رواية ثريا وحظابط عبر روايات الخلاصة بقلم سلمى أيمن
رواية ثريا وحظابط الفصل الرابع 4 والأخير
=عاوز يتقدملك
_اها يتقدملي ماشي.... لحظه نعم مين اللي يتقدم لي مين
=حضرة الظابط عاوزه يتقدملك وكمان عاوز يجي في البيت هو والدته و ابوه
_وكمان يجي البيت من غير ما حد يقولو تعالي ده كده هياخد علينا اوي اممم وانتي قُلتيلو اي
=قلتله تعالي هتنور هتيجي امته قالي ممكن انهارده
_ما شاء الله انتو اتفقتو علي كل حاجه من غير متعملو حساب علي البنت اللي هيا مصدر لي كل ده ولا هيا موافقه ولا لا، ولا هاخد رأيها عليه ولا ايييي
دخل ظابط عليهم ورد عليها
_ واحنا نعمل حسابك ليه ما انتي كده كده موافقه و تاخدي رايك فيا بعد كل اللي حصل لينا علي ما أظن انتي عشرتيني بما فيه كفايه
ردت عليه ثريا
= عشرتك ايه دول هما يومين اللي شفتك فيهم ويومين بتمني ميتكراروش في حياتي تاني
_ومتنسيش انك قلتي اني مفيش مني اثنين ده يبرر اي انك خدتي عليا واعجبتي بيا ده المجرم ذات نفسه قال حبيبتك بعد كلام اللي قولتي
=غلطه لسان، وكمان انت بتدخل المواضيع في بعضيها ليه انت لو ناسي انا كنت في ايد مجرم كان ثواني وهيخلص عليا فأستغليت انت الموقف وخلتني اقول كلام انا مكنتش واعيه بيه اصلا
_والله يا انسه ثريا انا مليش دعوه وانتي كده كده من الاول كنتي موافقه بيا فا مفيش تراجع
=انااا ده امته ده لا خلي بالك يا حظا الظابط انا بكون ادره بي كل كلمه انا بقولها من اول اليوم لحد مانام فا متألفش كلام من عندك وفي الاخر تقولي انتي اللي قايلا
قال ظابط وهو بيوجهه حديثه لي ام ثريا
_ونبي يا حماتي بعد ما اجي عندكم ابقي فكريني اقص لسانها لانه محتاج يتقص لو فضل كده هيطول اكتر
ردت عليه ثريا
=وكمان حماتي انت شوية وهتنط وهتقولي انتي مراتي وكمان معلش يعني انا لي اوافق علي شخص ولا اعرف هو مين ولا ساكن فين تقرب لي مين ديانتك اي ده انا معرفش اسمك لحد دلوقتي اي
_مش لازم اقول وانتي عارفه كل حاجه عني
= تاني هتألف تاني بص من نهاية كده انا معرفش غير انك حظا الظابط وبس ده انا شكيت يكون اسمك حظا الظابط في حقيقه، فا اي اللي يخليك تقول اني عارفه كل حاجه عنك
الظابط بص لي ام ثريا وابتسم وقال
_تحبي تقوليلها انتي ولا انا اقولها
ردت عليه ام ثريا
=انا بشوف انك تقولها انت بس واحده واحده
قالت ثريا لهم وهيا بتبصلهم بأستغراب
_في اي حسه انكم مخبين عليا حاجه وتقريباً مش هتعجبني حد يقول بسرعه لأني مبحبش استني كتير
قال الظابط لي ام ثريا
_بفكر انك تقوليلها الحكاية من اولها وسيبيلي انا تكمله
ردت عليه ام ثريا
_اللي تشوفه
ووقفت قدام ثريا اللي بتبتسم ابتسامه بلهاء وهيا مش فاهمه حاجه وقالت
_اي ياما طلعتي مش امي وخدتيني من الميتم وربتيني وجه الوقت انك تقوليلي الحقيقه
ضحكو عليها الاتنين وهيا بتبص ليهم والابتسامه لسه في وشها، فاردت عليها امها
=فاكره امبارح بليل لما دخلت عليكي وقلتلك انو واحده جارتنا اسمها ام ابراهيم وبدور علي عريس لي ابنها وابنها ظابط قد الدنيا وكده
ردت عليها والابتسامه لسه في وشها
_ايوه
=اللي واقف قدمنا ده هو ده بقا ابراهيم بس علي كبر
_حظا الظابط ده طلع ابراهيم
=ايوه
_بس ازاي هو مش قال
قاطعه ابراهيم ووقف قدامها وهو بيقول لي امه ثريا
_سيبيني انا بقا يا حماتي الطلعه دي انتي قولتي تعريف وانا هكشف الخطه
ردت عليه ثريا
=ايوه اديني الصدمه الكبري يا حظا الظابط ولا اقولك يا حظا ابراهيم الظابط اديني مع عندك، مطر عليا بصدمات
ضحك عليها وقال
_ اكيد في شوية افكار بتتسألي ازاي حصلت وكده بصي دي اتفاقيه صغيره كده مابيني وبين مامتك أبتدينها من اول موقف العربيه الصبح لما كنتي بتتخنقي مع راجل كان في الوقت ده مامتك رنت عليا كانت بتسألني هاجي امته بس بعد ما شوفت اللي كنت بتعملي فا حبيت اديكي درس حلو عشان تتعلمي انو تصرفات اللي بتعمليها مينفعش واحده زيك تعملها في شارع والله اي راجل غيري كان ينسي انك بنت وممكن يمد ايده عليكي
قاطعته وقالت
=فا حبيت تعلمني الادب وطلعت من العربيه وعملت فيها سوبر مان واتحدتني وجبت عساكر والغوايش وكل ده عشان كده
_اممم مش بظبط كده الرجاله اللي لابسه لبس عساكر دول صحابي عملو تمثيلية صغيره كده والكلابشات اللي خلينها غوايش دي اساساً كلابشات لعبه الكلابشات الحقيقيه بتاعت الشرطه مكنتيش استحملتيها ثانيه علي ايدك
=ومركز الشرطه اللي احنا فيه ده كان مدرسه وانت قلبته مركز شرطه والمجرم ده تبع بيج رامي جايبه يمثل معانا
_غلط، اكيد مش هعمل كل ده عشان سيادتك المجرم اللي كان فوق ده لو اتفك مكنش حد عرف يربطه تاني والمكان اللي احنا واقفين في ده اكيد ده مركز شرطه
=وانت ناوي علي اي دلوقتي تفتكر بعد اللي عملته ده انا كده اتعلمت درس او اني هوافق عليك
_والله يبقا هتشرفي سجن الستات اللي هناك ده دول من اول ما جيتي عينهم متشالتش من عليكي خالص شكلهم حبوكي
بصتله بتكبر وحطت ايديها في وسطها
= ده اسمه تهديد بقا وهدخلني السجن بصفه اني انا عملت اي
_ بصفه عملتي ايي.. اقول اي ولا اي، انك رفعتي سلاح ضد ظابط ولا انك توقفي عربيه في نص طريق ده بحد ذاته جريمه انك ممكن بسببها الناس تعمل حادث ولا طريقة كلامك كل ده كفيل انو يدخلك سجن
= وانتي رايك اي في كلامك ده ياما
ردت عليها
_والله انا رأي من رأي الظابط هو معاه حق وكمان متنسيش انك كنتي موافقه عليه من الاول
=وقلتلك انو لو معجبنيش مش هوافق
رد عليها ابراهيم
_ انا شايف عينكي بتقول عكس كلام فا مش لازم تعملي فيها دور الست اللي بتفضل تقول لا ومش لا وهفكر وهيا جواها موافقه
=طب يعني اديني مهله اعرفك
_ اومال الخطوبه معموله لي ان شاء الله، ولا انتي عاوزه تتعرفي عليا من جديد هقولك يا ستي اسمي ابراهيم عادل محمد، عمري 32 سنه، اكيد عارفه انا ساكن ايه الشغلانه بردو عارفه اي والديانه مسلم، تحبي تعرفي انا برج اي
=طب..
قاطعه
_مفيش طبطبهات وعشان ارضيكي هاخد رايك معأني ميهمنيش اصلا موافقه ولا لا
=يعني لاز..
_يبقا موافقه.. بعد المغرب هكون عندك
=بعد المغرب ده؟ ده العصر لسه مأذن من شوية ده انا مش هلحق اغير هدومي حته
_مش لازم خليكي زاي ما انتي كده وكمان مش ملاحظه حاجه
=اي
_طريقتك في كلام اتغيرت شوية شكل الدرس عمل معاكي شغل جامد لسه باقية الدروس بعد قراية الفاتحه انهارده
=علي فكره انا زاي مانا بس اللحظه دي بتخلي اي بنت بتبقا يعني عامله كده عشان بتكون.. يعني اا.. سعيده و.. يعني انت فاهم
_افهم من كلامك انك
=لا مش هقولها دلوقتي بس اللي اقدر اقولو دلوقتي امممم.. انا موافقه
_سمعهاني تاني كده
ضحكت بخفه وقالت
=موافقه يا حظا الظابط
اتمني تعجبكم