رواية بريئة يونس الفصل الثامن عشر 18 بقلم نور الفجر

رواية بريئة يونس الفصل الثامن عشر 18 بقلم نور الفجر

رواية بريئة يونس الفصل الثامن عشر 18 بقلم نور الفجر
رواية بريئة يونس


رواية بريئة يونس الفصل الثامن عشر 18


اسكريبت-18

قطع طريقه سياره نزل منها ثلاث شباب

نزل كريم من السياره....وهو لا يعلم من هؤلاء...ولما قطعوا طريقه

-في ايه. ...حد يطلف بي العربيه كده

تقدم احد الشبان....ولكمه....ليسقط ارضا

-انت مجنون....ازي تعمل كده

-امممم...نستني....نستني يا صاحبي

اتسعت عيونه من صدمته

-ي...يونس

نظر له بخوف شديد ف تعبير وجه لا تبشر بي الهير ابدا

تحدث يونس بهدوء....الهدوء الذي يسبق العاصفه

-هي....فين

-ب..بتتكلم علي... مين

-تؤ تؤ....شكل ذاكرتك باظت....انا هصلحالك

لكمه مره اخري....وتحدث وهو يصيح بي غضب شديد

-انطق....هييييي...فيييييييييين

صمت ولم يرد

انهاله عليه بي اللكمات....تحدث وهو مستمير في ضربه

-انطق.....بقي تعمل كده....دي...اختك....انت اتجننت....انت اق'ذر....انسان شوفته في حياتي....يا ند'ل....يا حيو'ان.......انطققققق....ودتها فين

عندما احس انس وعمر انه علي وشك ان يقتوله...حاولوا ايقافه

-ا..اهدي يا يونس

-ابعد يا انس....ابعددددد....الكائن ده محتاج يتربي من اول وجديد

اكمل وهو يوجه لي كريم الذي كان يحاول النهوض 

-قسما بي الله....ان ما قولت هي فين...لتكون في الترب يا كريم

كان عاجز عن الحركه

-انت شكلك عاوز تموت.....ابعد يا انس عن طريقي

-ه....هن..اك

رفع يده...وأشار لي احد البيوت

-رن يا عمر علي البوليس.....وانت حسابك لسه مخلصش

قال ذالك وانطلق للمنزل

                                ****

-ا...ابعد....عني

-اممم...شكلك هتغلبني

كانت تبكي بشده وهي تضم نفسها وهي جالسه على الفراش

-عايزه....اروح.....عايزه..يونث

-انا صدعت....واحسنلك متشوفيش وشي التاني 

بدء يقترب منها اكثر....عندها بدء جسدها يرتجف بشده...وصوت بكائها عالي 

-هششش....بطلي عياط. ....احنا هستمتع

وقبل ان تلامس يده القذري جسدها...دفعته ونهضت مسرعه

وقفت في احد اركان الغرفه

-انا بحب القطط الي بتخربش....وبحب اكتر....لما اكسرها

نهض من علي الفراش واتجه نحوها وهو يرسم تلك الابتسامه الخبيثه

-ابعد.....متقر..بش

وقف امامها ...ووضع يده علي الجدار بجوار راسها

-انا لما اعوز حاجه....بخدها

حاول تقبيل'ها...لكنها سرعان ما قامت بي صفعه

نظر لها والدم يغلي في عروقه

-بقي انتي يا زبا'له....تتجراي وتعملي كده

صفعها بقوه علي وجها...لتسقط من قوته علي الارض ويتسبب قوته ايضا بجعل انفها ينزف...وشفتها

-انا هعلمك ازي تمدي ايدك عليا.....هكسر'هالك

كانت خائفه منه جدا...وغير قادره علي الوقوف. ..كانت ترجع للخلف وهي جالسه

قام بيركلها بي قدمه في معدتها

-عععععااااا......عععععااا

تألمت بشده...وتكورت علي نفسها وهي تلف يدها حول معداتها

-هههه....وجعتك....انتي لسه مشوفتيش حاجه

امسكها من شعرها 

-برغم جمالك الساحر...بس لسه متخلقش الي يمد ايده عليا

-ثبنيي....اروح

-تؤ...تؤ...لسه هنلعب...سوا

صفعها مجداا....ولكن كان مزال يمسكها من شعرها 

كانت شفتها تنزف بشده...وانفها كذالك

صفها مره اخري

قرب شفته من اذنها

-عارفه....اكيد تحت الهدووم...دي...صاروخ

حاولت الافلات من يد ذالك المخبول...لكن لم تستطع

بدئ يمزق ملابسها ....هي تقاوم بي كل ما لدها من قوه.....مزق اجزاء من ملابسها

وعندها كان علي وشك الاع'تداء...عليها

سمع ضجه قادمه من الأسفل

توقف عن ما كان يفعله

-ايه الي بيحصل......الاغبيه دول بعملوا ايه

وبدون اي مقدمات ....كان الباب تحطم ودخل يونس وبيده مسد'سه....وينهج بقوه....وعروقه بارزه 

وقعت عيناه عليا ....ليجن جنونه...عندما رائها تنزف من انفها وشكلها الذي يدل علي انه ضربها

-انت مين

-انا الي هوديك لي لملك الموت

انهاله عليه بي اللكمات دون مقدمات ...كان الرجل يحاول التصدي له ولكن كان يمتلك يونس جسد رياضي قوي....وايضا غضبه هو الذي يحركه

اسرع الرجل واخرج مسد'س....من احد الادراج

واطلق النار علي يونس

لتصرخ اسيل

-يوووووووووووووووووونثثث

عاد عددت خطوات للخلف من قوة الط'لقه....التي دخلت في زراعه

-انت جبت اخر معايا

اسرع وضربه في معدة ليسقط ارضا

دخلت عناصر الشرطة التي اتصل بيهم عمر

اسرع لها

-ا...انت كويسه....عملك حاجه

كانت تبكي...وشكلها جعله قلبه يتمزق

احتضنه بقوه...وظلت تبكي

-اسيل. ...اهدي....انا معاكي

وفجاء....احس بي ثقل جسدها على صدره 

-اسيل.....اسيل

لقد فقدت وعيها بسبب كثره البكاء

دخل صديقاه...تحدث عمر

-مسكوهم كلهم

-كو..يس

-انت بخير

تحدث انس

-ا...انت بتنزف

تحدث وهو يخلع سترته ويضعها عليها

-انا بخير....خلنا نخدها للمستشفى.... بسرعه

تحدث الاثنان 

-ماشي

حملها علي زراع واحده كا الاطفال لكي لا يحملها غيره

                               ******

-محتاج تدخل العمليات

كانت كليمات الطبيب بعد فحص جرح يونس

-وهي عمل ايه

-البنت الي كانت معاك....متقلقش كويسه...علقنلها محلول وهي نايمه...هتصحي بعد تلات سعات

-تمام

-هطلب منهم جهزوا اوضه العمليات

                             *****

دخل العمليات وخرج بعد ساعه لان الطلقه لم تكن في مكان خطير

عندما فتح عيناه وجد والدته التي اتصل بيها عمر

-عمل ايه يا ضنايه

-الحمد....لله....ا...اسيل...فاقت

هزت راسها بي النفي

-الدكتور قال انهم كانوا ادولها مهدء...ولسه مفعوله مخلصش

حاول النهوض

-انت رايح فين.....انت لسه طالع من العمليات

-عايز اشوفها

فتح الباب ودخل محمود

-استريح يا ابني....هي لسه نايمه....وانت لسه خارج من العمليات....لما تتحسن شويه...ابقي روح شوفها

-حاضر يا عمي

-انا....بجد...مش عارف اقولك ايه....اسف يا يونس....دي تاني مره...تتأذي... قاطعه يونس قائلا

-يا عمي....انا روحي...فداء ليها...وعمر هي ماكنت سبب في الم

ابسم له

-شكرا يا يونس

-بتشكرني علي ايه.....ده واجي علي مراتي

                             *******

فتحت عينها....ثم اغلقتها مره اخري....لتعتاد على الضوء

حركت راسها لتري انها في غرفه بيضاء...لتدرك انها في المستشفي

عندما وجدها فتحي عينها

-اسيل

-ب...بابا

-عمل ايه

-كويسه

نهضت

-ف..فين يونث....بابا يون...

فتح الباب ودخل يونس...وهو يبتسم

-عمل ايه يا سيلو

-ي...يونث

نظرت له كان يلف يده بضماد....بدئت الدموع تتجمع في عينها

اقترب منها وجلس امامه على الفراش

احتضنه بقوه....شعر بي الم خفيف

-انا هروح اشوف الدكتور

قال ذالك محمود وخرج

-اسيل......اممممم...اسيل....بطلي عياط

-انا...اثفه.....انت....اتصابت بي بثببي

-مش صح ....ده واجبي اني احميكي

ابعدها عنه حضنه ورفع وجه بيدها

-انتي نسيتي....انتي مراتي

-ابتسمت بين دموعها

-انا...بحبك يا يونث

ضمها  اليه

-وانا بعشققك يا قلبي

                               ******

بعد مده...جاء الطبيب وفحصها

-بقيت كويسه....هتقدر تخرج الصبح ان شاء الله

نظر الي يونس

-وانت بقي محتاج تغير علي جرحك كل يومين...ممكن تفضل هنا اسبوع والممرضات تغيلك علي الجرح...او تروح وتجي كل يومين

-مينفعش حد تاني يغيرله على الجرح

مانت كليمات اسيل وهي تشعر بي الغيره...مجرد التفكير ان هناك فتاه تسقترب منه

-ممكن عادي

ابتسمت بي سعاده....لاحظ يونس غيرتها...فبتسم فقد

                             *******

يونث....بتعمل ايه هنا

-مش عارف انام في الاوضه الي هناك

-والحل

-ابعدي كده شويه....افسحته له مكان

استلقي بجوارها

-يلا نامي

-يونث....انا في مثتشفي...مينفعش

-ليه

-انت مش هتغير رائك صح

-صح الصح

استلقت بي جوار بي استسلام

-فرحان

-جدا جدا

-طب يلا نام....وبطل تلعب في شعري

-اممم

بعد عددت دقائق

-يونث

-الله مش انتي قولتي يلا ننام بتتكلمي ليه

-ه..هو ايه الي حصل لي كريم

تجهمت ملامحه ولم يرد

-يوونث...جاوب

-بتسألي ليه

-مش...اخو...

قطعها بي صراخه الغاضب

-ده مش اخوكي....ده مينفعش يبقي اخ

-بث...

-خلاص يا اسيل. ...متتكلميش في الموضوع ده تاني

-حاضر

اخذها في حضنه لكي تنمام وتنسي ما حدث

احس بعد مده بي انتظام انفاسها....لقح نامت

نظر الي السقف...ونو يتذكر كلام محمود

F

-حصله ايه يا عمي

-اتاخد علي القسم....لانه هو الي اخدها هناك زي ما انت عارف

تنهد

-انا مش عارف اعمل فيه ايه ولله...ده مش بيتعظ

-يعني هيدخل السجن مش كده

-هااا...لسه...هنشوف عقوبته هتكون ايه...واو قد ايه....ربنا صلح حاله

-يارب

-يونس

-نعم

-انا عارف ان مش من حقي اطلب كده...بس في امل انك تتنازل عن البلاغ الي عملته

نظر له وصمت عدد دقائق

-لسه...هشوف

-ماشي

B

-اسف يا صاحبي. ...بس اسيل خط احمر

اغمض عينه. ..لينهي هذا اليوم....الذي كثره في الاحداث المزعجه...والتي كانت ستسبب بي ان يفقد طفلته

                             ****

في الصباح. ...غادر كل من يونس واسيل المشفي

وبسبب ما حد اتطر يونس لي تأجيل موعد الفرح

لي اسبوع اخر

وبعد عدت ايام كان حرجه قد تحسن واصبح افضل

وفي صباح يوم جديد

-اسيل....انا بقيت اعرف احرك زراعي...مش لازم تأكليني

-اممم...لاء...لسه الجرح مش خف يلا بقي

-هاا..حاضر 

فتح فمه ...وقامت بي اطعامه....فمنذ خروجهم من المشفي وهي تهتم بيه بشده

ابتسمت سماح...وهي ابنها سعيد معها

-قولي صحيح يا يونس

ابتلع الطعام الذي في فمه

-نعم يا ماما

-انت خلصت كل حاجه بتاع الفرح

-ايوه...خلصت من زمان...مش فاضل بس...غير القمر يتكرم وينزل معايا نجيب الفستان

خجلت اسيل من كلامه

-ربنا يسعدك يابتي

-امين

نظر الي اسيل و اكمل

-مش ناويه بقي ننزل نحيب الفستان


-يوونث...كل وانا ثاكت

-حااضر...ثكت اهو

-بطل رخامه

-بس كده...انت تؤمر

                            ******

-مرا بضعت ايام لم يتغير فيها شئ....خرج كريم من السجن...بعد مساعدت والده له واخفي عن الأنظار مره اخري

وفي قرب نهايه الاسبوع...نزل يونس واسيل وسلمي وانس  وعمر وضحي خطيبت عمر معهم لشراء مستلزمات الفرح ...وفستان الفرح و البدله

تحدثت ضحي

-روحوا انتم هاتوا البدله...واحنا هنختار الفستان

تحدث يونس منزعج

-بس انا عايز اشوف الفستان

سحبه انس من يده

-هتشوفه يوم الفرح....يلا

ذهب الشباب...لشراء....وذهبت الفتيات لمحل الفساتين

-ده خلو اوي عليكي يا اسيل

-بجد يا ثلمي

هزت راسها بي الموافقه

تحدث ضحي

-ايوه بجد شكلك تحفه

-شكرا....انتي الي مختاره ذوقق حلو

-العفو

                            ******

وفي يوم المحدد للفرح....كانت اسيل في البيوت سنتر....وقد جهزتها العامله...وكانت اجمل من هناك

-الله....شكلك حلو اوييييي....انا فرحانه ان صاحبت العروسه...مشاء الله شكلك قمر

-بجد

-امال هزار...ده يونس...هيتجنن

-ياريت يعجبه

تحدث احد العميلات

-يلا يا عروسه العريس تحت

-هااا...جاي

                             ******

كانت متوتره...وهي تقف وتعطيه ظهرها. ..وهو دخل من الباب

-مفروض اعمل ايه

تحدث عمر

-لفلها

-عارفه يا اسيل...لو قعدتي تلفي.....هفرفك

ابتسمت 

لف لها وفوجئ من شكلها....لكن لم يبتسم

وحدث ما لم يخطر علي الباب

-ايه الي انتي حطاه ده

ووووو

يتبع

بقلمي/Asia Ahmed


يتبع الفصل التالى اضغط هنا (رواية بريئة يونس)

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-