📁 أحدث الفصول

رواية البلطجي الفصل الثامن 8 بقلم ولاء حامد

رواية البلطجي (كاملة جميع الفصول) عبر روايات الخلاصة بقلم ولاء حامد

رواية البلطجي الفصل الثامن 8 بقلم ولاء حامد

رواية البلطجي الفصل الثامن 8

صابره بفرحه عيل صغير: بعت البيت وبيعه متعشيه وادي الفلوس اهي رهن اشارتك تمن التريله وزياده كمان شويتين عشان الأوراق والحاجات دي

احمد بقلق: استعجلتي ليه بس يا بنت الناس دانا متوغوش خلقه 

صابره :بقولك ايه اللي فيها لله مبتغرقش عندك  قلب عندك رزق قول يارب وانتا ناوي خير 

احمد هز رأسه بحيره:يارب 

ومرت الأيام واحمد دور على العربيات واختار تريله جديده وكان تمنها 100 الف وحسم أمره واشتراها وراح عشان يخلص ورقها ويخلصها 

موظف المرور: يا استاذ مينفعش ممنوع

احمد بصدمه: ليه مينفعش هو ايه اللي ممنوع دانا جاي ارخص عربيه 

الموظف بشرح مختصر: مش عربيه ملاكي دي نقل تقيل وحضرتك موظف ممنوع حاجه زي كده

احمد بصدمه :طيب والحل ايه دانا حطيت شقر عمري فيها

الموظف: تشوف حد ثقه تكتبها بإسمه واللي يفيدك فيها اكتر محامي

احمد لمع اسم رقيه في دماغه خد الورق وطلع على بيت اخته

رقيه بترحاب بارد وعتاب مستتر: احمد عاش من شافك يا اخويا دانتا من زمان مخطتش عتبة بيتي زي اللي روحت وقولت عدولي 

احمد :والله الدنيا مشاغل لو قصرت كنتي سألتي 

رقيه :ما علينا خير شكلك جاي في حاجه

احمد بحرج :بصراحه ايوه 

رقيه خير

احمد :بصي انا جبت عربيه تريله نقل تقيل وكنت عايز ارخصها بإسمي والموظف هناك قالي مينفعش عشان موظف 

رقيه: فعلا بس جبت فلوسها منين دي عايزه زكيبه فلوس

احمد: والله ما اخبي عليكي صابره باعت البيت بتاعها وقولت اشغل فلوسه واهو ربك يكرم واعوضها 

رقيه بلويه بوق:طيب ربنا معاك عايز مني ايه دلوقتي

احمد: ملهاش حل ارخصها

رقيه بنفخه: ليها تشوف حد ثقه تكتبها بإسمه ويعملك توكيل بالسواقه ليك وللغير 

احمد:مش فاهم

رقيه: بص العربيه عشان تسوقها من المالك لازم يديك الرخصه وتوكيل عشان متتاخدش منك يبقى لازم يعملك توكيل وسكتت ثواني شوف حد من اخواتك 

احمد: مهم موظفين يعني هي هياها 

رقيه :لاء مش هي هي لان اخواتك موظفين بعقد مش متعينين زيك يعني سهله 

احمد بإستفسار:  طيب ليه ينفع هما وانا لاء

رقيه بنفاذ صبر :لأنهم عقود متجدده انما انتا موظف تعيين هما ملهومش تأمين ومعاش انما انتك ليك تأمين ومعاش فهمت

احمد :ايوه فهمت ربك كريم 

وسابها ومشي

رقيه بتهكم: والله وكبرت يا احمد وبقيت صاحب أملاك بيت وادي كمان عربيه بشيئ وشويات

رجع احمد البيت وهو مهموم

صابره خبطت على صدرها: يالهوي مالك يا ابو هارون كفا الله الشر يا اخويا فيك ايه صابك ايه رد عليا طمني الله يسترك اللا انا عيني الشمال طول اليوم ترف 

احمد بحزن :شكلي حسبتها غلط يا صابره 

صابره بقلق: في ايه وغوشتني 

احمد: روحت ارخص العربيه قالي مينفعش تترخص بإسمك عشان موظف وشوف حد تتكتب بإسمه روحت لرقيه قالتلي شوف حد من اخواتك ولما قولتها دول موظفين قالتلي مش متعينين يعني ينفع

صابره :طيب وفين الأشكال بقى 

احمد مش عارف يقولها انه من سنين شاف الطمع في عين أخواته

ولمعت في دماغه :انا بقول نكتبها بإسمك وهو اساسا مالك

صابره: ياراجل قول كلام غير داه دي حاجه عايزه رجاله وجري يمين وشمال وورق شرق وغرب طب ويمين الله انا لولا ابويا الله يرحمه كان كاتب البيت بإسمي مكنتش تعبت روحي اصلا

احمد:قصدك اشوف اخواتي 

صابره:دول مهما ان كان اخواتك والضفر عمره ما يطلع من اللحم دانتا ربيتهم يعني ابوهم قبل ما تكون اخوهم بس

احمد بس ايه قولي اللي جواك العقول بتكمل بعضها

صابره: متأخذنيش يعني العربيه هي كل اللي حيلتنا من الدنيا خد الي يضمن حقك وحق عيالك داه ربنا بيقول 

((يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ وَلْيَكْتُبْ بَيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ))

انا مش بشكك والله بس الحق حق وداه كل اللي حيلتنا وعندنا عيال عشان نقفل باب الشيطان

احمد بتأكيد: عندك حق فعلا العقول بتكمل بعض مكانتش في بالي ربنا يخليكي ليا يا ست البنات 

وحسم أمره وطلع شقه رافت 

احمد بحرج: اومال فين رأفت يا ست ام مهدي 

دلال: والله يا ابو هارون بيحصل فلوس تبع الشغل وهايغيب قيمة كام يوم في حاجه كفا الله الشر ولا ايه  

احمد بحرج: لا سلامتك هابقى اجيله لما ييجي بالسلامه يلا هاتعوزي مني حاجه

دلال: تسلم يا ابو هارون

قفلت الباب واحمد فضل واقف على السلم محتار

صادف طلوع رفعت 

رفعت بإستغراب:في إيه احمد واقف كده ليه قدام شقة اخوك 

احمد: ابدا كنت عايز رأفت ولقيته مسافر

رفعت :خير 

احمد: ان شاء الله خير

رفعت :طيب كنت عايز اخوك في ايه منا كمان اخوك ولا نسيت

احمد طبط على كتفه: اخويا وابني البكري كمان 

رفعت :طيب قول وانا رقبتي سداداه 

احمد بحرج: مش عايز ادوشك

رفعت  :يارجل بطل الكلام داه تعالى تعالي وسحب اخوه من ايده وطلع شقته وقعدوا 

رفعت: ها ايه الحكايه بقى 

احمد حكاله الحوار كله غافل عن الودان اللي واقفه تتسمع وتتصنط عليهم

رفعت: طيب منا موجود ولا انتا لسه واخد على خاطرك مني عشان الكلمتين الخيبانين اللي قولتهم ساعه جوازك والله العظيم كنت هايف عليك واتقالو من خوفي وانا محقوقلك

احمد بطيبه: ياض انا نسيت من زمان ارمي ورا ضهرك يا جدع

رفعت: طيب شوف عايز نروح أمته

احمد: المشوار داه هياخد كام يوم مشاوير ومحامي عشان التوكيل وورق حفظ الحق والذي منه

رفعت: رقبتي انا من بكره من النجمه هابقى معاك 

احمد بحب :وداه العشم يا ابن ابويا

مشي احمد وطلعت دريه : الله الله والله والدنيا هاتزهزه لينا

رفعت بنفخه: اتوكسي احمد عامل حساب كل صغيره وكبيره يا اختى

دريه بمكر: ولا تشغل بالك خليه يطمن باله وبكره ولا بعده هاتبقى صاحب الهلومه دي كلها اسمع كلامي وانتا تكسب

رفعت: دماغك فيها إيه يا بنت الفران

دريه وهي بتلعب في خصله مش شعرها كل خير يا ابو سراج

واحمد تاني يوم ورفعت راحو المرور والشهر العقاري وخلصو كل الإجراءات اللي خدت اسبوع كامل بدون كلل ولا ملل واحمد اخيرا قدر يرتاح وبداء شغل واتعاقد مع مصانع كتير 

ومرت الأيام والسنين وهارون كبر وبقى عشر سنين وهنا بقت 6 سنين والايام بدئت تحلو والعربيه بقو تلاته واحمد غرق في الخير وغرق أخواته معاه وجاب لصابره دهب كتير بقى عندها اللي يفتح محل صاغه ومع كتر المال كتر التخطيط والطمع 

صابره بخوف: احمد انا عايزه اقولك على حاجه بس سوقت عليك حبيبك النبي متزعل 

احمد بقلق موازي: في ايه يا ام هارون قولي على كول متكركبيش بطني يا وليه 

صابره بخوف: انا حامل بس وكتاب الله معرف حصل كيف 

احمد بفرحه: يا وليه يا مخلوله حد يزعل من رزق ربنا وكمل بشخطه مصطنعه :نعن يا اختي متعرفيش حصل كيف زي ما خلفتي هارون وهنا ولا انتي متجوزه اختك وعدل ياقه القميص يا بت جوزك اسد 

صابره بفرحه: والنبي جد يعني منتاش زعلان 

احمد :يابت دول كرم ربنا داه العيال عزوه وسند 

ومرت الشهور وربنا رزق احمد وصابره بتؤم سماهم حسام وجنا 

ومرت السنين وبقى عمرهم سنتين ونص 

وهارون 13 سنه ونص وهنا 9 سنين ونص 

احمد :انا طالع يا صابره 

صابره بقبضه قلب: مابلاش تروح النوبه دي قلبي متوغوش يا احمد

احمد بصلها بحب :يابت العمر واحد والرب واحد وحضن عياله مره واتنين وتلاته وبقى يشم ريحتهم

واتوكل على الله يشوف اكل عيشه 

وفي نص الليل جالهم الخبر اللي كسر ضهر صابره 

سمعت صوت رجلين رأفت ورفعت على السلم وهما بيزعقوا طلعت بسرعه في ايه يا جماعه 

رافت: مفيش يا ام هارون ادخلي واحنا رايحين مشوار صد رد

رفعت بعدم تقدير للموقف: احمد عمل حادثه وبين الموت الحيا

صابره عنيها برقت:ولطمت على وشها احمد والنبي يارب متسوقني فيه لجل حبيبك النبي وأهل بيته

خدوني معاكم 

رفعت: احنا رايحين نتفسح خلينا نروح نشوف اللي مرمي في المستشفي ونطمن الأول مسكت ايد رأفت وميلت عليها تبوسها 

احب على ايدك والله قلبي هايقف اطمن عليه طمنوني ياناس مهقدرش اقعد واحط ايدي على خدي وانا قلبي هايقف والخوف بينهش فيا نهش الكلاب السعرانه 

رأفت بشفقه: قومي ياأم هارون غيري بس شهلي الله يخليكي 

رفعت: تروح فين انتا التاني 

رأفت: جوزها وحقها مستعجل امشي وانا هاجيبها 

سكت رفعت على مضض

دخلت صابره بسرعه لبست عبايه سودا ولفت الطرحه فوقها بشكل عشوائي وصحت هارون

صابره بدموع: هارون خد بالك من اخواتك انا هاروح مشوار ومش هاعواء خليك راجل ظي ابوك ماشي يا ضنايا

هارون: حاضر يا ماما 

طلعت بسرعه وخدو العربيه الاي اشتراها احمد للبيت ووصلو بسرعه المستشفي وسالو في الإستقبال وعرفوا انهوفي العمليات 

طلعو يجرو على السلالم لحد ما وصلو 

صابره :يارب يارب يارب 

رأفت بصلها بحزن  رفعت بخنقه واخيرا بعد ساعتين وقفو على اعصابهم والخوف بينهش في قلوبهم طلع الدكتور

صابره اول واحده جريت عليه: طمني طمني الله لا يسيئك جوزي جوزي جوه عامل ايه

الدكتور بصلها وبص للرجاله اللي معاها: متقلقيش هو الحمد لله تمام 

صابره: والنبي والنبي جد مبتضحكش عليا 

الدكتور بحزن: متقلقيش ادعيله  واتحرك واتحرك وراه رأفت ورفعت

الدكتور لما اطمن انه بعد بمسافة كافيه 

رافت: طمني يا دكتور شكلك ميبشرش بالخير في ايه 

الدكتور: مكدبش عليكم الحاله خطر هو دلوقتي بين أيادي الله يعتبر أيام ان مكانتش ساعات للأسف الحادثه كانت صعبه وسنه كمان كبير 

رفعت: يعني هايموت

رأفت بحده: فا الله ولا فالك يا اخي 

الدكتور: انل صارحتكم هو دلوقتي بين ايدين ربنا 

رأفت طيب ينفع نشوفه ونطمن عليه

الدكتور: مينفعش هو فب العنايه المركزه الأفضل تروحو وجودكم ملهوش لازمه وهنا ممنوع المرافق

رجعو لصابره اللي واقفه دموعها بلت هدومها ووشها احمر

رافت:يلا ياأم هارون نروح والصباح رباح 

صابره :لاء لاء مش هاسيب جوزي مش هامشي الا ورجلي على رجله 

رفعت: هاتقعدي تعملي إيه ممنوع حد يفضل هنا

صابره بإنهيار: مش هامشي ولو على جثتي مش هاتعتع الا لما اطمن عليه واكحل عيني بشوفته 

رأفت: سيبها يا رفعت خلينا نروح نطمن على العيال الأول ونبلغ اختم وجوزها 

رجعو البيت وكل واحد فوق رأسه هم ما يتلم 

رأفت بحزن سكت ومقدرش يتكلم غير دموع بتنزل منه غصب عنه

ورفعت اللي دخل والحزن واخد منه

دريه: ها طمني 

رفعت بوجع: احمد شكله هيفارق يا دريه

دريه بإبتسامه:بجد ولا بتستغلني

رفعت بصلها بصدمه: انتي فرحانه

دريه: يا اخي فوق بقى  ركز معايا دلوقتي اخوك معاه بدل الصبي اتنين يعني لو اتكل على الله محدش هياخد مليم احمر والعربيات اللي فرحان بيها هاتبقى لمراته وعياله 

رفعت:ازاي ياأم العريف وهما بإسمي 

دريه: بس نسيت ورق الضد اللي عمله لحفظ الحق

رفعت: قصدك إيه 

دريه :بكره تاخد بعضك وتروحله ومعاك موظف من الشهر العقاري وتاخد معاك رقيه اختك وتقوله ان ورق العربيات عايز تجديد واي كلام وتخليه يعملك توكيل عام وعلى ما يتكل على الله كل حاجه تبقى بإسم بيع وشرا 

رفعت بتفكير : وفكرك رقيه هتوافق

دريه وهي بتلعب في شعرها بدلال وافقت وغلاوتك عندي 

رفعت: بص صابره مرابطه هناك وكمان والورق اللي معاه

دريه بشر : متعتلش هم خاااالص

رفعت :قصدك إيه 

دريه :اعمل زي ما بقولك وسيب الباقي عليا بكره تقش كل حاجه 

وتاني يوم راح رفعت المستشفى هو ورقيه قبل رأفت اللي راح شغله يعمل اذن 

رقيه بتلون: روحي يا ام هارون العيال لوحدهم هناك وانتي قافله عليهم روحي اطمني عليهم ووكلهم وغيري هدومك وانا هنا مش هاتعتع لحد ما تيجي 

مشيت صابره بعد معاناه

رقيه بنفخه: اوف يا ساتر علقه يلا يلا خلينا نخلص قبل ما اخوك يطب زي عمل الردي راخر

طلعت ونادت لموظف الشهر العقاري 

رفعت للمرضه :بقولك يا قمر احنا هاندخل الاوضه ربع ساعه لا من شاف ولا من دري داه اكل عيش وهايبقى موت وخراب ديار 


الممرضه بس  دي مسؤليه عليا لو الدكتور عدا وشافكم

رقيه  هي بتطلع فلوس من شنطتها وحطتها في جيب 

الممرضه راقبي الجو واحنا مش هانطول 

الممرضه:بس يعني انتوا دخلينله بصفتكم مين

رقيه: متخافيش احنا أخواته 

الممرضه: ماشي بس متطولوش الله يستركم هتأذوني

رقيه هزت رأسها ودخلت بسرعه هي ورفعت والموظف 

احمد بفوقان بسيط :ر ر ف رفعت ال الحمد لله شوفتك 

رفعت: اهدا يا احمد واسمعني الله يخليك العربيات لازملهم ورق يخلص عشان البضاعه بتاع المصانع وانا واقف متكتف اتصلت باختك قالتلي خليه يعمل توكيل عشان نخلص الشغل داه قوتك وقوت عيالك 

احمد هز رأسه بموافقة وخلال دقايق كان خلصوا إجراءات التوكيل وخلصت معاه رقيه ومشته وبعدها بدقايق وصل رأفت 

رأفت بلهفه:حمد الله على السلامه يا احمد شد حيلك كده اومال 

احمد بتعب :اسمعوني مفيش وقت عيالي عيالي امانه في رقبتكم هسالكم عليها يوم اللقا العظيم أنا مسكت ايدكم لحد ما وصلتكم لبر الأمان ردهولي في عيالي عيالي في امانتكم 

رأفت: في رقبتنا كلنا يا احمد شد حيلك بس ومتخافش هاتقوم وتبقى زي الحصان

طلعو والكل واقف على أعصابه استأذنت رقيه تروح تشوف عيالها ورفعت يطمن على اللي في البيت 

رفعت جري كان رقيه ودريه قاعدين مستنيينه في البيت 

رفعت بلهفه:ها طمنيني 

رقيه طلعت ورقه من شنطتها التوكيل اهو

رفعت مد ايده ياخده 

رقيه بمكر : ياراجل هو ايه علمناهم الشحاته سبقونا ع الأبواب لا يا حبيبي فيها لا اخفيها

رفعت قصدك إيه

رقيه: قصدي حقي يا حبيبي

رفعت انتي مش واثقه فيا 

رقيه :يا جدع أنا مبثقش الا في نفسي قبل ما تخطي خطوه طلعت ورق من شنطتها امضي 

رفعت: ايه داه 

رقيه :حقي وحق رأفت اومال عايز تلهف الجمل بما حمل

رفعت :نعم يا اختي ليه ان شاء الله

رقيه : حقي وحقك يا حبيبي لازم تمام مش لازمك اقطعه وعلى ما تعرف بقى تطلع غيره حلني يكون احمد مات وشبع موت وشوف وقتها هاتعمل ايه

رفعت بص لدريه اللي هزت راسها 

مسك الورق ومضي عليه بسرعه رقيه اتأكدت وحطت الوق في شنطتها دلوقتي بقى تاخد التوكيل وتطلع على الشهر العقاري المسائي وتروح تسجل كل حاجه والصبح هاعدي عليك نطلع على البنك تسحب كل الفلوس بموجب التوكيل الي في ايدك وكل حي ياخد حقه

رفعت: ماشي ماشي يا رقيه يلا استأذنكم انا بقى اللحق اروح اجهز طقم اسود

مشيت رفعت بحده :قولتيلي امضي ليه 

دريه: غبي المهم سيبك من رقيه وطلعت مفتاح من صدرها 

رفعت ايه داه

دريه بصوت واطي مفتاح شقة اخوك خليك هنا العيال جوه خدتهم منها لما نزلت اطمن عليهم وخدت المفتاح طبعته على صابونه وروحت عملت عليه بسرعه 

رفعت: هاتعملي ايه بيه

دريه بهمس: خليك مع العيال انا نص ساعه نازله وهاطلع بسرعه

رفعت بقلق:يا دريه

دريه:هووووش اسكت خالص 

نزلت على طراطيف صوابعها ودخلت شقه احمد ومنها لاوضه النوم على طول وبدئت تفتش في الحاجات بالراحه وشافت ضرفه مقفوله جابت سكينه ونطرت القفل 

دريه بشهقه: يالهووووي يا بنت الكاااالب مكنزه كل داه دهب

وخدت جلابيه وربطتها زي البؤجه وفضت كل الدهب فيها وفضلت تدور على الورق لحد ما لقيته هو وعقد البيت 

خدت الورق والدهب ورجعت الدولاب زي ما كان وطلعت وهي بتنهج

رفعت: ايه اتاخرتي ليه كده

دريه وهي بتاخد نفسها روح خلص مشوارك ولما تيجي هاقولك خلينا نلحق الوقت

رفعت هز رأسه وبص للبؤجه واستغرب بس مشي على الأهم 

دريه دخلت اوضتها وسحبت كرسي حطت الدهب كله في شنطه كبيره فوق الدولاب وتاني يوم كان خلص رفعت سحب كل الفلوس وجرد اخوه من كل ما يملك يعني عاش ولا مات مش هايفرق معاه

يا ترى احمد هايعيش ولا هايموت ...؟

وياترى مصير اللي جاي ايه...؟

يتبع.....

رواية البلطجي الفصل التاسع 9 من هنا

رواية البلطجي كاملة من هنا

روايات الخلاصة ✨🪶♥️
روايات الخلاصة ✨🪶♥️
تعليقات