رواية النوم المسموم عبر روايات الخلاصة بقلم مصطفى جابر
ألو ... أنا حطيت لمراتي المنوم اهو يحبيبتي وهيا خلاص راحت في سابع نومه تعالي أنا مستنيكي بسرعه يالله متتأخريش
سمية بدلع: لا مش هاجي خليك معاها مش انت اتجوزتها عليا اشبع بيها.
احمد بتوتر: يا حبيبتي انتي عارفة ضغوط جدي مكنش ينفع اكسر كلامه وغير كده محدش يعرف اننا متجوزين.
سمية ببرود: واحد امتي هيفضل جوازنا في السر كده ؟ ولا انت بتستعر مني ولا اي حكايتك يا احمد ؟ اصحي لنفسك كده وفوق وافتكر انك انت اللي جريت ورايا عشان تتجوزني وانا اللي اتنازلت ووافقت و قعدت تتحجج ب اصل جدي مش هيوافق اصل جدي مش عاوزني اتجوز دلوقتي.
احمد بخبث: يا حبيبتي حقك عليا انا هعوضك وقريب اووي هعلن عن جوازي انا وانتي بس والله زي منتي عارفه أنا متجوزها عشان ورثها مش اكتر .. بقي عندها فلوس كتييير اووي هنعيش بيها ملوك أنا وانتي صدقيني.
سمية بدلع: خلاص ماشي بس عندي شرط
احمد بحب: دا انتي تؤمري يا حبيبتي اللي انتي عاوزاه كله هيتنفذ بس متزعليش كدا.
سمية بدلع: هتفتح لي البيوتي سنتر اللي نفسي فيه وتكتبه بأسمي و عاوزة عربية موديل السنة دي دا غير الشقة بتاعتنا اللي هتكتبهالي قولت اي.
احمد بصدمة: نعمممم ؟ اييي يا سميع كل ده ؟ مش عايزه ديڤيدي بالمره ؟
سمية بدلع: دي شروطي يا حبيبي ومعنديش كلام تاني ولا انت مستخسر الحجات دي فيا بقا؟
احمد بهدؤء: لا يا حبيبتي مش مستخسر حاجه وعشان اثبت لك حسن نيتي انا موافق علي كل طلباتك وكل اللي نفسك فيه هيتعمل
سمية بدلع: ماشي وتحمد ربنا انه مش هتكلم واني مستحمله ان في واحده غيري بتنام جنبك
احمد بحنان: خلاص يا روحي متحبكهاش بقا واديني نيمتها اهو وكل ليلة أنا وانتي هنكون مع بعض.
سمية بدلع : خلاص يحبيبي أنا جايه اهو
بعد شويه
بتوصل سميه ويتدخل اوضة حور بتلاقيها في سابع نومه بصت ليها سمية بغل و ضربتها بالكف وهي نايمة .
سمية بحقد: نامي الهي تنامي متصحي ... انتي خدتي جوزي بفلوسك بس انا مش هخليكي تتهني ب يوم حلو في حياتك يا ضرتي.
خرجت ببرود....
تاني يوم...
حور صحيت ملقتش أحمد...
حور باستغراب: مال خدي وجعني اوي كدا اكيد نمت كتير عليه..
بتبص حولينها: واكيد احمد دلوقتي راح شغله ربنا يعينه وانا اقوم اصلي واروح جامعتي لحسن الدكتور يعلقني.
قامت بسرعه صلت ونزلت علي جامعتها.....
في المحاضره... خبطت علي باب القاعة.
الدكتور ببرود: متاخرة ربع ساعة وانا محدش بيدخل ورايا.
حور بتوتر: اسفه يا دكتور المواصلات كانت زحمة والشكه واقفه
الدكتور بسخرية: وانا مالي بمبرراتك دي اطلعي برا.
حور بغيظ: هطلع برا يعني هتطلعني من الجنة يعني وابصم لك بالعشرة ما حد بيفهم منك حرف وجايين هنا عشان اعمال السنة.
الدكتور بعصبية: انتي قليلة الادب وهاتي الكارنيه بتاعك انا هوريكي وتحصليني بعد المحاضرة علي مكتب العميدة .
حور ببرود طلعت الكارنيه وحدفته علي المكتب: اهو اشبع بيه وهبقي احصل لك علي الاقل اكون شربت القهوة بتاعتي بمزاج لاحسن انا صدعت و الجو هنا كتمة اوي.
خرجت ببرود وهو اتغاظ منها.....
بعد شويه في مكتب العميدة...
الدكتور سامي بغضب: البنت دي قلة ادبها عليا وسط الطلاب و بترد ببجاحه جامعه اهلها هيا.
حور بغضب: حوش انت الاحترام اللي بيخر منك دلوقتي وبعدين انا مقلتش ادبي محدش فعلا بيفهم منك حاجه.
سامي بغضب: مش عاوز اسمع حسك دا والا هرفدك.
حور ببرود: ليه بأي حق ترفدني اصلا فاكر نفسك مين.
العميدة مقاطعة: بسسس كفاية عيب اوي اللي بيحصل هنا المفروض تحترموا وجودي حضرتك غلط يا دكتور سامي و انتي يا انسه حور غلطانه عيب عليكم ردكم وتصرفكم كدا اومال لو مكنتوش اخوات كنتو هتعملو اي
حور بغضب: دا مش اخويا دا ابن مرات ابويا .. امه اتجوزت ابويا وهيا كانت مخلفة يعني لا انا اخته ولا هو اخويا.
يتبع...
فصول رواية النوم المسموم بقلم مصطفى جابر
اقرأ الفصل الذي تريد قراءته:
