📁

رواية مغامرات عائليه الفصل الثامن عشر 18 الجزء الثاني 2 بقلم همس كاتبه

 رواية مغامرات عائليه الفصل الثامن عشر 18 الجزء الثاني 2 بقلم همس كاتبه

رواية مغامرات عائليه الفصل الثامن عشر 18 الجزء الثاني 2 بقلم همس كاتبه

رواية مغامرات عائليه الفصل الثامن عشر 18 الجزء الثاني 2

بارت 18

فريدة : كارما ليه نايمة هنا ؟ 

غادة : معرفش لقيتها نايمة مكاني روحت نمت باوضة دينا و حلا 

فريدة : كرملة .. قومي يلا 

كارما بنعاس : سيبني انام شوية

فريدة : لا قومي … انتي نمتي هنا ليه ؟! 

فتحت عيناها و قالت : امبارح اتاخرنا و احنا بنتكلم و نمت من غير ما اخد بالي 

فريدة : طب قومي خودي اسر شوية انا هنزل اساعدهم بالفطار 

كارما : ما تديه لغادة انا عايزة انام

غادة : كرملة .. هيا لارا قالتك حاجة ؟ 

كارما و هي تنظر للارا : اه فضلنا نتكلم طول الليل و بصراحة انتو مزودينها اوي عليها 

فريدة : هشش لتسمعك دلوقتي .. روحي يا غادة خودي اسر و تكملو كلام بعدين 

غادة : هو فين ؟! 

فريدة : مع فارس 

كارما : من يوما جم العيال دول و ابنك من ده لده ما تلميه شوية 

فريدة : انا ما صدقت لقيت حد يشيله عني شوية عايزة اخد نفسي .. ما تقريش عليا انتي بس 

تركتهم و خرجت 

غادة : كرملة تعالي نتكلم شوية برا 

كارما : اوك امشي 

خرجت معها و توقفن في البلكونة 


غادة : احكيلي قالتلك ايه ؟ 

كارما : ايه ده مش انتي بتقولي ان النميمة حرام ؟ 

غادة : مش كل حاجة اسمها نميمة .. انا بسألك عشان خايفة على اختي و عايزة اساعدها 

كارما : بصراحة يا غادة انتو اوفر جدا بتعاملكم معاها .. يعني ليه محدش بيقدر انها كبرت ؟ ليه مصممين تقولولها ده صح و ده غلط و لو ما سمعتش منكم تمسحو بكرامتها الارض ؟  

غادة : ايه الكلام الكبير ده ؟! احنا عايزين مصلحتها 

كارما : بصي يا غادة مشكلة لارا ابتدت من البيت عندكم .. مامتك بتميزك عنها كتير و لو لارا عملت اي تصرف بتتهزق و دايما عليها اللوم .. و ده مش عدل بصراحة 

غادة : منا ياما كلمت ماما بالموضوع ده و مفيش فايدة 

كارما : طب هقولك حاجة انا لما لارا ضربتني اخواتي اتعصبو عليها و نزلنا كلنا عند جدو و اتعاقبنا الاتنين بس لما حلا ضربتها مامتك معملتش حاجة بالعكس حطت اللوم على لارا و بكل مرة بيحصل كدة 

غادة : ما ده عشان غلطت 

كارما : حتى لو غلطت المفروض تحسسوها انكم بضهرها دايما .. مش من فراغ راحت تدور ع الحب و الحنية عند حد تاني و مش فارق معاها الطريقة ابدا .. حتى ناصر المعفن عجبها يا غادة و دي حاجة مش طبيعية 

غادة : عندك حق .. اول حاجة بابا و ماما دلعوها زيادة عن اللزوم و لما كبرت اتغيرو عليها فجأة .. طبيعي تتجنن 

كارما : تخيلي لارا بتحسدني على زياد … بتغير من حنية اخويا عليا يا غادة .. كانت بتغير من حبيبة و دلوقتي بقت تغير من ليلة .. حتى انها بتغير من حلا … الغلط كان من عند مامتك و باباكي من الاول

غادة : ربنا يصلح حالهم .. انا هتكلم مع ماما و بابا بالموضوع ده 

كارما : و انا هكلم جدو …ممكن لو هو كلمهم يقتنعو منه 


*********************


بعد وقت 


في المستشفى كانت دينا تساعد حبيبة لارتداء ملابسها 

حلا : حبيبة اجيبلك اكل ؟ 

حبيبة بتعب : لا .. ماما غيري للبيبي هدومه 

سعاد : حاضر يحبيبتي 

اوس بقلق : حبيبتي مالك ؟ حاسة بتعب ؟ 

حبيبة ببكاء : ضهري بيوجعني اوي 

حلا بسرعة : خليك جنبها هروح انده للممرضة تديها حاجة تخفف الالم 

اوس : طب روحي بسرعة 

سعاد : ريحي ضهرك يا بنتي و هيخف الوجع بسرعة 

دينا : يلا خلصنا اهو … افردي ضهرك و حاولي تنامي 

حبيبة : هففف انا تعبت من النوم اصلا 

دينا : طب تحبي اقولك حصل ايه امبارح ؟ 

حبيبة : اه قولي 

دينا : حازم راح مصر لوحده و ساب ليلة 

اوس باستغراب : و هيا راحت فين ؟!

دينا بخبث : فضلت عندنا .. اصله راح يشوف يمنى 

حبيبة بذهول : ما تقوليش انك صالحتيهم على بعض بالسرعة دي 

دينا : كتر خيره زياد الي لين دماغه .. بجد بني ادم مغرور جدا

حبيبة : بالعكس باين عليه طيب و كان بيعامل بنته حلو اوي .. بس يمكن عشان انتي اتكلمتي بموضوع حساس بالنسباله 

اوس : و هو و يمنى رجعو لبعض يعني ؟ 

دينا : راح يكلمها و ان شاء الله هيرجعو لبعض بقا و نخلص من ام الحكاية الي قرفتني دي 

حبيبة : منتي الي جايباه لنفسك .. حد قالك تدبسي نفسك ؟!

دينا : انتي مش بتزهقي من الجملة دي ؟! 

حبيبة : لا .. تلاقي مصطفى مبسوط اوي دلوقتي  

دينا : اه ده يعتبر دين برقبته و هخليه يردهولي 

حبيبة : انتي هتذليه عشان وجبتي معاه ؟! 

دينا : مهو عمره ما عملي حاجة كويسة من غير مقابل 

اوس : حبيبتي انتي لسا تعبانة ؟ 

حبيبة : لا الوجع خف شوية 

اوس : طب انا هنزل اعمل اجراءات الخروج .. لو احتجتي اي حاجة كلميني 

حبيبة : اوك يا حبيبي

طبع قبلة على رأسها و خرج 

سعاد : خودي يا حبيبتي اهو لبسته 

حبيبة بابتسامة : الهدوم كبيرة عليه شوية 

سعاد: معلش عادي .. خليه بحضنك يبنتي و كل شوية خوديه على صدرك .. هو لسا صغير و عايز دفا و امان 

حبيبة بسعادة : بيبصلي  

دينا : انا سمعت انك لازم تتكلمي معاه كتير عشان هو بيميز صوتك من و هو ببطنك و اتعلق بيكي من ساعتها 

حبيبة بحب : هقوله على كل حاجة بتحصل معايا بالتفصيل .. بس عارفين خايفة اني مفهمش عليه .. افرضي يماما كان تعبان و انا ما عرفتش او كان عايز لبن او اغيرله البامبرز .. هعمل ايه ساعتها ؟ 

سعاد : ما تقلقيش يحبيبتي .. مع الوقت هتتعلمي و تعرفي على طول هو عايز ايه  

دينا : بيقولو ان صوت عياطه بيفرق .. يعني كل حاجة و ليها صوتها 

سعاد : بصي يا حبيبة لما يعيط معاكي اول حاجة تشوفيه لو عايز ياكل و لو كنتي لسا مرضعاه لازم تكرعيه كويس و تشيكي ع البامبرز و لو فضل يعيط تاخديه بحضنك .. ساعات بيكون عنده غازات و ممكن يكون عايز حضنك و بس 

حبيبة : طب و لو عايز ينام ؟ 

سعاد بضحكة : هينام يا حبيبة ما تقلقيش .. بالراحة على نفسك بكرا هتبقى خبرة بالامومة 

حبيبة : خايفة يحصلي زي فريدة 

دينا بضحك : الواد اسر عملها عبرة لينا كلنا 

سعاد : انتي بس ما تعوديش البيبي على عادات غلط و ان شاء الله هتبقى الدنيا حلوة .. هما اول ست شهور بالعادة بيكونو صعبين 

دينا : و بعدها تتعودي بقا .. ما تفكريش انك هترتاحي يعني 

حبيبة : سمعتي عن جبر الخواطر يا دينا ؟! 

دينا : ابدا و لا اعرفه 

دلفت حلا و هي تمسك بيد الممرضة و تسحبها نحو حبيبة 

دينا بضحك : انتي بتعملي ايه يا حلا ؟!  

الممرضة : ابوس ايدك تقوليلها تسيبني 

سعاد : في ايه يا بت ؟! ما تتلمي و ما تفضحيناش 

حلا : ما هي الي لطعتني ساعة و انا مستنياها 

الممرضة و هي تعدل حجابها : و الله يا فندم كان عندي شغل 

دينا بضحك : عادي .. المهم ما تزعليش حلا عشان دي قوية و كانت هتجيبك من شعرك وسط المستشفى عادي جدا 

الممرضة بابتسامة : معلش شكلها خايفة على المدام حبيبة .. هي تقربلك ايه ؟ 

حلا : اختي الصغيرة 

الممرضة : ربنا يخليكم لبعض .. مالك يا مدام حبيبة ؟ حاسة بايه ؟ 

حبيبة : كان ضهري بيوجعني اوي و دلوقتي خف شوية 

الممرضة : ده طبيعي ما تقلقيش 

حلا : يعني سيبتها تتوجع طول المدة دي و بعدها جاية تقولي الكلمتين دول ؟! كان هيجرالك ايه لو جيتي من الاول و اديتها حاجة تخفف الالم ؟

الممرضة : ما انا لسا مدياها مسكن من ساعة ما ينفعش نزودلها اكتر من كدة 

حلا : حبيبة حاسة بحاجة تانية ؟ 

حبيبة : لا خلاص .. احنا اصلا شوية و هنمشي 

الممرضة : طب عن اذنكم هرجع اشوف شغلي 

حلا : اتفضلي 


*****************


بعد عدة ساعات 


عادت حبيبة للبيت و استقبلتهم العائلة بأكملها 

عبدالله : الف سلامة عليكي يا حبيبتي ربنا يباركلكم بيه 

حبيبة بتعب : ربنا يسلمك يجدو و يخليك لينا 

سحر : تعالي اوديكي لاوضتك يا حبيبتي انتي لازم ترتاحي 

حبيبة : معلش يا طنط هقعد تحت شوية و بعدين هطلع اوضتي 

سحر : طيب براحتك بس ما تضغطيش على نفسك 

اجتمعو في الملجلس الكبير 


عبدالله و هو يحمل الطفل : ربنا يحميه ما شاء الله 

فريدة بابتسامة : كدة هو و اسر هيبقو اخوة و صحاب 

دينا : لو حبيبة شدت حيلها شوية كانو هيبقو توأم 

سحر : خولة حضري الشوربة لحبيبة .. و انتي يا حبيبتي تعالي نوديكي اوضتك 

كارما : هو احنا لحقنا نشوفها يا طنط ؟! 

سحر : معلش اطلعولها فوق .. دي لسا والدة و هتتعب اكتر لو فضلت كدة 

سعاد : حماتك عندها حق يا حبيبتي لازم ترتاحي و تتغطي كويس .. امشي معايا 

اوس : معلش يا طنط انا هوديها 

فارس بغمزة : هيشيلها 

حلا : اتلم و سيبهم براحتهم 

فارس بخفوت : تصدق يا تميم اوس صعبان عليا 

تميم : ليه يعني ؟ 

فارس بخبث : هيرجع عازب شهر و نص 

وكزه تميم في بطنه بقوة و قال : انت بني ادم سافل و ما اتربتش 


مجرد ان وصلو السلم سحبها اوس نحوه برفق و حملها ثم اتجه الى الطابق العلوي 

حبيبة : انت بتعمل ايييه ؟! 

اوس : السلم هيتعبك 

حبيبة بضحكة : طب امشي بالراحة .. فين كنان ؟! 

اوس : انتي مستعجلة ليه ؟ هيجيبوه حالا ما تخافيش 

وصل اوضتهم و وضعها على السرير بهدوء و غطاها ثم جلس بجانبها 

حبيبة بوجع : اااه ضهري بقا يوجعني تاني 

اوس : طب اسنديه يمكن ترتاحي 

حبيبة : فين كنان ؟ ليه ما يجيبوه

اوس : ما تقلقيش يا روحي هيجي دلوقتي بس انتي ارتاحي  

حبيبة : اوس ما تسمحش لحد يديه حاجة من غير ما يقولي .. و اوعى تديه لفارس ابدا 

اوس : اطمني يحبيبتي محدش هيعمل حاجة 

وضعت رأسها على كتفه و اغمضت عيناها بتعب 

دلفت سعاد تحمل الطفل بيديها 

سعاد :خودي رضعيه يا حبيبتي .. و اوعي تنامي الاكل شوية و هيجهز 

حبيبة : منا اكلت من شوية قبل ما اجي مش عايزة اكل 

سعاد : لازم تاكلي كويس عشان تقدري ترضعي البيبي يا حبيبتي .. و بعدين انتي يا دوبك اكلتي شوية في المستشفى و ده غلط 


******************


فارس : ممكن افهم انتي متغيرة معايا ليه ؟ 

حلا : غور من وشي يا فارس 

فارس : ليه يا مزتي ؟ كل ده عشان ما جبتلكيش ورد زيهم ؟! 

حلا : ما انت لو بتفهم بالرومانسية كان زمانك جبتلي جنينة ورد مش بوكيه بس 

فارس بضحك : ده اسمه تقليد اعمى .. انتي مش بتحبي الورد اصلا يا مزتي 

حلا : حتى ولو .. الورد رمز للرومانسية من القرون الوسطى 

فارس : بس الدنيا اتطورت دلوقتي .. يعني لو جبتلك فرخة مشوية بدل الورد مش احسن ؟! 

حلا : منا لا شوفت فرخة و لا شوفت ورد حتى  

فارس : طب بما انك اتطمني على اختك تعالي نخرج و ناكل برا 

حلا : لا .. ممكن حبيبة تحتاجني بحاجة 

فارس : طب خلاص اجيبلك الاكل لغاية عندك بقا 

حلا : و الله لو عايز تجيب كنت جبت من زمان 

فارس : اهو جيه مصطفى .. فين الاكل ياض ؟

مصطفى : اهو .. هات تمن الديلفري 

فارس : ديلفري ايه ؟! منا اديتهولك من شوية  

مصطفى : لا عايز اجرتي انا و الا مش هديك حاجة 

حلا بحدة : هات من ايدك قبل ما اطلع جناني عليك 

مصطفى : طيب طيب في ايه .. خودي يا طفسة 

فارس : طب يلا غور من هنا 

مصطفى : ليه ؟ هتستفردو بالفرخة ؟! 

فارس : ما تروح تشوف ليلة بتاعتك يالا 

مصطفى : لازقة بدينا من ساعة ما وصلت 

حلا : روح من هنا ياض انت هتحكيلنا قصة حياتك ؟!

مصطفى : ما انتي لو بتفهمي بالذوق كنتي عزمتيني اكل معاكي 

فارس : انت مش وش عزومة اصلا … لو ما مشيتش هقوملك 

مصطفى : رايح اهو .. جاتكم القرف 


*********************


فريدة : تميم .. انا لقيت الشريط ده ممكن تعرفلي ايه هو ؟ 

تميم باستغراب : و لقيتيه فين ؟ 

فريدة : باوضة كارما .. النهاردة الصبح كنت هناك و شوفته جنب سريرها .. و ناقص منه اربع حبات 

تميم بصدمة : كارما بتاخد منه ؟!!

فريدة بقلق : ليه ؟ ده شريط ايه بالزبط ؟! 

تميم : ده منوم قوي جدا ……….. يتبع 


مغامرات عائلية 2 

همس كاتبة

رواية مغامرات عائليه الفصل التاسع عشر 19 الجزء الثاني 2

الرواية كاملة من (هنا)

Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات