📁 أحدث الفصول

رواية حبه لا يموت الجزء الثاني 2 الفصل الثالث 3 بقلم شفق الغروب

رواية حبه لا يموت الجزء الثاني 2 الفصل الثالث 3 بقلم شفق الغروب

رواية حبه لا يموت بقلم شفق الغروب

 الجزء الثاني من رواية حبه لا يموت 

الفصل الثالث 

خشوع نطقت وقالت اول ما خلص كلامو : 

- انا موفقة 

يوسف لما سمعها كان في حالة صدمة معقول وفقت كان مكذب ودانو 

يوسف: انتي قلتي ايه ؟

- موفقة اننا نتجوز 

إياد قال:  يبقا يوم فرحي تكتبوا كتبكم

فرح اخويا كان بعد اسبوعين حلوين ألحق اشوف فيهم عواقب اختياراتي

المفروض اسبوعين ازاي بقا كده في يوم وليلة انا محستش بالأسبوعين ازاي الايام جريت كده 

وفي اليوم ده كان الكل فرحان طبعاً لازم يفرحوا مش فرح ابنهم الكبير بس تقريبا انا الوحيده اللي كانت اعده تجلد في ذتها انا مش عرفه اعمل ايه انا خيفه بس توكلت على ربي اخدت نفس وطلعتوا بعد ما سمعت جملت المأذون الأخيرة اللي تبرهن اني حالياً بقيت انسانه متجوزة تاني هل كنت سعيدة معرفش طب زعلانه معرفش حسيت اني مغيبه في الوقت ده ومفقتش غير وانا في بيت اهلي بودع ليل لأنها هتبات مع جدها وجدتها الأسبوع ده 

اففف بقا  ده أصعب فراق في حياتي انا كنت بموت وهي ريحا مدرستها دلوقتي هقعد اسبوع بعيد عنها حسه انهم بيخدو روحي مني 

بس ليل مكنتش مديقة هي بتحب تقعد مع جدها وجدتها 

نزلت مع يوسف ركبت معاه العربية وعلي بيتوا ريحين وانا روحي اتخدت مني لما بعدو ليل عني 

واحنا في العربية يوسف لاحظ اني زعلانه  ودموعي علي خدي مسك ايدي وبسها وقال  : 

- مش عاوز اشوفك زعلانه لو مديقة ارجع ونجيب ليل 

اف بقاا علي طبتوا حنيتوا دي هزيت راسي بالنفي وقلت وانا بمسح دموعي:  لا بس مش متعوده متعوده تبعد عني

- لو هي بعدت انا معاكي يا قلبي 

- ربنا يخليك 

ابتسم علي كلمتي اللي خالية عن المشاعر في وسط رمنسيتوا دي 

وصلنا البيت وانا دخلت الحمام اغير هدومي وهو غير في الاوضة غيرت وطلعت كان اعد علي فونو لما طلعت بص عليا باعجاب وبدأ يقرب مني لحد ما وقف قدامي وقال  بحب : اه الجمال ده قال كده وهو بيلمس وشي براحة لما لمسني حسيت بسخونة بتسري في أعماق جسمي 

هو بعد شعري عن رقبتي ونزل يطبع قبلة علي رقبتي انا جسمي ارتعش  هو لما حس برعشتي بعد عني وبص في عيوني وشاف خوفي لقيتوا اتنهد وهو بيبعد وقال بحنيه متخفيش يا حببتي وباس رأسي واتجه للسرير وقال تصبحي على خير يا حببتي 

اه ده بجد انت ازاي كده طبتوا دي قلقاني  هو ازاي كده عوزاه اروح اعتذر علي برودي كان نايم زي الملاك وانا جنبوا مش عرفه انا وبتأمل ملمحو بهدوء ونمت من غير ما احس بنفسي

 تاني يوم صحيت ملقتوش في البيت وعلي بعد العصر سمعت المفتاح في الباب عرفت انو رجع 

اه الصوت ده معقول ...!!!!

 طلعت جري علي بره لقيتوا اعد مع ليل جريت علي ليل حضنتها حبيبت امها وحشتها 

هو ضحك ليا وقال:  عارف مش هيرتاح ليكي بال غير وهي معاكي وانا مش هرتاح غير وانتي وهي مرتحيين 

دموعي نزلت بجد هو ازاي كده بصتلوا بدموع وقلت :

- شكرا يا جو 

- عفوا يا قلب جو

مستغربه حنيتوا معايا وحسه بالذنب علشان مش بحبوا ومش مرتاحه بس مصبرة نفسي بأن مع العشرة هيكون في محبه اكيد مع العشرة هحبوا وهتعلق بيه زي ما تعلقت بفلكس افففف انا بضحك علي نفسي استحالة ثم استحالة حد يوصل لي محبة فلكس في قلبي بس امي قالتلي لما شفتني بعيط علي اني مش بحب يوسف وهظلموا  معيا علشان قلبي متعلق بفلكس قالت الحب بيتكون مع العشرة يا حبيبتي وممكن اللي افتكرنا اننا عمرنا ما هنجتمع معاه نكتشف انو انسب اختيار

عده شهر وانا برسم السعادة علي وشي لعل ربي يناولني السعادة دي بجد يوسف حنين وطيب وبستحي قدام معملتوا الحسنة دي بس انا مش سعيدة في حاجه غلط ولما قلت لأمي ان عده شهر وانا مش سعيدة في حياتي ولسه حسه بذنب اني بخون فلكس قالت :

- اكيد لازم تبقي مش سعيدة علشان بتفكري في فلكس يا بنتي بطلي تفكير فيه هدمري حياتك فلكس مات خلاص هتفضلي موقفة حياتك هتفضلي شيلة ذنبوا هتفضلي معترضه علي قضاء الله 

قطعتها قبل ما تكمل : انا مش معترضه يا أمي 

- لا معترضه انتي بضحكي علي نفسك يا بنتي انتي موقفه حياتك بسبب اعتراضك وبتتمني ان فلكس مكنش مات وانو يفضل معاكي كل ده ومش معترضه 

خشوع اعدت بحزن تعمل ايه ان قلبها بينبض باسموا وانها كل ما تقعد مع عليتها تفتكرو وتفتكر ان هو سبب أن حيتها وعلاقتها بأهلها تتحسن فلكس ساب في كل حاجة في حيتها اثر علشان كده مهما حولت مش عرفه تتخطى 

امها قربت منها وقالت : ركزي يا بنتي في بيتك الحي ابقي من الميت ولو بدوري علي السعادة والحب فا خلفي من يوسف دي اكتر حاجه ممكن تربطكم طفل يجمعكم ببعض هاتي عيل يبقي سبب في تقريب المسفات البعيدة 

سمعت كلام امي بس مش في العيل اللي بتقول عليه لا في اني اركز في بيتي وفي جوزي وبنتي اكيد هو ده الصح مش هينفع أفضل عيشه بذكريات الماضي 

وفعلا بقيت احاول والموضوع سهل بسبب طريقه يوسف معايا حاولت ابقا سعيدة حاولت والله اعمل زكريات حلوة ....

- اقسم بالله يا جو انت وليل لو قربتو هرميه من البلكونه 

- طب اهدي يا مجنونه 

-  متقوليش اهدي 

- خلاص يا قلبي اهدي 

- اهدي تاني 

- ماما سبيها 

- لا علشان تعرفوا تعملوها تاني 

كانت وقفة عند البلكونه ومسكة دبدوب حطاه عند السور وبتهدد انها ترميه 

- حببتي الدبدوب يطول سيبي الدبدوب 

قالت بحزن : لا علشان جبت لي ليل دبدوب وانا لا ....ازاي نسيتني... مكنش ده العشم....اعد تقلي بحبك مقدرش اعيش من غيرك وفي الاخر تنساني كده 

جو ( يوسف ) بص علي ليل وقال : استريتحي زعلتيها روحي هاتي بتعاها اللي خبتيه 

ليل جريت علي اوضتها وهي بتضحك علشان تجيب دبدوب ممتها هي كانت متفقه مع يوسف يعملوا مقلب في خشوع انهم نسيوها وكانت فكرة استاذه ليل 

جو قرب من خشوع وحضنها وقال : انسي عمري ولا انساكي 

سعتها خشوع ذقتوا ودخلت اعدت علي الكنبه بتعيط علشان ضحكوا عليها سعتها ليل كانت نزلة علي السلالم بتطنطط وهي مسكه دبدوب ممتها راحت عندها وادتها بس خشوع حطتوا جنبها وهي زعلانه ليل وجو بصوا لبعض زعلانين لأنهم زعلوها بس ليل باستها وقالت : اسفة يا ماما مكنش قصدي ازعلك متزعليش بليز

جو قلها : متزعليش ميهونش عليا زعلك خشوع سحب مخدة ورمتها عليهم 

- مستفززززززين 

-  ماشي يا ستي بس  ايه زعلانه وخلاص 

- اخدت دبدوبها في حضنها وقالت : خلاص وقمو غيرو هدومك علشان فيلم مدينة المرعبين المحدودة جي 

اعتقد كده بحاول بجد اني اتخطى الموضوع مش صعب وانا مش بحاول انسي انا بحاول اعيش النسيان مستحيل....مستحيل اقدر انسي اصلا انا لسه بروح اذور قبر فلكس مع أن يوسف بيدايق من زياراتي هي مقدرة ان اي راجل هيشوف مراتو بتتكلم عن راجل غيرو هيغير بس هي مستحيل تبطل تروح لفلكس هو اخدها وهو عارف انها متعلقة بيه ولسه بتحبوا هو كان عارف انها مش هتبطل تزورو ورضي بكده يبقا ملوش حق يتكلم دوقتي

انا مش بحب يوسف ولاكن متقبلاه في حياتي عادي بحبو بس مش الحب اني مقدرش افرقو لا بحب طريقة في معملتي كأني بنتو وحنيتو كتير بنتكلم ونضحك صحيح لما بقعد معاها بفتكر جلساتي مع فلكس وانو ازاي بقيت اقعد مع حد غيرو بس انا مطرة ...مطرة اني اعيش مطرة اني اشوف أخرت اختياراتي انا اللي وفقت بيوسف في لحظة تمنيت لو كنت سكت فيها بس الحمد لله على كل حال ولاكن هي دلوقتي في المدة اللي قدتها مع يوسف هي مش حسه بعدم السعادة بالعكس حسه بسعاده انها قدرت تتخطى وانها لقت اللي يحبها ويصونها معقول قلبها بدأ يتعلق بيوسف طب ازاي وفلكس هل معناه انها مش عوزاه فلكس دوقتي افففف رأسي مش قدرة ليه بتفكري في فلكس ...فلكس مات خلاص ازاي تبقا مش عوزاه وهو ميت مش هيرجع علشان تحطوا في مقارنة 

كانت تعبت من التفكير بس افتكرت حاجه يوسف قلها ليها قال:

- ايه رأيك يا خشوع متفكريش وتسيبي الايام تمشي زي ما هي عوزاه من غير اعتراض من غير اي حاجه وتسيبي قلبك وعقلك يعملوا اللي عيزينوا من غير ضغط بكل بساطة قصدي تسيبي الايام تعدي من غير ما تشيلي همها ونشوف أخرت الطريق ايه سيبي الايام هي اللي توريكي مخبيه ايه من غير تفكير فيها 

انا معملتش بالنصيحة لما قلها بس انا دلوقتي حسه انو انسب وقت اعمل بيها هسيب الايام هي اللي توريني اللي مخبياه من غير تفكير فيها  

وفعلا عملت كده وحسيت بجبل انذاح من علي قلبي مفيش احلي غير من اني اسلم أمري لربي بجد حسه اني بقالي فترة بعيدة عن ربنا ومن سعات ما بعدت وانا مش شيفه الراحة علشان كده هعافر اني ارجع خشوع القديمه اللي كانت ديما مفوضه أمرها لربها وشيفه ان كل حاجه ربنا بيحطها فيها خير حتي لو هي شيفه العكس لان اكيد ربها عارف فين الخير ليها 

بالنسبه ليا انا ويوسف علقتنا اتحسنت جدا فوق اللي كنت متخيلاه بقت علاقتهم مبنيه على المودة والاحترام وحب ليه لا وعلي خوف على زعل بعض علاقة عائلية جميلة وبعد شهر كانت أكبر صدمة يخدها يوسف.........


شفقِ الغروبِ


يتبع

لقراءة باقي فصول الرواية اضغط هنا ( رواية حبه لا يموت )

Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات