📁

رواية قلبه لم يكن لي الفصل الثاني 2 بقلم آلاء محمد حجازي

رواية قلبه لم يكن لي عبر روايات الخلاصة بقلم آلاء محمد حجازي

رواية قلبه لم يكن لي الفصل الثاني 2 بقلم آلاء محمد حجازي

رواية قلبه لم يكن لي الفصل الثاني 2

ـ آية ترفع وشها ببطء، وعينيها مليانة دموع وكسرة وتقول بسخريه: 

إنت لسه واخد بالك؟، على العموم، ما فيش حاجة، تصبح على خير.


تقوم بهدوء، مسح دموعها بإيدها المرتعشة، وتمشي لحد أوضة تانية، مش الأوضة اللي بيناموا فيها، وتقفل الباب وراها.


~مالك بصدمه يفضل واقف مكانه، مش قادر يحرك رجله، شنطته لسه على الأرض.


يقعد على طرف الكنبة، يدفن وشه في كفه.


~مالك وهو بيكلم نفسه: أنا ليه اتخضيت كده؟

ليه شكلها وجعني بالمنظر ده؟

أنا عمري ما شفتها بتعيط بالشكل ده، 

طب يا ترى مالها؟

إيه اللي جواها ومخبية عليا؟

أنا ليه حاسس إني مقصر؟ ليه حاسس إن قلبي اتسحب من مكانه وأنا ببص في عينيها؟


يقوم بعد شوية متوتر، يفتح باب أوضته هو، ينام على السرير بس عينه مفتوحة في السقف، وصوته الداخلي لسه بيرن:


يا ترى إيه سبب دوعها وليه أنا… خايف أعرف؟

---------------

بعد مرور اسبوعين  من  تجاهل آية  المستمر لمالك وفي يوم الصبح: 


آية في المطبخ واقفة بهدوء، وربطه شعرها، وبتجهز الفطار.


بتحط الأطباق على السفرة قدامه من غير ما تقول كلمة.


يقعد هو، يبص لها، وبيحاول يكسر الصمت:


~إيه يا آية مش هتقعدي تفطري معايا؟


-آية بهدوء: 

كل، أنا كلت خلاص.


تمسح إيديها في الفوطة وتسيبه، وتروح على الأوضة.


هو يفضل بصص وراها، ويكمل اكل بالعافيه. 


هو في اي بجد؟ فين الضحكة اللي كانت بتفاجئني على الصبح؟ فين كلامها  وهزارها، فين لهفتها عليا؟ 


بالليل مالك قاعد قدام التلفزيون يتفرج على فيلم: 


بتدخل آية تمسك التليفون تبص فيه شوية وتقعد بعيد.


يحاول يكسر السكوت اللي هما فيه: 


~تعالي نتفرج مع بعض، علي الفيلم ده سمعت انه كويس؟ 


-آية بابتسامة باهتة: 

اتفرج إنت، أنا تعبانة.


بتقوم تدخل أوضتها وتقفل الباب وراها.


هو يبص للتليفزيون لكن دماغه مش في الفيلم هو مستغرب تصرفتها كلها بس كده خلاص هو مش قادر يستحمل خلاص ده حتى القعدة جنبي بقت صعبة عليها؟

أنا بجد، مش فاهمها.


في نهاية الأسبوع مالك يقترح:


~إيه رأيك نخرج بكرة؟ نتمشى شوية، نغير جو.


-آية بلا مبالاه: 

مش وقته يا مالك، خليها يوم تاني؟ 


~مالك بهدوء: 

ليه بس؟ بقالنا كتير ما خرجناش. 


-آية بابتسامة مكسورة: 

بقولك مش وقته، ما فيش داعي.


ترجع تكمل اللي بتعمله من غير ما تبص له.


بيسكت،ويسبهاو يقعد على السرير، ويقول بصوت متألم: 

ما فيش…

الكلمة دي بقت سيف في وشي كل يوم.

أسألها: مالك؟

ترد: ما فيش.

أقولها نخرج؟ نتكلم؟ نتسلى؟

برضه: ما فيش.

طيب فين آية اللي كانت بتيجي تقول لي: يلا نضحك، يلا نخرج؟

أنا حاسس إن في حاجة كبيرة اتكسرت جواها، وحاجات أكبر ناقصة جوايا، طب هو انا ليه تايه من غيرها كده؟ 


وفي يوم رجع من الشغل بليل ودخل البيت  لقى الصالة مظلمة إلا من نور خافت جاي من الأباجورة.


 متضايق، ورمي المفاتيح على الترابيزة.


-آية قاعدة على الكرسي بعيد، ساكتة، ملامحها هادية ببرود.


~مالك بستفسار: 

آية أنا مش فاهم! بقالك فترة متغيرة عليا

مالك؟ ايه اللي حصل لكل ده؟ 


-آية وهي بتبص له بهدوء بارد: 

ما ليش يا مالك أنا كويسة.


~مالك بعصبية: 

كويسة إيه؟ لا مش كويسة، إنتِ فيك حاجة. إنتِ مش زي الأول!


يقف، ويقرب منها، يحاول يقرأ ملامحها.


ويكمل بحدة: 

لا بتاكلي معايا، لا بتقعدي معايا، حتى بقيتي تنامي في أوضة تانية! في إيه؟ مالك؟!اسمه اي ده؟ 


-آية بوجع: 

اسمه انك اتأخرت اوي علشان تاخد بالك؟ 


~أنا مش فاهم حاجة، إنتِ زهقتي مني؟ إنتِ بتبعدي ليه؟ طب قوليلي! ما تعذبينيش بالسكوت ده!


ـ قولتلك مفيش يا مالك خلاص؟ 


~مالك بصوت عالي وهو بيضرب كفه في الترابيزى بعصبية: 

لا! في حاجة، وأنا لازم أعرف.

آية، إيه اللي حصل؟ إيه اللي متغير؟ إنتِ زهقتي مني؟ إيه؟!


-آية تتنهد،و تبص للأرض لحظة وبعدين ترفع عينيها عليه، وتقول بصوت واضح: 


أنا اللي عايزة أسألك. 


~تسأليني عن اي؟ 


-آية بنبره تقيلة: 

إنت اتجوزتني ليه؟


~مالك بيتجمد، ويرمش بسرعة، ويقول بصوت مرتبك: 


إيه الكلام ده؟ إزاي يعني اتجوزتك ليه؟! إيه السؤال الغريب ده يا آية؟ اتجوزتك عشان أعيش معاك، عشان أعمل بيت وأسرة، عشان…


-آية بمقاطعه وصرخة مكتومة: 

جاوبني! اتجوزتني ليه يا يمالك؟!


بيسكت مالك ،و يتنفس بسرعة، مش لاقي رد، بيبص في كل حته إلا عينيها. 


-آية بتكمل بمرارة: 

اتجوزتني عشان إيه؟ عشان أنا كنت قدامك؟

ولا… عشان أنسى مكان واحدة تانية؟


الكلمة تقع علي مالك زي القنبلة.


عينيه تتسع، يتراجع خطوة لورا، يتلخبط، نفسه يتقطع. 


-آية بهمس مكسور: 

جاوبني يا مالك، أنا كنت مراتك؟

ولا، كنت مجرد بديل؟


كل ده ومالك واقف مصدوم، عينيه مليانة ذنب، عاجز عن الكلام.

----------

#يتبع.

يترا رد مالك علي كلام آية اي؟

#حواديت_لولو

رواية قلبه لم يكن لي الفصل الثالث 3 من هنا

رواية قلبه لم يكن لي كاملة من هنا

روايات الخلاصة ✨🪶♥️
روايات الخلاصة ✨🪶♥️
تعليقات