اشم شوية هوا علشان مش طايق نفسي. 

فوزية بغيظ وهمس:  ماشي متتاخرش. 

حازم قام خرج وبياخد نفسه:  اعوذوا بالله اي دا انا همشي امتي من هنا. 

بيتمشي شويه بيلاقي جاموسة بتستحمي في الترعة. 

حازم بسخرية:  هو دا اللي ناقص جاموسة بتاخد حمام الطم طيب. 

عيل حدف عليه كورة.. 

حازم بعصبية:  مش تاخد بالك يابني انت. 

الطفل بشقاوة:  احدف الكرة يا عمو. 

حازم بغضب حدف الكورة في الترعة:  خلي الجاموسة تجيبهالك بقا. 

العيال بصت له بغضب وجريوا عليه. 

حازم بخضة:  في اي. 

العيال بصوا لبعض بغضب:  انت بترمي الكوره في الترعه؟

حازم بجمود: اه رميتها انزلو هاتوها بقي

_ وننزلو احنا ليه؟طب متنزل انت..واحد نزل علي ركبته ورا حازم والتاني زقوا ووقع في الترعة . 

_ ابقي خلي الجاموسه وهيا بتطلع الكوره تبقي تطلعك بقي  . 

حازم بغضب وهو بيحاول يطلع : انا هربيكم من اول وجديد يفلاحين يولاد ال.

طلع حازم من الترعة وهو متبهدل علي اخره وقرفان من نفسه

رجع البيت و امه وخاله بيبصوله بصدمه :  حازم اي اللي عمل فيك كدا. 

حازم بغضب:  اتزفت وقعت في الترعة فين الحمام اللي هنا. 

منصور بضحك:  الحمام علي ايدك اليمين هجيب لك جلبية من جوا تلبسها

حازم مشي وهو متعصب ودخل الحمام... 


بعد شويه.. 

خرج حازم من الحمام وهو لابس الجلبيةوشاف بنت ما.. 

حازم كان لسه هيتكلم . 

البنت باستغراب:  انت مين ودخلت هنا ازاي  ياباااا ياباااا

بيطلع منصور بخضة من الاوضه هو وفوزيه:  في اي يا هنيه. 

حازم بذهول: اي ده هيا دي هنيه؟ ازاي معقولة الجمال ده الله اكبر . 

هنيه بغضب: اي قلة الادب والتربيه دي مين دا يابا. 

منصور بابتسامة: اهدي يا هنية دا حازم يا بنتي بن خالتك فوزية. 

هنيه بسخرية: اااه دا عريس الغفلة بقا. 

حازم بذهول:  نعممم؟ عريس الغفلة؟ 

منصور بحدة:  هنية عيب كدا امشي علي اوضتك. 

هنيه بغيظ ل حازم:  ماشي يابا بس هقولك حاجه انا عمري ما كسرتلك كلمه بس انا مستحيل اوافق اتجوز الواد الفافي بتاع البندر ده. 

مشيت و حازم بيبصلها بذهول: بقي انا واد فافي؟ 

منصور بتوتر:  معلش يا حازم هي هنيه كدا لسانها دبش حبتين بس قلبها طيب. 

حازم بابتسامة: لا بخالي بقي معقول هزعل منها دنا سيبت بنات القاهره وجيبت امي وجيت مخصوص علشان اطلب ايدك منها واتجوزها واتمني ان حضرتك توافق. 

فوزية بذهول :  انت قولت اي؟. 

حازم بابتسامة: قولت اني عايز اتجوزها يا ماما 

فوزية زغرطت وهو خاله اخده بالحضن وابتسم... 


في اوضة هنيه.. 

كانت قاعده وجنبها اختها الصغيرة.. 

هنية بغضب:  هو ابوكي مصمم يجوزني ل الواد ده؟انا معرفهوش بس شكله عيل من بتوع البندر اللي اهاليهم بيصرفو عليهم 

رباب بضحك :  وانتي شوفتي منه اي يخليكي تقولي عليه كده  دا شكله حلو اوي و متعلم وبن خالتك وبعدين ابوكي مصمم عليه. 

هنيه بخبث: لو ابويا فضل مصمم عليه هيكون عندي شروط وهيا ان اللي هتجوزه يكون راجل ويقدر يشيل المسيولية واظن ان الواد ده مش هيقدر

 

رباب بخوف: هو عمل اي علشان تحطيه في دماغك... ربنا يسترها علي الواد. 


عند منصور.. 

منصور بهدؤء:  احنا يابني ملناش طلبات ومتاكد انك هتحافظ علي بنتي. 

حازم بهدؤء:  بس انا عاوز اسمع راي العروسة يخالي 

منصور بهدؤء:  انا واثق ان هي موافقه. 

حازم بهدؤء:  معلش يا خالي ريحني عاوز اسمعها منها. 

بتخرج هنيه من اوضتها.. 

هنيه بجمود:  انا موافقة لاني مستحيل اكسر كلمة ابويا بس عندي شرط. 

حازم بتحدي:  اي هو شرطك. 

هنيه بخبث:  عشان اوافق اني اتجوزك تعيش معانا هنا في البلد دي تلات شهور تزرع و تحصد وتفلح الارض معانا و تعيش زينا. 

فوزية بلعت ريقها وقالت في سرها:  باظت للجوازة. 

حازم بابتسامة:  انا موافق علي شرطك يا بنت خالي. 

هنيه بخبث:  ولو مكملتش التلات شهور دول ومتحملتش تعيش وسطنا يبقا اعمل حسابك انك اترفضت. 

حازم وقف قدمها:  وانا متاكد اني هقدر اقعد هنا واعيش وسطكم . 

فوزيه ابتسمت وغمزت ل منصور.. 


بليل... عند فوزية.. 

فوزية باستغراب: اي يلي خلاك متحمس اوي كدا للجواز 

حازم بهدؤء:  يعني اوافق معجبش موافقش معجبش اعمل اي تاني بس يا ربي. 

فوزية بهدؤء:  انت بجد موافق علي انك تعيش هنا؟ ده انا جيباك بذل يا حازم. 

حازم بهدؤء:  اه موافق يا ماما ومش هرجع القاهرة غير و هنيه علي مراتي

فوزية بأبتسامة:  اي حبيتها من اول نظرة.

حازم بتوتر:  ل لا طبعا احب اي انا بس مبحبش حد يرفضني و هثبت اني مش عيل فافي زي ماهي فاكرة  . 

فوزيه بابتسامة:  هنشوف... ربنا يسترها عليك من الاختبار ده. 


بعد شويه... 

كانت هنيه قاعده برا في الارض اللي جنب بيتهم وسط الزرع بتقرا في كتاب.. 

:  بتقرائي. 

هنيه بخضة:  بسم الله الرحمن الرحيم انت طلعت منين. 

حازم بسخرية و حاطط ايده في جيبه:  عادي يعني الا صحيح انتي ماسكه الكتاب ده في ايدك ليه هو انتي بتعرفي تقري ؟. 

هنية بهدؤء:  هو حد قالك اني جاهله؟ انا متعلمه وبروح كليه وبعدين انت بتسال ليه روح نام علشان تستعد للاختبار وعلشان هصحيك من النجمه تحلب البهايم

حازم بصدمة:  نعم ياختي احلب ال ايه ده مستحييل

هنيه بخبث:  اي مش انت وافقت تعيش هنا وتعمل زينا وتبقي واحد مننا ومتنساش تحط علف وتبن ليهم ووريني هتكمل ازاي يا فافي. 

حازم بغيظ:  انا مش فافي. 

هنيه تجاهلته وسابته ومشيت ببرود.. 


تاني يوم الفجر.. 

منصور دخل يصحي حازم.. 

منصور بهدؤء:  حازم قوم يا ولدي يلا عشان نأكل البهايم و نحلب البقر ونفطر.. 

حازم بنعاس:  بس بقا يا ماما انا عاوز انام.. 

منصور بضحك:  انا مش امك اصحي يا حازم وبلاش كسل  . 

حازم فتح عينه بنعاس:  اي في اي. 

منصور بهدؤء:  يلا اصحي يابني. 

حازم بيبص في الساعة باستغراب ونوم: اي ده لسه الساعة اربعه يا خالي دا انا لسه نايم من ساعه. 

منصور بهدؤء: محدش قالك تسهر يبن اختي يلا قوم ورانا شغل كتير. 

حازم باستغراب:  شغل اي دلوقتي اوعي تقول هنحلب البهايم. 

منصور بهدؤء:  اه.. خمس دقايق والاقيك وريا عند الزريبة. 

حازم بصدمة :  

#يتبع

#بقلم_الكاتب_مصطفي_جابر

#رواية_من_البندر_للأرياف

#بارت_1

رواية من البندر للأرياف الفصل الثاني 2 من هنا

رواية من البندر للأرياف كاملة من هنا

روايات الخلاصة ✨🪶♥️
روايات الخلاصة ✨🪶♥️
تعليقات