📁

رواية خدعة الحب الفصل السابع 7 بقلم إيمان أحمد

رواية خدعة الحب كاملة عبر روايات الخلاصة بقلم إيمان أحمد

رواية خدعة الحب الفصل السابع 7 بقلم إيمان أحمد

رواية خدعة الحب الفصل السابع 7

مشى لحد ماوقف قدام بنتين مسك ايد واحدة منهم وقال: دى تبقى خطيبتى وحبيبتى.. وهتبقى مراتى 

صدمه حلت على الجميع

قربت أروى بغضب وهيا بترفع فستانها الطويل وقالت: مين يارا!  انتم اكيد متفقين 

يارا نفسها كانت متفاجأة بصت على ايد عامر ال كانت ماسكه ايدها بقوة وبعدين بصتله كانت نظرته بتتطلب منها انها تأكد كلامه لكنها كانت حقا متفاجأة وبشدة شافت محمود بيقرب قال بسخرية

= كلامك صح ياأروى جايين متفقين يبوظوا فرحى... اظن خطتك مش ظابطه ياعامر لان يارا نفسها متفاجأة من كلامك صح ولا لا ياست يارا؟ 

بص الكل ليارا منتظر اجابتها صحيح انها كانت فى البداية فى حيرة لكن بعد كلام محمود والواثق جدا من نفسه خلى يارا تغير قرارها وتثبت لنفسها ولمحمود ولكل الموجودين انها مش ضعيفه 

قالت بشجاعه وبدون اى تردد:  كلام عامر مظبوط وبمناسبة اننا فى فرح اختى حبيبتى على خطيبى السابق فأحب اعلن قدام الكل خطوبتى انا وعامر واقوله انى موافقه على عرض الجواز مش هلاقى لنفسى زوج احسن منك ياعامر 

ابتسم عامر بانتصار ولبسها الخاتم فى ايدها 

قرب حامد حضن عامر بفرحه وقال: الف مبروك ياصاحبى.. عملت الصح وربنا يتمملكم على خير

سنية كانت متفاجأة لكنها هنأت ايضا ابنتها يارا وخطيبها عامر 

محمود بغضب وصوت عالى: انتم جايين تتخطبوا هنا فى فرحى يلا اتفضلوا كملوا كذبت*كم بعيد 

عامر ببرود: اهدى ياعريس فى ايه احنا جينا نقولك الف مبروك وبالمرة نعلن خطوبتنا 

أروى وهيا بتبص على الخاتم الالماظ بغل

= جبت الخاتم ده منين ياعامر اكيد سار*قه 

قبل ماعامر يرد كانت يارا قالت: احترمي نفسك  خطيبى شاب محترم وخلوق اما بالنسبة للسر قة فدى من اختصاص ناس تانية اظن انك فاهمه كلامى

فهمت أروى انها بتلمح على الدهب فده زود من غضب*ها وقالت

ياريت تمشوا من فرحى انتم الاتنين 

عامر مسك ايد يارا وقبل مايمشى قال قاصد استفزازهم

= الف مبروك ليكم ربنا يهنيكم.. يلا ياحبيبتي احنا عاملنا الواجب

خرج عامر ويارا وخرج حامد وراهم اما سنية ففضلت فى فرح بنتها ال تقريبا كان خر*ب

المعازيم كانوا عمالين يتهامسوا فى منهم الشا مت  وفى المستغرب وفى الحقو د 

محمود بعصب ية: سعد قولهم يقفلوا الموسيقى دى الفرح خلص 

أروى باعتراض وصوت عالى: ييعنى ايه خلص هو كان بدأ عشان يخلص بالسرعه دى

محمود بانفعال: انتى مش فرحتى ولبستى الفستان الابيض وعملتلك فرح محترم فى احسن قاعه والكل شافك يبقى كفاية 

أروى بسخرية: شافونى بتها*ن واتذل على ايد اختى الصغيرة 

سنية بحدة: هيا يارا عملتلك ايه دلوقتي اهدى كدة يااروى واعرفى بتقولى ايه

أروى بضيق: طبعا مانتى لازم تدافعى عنها هيا 

محمود بضيق: انتى عايزة ايه دلوقتي ياأروى

أروى بدون ماتفكر قالت بطمع وتلقائية: عايزة خاتم الماظ زى بتاع يارا

محمود بتعجب: ايه! 

أروى باصرار: زى ماسمعت 

محمود قال بضيق: هجيبلك ال انتى عايزاه بس خلينا ننهى الفرح ده


بعد حوالى ساعتين

فى بيت سنية

كانت سنية وصلت بعد مالفرح انتهى بسرعه 

عامر بسخرية: ايه ياطنط هو فى فرح بيخلص دلوقتي 

سنية بضيق: ال حصل يابنى

حامد بحماس: سيبك من فرح أروى ومحمود يغو رو فى داه*ية وقولى الكلام ال قولته ده كان حقيقى ولا قولته عشان بس  تغيظ أروى ومحمود

بص عامر ليارا ال كان باين عليها التردد وقال

= لا ياحامد كان حقيقى

تنهد بعمق قبل مايكمل ال صدم يارا: وعايز كمان أحدد ميعاد الفرح 

سنية حطت ايدها على قلبها وقالت براحه: طمنت قلبى يابنى ربنا يطمنك

ابتسم عامر: بس بستأذنكم ممكن اتكلم انا ويارا لوحدنا بعد اذنكم طبعا

قامت سنية وحامد ال قال: معاك ربع ساعة ياعامر ربع ساعة ودقيقة هدخل عليكم

هز عامر راسه بايجاب وبمجرد مامشيوا قالت يارا باندفاع

= معرفش ليه عملت حاجة زى دى وكدبت قدام الكل فى الفرح 

عامر بهدوء: يمكن لانك كمان حابة تنتقمى من محمود زى مانا عايز انتقم من أروى

كمل بغموض: ويمكن الانتقام ده يكون فى مصلحتنا احنا الاتنين

يارا بتوتر: تقصد ايه؟ 

عامر بهدوء: اقصد الكد*بة لازم تبقى حقيقة مينفعش اننا نتراجع عن الجواز بعد ماقولنا قدام الكل اننا مخطوبين فكرى كويس يايارا

يارا بضيق: وانا عشان انت قم من محمود اجوزك مايغو*ر محمود على أروى

ضحك عامر بخفه وقال: يارا احنا هنجوز لفترة مؤقتة وصدقينى مش هاجى ناحيتك ولا هضايقك ولما الفترة ال انا وانتى نحددها تخلص ننفصل عادى.. بس الله اعلم ممكن نحب بعض ويبقى جوازنا حقيقى

يارا بحدة: عامر انت هتهزر

عامر ببرود:لا بتكلم بجد بل دى اكتر لحظة فى حياتى اكون فيها مصر على حاجة بالشكل ده

فكرت يارا شوية بعدها قالت:موافقة

ابتسم عامر وقال: على بركة الله كتب الكتاب كمان يومين

يارا بصدمه: ايه! 

_ والفرح كمان اسبوع 

_ وانا موافق وماما موافقة وسمعينا احلى زغروطه ياماما

قالها حامد ال دخل فبص عامر ويارا بصدمه وقالوا بصوت واحد

= انت سمعت كل حاجة

حامد: لا والله ماسمعت انا جيت اشوفكم بتعملوا ايه اما لقيت القعدة طولتكم قولت آجى افكركم لتكونوا نسيتوا نفسكم

بصتله يارا بتذمر فقرب منها حامد حضنها وهو بيضحك وقال: بهزر ياهب*لة انا ثقتى فيكم انتم الاتنين كبيرة.. الف مبروك ياروحى

يارا بابتسامه: الله يبارك فيك وعقبالك

ابتسم حامد وهو بيتذكر حبيبة قلبه وبيتمنى توافق تجوزه رغم انه صعب 

عامر ويارا كانوا موجوعين لدرجة انهم قرروا الجواز بهدف فقط الانتقام من محمود وأروى ال خدعوهم وعملوا من حبهم لعبة قرروا انهم يحرقوهم وبنفس الطريقة لكن ال هما ميعرفهوش ان القدر ليه رأيى تانى وان الجواز ال مبنى على مصلحه هييجى يوم ويبقى مبنى على الحب والثقه 


انا فرحى يخلص وبالطريقة دى لو كنت اعرف ان ده هيحصل مكنتش عزمت اصحابى

محمود بغضب: خلاص ياأروى كفاية

أروى بحدة: ومتعصب كدة ليه من ساعة ماشوفتهم مع بعض ايه لسه بتحبها

محمود: احبها ايه انتى مجنو*نه انا بس مش مصدق انهم انهم انخطبوا ومتأكد انها مجرد تمثيلية

أروى بسخرية: تقصد انك بتتمنى ان دى تكون تمثيلية 

كملت بخبث: جالك كلامى اما قولتلك انهم على علاقة ببعض ولو احنا مسبقنهومش واتجوزنا هما كانوا عملوا كدة

محمود بضيق: شكل كل كلامك صح

أروى بطمع: هتجيبلى الخاتم الالماظ امتى

محمود بسخرية: ده كل ال يهمك

أروى بمحن: لا طبعا ياحبيبي بس انت عايز يارا تبقى لابسه خاتم الماظ وانا لا دى تشمت فيا مانت عارفها مع انى هموت واعرف جابه ازاى كان فالح بس وهو معايا يمثل دور الفقير

محمود بشك: هو انتى ليه سبتى عامر لانه فقير ولا لانك فعلا بتحبينى

أروى اتفاجأت من سؤاله لكن بسرعه جاوبت: لسبين وقولتهم قبل كدة الاول انى بحبك طبعا والتانى انى شكيت فيه هو ويارا ومستعدة احلفلك على المصحف لو عايز

محمود: لا مفيش داعى مصدقك

أروى بسخرية: على فكرة انا لاحظت ان محدش فى عيلتك حضر فرحنا غير عمك ده ال اسمه سعد ايه هما مش موافقين؟ 

محمود: لا ياحبيبتي بس بابا مسافر واختى فى السكن الجامعى وماما.. ماما

أروى بسخرية: مش محتاج تقولى انا فهمت اول مادخلنا الفيلا ولقيت كل الانوار مطفية زى مايكون فيه عزا مش فرح

محمود وهو بيبوس ايدها: بكرا ترضى عنك بس خليكى كويسة معاها

طبعا ياحبيبي دى زى ماما

بعدها قالت فى سرها: والله لوريها ايام سودا هيا واى حد ييجى عليا اما انتى يايارا وحياة امى لخليكى تمشى تكلمى نفسك من ال هعمله فيكى 

تفتكروا اما محمود يعرف حقيقة أروى ايه هتكون ردة فعله وهل فعلا بيحبها ولا واهم نفسه وحبه الحقيقى ليارا وهييجى اليوم ال هيندم انه خسرها بس هيكون فات الاوان


بعد مرور يومين 

عربية فخمة وقفت في المنطقة  نزلت منها أروى ال كانت لابسه شيك 

ميار شافتها فجريت وقالت بحماس وهيا بتبص على العربية والشنط الكتير ال كان شايلها السواق

= أروى ازيك

أروى بابتسامة متكبرة وهيا بترفع النضارة: – إزيك يامنار.. اقصد ميار 

ميار بابتسامة بلهاء: الله يسلمك..صحيح العربية دي بتاعتك؟

أروى بغرور : – طبعاً.

اشارت للسواق انه يقف وقالت لميار وكأنها متعمدة تذل اى حد تعرفه 

شيلى الشنط طلعيها شقة مامى وخديلك الشنطين دول

ميار شالت الشنط بفرحه وعفوية  :  اوك

خبطت أروى ففتحت راما وبعدين بصتلها باستغراب وهيا مستغربه ايه جابها بعد يومين من فرحها؟ 

كانت أروى لسة هتتكلم لكنها انصدمت من الكلام ال سمعته 

– «بارك الله لكما، وبارك عليكما، وجمع بينكما في خير…»

أروى وقفت مكانها…

الشنط وقعت من إيدها.

صوت الزغاريد علي

قالت بصوت عالى وبغل.... 

تفتكروا ايه هيا ردة فعل أروى بعد ماكانت فاكرة ان عامر ويارا بيمثلوا وايه جابها بعد يومين بس من الفرح هل فى دماغها خطة جاية تنفذها ولا مجرد زيارة 

يتبع

#خدعة_الحب7

#ايمان_احمد

رواية خدعة الحب الفصل الثامن 8 من هنا

رواية خدعة الحب كاملة من هنا

روايات الخلاصة ✨🪶♥️
روايات الخلاصة ✨🪶♥️
تعليقات