📁

رواية النوم المسموم الفصل الخامس 5 والأخير بقلم مصطفى جابر

رواية النوم المسموم عبر روايات الخلاصة بقلم مصطفى جابر

رواية النوم المسموم الفصل الخامس 5 والأخير بقلم مصطفى جابر

رواية النوم المسموم الفصل الخامس 5 والأخير

انا عايزاك تتنازل لي عن كل املاكك الشقق والعربية و نصيبك في الشركة

احمد بغضب:  انتي اكيد مجنونه انا مستحيل اوافق علي كل دا بعينك يا حور و انتي اللي هتتنازلي عشان خاطر اوافق اطلقك. 

حور ببرود:  خلصت كلامك؟ انا ممكن اخلعك دلوقتي حالا بالفديو اللي معايا ده ولا هيهمني حاجه ف بالذوق تطلقني وتمضي و همسح الفديو والا تجهز نفسك انت والحلوه دي لأني هبعت الفيديوهات والصور دي لأهلها في الصعيد وشوف بقي لما يعرفو اللي انت عملته د

في بنتهم ده هيعملو فيك اي ده غير جدك لما يعرف انك بتنيمني وتجيب واحده البيت وتعملو افعالكم القذره دي. 

سمية بدموع:  احمد طلقها و سيبها وانا جنبك ابوس ايدك متخلهاش تفضحني اهلي في الصعيد لو شموا خبر زي ده هيخلصوا عليك وعلينا ابوس ايدك وافق. 

احمد بجمود:  مش هخسر كل حاجه يا سمية ومش هوافق تفضحني براحتها انما اتنازل عن املاكي تبقا بتحلم 

سمية بدموع:  ولا عشان خاطر اللي في بطني طيب .. انا حامل يا أحمد. 

احمد بصدمة: نعمم ؟انتي حامل ازاي !

حور بقرف:  مبروك حامل من واحد متجوزك بالكدب 

سمية بغل:  اخرررسيي بطلي كدب بقا احمد مستحيل يعمل فيا كدا. 

احمد بتوتر:  حور خلاص انتي طالق بالتلاته هاتي ام الورقة دي... 

مضي الورق وهيا خدتها بخبث:  ميرسي يا طليقي والفديو اوعدك هيتحذف نهائي ومحدش هيشوفه يالله باي 

احمد بتوعد:  اللي عملتيه دلوقتي هتدفعي تمنه غالي جدا يا حور وخليكي فاكره اني هاخد كل هرجع كل ده الضعف انتي مشوفتيش وشي التاني ولا عارفه انا اقدر اعمل فيكي ايه. 

حور ببرود:  اللي بيهدد مبيعملش عن اذنكم يا حلوين.. 


مشيت ببرود... 

احمد حدف الفازة مكان ما كانت واقفة.. 

سمية بدموع غل:  البت دي لازم تموت يا احمد باي طريقه دي مش مضمونه ممكن تفضحنا  

احمد بغل:  عندك حق وانا مش هسكت ولا هسيبها تتهنا حتي. 

سمية بجمود:  انت بجد متجوزتنيش يا احمد وكنت بتمثل كل الوقت دا. 

احمد سكت.. 

سمية بدموع:  ارجوك يا احمد قول الحقيقه وحياة ابنك اللي في بطني لتقول انت متجوزني ولا لا. 

احمد بغضب:  انتي صدقتي كلامها؟ هي بتعمل كل دا عشان توقعنا في بعض واعتقد انها نجحت بدليل انك مصدقاها يا هانم. 

سمية بهدؤء:  لا خلاص مش مصدقه المهم اي اللي هنعمله مع البت دي. 

احمد ببرود:  هتعرفي كل حاجه في وقتها يا سوسو.   


بعد شويه.. 

حور كانت قاعده مبسوطه:  خلاص يا سا مي خدت حقي منهم وهو طلقني بجد انا حاسه اني مبسوطه اوي. 

سامي بهدؤء:  الف مبروك يا حور. 

حور بابتسامة:  الله يبارك فيك الحمدلله اني حاليا مش مخلفة منه و ابني راح ربنا مش اراد اني اخلف من واحد حيوان زي دا. 

سامي بحزن:  اه فعلا الحمدلله ربنا كريم. 

حور باستغراب:  في اي يا سامي حاسه انك متغير اوي لي كدا. 

سامي بتوتر:  مش عارف يا حور بس.. سكت بحزن.. 

حور بقلق:  في اي انطق يا سامي متقلقنيش. 

سامي بجمود:  اووف بصي يا حور انا عاوزك تمسكي اعصابك من اللي هقوله هو صعب بس لازم تعرفيه. 

حور باستغراب:  ايي اللي اعرفو ما تنطق بقا يا اخي انا زهقت في اييييي. 

سامي بهدؤء:  لما كنتي حامل وجالك نزيف وقتها انتي ابنك كان لسه عايش مماتش و اللي طلب من الدكتوره انها تنزله وهو عايش احمد و سمية و مش بس كدا من وقتها بيدوكي منوم وحبوب منع الحمل عشان يمنعوا الخلفة 

حور بعدم تصدق:  سامي قول اني في حلم او انك بتهزر متقولش انه احمد عمل معايا كدا دا ابنه اكيد اللي قالك كدا كداب وعاوز يوجعني.. 

سامي بهدؤء:  لا يا حور دي الحقيقه الاب هو اللي موت ابنه بايده عشان عاوز فلوس امه وبس و بعد كدا يرميها. 

حور حست الدنيا بتلف بيها وقعت مغمي عليها وسامي جري سندها بخوف:  حوور فوقي حصلك اي حوورر... 


بعد شويه... 

الدكتور:  لازم ترتاح شويه الظاهر انها اتعرضت لصدمة عصبيه و ياريت لو تبعدها عن اي توتر وضغوط. 

سامي بحزن:  تمام يا دكتور اتفضل انت دلوقتي. 

خرج الدكتور و سامي قرب باس دماغ حور وبعد بسرعه.. 

سامي بصدمة من نفسه:  اي الجنان اللي انا بعمله دا ازاي عملت كدا دي زي اختي ازاي قربت كدا لا كدا غلط ومينفعش.. 


قلبه:  بس انت من زمان وانت بتحبها و متنكرش انه هي لما اختارت حد غيرك بقيت بتعاملها وحش. 

عقله ببرود:  لا طبعا مينفعش احبها دي زي اختي وانا اخوها الكبير. 

قلبه:  زي اختك بس مش اختك في فرق كبير. 

قاطع حواره مع نفسه حور وهيا بتفوق بدوخه... 


حور بتعب:  اه دماغي انا فين. 

سامي بحنان:  انتي في اوضتك يا حور. 

حور بدموع:  سامي انا كنت بحلم حلم وحش اوي كان انت وانا وبس زي دلوقتي وكنت بتقولي حاجه كسرت قلبي الحمدلله انه طلع حلم. 

سامي سكت بحزن وهز راسه ب لا.. 

حور بدموع:  يعني مكنتش بحلم وهم قتلوا ابني بجد و كانو هيخلصوا مني وكل دا عشان الفلوس ياخي ملعون ابو الفلوس مية مرة اللي تعمل في البني ادمين كدا. 

سامي مسح دموعها بحنان:  خلاص يا حور دي صفحة واتقفلت انسي بقا عشان تعيشي حياتك في فرح يا حور. 

حور بدموع:  انسي اي يا سامي؟ انسي خيانتهم و لا قرفهم ولا ابني اللي راح بسببهم  انسي اي بالظبط ولا انسي اني مش هخلف تاني بسببهم؟  انسي ازاي قولي انت لو مكاني هتستحمل كل دا. 

سامي بهدؤء؛  هقول الحمدلله انها جت علي قد كدا و هفضل اشكر ربنا لانه ربنا بيعوض و انا وانتي والكل عارفين انه عوض ربنا جميل. 

حور بحزن:  عندك حق انا فعلا لازم اقول الحمدلله يا سامي. 


عند سمية و احمد... 

احمد بخبث:  انا عاوزك تروح الفيلا وتخلص منه ومش هيفضل غيرها لوحدها تخطفها وتيجي. 

الشخص بخبث:  بس كدا السعر هيزيد اوي يا احمد بيه و كمان دا مش اي حد دا سامي بيه بذات نفسه قتله غالي اوي

احمد بغيظ:  هتاخد اللي انت عايزو بس تنفذ في اسرع وقت اتفقنا؟ 

الشخص بطمع:  اذا كان كدا ف انا موافق علي طلبك واعتبره خلص. 

احمد بشر:  تمام تقدر تنفذ من دلوقتي يا شريف وهبعت لك نص الفلوس والباقي بعد التنفيذ  ياحلو. 

شريف بخبث:  موافق و جهز نفسك للجنازة بتاعته سلام. 


قفل مع شريف... 


سميه جت بالم في بطنها:  احمد انا بطني بتوجعني من شويه انزل هاتي لي اي مسكن او اي حاجه تريحني شويه. 

احمد ببرود:  سمية اطلعي من دماغي خليني اركز واعرف ارجع اللي هي خدته. 

سميه بصدمة:  انت بترد عليا كدا لي يا احمد اول مرة ترد كدا. 

احمد ببرود:  برد عادي يعني وبعدين روحي خدي لك اي مسكن ونامي انا مش ناقص اي صداع

سمية بغيظ:  كل دا عشان عرفت ان سامي بقي مقيم معاها في الڤيلا ومبقاش يفارقها ؟ عاوز اي تانى منها يا احمد ما خلاص غارت. 

احمد ببرود: انا مش هاممني كل ده..انا  هرجع اللي هي خدته اضعاف وبدل ما تفضحني انا هوريها وش تخاف منه عمرها الجاي كله. 

سمية بغضب:  ماشي يا احمد براحتك بس خد بالك اني صبري ضيق تمام واه صحيح انا عاوزة قسيمة الجواز بتاعتنا. 

احمد بزعيق:  انتي بردو مصممة تتأكدي انك زفت مراتي يا ستي مراتتي والله انتي مراتي. 

سابها و دخل الاوضة ورزعها.. 

سمية بغيظ:  اكبر دليل علي كلام حور هو عصبيتك دي كلها يا احمد اكيد مخبي حاجه. 


تاني يوم... 

حبيبه راحت ل حور... 

حبيبه بابتسامة:  مبروك انه طلقك خلاص بقا فكي منه وعيشي حياتك يا حور. 

حور بحزن:  افك منه بعد كل اللي حكيتهولك يا حبيبه نفسي اجيبهم الاتنين واولع فيهم ب جاز وسخ بسبب عمايلهم. 

حبيبه بابتسامة:  يا حبيبتي اعتبريها صفحه واتحرقت و ركزي في الجاي اعملي لك مثلا مشروع او سافري عيشي حياتي اعملي حاجه لنفسك كدا متوقفيش حياتك علي الماضي. 

حور بتنهيدة:  عندك حق يا حبيبه ربنا يجزيهم كل شر هما الاتنين يستاهلو 


النور قطع فجاءة... 

حور باستغراب:  في اي اول مرة النور يقطع هنا؟ 

حبيبه بابتسامة شغلت الفلاش: يا ستي دلوقتي ترجع يلا قومي اعملي لي شويه شاي كدا من ايدك الحلوة عشان نذاكر شوية يارب ننجح بس. 

حور بأبتسامة:  حاضر يا ختي قال و احنا فالحين اوي وبتوع مذاكرة. 

حبيبه ضحكت... 

بعد شويه.. 

شريف نط من علي السور ودخل من الباب اللي ورا.. 

شاف واحدة من ضهرها قاعده بتقرا في الكتاب ابتسم بخبث.. 

راح اتسحب عليها و طلع منديل وكتم نفسها خدرها... 

سمع صوت عربية اتخض شالها و خرج جري.. 


دقيقه وحور خرجت.. 

حور باستغراب:  حبيبه انتي روحتي فين.. بتدور ملاقتهاش.. الله هي راحت فين دي دلوقتي. 

بيدخل سامي و النور  بيرجع.. 

حور بضحك:  وشك حلو النور رجع لما انت دخلت ازغرط. 

سامي باستغراب:  بس النور مبيقطعش هنا والغفير فين. 

حور بلا مبالاة:  يمكن راح اي مكان المهم حبيبه قابلتك برا. 

سامي برفع حاجب:  حبيبه صحبتك؟ لا محدش قابلني. 

حور باستغراب:  اومال راحت فين انا دخلت اعمل شاي وخرجت ملقتهاش. 


بعد شويه... 

شريف ربط حبيبه في المخزن وراح يكلم احمد.. 

شريف بخبث:  البنت معايا بس الشاب ملقتهوش في البيت ف جبت لك البنت. 

احمد بعصبية:  انت مغفل كدا عملت نص المطلوب وسامي دا هيقف لينا زي اللقمة في الزور. 

شريف بغيظ:  بقولك اي انا عملت اللي عرفت اعمله وعاوز حقي. 

احمد بخبث:  ماشي انا هاجي وهديك لك حقك وهاخد حور سلام.. 

شريف بص علي حبيبه اللي فتحت بتعب:  ااه انا فين بسم الله..  شريف؟ 

شريف باستغراب:  هو انتي تعرفيني يا حور. 

حبيبه باستغراب:  حور مين انا مش حور وبعدين اه اعرفك مش انت شريف صاحب محمد اخويا. 

شريف بصدمة:  يخربيتك ابوكي انتي اخت محمد ريكا صاحب عمري. 

حبيبه باستغراب:  اه انت جايبني هنا ليه عاوز مني اي. 

شريف بيضرب كف علي كف:  مش انتي المقصودة اصلا المقصودة حور  . 

حبيبه بصدمة:  حور صحبتي طب لي عاوز تخطفها  وانت اصلا معقول تكون بتخطف الناس وبلطجي يا شريف. 

شريف بجمود:  الدنيا هيا اللي اجبرتني اعمل كدا وبعدين جوزها هو اللي عاوزها. 

حبيبه بحزن:  قصدك طليقها عاوزاها عشان يأذيها وانت ازاي تعمل كدا؟ الدنيا مهما تكون وحشه متروحش تأذي حد برئ لا تعرفه ولا يعرفك حتي انت عارف اللي خطفته دا اللي طلب منك هيعمل معاه اي عارف ممكن يأذيه ازاي؟ف انا بجد مش مستوعبه انك كدا. 

شريف بغضب:  خلاص مش عاوز اسمع نصايح من حد انا مجرد مواصلتي بجيب الحاجة اوصلها و اخد فلوسي وامشي وبعدين اه الدنيا هي اللي خلتني كدا لما ملقيش حق العلاج ل امي وتموت قدم عيني و لما الفقر والجوع يخلوا اختي الصغيرة تموت يبقا اعمل انيل من كدا ولولا اني بعمل كدا مكنتش هعرف اعيش واهو دلوقتي عايش احسن عيشه والكل بيعمل لي الف حساب. 

حبيبه بزعل عليه:  ممكن فعلا تكون الدنيا ظلمت بس انت اختارت الطريق السهل اللي اخرته يا الموت يا السجن. 

شريف ببرود:  مش فارقه معنديش حد يخاف عليا ولا عاوزاني حتي. 

حبيبه تلقائي:  لا في بس انت مش شايفه. 

شريف بص لها باستغراب.. 

حبيبه بتوتر:  اقصد اكيد في حد بيحبك و خايف عليك يا شريف باب التوبة مفتوح قول يارب وابعد عن السكة الوحشة دي و صدقني ربنا هيكرمك والله العظيم. 

شريف راح فكها:  امشي يا حبيبه وانسي اللي شوفتيه وعرفتيه واياكي تتكلمي وتحكي اي حاجه

حبيبه بدموع:  تمام يا شريف بس ابوس ايدك بلاش تأذي حور تخيلها انها اختك الله يرحمها و الزبالة طليقها عاوز يأذيها اكيد مش هتسكت هي والله عمرها ما اذت حد عشان خاطري. 

شريف كلامها اثر فيه:  خلاص يا حبيبه ممكن تمشي بقا. 

حبيبه بتوتر:  طب احنا فين الدنيا ضلمت هروح ازاي لوحدي دلوقتي ممكن تتصل لي ب محمد. 

شريف بضحك:  كان بودي والله بس تليفوني قطع شحن تعالي هوصلك وامري لله يا.. سكت شوية.. انتي اسمك اي. 

حبيبه بابتسامة جذابة:  اخت صاحبك ومتعرفش اسمي انا اعرفك واعرف اسمك و علي العموم اسمي حبيبه. 

شريف بابتسامة:  ماشي يا ست حبيبه يلا عشان متتأخريش اكتر من كدا. 

حبيبه بضحك : وعلي فكره انا جعانه بردو فا كمل جميلك وجيبلي شاورما عشان جعانه و 

شريف بضحك: و انا جايبك افسحك يا حبيبه؟ دا انا كنت خاطفك وبرجعك

حبيبه بطفولة:  هعيط والله العظيم انا ممكن اعيط عادي ومش هتعرف تسكتني والم عليك الناس واقول بيتحمرش بيا و... 

شريف مقاطعا:  بسسس بسس خلاص هجيب لك كل اللي انتي عاوزاه قدامي ياختي اما نشوف اخرتها. 

حبيبه بابتسامة:  اشطا يا ابو الصحاب يلا. 

مشيت معاه وهو مبتسم... 


عند حور... الباب خبط.. 

حور راحت فتحت لاقتها سمية:  ياربي علي القرف اللي علي اخر الليل خير يا سمية جاية لي. 

سمية بغضب:  جاية عشان عاوزة اتاكد من كلامك عرفتيه ازاي ومين قالك عليه. 

حور ببرود:  وانا مالي ادلك علي الحقيقه ليه ما تسألي حبيب القلب يمكن يقولك الحقيقه مع اني اشك انه مستحيل يقولهالك. 

سمية بغيظ:  هو بينكر بس تصرفاته اتغيرت ودا معناه انه في حاجه غلط.. قولي اي هيا يا حور دليني علي الحقيقه. 

حور ببرود:  انا هدلك بس لله مش عشان حاجه تانيه مع انك بقرفك واللي عملتوه فيا وفي ابني متستهلوش. 

سمية بتوتر:  انتي عرفتي دي كمان طلعتي مش سهله خالص. 

حور بقرف:  اسمعي الماذؤن اللي قالك عليه يبقا صاحبه ودي صورتهم مع بعض.. 

طلعت التليفون وورتها الصور... 

حور بقرف:  و اه حاجه كمان مش لوحدك اللي ممثل انه جوزك دا كان عاملها كتير ودول بردو صور البنات اللي اتجوزها قبلك بنفس الطريقه.. 

ورتها باقي الصور و سمية بصدمة:  مش معقول احمد يطلع منه كل دا. 

حور بصت ليها بقرف وقفلت الباب في وشها... 

سمية دمعه نزلت منها و راحت البيت عنده... 


عند احمد.. 

سمية دخلت بغضب:  انت كنت متجوز جواز كدب كام مرة قبلي يا احمد. 

احمد بتوتر'مين قالك الكلام الفارغ دا يا سمية:  . 

سمية بغضب:  حور لسه قايله لي الكلام دا والمرادي مش كلام فاضي دي معاها الدليل. 

احمد بصدمة: نعم حور ازاي المفروض اني خطفتها وحاليا في المخزن متكتفه واللي خاطفها لسه مكلمني ومأكد عليا.. يبقي ازاي قالت لك؟ انتي بتحوري يا سمية. 

سمية بغضب:  مبحوررش انا كنت عندها انطق وقول الحقيقه يا احمد. 

احمد ببرود:  اه يا سمية كنت متجوز كتير وضحكت عليهم وانتي معاهم الوحيدة اللي اتجوزتها بجد هي حور. 

سمية بصدمة ودموع:  يعني عايش معايا كل دا في الحرام يا احمد ازاي هونت عليك تعمل فيا كدا ازززاي. 

احمد بسخرية:  اذا انتي هانت عليكي نفسك وهربتي من اهلك عشاني بس تعرفي انا ميزتك عن كل اللي كنت اعرفهم ب انه عشت معاكي اكتر و بصراحه كنت فاكر اني بحبك بس طلعت موهوم واكتشف انه كنت متعود بس علي وجودك في حياتي لا اكتر ولا اقل. 

سمية بدموع:  ياااه للدرجة دي؟ دنا هربت عشانك و خسرت كل حاجه عشانك انت وبس يا احمد دا انا كان همي انك تكون مبسوط. 

احمد بعصبيه:  والنبي بلاش الغنوه الكدابة بتاعتك دي... هم اي يا ام هم دا انتي والطمع اخوات انتي كنت معايا عشان الفلوس وانا كنت معاكي عشان اكون  مبسوط يبقي خلصين. 

سمية مسحت دموعها بجمود:  وابنك اللي في بطني. 

احمد ببرود:  عادي هينزل زي اللي قبله هو مش احسن من ابني من حور يعني. 

سمية بهدؤء غريب:  تمام يا احمد وانا هعيش زي ما كنا لاني بحبك. 

احمد بابتسامة خبيثة:  جدعة وانا هنسي كل حاجه وهفضل جنبك يا سوسو. 

سمية ابتسمت بجمود.... 


تاني يوم... 

العمارة كانت مقلوبه و البوليس كان واقف بيعاين الشقه.. 

الظابط بهدؤء: لما راجعنا الكاميرات اللي في الشقة اللي قدمهم لاقينا القتيل خارج بيزحف قدام باب الشقه وست طلعت ضربته بالسكينه كذا طعنه ودخلته الشقه تاني وبعد شويه طلعو ومشيت

المباحث' باين اوي من اثر الجريمة انها اللي كانت معاه دي سمته واتخانقو كتير جوا وحاول يهرب منها ويطلع برا الشقه علشان يلاقي حد ينجده علشان كده كان طالع يزحف وهيا طلعت وراه قتلته وسحبته لجوا تاني وهرب .. اتصل بالطب الشرعي استعجلهم. 


بليل عند حور... 

سمعت الخبر ودمعه نزلت منها.. 

سامي بهدؤء: قتلته وهربت بس يارب الشىطه تلاقيها بدل ما تعمل مصايب تانيه والحمد لله اهو صفحة احمد دي اتقفلت خ

للأبد. 

حور بحزن:  ربنا يرحمه يا سامي. 


بعد مرور سنه... 


في يوم خطوبة حبيبه وشريف بعد اما تاب.. 

حبيبه بابتسامة: ربنا يهديك كدا وتفضل عاقل. 

شريف بغيظ:  دا علي اساس اني مجنون يعني. 

حور بضحك:  بس خلاص صلوا علي النبي انتو بتتخطبوا. 

سامي بحب:  عقبال عيالنا يا روحي. 

حور حطت ايدها علي بطنها:  يارب يا حبيبي مش مصدقة اني بقيت حامل الحمدلله ربنا كريم وجبر خاطري وعوضني بيك

سامي بحنان:  عشان انتي تستاهلي كل خير. 

حبيبه بسخرية:  كنت تشوفهم وهو بيقول اختي اختي وفي الاخر اتجوزها.. 


#رواية_النوم_المسموم 

#الكاتب_مصطفى_جابر

رواية النوم المسموم كاملة من هنا

روايات الخلاصة ✨🪶♥️
روايات الخلاصة ✨🪶♥️
تعليقات