رواية البلطجي (كاملة جميع الفصول) عبر روايات الخلاصة بقلم ولاء حامد
رواية البلطجي الفصل الخامس عشر 15
رجعو وكل واحد في حال غير الحال
وكل واحد جواه الف سؤال وسؤال ليه
دخلو البيت
هارون بحده وحسم ياريت محدش منكم ينخور من ورايا لان من هنا وجاي عيني هاتبقى على كل واحد فيكم مادام الماضي اتكشف وبان مبقاش غير اني احميكم
حسام احنا مبقيناش صغيرين
هارون في نظري عيال واللي انتا عايز تلعب معاهم دول عاملين زي العقرب الجبلي لدعته والقبر وعايز اللي يتعامل معاه يبقى حاوي فعشان كده انا بقولكم اهو الحق داه في رقبتي انتوا بره الليله وكمل بتعقل انتوا نقطه ضعفي الوحيده متخلوش حد يمسكني من رقبتي زي ما سبق وعملوها زمان بس زمان مقدروش عليا المره دي غير المره دي هاتبقى القاضيه لو مش عايزين سنين عمري اللي فات تضيع هدر وحقنا يرجع متني ومتلت يبقى تسمعو الكلام وسيبوني اتصرف
حسام بص لجنا
هنا اسمعو كلام هارون واسألوا مجرب دول شياطين مفيش في قلبهم لا رحمه ولا ضمير
حسام بحزن المفروض اننا اخوات كتف بكتف مش كنت بتقولي اني راجل البيت من بعدك ليه دلوقتي بترجع في كلامك
هارون بإبتسامه طبطب على كتفه عشان لو حصلي حاجه ميبقاش انا وانتا اخواتك بنات وولايا هايضيعو في الدنيا
حسام بخوف انتا ناوي على ايه
هارون ولا حاجه انا لحد دلوقتي لسه بعيد بس قريب اوووي هابقى أقرب من النفس اللي بيتنفسوه عشان كده عايزك راجل بدالي اخواتك عايزين ضهر وسند ومن هنا وجاي عايزك عصب تكسر متتكسرش اوعى اشوف دموع ولا اسمع كلمه اي فاهم
حاسم بحزن فاهم يا هارون
هارون وحتى الحزن اللي في عينك داه تنساه وتداريه الراجل الصح محدش يعرف جواه مخبي ايه لو جواك بركان هلي براك لوح تلج يحير عدوك فيك
حسام بحيره هز رأسه بطاعه لهارون
هارون خد نفس وارتاح اخيرا وحس ان حمل كبير انزاح من على اكتافه
ويقدر يركز فب اللي جاي بقلب جامد ومطمن
الوضع في بيت المالكي قايد نار
رأفت رجع البيت مكسور
دلال مالك يا رأفت
رأفت اترمى على الكنبه واتهبد عليها ودموعه اول مره تنزل من سنين طويله تعب من عدها
دلال في ايه
انتا كنت رايح الشركه
رأفت بعصبيه وصلت للجنون
الله يلعن الشركه على الفلوس على النفوس اللي الشر ملاها الله يعن ابو دي دنيا يا شيخه ايييه خلاص عيشه الفيلل والقصور نستكم اصلكم ولا إيه
دلال رأفت اهدا حصل ايه فهمني
رأفت حصل ايه حصل كتييير اوووي يا دلال ومن زمان ودلوقتي كلنا هاندفع التمن
دلال ايه اللي حصل زمان وليه بتتكلم عن الماضي دلوقتي
رأفت بسخريه مره ممزوجه بحزن ايه لحقتي نسيتي احمد وصابره
احمد الله كان اخ ليكي وكان سند بعد ربنا صابره اللي كانت بتعتبرك اختها ايه خدتي صف رقيه ودريه هاستغرب منك ليه واللي من لحمه ودمه نهشوه
دلال ايه اللي فكرك بصابره وعيالها ايه حنيت
رأفت بحده الزمي حدودك
بلاش تكدبي الكدبه وتصدقيها زي ما كلنا عملنا فيها مصدقين امته شوفتي صابره بصتلي بصه مش تمام ولا انا نفسي عيني اترفعت فيها هاااا ردي مش لاقيه اجابه صح سؤال بقاله سنين نفسي اعرفله اجابه هو احنا بجد عارفين نعيش ازاي احمد مصعبش على منا انتي ايه هو احنا اللي كنا بالبشاعه دي من الأول ولا الفلوس والطمع في مال احمد وعياله عمى عيونا وقلبنا طب مفكرتيش احساس صابره ايه لما عيالك اتخطفو
دلال يوووه في ايه بقالي ساعه عماله أسألك في ايه يخليك تفتح في الماضي وتنبش فيه
ميار كانت في اوضتها سمعت صوت عالي تحت فتحت باب اوضتها وقبل ما تنزل سمعت الحوار اللي دار بين ابوها وامها
ووقفت متسمره مكانها
رأفت عايزه تعرفي الله حصل كل الماضي اتكشف وابنك عرف
دلال ايه عرف ايه وازاي
رأفت بجنون كل اللي فارق معاكي عرف ايه وليه
عرف زي ما كام لازم يعرف عرف اللي كان لازم يعرفه عرف اننا ظلمه عرف اننا اكالين نكارين
دلال بصوت عالي ليه ليه قولتله ليه عملت كده
رأفت بحده لا بقصدي ولا بمزاجي الخناقه حصلت في بيت رفعت ومكناش نعرف انهم هناك وسمعو الكلام
دلال بخوف كلام ايه
رأفت بزعيق نفس الكلام والكدب بتاع زمان اللي صدقتوه ان حقكم ومالكم وان صابره كانت بترسم على رفعت مع انك اكتر واحده عاشرتي صابره واكتر واحده كنت بتاخدي من خيرها وصدقتي كلام دريه ورقيه ومحدش عارف هي عايشه ولا ماتت ولا مصير عيالها ايه وكمل بتهكم وياترى بقى انتي كمان كنتي عارفه طريق ولاد احمد وطرمختي معاهم على الموضوع
دلال بسرعه لا لا والله العظيم انا من بعد ما طلعت من البيت معرفش عنها حاجه اقسملك بالله ما اعرف متظلمنيش يا رأفت
رأفت بحده مين ظلم مين الظلم بيوجع الظلم وحش دلوقتي ذوقتي طعمه في كلمتين مابلك اللي عايش الظلم بقاله سنين وسنين يعملو ايه
دلال انا معملتش فيها حاجه انا كنت بحمي بيتي زي اي ست
رأفت بصوت هز أركان الفيلا بتحميه من اي٠ه ومن مين ها من صابره االي كانت بتلم في عيالها حواليها اللي كانت بتدور تصون لحم اخويا اللي اخواتي نهشوه
ولا من عيال أخويا وكمل بهذيان احمد الله باع عمره واشترانا وأول ما وقع الكل سن سكاكينه عليه وأول ما اتصعرو اتصعرو ونهشو في لحمه ولحم عياله
دلال بدفاع وهمي انا كنت بحميك من صابره زي ما زغللت عين اخوك كان ممكن ترمى العطا عليك واهو اي راجل والسلام
رأفت ضحك بجنون وهستيريا صابره زغللت عين مين وكمل وهو بيحاول ياخد نفسه اللي متعرفيهوش ان رفعت عينه زاغت على صابره من واحمد عايش وبعد ما مات رفعت كان عايز كل اللي يملكه احمد بما فيهم مراته اللي مسحت بيه البلاط ولولا رقيه كان زمان رفعت واخد كل حاجه ومكوش عليها يا خساره يا دلال كنت فاكرك اذكي من كده مش كلام شويه نسوان ذنو في اودانك خلوكي روحتي من حال لحال يا خساره على سنين عمري وانا بموت من تعذيب الضمير ومش قادر حتى اروح أزور قبر احمد من كسوفي من اللي عملناه
وقعد وحط رأسه بين ايديه ودموعه نزلت بحرقه
دلال قعدت وهي بتعيد حسباتها
ميار واقفه ودموعها نازله بصدمه معقول طول السنين دي عايشين في كدبه معقول ابوها الي بتحلف بأخلاقه حرامي وسارق مال اخوه
رقيه طلعت من البيت بعد المواجهه المدمره على بيتها جري توضح الصوره لأولادها
رقيه دخلت بسرعه ونزلت ومركزتش حتى في العربيه اللي سابتها مفتوحه وشغاله نزلت وطلع تجري على اوضه أولادها
لقيت عاصم بيلم هدومه
رقيه وهي بتشد الهدوم من ايده بتعمل إيه ها بتعمل ايه فهمني
عاصم رفع وشه وبصلها بنظره عرفتها رقيه كويس اوووي
رقيه بزعيق اوعي تبصلي كده فاهم انا امك عارف يعني ايه امك انة شلتك في بطني تسع شهور انل ربيتك وكبرتك ولولا ابوك خدك وهرب بيكم كان زمانكم في حضني انا
عادل دخل على صوتهم متلفتش لأمه خلصت ولا لسه
رقيه بصت للشنطه اللي في ايده محدش هايمشي فاهمين انا امكم انا اللي خلفت وربيت وسهرت وكبرت
عاصم بتهكم مش بردو نفس الدور داه قام بيه اونكل احمد الله يرحمه عادي يعني معملتيش حاجه جديده او قدمتي اوبشن مميز ام ودورها مع عيالها انما الاوبشن اللي بجد هو اخوكي ها اخوكي وميل عيلها وهو كازز سنانه اللي ربي أخواته مش عياله اخوكي اللي شردتي عياله وفضحتي مراته وياترى عملتي ايه تاني ومخبياه بتقولي لولا ابويا خدنا من حضنك داه اكتر حاجه بشكر بابا عليها انه ربنا على قيم ومبادئ ربنا وكبرنا من مال حلال كان بيتعب ويشقى بيه مش من مال يتامى حرام نسيتي ربنا قال ايه
بسم الله الرحمن الرحيم
{إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا}
صدق الله العظيم
يعني خمس سنين عايشين بناكل نار بسببك
رقيه بدفاع وهي بتشده من هدومه انتا مش عارف حاجه انتا مش فاهم حاجه انتا سمعت من رأفت بس وطبطبت على صدرها بحرقه اسمع مني اسمع مني واحكم صدقني انا مظلمتش حد
عادل بزعيق انتي ازي كده بجد فهميني ازاي قادره بعد كل السنين دي لسه شايفه نفسك مظلومه
عارفه المصيبه الاكبر في ايه مش في ظلمك وجحودك نحيه اخوكي اللي رباكي لا انك لسه مكمله فيه
وبص لاخوه يلا يا عاصم
رقيه بجنون وهي بتشدهم هاتروحو فين هاتسيبوني لمين ملكومش مكان غير هنا وغير حضني مش بعد ما رجعتو لحضني تسيبوني مش هاسمحلكم سامعين
عاصم بوجع نسيتي شقه بابا الله يرحمه اللي اتجوزك فيها اللي فرشها اونكل احمد الله يرحمه هانعيش فيها ونعبد عن كل العك داه هانبداء من جديد حياه نضيفه من غير ظلم وجبروت
رقيه بصراخ لا محدش هايطلع من هنا غير على جثتي اسمعوني انا كمان حقي انكم تسمعوني ليه مش عايزين تدوني الحق داه
عاصم بإستحقار حق ايه اللي ليكي مبررك ايه في جحودك ها اي كلام ملوش لازمه
رقيه بجنون حقي انا كبرت وهو ابويا قبل ما يكون اخويا كنت الاولى والاخيره في حياته كنت قبل الكل عنده مكانش بييجي مناسبه الا وانا اول واحده يجري عليها كنت بجبه وبغير عليه غيره البنت على ابوها مكنتش عايزاه ينساني كنت عايزه افصل انا وبس في حياته لما اتجوزها نسيني نسي بنته نسي اخته
كنت بكرها سرقت اخويا مني ليه ليه
عادل ابتسم بسخريه مريره مليانه بالوجع عزر أقبح من ذنب
عذرك الغيره وذنبك السرقه والكره والحقد انتي مريضه نفسيا
رقيه بحده ولد متنساش اني امك
عادل للأسف انك امي
حاجه مش بإيدي ولا بإختياري بس مجبر اكمل وانا شايل دمك وانتي شايله ذنب دم اخوكي
رقيه انا معملتش حاجه داه حقي
عاصم تاني مصره انه حقك انهو حق داه عرفيني كده حقك في حبه وحنانه ماشي انما تدفنوه بالحيا مين ادهاولكم حقك في ماله وماله عياله اللي سرقتيه وهو بيموت مين داهولك مين اللي قال أنه حقك طب انتي وتوجعتي علينا
رقيه بحرقه كانت نار شابه في ضلوعي بتكوي روحي وقلبي
عاصم مفكرتيش للحظه انه نفس احساس اونكل احمد الله يرحمه وطنط صابره مفكرتيش غير في نفسك وبس
عادل احنا سيبينلك حياتك وفلوسك وحد الله بينا وبينها احنا رايحين شقه بابا وواخدين بس الهدوم اللي كنا جايين بيها من السعوديه حتى العربيات سيبينهالك هناخد العربيه القديمه بتاعتنا وانتي اشبعي بمالك وكبريه وافرحي بيه
عاصم يلا يا عادل وخد بعض ومشيو ورقيه بتصرخ من وراهم
رقيه بزعيق غورو وش فقر زي ابوكم بكره تيجيو مزلولين لما متالاقوش شغل وتتبهدلو عشان ملاليم
كملو طريقهم ومحدش اتلفت
رقيه فضلت تبص على أركان الفيلا فاضيه شافت احمد واقف في جمب هو وصابره يبصو عليها بنظره غريبه
رقيه بجنون امشو عايزين ايه انا مبتكسرش داه حقي وحقي وبس وعيالي راجعين يا احمد مش هاتشمت فيا عيالي هايعيشو وعيالك اتشردو صابره وعيالها ملهومش مكان وسط عيلتنا
فضلت تصرخ لحد ما اختفى شبح احمد وصابره انهارت على الأرض وهي مش حاسه بنفسها
عند رفعت قاعد حاطط رأسه بين ايديه
دودي اهدي يا رفعت كده غلط على صحتك
رفعت الغبي كشف كل الماضي سمعتي كلام ابنك
رهف نزلت السلالم بتكبر وغرور كلنا سمعنا يا بابي
رفعت رهف لو عندك كلمتين معنديش اي استعداد اسمع اي حاجه
رهف بابي اهدا حضرتك كنت صح
رفعت يعني انتي مش شيفاني غلطان زي اخوكي
رهف نو خالص حضرتك صح المهم احنا نكون نمبر وان غيري نمبر تو ثري مش فارقه المهم انا وانا وبس
رفعت اخوكي مش شايف كده شايف اني ظالم
رهف بابي بكره يرجع سراج واخد على عيشه الفيلل والحياه الهاي كلاس مش هايقدر على عيشه الفقر هايرجع ويقولك انتا صح ويبقى زي الخاتم في صباعك
رفعت انتي مش فاهمه حاجه اخوكي ماسك منصب كبير في الشركات وكمان تحت ايده مشاريع كتير بملايين
رهف بتهوين الأمر بابي حضرتك كنت ممشي الشغل من قبل سراج يعني الشغل كله اسراره عند حضرتك يعني اوريدي بيه من غيره حضرتك هاتعرف تمشي الشغل سيبه يشوف البهدله اسحب منه كل حاجه الكريدت كارد أوقف حسابه في البنك خد العربيات وسيبه يشوف يعني ايه فقر ولما ميلاقيش مكان هايرجع تاني ليك وتقدر وقتها تعمل كل اللي انتا عايزه هو عايش في زمن كلام ملوش لازمه ملهوش تمن ولا سعر
رفعت بفخر من بنته: ياريت اخوكي كان زيك بس للاسف طالع غبي باصص تحت رجليه مش شايف قدامه وداه هايخسره البيزنس مفيهوش عواطف ولا مشاعر مفيهوش الا انا وانا وبس
رهف عندك حق يا بابي
دريه بتفكير بس خد بالك يا رفعت ابنك ممكن فعلا يدور على اولاد اللي ما يتسمو صابره وممكن وقتها يعملو رباطيه وياخد منك ويديهم
رفعت عندك حق علشان كده لازم عيني تبقى في وسط راسي الفتره اللي جايه
رهف مامي معاها حق لازم حضرتك دلوقتي تكون مسخر كل تركيزك على الشغل وبس وتاديب سراج وحتى لما يرجع لازم حضرتك متديهوش الأمان ولا الصلاحيات الكامله
رفعت عندك حق خصوصا ان الفتره اللي جايه اكيد مش هاتكون خير عند عمتك رقيه وعمك رفعت
دودي بخبث وكده ممكن تقدر توقع الكل وتخلي الشركه لصالحك
رفعت بنفي لا رقيه سهله ولا رأفت غبي الاتنين عاملين زي ابليس وأعوانه
رهف وحضرتك كمان يا بابي مش سهل متنساش ان حضرتك رئيس مجلس الإداره يعني ليك النصيب الاكبر من المسؤليه
رفعت داه حقيقي بس في نقطه غايبه عنكم ان كل حاجه بنملكها مشاركه بينا احنا الثلاثه حتى حق التوقع سواء البنكي او على اي صفقه او مشروع لازم توقيع ثلاثي
دريه اكيد ليها حل
رهف بتأكيد شور يا مامي هي كل الموضوع محتاج تفكير من بابي ويقدر يحدد هايتصرف ازاي ولازم الموضوع يخلص الفتره دي قبل ما يلحقو يفوقو من المشاكل اللي هما فيها
رفعت بفخر بنت ابوكي بصحيح واخده عقلي انا وامك ياريت الخايب اخوكي يفكر ويتصرف زيك
رهف اكيد هاييجي الوقت داه يا بابي
عادل وعاصم وصلو الشقه دخلو وعنيهم بتلف في كل ركن فيها وكل ذكرياتهم بتتعاد قدام عنيهم عادل اترمى على الكنبه
عاصم الشقه مبهدله جامد
عادل ننضف اي اوضه ننام فيها والصبح نجيب حد ينضفها
عاصم عندك حق وسكت لحظات
عادل بتفكر في ايه
عاصم سراج ومهدي ازاي نسيناهم
عادل والله ما عارف افكر في نفسي ولا افكر فيهم
عاصم مينفعش طيب احنا وجعنا هين دول عاشو طول عمرهم في كدبه وكدبه كبيره اوووي كمان
عادل طيب هانعمل ايه يعني
عاصم مسك التليفون واتصل بمهدي
مهدي :ايوه يا عاصم
عاصم انتا فين
مهدي بلف لا عارف احدد مكان ولا رايح فين ولا هاعمل ايه زي اللي تاه من وسط اهله في الدنيا
عادل خد التليفون من عاصم :اسمعني يا مهدي احنا في شقتنا القديمه تعالى هناك ولو سراج معاك هاته
مهدي لاء سراج معرفش فين طيب مليني العنوان
عادل :في مصر القديمه عند ...... عارفه
مهدي اه عارفه ماشي انا جيلكم
سراج فضل يلف بالعربيه لحد ما تعب وقف على المقطم ونزل من العربيه وقعد على الأرض قدامها
سراج كل حاجه كدب كل حاجه مسروقه علشان نعيش سرقو حيات أقرب الناس ليهم كله بفلوس حرام بص للعربيه حتى دي كمان بفلوس حرام يعني انا كلي حرام في حرام
ليه ليه يارب مكتوب عليا اشيل ذنب مش ذنبي واحاسب واتحاسب على ذنوب اهلي ليه اتكوي بالنار اللي جوايا
مهدي وصل العنوان وطلعلهم
فتحله عادل
مهدي دخل
عاصم اومال فين سراج
مهدي مش عارف من وقت ما طلعنا وكل واحد راح في طريق
عادل اتصل بيه خلينا نشوفه راح فين
مهدي اتصل مره واتنين وتلاته ومحدش بيرد
عادل وعاصم فضلو يرنو ميأسوش
سراج بعد وقت اخيرا رد
مهدي بقلق ايه يا ابني حرام على اهلك حرقنا التلفونات عليك رن بقالنا اكتر من ساعتين
سراج سكت ومردش
مهدي رفع التليفون من على ودنه لقى الخط لسه مفتوح
مهدي سراج انتا معايا
سراج مش عارف
مهدي سراج انتا فين
سراج بهذيان مش عارف ومش عايز اعرف اعرف ايه وليه لسه في حاجه تاني هاعرفها
مهدي سراج سراج ارجوك ركز معايا قولي انتا فين وانا هاجيلك
عاصم بصله في ايه
مهدي مش عارف مش عارف
عاصم خطف التليفون: سراج قولي انتا فين واحنا هانيجي ناخدك
سراج مش عايز مش عايز حاجه مش عايز حد سيبوني في حالي
ورمى التليفون جمبه
مهدي هانعمل ايه
عاصم بص لعادل والكل قلبه قرب يقف من الخوف
عاصم بتذكر انتا دايما بتقول ان سراج مش بيعرف يسوق الا وهو مشغل اى GBS
مهدي فعلا بس اشمعنه
عاصم هانعرف مكانه ودقايق وكانو حددو مكانه ونزلو بسرعه في عربيه عاصم القديمه ووصلو المقطم لقيو سراج راقد على الأرض جمب العربيه
مهدي نزل جري من العربيه وهزه بسرعه
سراج رد علية
سراج فتح عنيه وغمضها تاني
عادل خلينا ناخده البيت وهناك يحلها ربنا
سنده عاصم ومهدي
عادل هات عربيته واركنها تحت البيت لحد ما يفوق ونشوف هانتصرف ازاي
ياترى بعد المواجهه وكل الماضي ايه اللي جاي في المستقبل وبكره مخبي ايه
يا ترى هارون بيفكر في ايه
يا ترى مين هايبداء بالغدر ورفعت بيخطط لايه
يا ترى مصير سراج ايه
يتبع