رواية ليلى ومصطفى عبر روايات الخلاصة بقلم سلسبيل أحمد
رواية ليلى ومصطفى الفصل الثالث 3 والأخير
- خليها تخرج بقولك !
= نزل مسدسك يا مصطفي بدل ما اقتلكم انتوا الإتنين
ليلي بعياط : لاء مصطفي لاء
مصطفي بصلها بسرعه ورجع بص ناحيتهم : صدقني هندمك على ده انا هنزله وتسبها
= نزل !!!
مصطفي بصلهم وبدء يتكلم قبل ما ينزله - ليلي انتي هتخرجي متخافيش مش هيحصلك حاجه لما نخرج من هنا فكريني اقولك حاجه لو مخرجتش يبقي اعرفي اني بحبك
ليلي دموعها نزلت اكتر وفضلت تصوت وتطلب منه مينزلش المسدس
________________
- مش هينفع نصبر اكتر من كدا يرجاله
= معاك يا فاااااندم
- هنهجم دلوقتي ورايا بهدوء وراياااااا يلا
____________
مصطفي نزل المسدس : دلوقتي سبها تخرج
البارون قرب من واتنين رجاله مسكوا كويس ضربه بالبونيه كذا مره ومصطفي بوقه جاب دم
- انت فاكر اني بتوجع ده سوسو الراقصه ايدها اقوي منك يا بارون
البارون ضربة ، ضربة قوية ورفع المسدس عليه في اللحظه دي دخل امجد ورجالته وضربه طلقه في راسه خلص عليه هو و الى معاه جري على مصطفي : انت كويس !!
- انا كويس
= ليلي كويسة؟
ليلي كان اغم عليها لما شافت منظر مصطفي جري عليها وشالها وركبوا العربية
____________________
- كنت سبتني اوديها لوحدي يا امجد
= لوحدك فين ؟ انا هوصلك الفيلا واجيب دكتور يشوفك وشك متعور !
- ياخي يعني هي دي اول مره ده انا بعدي من رصاص جرا اية يا امجد
= خلاص انا هاروح معاك واحطلك شاش ع وشك سبني اسوق بقي
مصطفي بص على ليلي كانت نايمه على رجله وهما فالكنبه الى ورا و امجد لاحظ
- قولتلك متبعدهاش عنك قعدت تقولي لا خدها من الفيلا وهطلقها
= خلاص بقي
- هسيبك عشان مش وقته بس
وصلوا الفيلا و امجد فعلا مسبش مصطفي غير وهو مطهرله الجرح وحط عليه شاش ولاصق طبي ومشي بعد ما مصطفي طلب منه
طلع ومعاه اكل وعلاج عشان ليلي
باك #
- اية دا انتي فوقتي ؟ بتعملي اية ؟
= ...........
- لا ردي عليا انتي مش هتمشي لوحدك ولا هسيبك تمشي اصلا رايحه فين
= ...........
قرب مسك ايدها عشان يمنعها تخرج زقتة : بكرهك يا مصطفي بكرهك
- ده جزائي عشان انقذتك وانتي مخطوفه!!!!!!
ليلي سرخت فوشه = اوعي تفكر تلعب بيا تاني بعتلي واحد عشان يخطفني من فلتك الاول لدرجه دي مش طايقني طب طلقني!!!
مصطفي مسك دراعها - جبتي الكلام ده منين !!
= صاحبك الى كان سايق هو هو الى كان عايز يخطفني انا سمعتك وانت بتكلمه فالعربيه
- طب ليلي خليني اشرحلك اهدي
= مش ههدا انا هخرج من حياتك زي ما كنت عايز انا معرفش اي خلاني افضل جمبك ليه اتشديت ليك !! انت مجرد مجرم وتاجر مخدا.رت اكيد خطفوني بسببك ياتري سرقت منهم اية يا مصطفي
مصطفي زعق : اهديييي !!!!
ليلي اتنفضت وهوا اتنفس بسرعه
بصوت مخنوق - انا ظابط فالمخابرات ، اسمي مش مصطفي، انا الرائد يوسف ومصطفي ده اسمي الحركي يوم الحدثه بتاعت نادين والى شوفتيها مقتولة هي اساسا عايشة وتبقي ظابط معايا فالجهاز عملت كدا لاني كنت في عمليه متنكر في شخصيه مصطفي المستثمر المشهور ولكن معروف فى الاماكن المشبوهه اني تاجر المخدرات بقالي سنتين بثبت ده كانت المهمه ان نادين تموت ويتعرف انها ماتت بجرعه زياده من مخدر جديد بشتغل فيه فا الموضوع يسمع عند البارون واتعرف اكتر ويتأكد اني مجرم معايا نوع مخدر جديد فا يكلمني وفعلا ده الى حصل الزياده الى حصلت انتي ، انتي ظهرتي فجاه
ليلي عينيها كانت مليانه دموع ومش قادره تنطق ولكن اتكلمت بالعافيه : وليه خدتني! كنت خايف من اية لما هي مماتتش فعلا
- واحد من رجاله البارون كان متابع الحوار و مراقبني لما خرجنا في بدرون البار اول ما خدت بالي اتصرفت كا مجرم خطفتك لو كنت سبتك كانوا هيشكوا فيا او هيتحركوا وراكي مكنش عندي حل غير اخطفك وازيف موتك ، غير ان المهمه دي سرية ميعرفهاش اي حد غير امجد و نادين والكل عارف اني مستثمر الا البارون الى كنت عايز اقنعه اني تاجر مخدرات ونتكلم عشان اعرف الراس الكبيره الي بتشغله
= يعني انت كنت بتستعملني عشان مهمتك! عشان كدا اتجوزتني عرفي ؟
- ......
= طيب و مهمتك نجحت يا سيادة الرائد
- لسه
= فاضل اية كمان
- انا مكسبتش اي حاجه من المهمه دي غيرك يا ليلي
= انا!
- انا حبيتك
= انت استغلتني في شغلك فا بص يا مصطفي او يوسف انا هامشي ومش عايزه اشوفك تاني ابدا
ليلي اتحركت خطوة ومصطفي اتكلم بسرعه
- لما شوفتك فالبار دي مكنتش اول مره اشوفك
ليلي لفت وبصت له بستغراب فا كمل : قبل ما تشتغلي فى المكان ده بتلت سنين كنت لسه مش متنكر في شخصيه مصطفي انا كنت في شغلي عادي وفي مهمه تانيه واتصبت في رجلي كنتي قاعده في بيت صغير وقعت قدامه ولما فوقت شوفتك كنتي نايمه عالكرسي جمبي قومت بسرعه وانا مخضوض وببص على الشنطه الى كانت معايا لان فيها فلاشه كانوا هيموتو.ني بسببها بصيت على رجلي الى عالجتيها وبصيت عليكي ومشيت بس من يومها كنت عارف شكلك كويس روحت البيت بعدها بفترة ولكن ملقتكيش وعرفت انك كنت مأجره لما شوفتك فالبار افتكرت كل ده وكان سبب اني اخدك لاني كنت خايف عليكي عشان فعلا رجاله البارون كانوا ممكن يخدوكي بسهوله واتجوزتك عرفي ليه بقي عشان بعد ما كل حاجه تخلص اقولك اني
نزل على ركبته وطلع خاتم : أقولك اني بحبك تتجوزيني على سنه الله و رسوله
ليلي اتفاجئت وهو غمزلها
- بس المره دي برضاكي؟؟
ليلي قعدت تعيط كتير وتضحك في نفس الوقت وهزت راسها بالموافقه و يوسف لبسها الخاتم
مسح دموعها وهي حضنته بقوة : ازاي معرفتكش
= وشي بقي كان متعور ومتبهدل
ليلي حضنته اكتر : مش عوزاك تسبني ابدا
يوسف بصلها بحب = ليه
- عشانن.. عشان انا بحبك يا مصطفي
= مصطفي؟
- اقصد يوسف
يوسف حضنها جامد وشالها = مصطفي مصطفي المهم انك بتحبيني
ليلي ضحكت : طب نزلني بس دلوقتي هنعمل اية
= هنسافر هاخد اجازه كبيره اوي بعد ما عرفت معلومات عن الى مشغل البارون
- بجد يعني خلاص كدا مفيش خطر تاني
= الخطر موجود دايما في شغلي بس نقدر نقول قل
- هتخوفني عليك
= انا قوتي بخدها منك مينفعش تخافي
- مني انا!
= ايوا انا جاذفت لاني كنت عاوز انقذك مش عاوزك ضعيفه حتي لو حصل اية فاهمه
- ليه فى الاول كنت بتكرهني
= مكنتش بكرهك بالعكس من اول مره وانا بحبك كنت بعاملك وحش لاني خايف اضعف وابوظللك حياتك ساعتها كنت خايف اقرب وانا لسه مقبضتش عالبارون وحوليا خطر
- بس للاسف من ساعتها وانا بحبك
يوسف قرب وباسها برقه = ومن ساعتها وانا بموت فيكي اصلا ، بقولك اية
- هممم
= عندك مانع اخطفك؟
- تاني
= اها والمره دي بقي انا وانتي بس
- بجد
= بجد جدا هنكتب الكتاب و نسافر
- بحبك
= وانا حياتي بدأت من اللحظه دي يا ليلي ..
_________________في مكان تاني ))"
= الو يا زفت عملت اية ؟
- ايوا انا حطيت القنبله قدام الفيلا بتاعته وهما جوا دلوقتي اي اوامر تاني
= لاء
بضحكه شريرة: باي باي يا يوسف
_________________
- اية الى انتي لابسة ده بقي ؟
= اية يا يوسف! طقم السفر
- دي جديده دي ليلي خشي غيري احسن
بدلع = يعني مش هتخليني اسافر بيه وهو عجبني
يوسف قربها عليه اكتر واتكلم بنفس نبرتها - سافري بيه ياحببتي ومالو مدام عاجبك بس ابقي اللبسيه في الشاليه هناك مش دلوقتي
ليلي بزعل = يعني برضو مش هخرج بيه
- اها وبصي بقي متدلعيش عليا مينفعش تخرجي وكله كات وقصير كدا
ليلي ضحكت : بتغير
- اها بغير عاوزة حاجه
= اها
- اية
ليلي بدلع = بحبك
- طب انا بقول خلينا بقي
= لا خلاص خلاص روح هات الشنط انا عند الباب
يوسف طلع اما ليلي خرجت ولقت شنطه قدام الباب استغربت فا نادت يوسف ولكن مسمعهاش
وجاله موبايل:
- الو مين
= يوسف انت متعرفنيش بس هتعرفني كويس كمان دقيقه
- انا مش فاهم حاجه انت مين
= كان لازم تعرف ان قتل البارون هيفتح عليك جحيم و اولهم الى هيحصل دلوقتي باي
قفل فى وشة ويوسف نزل جري عشان يشوف ليلي
- اية الشنطه دي بقي
وقربت منها وهي بتفتحها
يوسف بصريخ = ليلي لااااااااااااااااء
وانفجرت القنبلة.
___________________________
- خدي هنا
= لا
- بقول خدي
= وانت عشان جوزي هتعلي صوتك وتقولي خدي ولا اية
- طب اسمعي هنسااااااافر على فرنساااا
= بسم الله الرحمن الرحيم فرنسا اية يا يوسف؟
- هخطفك على هناك مالك
= هي مصر مالها مش فاهمه ما احنا زي الزفت هنا اهو
- ليلي انا قررت خلاص
= مش هاجي معاك لاء
- مقولتش هتيجي قولت هخطفك
= ازاي وانا ميتة ؟
_________________
فوقت من الحلم البشع ده على صوت امجد
- يابني قوم وصلنا
= بجد !
- انا احنا قدام اليخت اهو
نزلت بسرعه وطلعت على اليخت جري حرفيا وشوفتها ! اخيرا شوفتها
- ليلي !
جريت على حضنه لدرجه انها كانت هتقع
اما يوسف فا شدها عليه بقوة كأنه عاوز يدخلها جواه وهي كانت بتعيط
- وحشتيني اوي يا ليلي اوي انا اسف على كل دا
= كنت خايفه عليك اوي يا يوسف
كنا هنموت
و فلاش باك عشان نفهم الى حصل.
- ليلي لااااااااااااء
يوسف جري عليها ورمي الشنطه الى فيها القنبلة وشدها و نزلوا فالبسين والقنبله انفجرت
ليلي اغم عليها و وقتها يوسف كلم امجد و خدها فى ساعتها على شرم الشيخ في يخت عالبحر و يوسف فضل عشان يعرف مين عمل كدا واية الى حصل لكن موصلش لحاجه فا القياده زيفت موته هو وليلي وحطوا جثث مكانهم وبقي رسمي يوسف و ليلي ماتوا.
باك #
- بس وبعد ما عملنا كل حاجه جتلك ليلي انا مكنتش هسامح نفسي لو حصلك اي حاجه
= ولا انا كنت هستحمل اعيش من غيرك يا يوسف انا بحبك ، بحبك اوي
- شششش مفيش عياط خلاص انا جمبك انتي هتفضلي في حضني لاخر العمر وهحميكي.
محبتش غيرك ومش عايز غيرك
مسح دموعها وباس راسها وفضل يطبطب عليها ويمسح على شعرها لحد ما سكنت بين ايديه
- دلوقتي هنعمل اية
= هنسافر انا وانتي يا لولي بره البلد بأسم جديد
- هنبقي في امان
= هتبقي في امان طول مانا عايش مش هسمح لحاجه تأذيكي ، بحبك
- وانا بحبك اوي
وبعد خمس سنين بعد جواز ليلي و يوسف وسفرهم فرنسا..
- يوسف ! شوف ابنك!
= ماله بس اهدي
- عمال يضرب بالمسدس الى جبتو ليه فكل حته فاكر نفسه احمد عز!
يوسف ضحك : لا يروحي ده زين يوسف طالع لابوه
= شجع الواد بقي!
- خلاص انا هشوفه متزعليش ، متجيبي بوسة
= لاء
- كالعاده هاخد انا
وقرب باسها بسرعه قبل مل تتكلم وشدها لحضنه
= عمري ما تخيلت اقضي حياه جميلة بالشكل ده يا ليلي ويبقي عندي ابن قمر وبنت جايه فالسكه واكيد هتبقي نسخه منك وهعشقها
ليلي لفت ايديها حولين رقبته : يعني موحشكش شغلك وكدا
يوسف باس ايديها : مش بتمني غير نبقي في امان وتفضلي معايا
- وانا عمري ما هسيبك
= بحبك.
تمت .♡