📁

رواية بين التضحية والحب الفصل الأول 1 بقلم فونا

رواية بين التضحية والحب عبر روايات الخلاصة بقلم فونا

رواية بين التضحية والحب الفصل الأول 1 بقلم فونا

رواية بين التضحية والحب الفصل الأول 1

_دي مش أختي!


كانت القاعة كلها أضواء وتصفيق. ليلى واقفة على المسرح، فستانها بيبرق تحت الكاميرات، وابتسامتها واخدة قلوب الجمهور. المذيع أعلن:

_ "الممثلة الصاعدة… ليلى حسن!"


الكل بيهتف باسمها، وهي بترفع الكاس الفضي والدموع مالية عينيها. قالت بصوت متأثر:

_ "الجاي أحلى… ودي بس البداية."


وسط الزحمة دي، في آخر الصف، مريم كانت واقفة بالهدوم البسيطة اللي اشترتها من المرتب الصغير بتاع شغلها. التصفيق كان بيدوي، بس جواها كان صمت تقيل. كل اللي فكرت فيه إنها لولا السنين اللي ضحت بيها عشان أختها توصل لليلة دي… مكنش حد هيهتف باسم "ليلى".


بس الأوجع… إن ليلى من فوق المسرح، ما بصتش حتى ناحية أختها.


خلصت الحفلة وبدأ كل واحد يتجه لبيته.


مريم كانت واقفة برا القاعة مستنية ليلي ، فجأة أمن المكان قربو منها وبصولها بأستغراب لأن شكلها بسيط جدا مش زي المكان اللي هي فيه!!!


اتكلم واحد من أفراد الأمن

_ حضرتك مستنيه حد.


رديت بهدوء_اه مستنية ليلي أختي.


بصولي بصدمة

_الفنانة ليلي تبقي أختك أنتِ!!!


_دي مش أختي.

وده كان صوت ليلي اللي كانت بصالي بضيق 


وجهت كلامها لبتوع الأمن

_اتفضلو أنتم دلوقتي.


فضلنا أنا وليلي بس هي تبصلي بضيق وأنا ابصلها بحزن


اتكلمت ليلي بعصبية

_كنتي هتفضحيني 


بصيتلها بصدمة

_بتستعري مني يا ليلي، أنا أختك اللي ضحيت بكل حاجة عشانك!!!


اتكلمت بسخرية

_هنبدأ جو الصعبنيات بقي.


حاولت أهدي نفسي

_اتفضلي قدامي عشان نروح


بصتلي بقرف

_مستحيل أمشي معاكي بلبسك ده!!


وسابتني ومشيت كنت بصالها بحزن وبتحسر علي حياتي اللي ضاعت بسبب اهتمامي بيها هي وبس!!!


روحت البيت وأنا مضايقة وأول ما فتحت الباب لقيت ماما بتزعق لليلي 

_ في ايه يا ماما صوتك جايب آخر الشارع


اتكلمت ماما بعصبية

_أختك باينها اتهبلت في دماغها وقال ايه هتسيب البيت وتمشي تعيش لوحدها.


بصيت لليلي بصدمة

_يعني ايه.


اتكلمت ليلي بعصبية

_يعني أنا زهقت من العيشة بتاعتكو،أنا بقيت مشهورة ومعروفة خلاص يعني مينفعش أعيش في البيت المقرف ده،وهمشي يعني همشي ومحدش هيمنعني 


عم الصمت في الأوضة بعد ما ماما نزلت علي وش ليلي بقلم


كنا مصدومين وخصوصاً أن دي أول مرة ماما تمد أيدها علي حد فينا.


اتكلمت ماما بحدة

_شكلك اتدلعتي زيادة عن اللزوم ومحتاجة تتربي تاني


كنت لسه هتكلم بس ماما رفضت وكملت كلامها

_يكون في علمك مفيش تمثيل تاني!!!

ومفيش نزول من البيت يا ليلي،وأنا هعرف اربيكي ازاي،كنا بنفضل نقول صغيرة وبتتدلع بس الدلع لما يقلب بقلة أدب وقلة رباية يبقي لازم نقف، وأختك اللي بتستعري منها هي اللي عملتك يا ليلي فاهمة!!!!

هي اللي ضحت بحاجات كتير أنتِ متعرفيش عنها حاجة عشان بس تخليكي مبسوطة!!!


كملت بزعيق_اتفضلي علي أوضتك ومش عايزة أشوف وشك


دخلت ليلي أوضتها وفضلت أنا وماما برا 

فضلت أهدي في ماما وجبتلها دواء الضغط 


عدت نص ساعة والبيت كان هادي لغاية ما كان في خبط جامد علي الباب


روحت فتحت لقيت ظابط قدامي

_حضرتك الانسه مريم

 اتكلمت بتوتر_اه

_مطلوب القبض عليكي بتهمة احتجاز غير قانوني للممثلة ليلي 


#يتبع

اللي ليلي عملته ده صح؟

وهل تصرف الأم كان حلو ولا مبالغ؟

وتفتكرو مين اللي بلغ؟

رواية بين التضحية والحب الفصل الثاني 2 من هنا

رواية بين التضحية والحب كاملة من هنا

روايات الخلاصة ✨🪶♥️
روايات الخلاصة ✨🪶♥️
تعليقات