📁

رواية مغامرات عائليه الفصل الثلاثون 30 بقلم همس كاتبه

رواية مغامرات عائليه الفصل الثلاثون 30 بقلم همس كاتبه



رواية مغامرات عائليه الفصل الثلاثون 30 


 بارت 30

( بارت طويل ) 


يمنى باستغراب : هيا اللعبة دي بتبصلي كدة ليه ؟ 


ليلة : دي حلا صاحبتي .. تعالي يا بت اعرفك على مامي 


حلا بتوتر : بعدين بعدين .. سلامو عليكو 


يمنى : الصوت ده مش غريب عليا 


دينا : عادي دي الهبلة بتاعتنا 


يمنى بشك : طب ليه ما تقلع الراس ده و توريني وشها .. هيا خايفة من حاجة ؟


حلا باندفاع : و هخاف ليه ؟ اتفضلو الناس مستنينا جوا 


يمنى بصدمة : معقولة انتي حلا حسين ؟! 


حلا بتوتر : حسين مين ؟!


دينا : ايوة هيا .. انتو تعرفو بعض ؟ 


يمنى بضحك : ايوة طبعا .. بس انتي ايه الي عمل فيكي كدة ؟! 


خلعت حلا الرأس و قالت : اعمل ايه ده سبوع ابن اختي و قولت اعمل جو يعني 


يمنى بضحك : مستحيل اصدق ان انتي انسة حلا بتاعة حقوق المرأة .. نهلة بتقول فيكي شعر على مدى انضباطك و هدوئك 


ليلة : هدوء ايه و انضباط ايه يمامي … دي ما بتعملش حاجة غير الزعيق و الضرب 


حلا : هو انتي يمنى مرات حازم الي بيقولو عليها دي ؟! 


يمنى بضحك : ايوة انا يا خرابة البيوت العمرانة 


حلا باحراج : ايه الكلام ده يا مدام يمنى .. ده شغلي 


يمنى : شغلك بيقولك طلقي الستات من جوزاتها ؟! ده انتي خربتي بيت اخويا 


حلا : انا مش بعمل حاجة غير اني انصح الستات عشان يفوقو .. ما الي بيحصل ده مش منطقي 


يمنى : بس المفروض يكون عندك حدود واضحة .. مش نسخن الستات و خلاص 


دينا : بعدين تبقو تتكلمو بالموضوع ده .. اتفضلو الناس مستنيا جوا 


دلفت حلا بسرعة و بدأت بالرقص مع ليلة و كارما و الاطفال بشكل جنوني بينما انشغلت باقي البنات بتوزيع الضيافة و الهدايا على الحضور 


دينا باستغراب : مين الي لابس بطوط ده ؟ 


لارا : مش عارفة .. ممكن قريبة حبيبة  


دينا : لا بنات خالتها قاعدين هناك اهم .. معقولة فارس ؟! 


لارا : لا فارس برا مع الاولاد .. بعدين لو دخل هنا جدو هينفخه 


نظرت دينا له مجددا و جدته يقترب من ليلة و يرقص معها 


دينا : باااااس .. ده مصطفى .. و ديني لانفخه 


لارا بحماس : هروح اقول لجدو و يعاقبه ايه رأيك ؟!


دينا : اتلمي يا بت .. عايزة نعملك محكمة تانية ؟! .. هروح اخرجه قبل ما الستات تشوفه 


ركضت دينا الى بطوط و شدته من الخلف ثم سحبته نحو الخارج 


مصطفى : فيييي ايييه ما تسيبني ارقص معاهم 


دينا بحدة : اتلم يالا انت بقيت راجل .. ازاي تدخل عند الستات كدة ؟!


مصطفى : فيها ايه دي حفلة يعني نرقص براحتنا بقا 


دينا : اخرس لاحسن اقول لجدو و هو ينفخك 


مصطفى بخوف : خلاص خلاص همشي .. بس و النبي ما تقوليش لحد 


دينا : غور من هنا مش هقول حاجة 


**********************


في المساء … انتهى الاحتفال و اجتمعت البنات في اوضة حلا و دينا 


 


فريدة بعناد : برضو لازم تتعاقب يا دينا .. الي عملته مش حاجة عادية 


دينا : بقولك الفكرة كانت فكرة زيزي 


حلا : بس هيا الي نفذت يبقى لازم نأدبها  


فريدة : صح .. اساسا موضوع الصمت العقابي ده عبط المفروض شيلناها شغل البيت كله 


كارما : انتو بجد معندكمش ريحة الدم .. حرام عليكي يا فريدة دي بنت عمنا 


فريدة : اسكتي انتي .. بكرا لما تعمل كدة معاكي نشوف وقتها هتقولي ايه 


غادة : فريدة .. المفروض انتي اكتر واحدة واعية هنا .. عيب تفكري بالقسوة دي .. احنا اتفقنا من البداية اننا عايزين نساعدها تتغير مش ننتقم و خلاص 


دينا : صح .. كان هدفنا شريف و الموضوع بالاول و الاخر يخصني لوحدي 


فريدة : لا مش لوحدك .. طالما اعلنا الحرب يبقى يخصنا كلنا 


دينا : يا فريدة افهمي .. لارا اتعرضت للتنمر و دي حاجة صعبة جدا .. تريقتنا عليها هي الي وصلتها للمرحلة دي … احنا كلنا بنجرحها من غير ما نحس … محدش هنا بيدافع عنها و على طول بتتظلم من الي حواليها .. انا بعد ما سمعتها اتعاطفت معاها بصراحة 


حلا : لا حنينة اوي يا بت 


دينا : حلا اتلمي .. مش كفاية فضحتينا النهاردة 


حلا : انا كنت بعمل جو بس 


غادة : كفاية يا جماعة .. انا بقول ان احنا كمان لازم نرجع نتكلم مع لارا كويس .. احنا اهلها المفروض نوعيها 


فريدة : اختك ما اتربتش و احنا بنحاول نربيها 


غادة بنرفزة : فريدة كفاية كدة 


دينا : بصو .. انا قدامكم اهو .. اوعدكم لو حسنتو معاملتكم ليها هتتغير و تبقى بني ادمة طبيعية .. انا متأكدة 


حلا : ليه هو احنا بنعملها ايه يعني ؟! ما احنا بنتعامل معاها عادي 


دينا : لا طبعا .. لازم نعاملها باسلوب مختلف تماما عن ده 


غادة باستغراب : الي هو ازاي يعني ؟؟ 


دينا بخبث : لازم نجاملها كتير .. نسمعها كلام معسول يرفعلها الادرينالين .. نخلي رقبتها زي الزرافة من كتر المدح 


حلا بانفعال : هنعمل ايه يعني اكتر من كدة ؟ نبوسها من بوقها عشان تستريحي ؟! 


دينا : اتلمي يا زبالة .. قصدي لما نكلمها لازم نحسسها قد ايه هيا مميزة .. و لما بتعمل حاجة نقولها شاطرة و مفيش احسن منك و من الكلام ده 


حلا : اه قصدك نكدب عليها يعني … اشطا و لا يهمك 


غادة : ده مش كدب .. ده من باب جبر الخواطر … و الكلمة الطيبة صدقة يا حلا


حلا : اوك بس لو فقعتلي مرارتي هبعترها 


كارما : و الله لارا طيبة بس انتو مش فاهمينها 


دينا : عشان كدة بنحاول نساعدها يا كرملة .. عايزينها تظهر الجانب الكويس و تسيب الدبش بتاعها ده 


كارما : انا كلمت جدو عشان يصالحها .. ده اتعصب على طنط خديجة و قالها كلام صعب اوي 


دينا : و الله طنطك خديجة دي سبب كل مصايب البيت ده 


غادة بحدة : دينا اتلمي 


فريدة : فين حبيبة يا بنات ؟؟ 


حلا بضحكة : مودام حبيبة بقت ست و بتقعد مع الكبار .. ما سابتش جوزها من ساعة ما وصل 


دينا بسخرية  : فترة بسيطة جدا و تبقي زيها .. يمنى سألت عليكي و عايزة تكلمك على الجمعية و قرفها 


حلا بغضب : دينا اخرسي و ما تشتميش الجمعية بتاعتي 


غادة : يعني تشتمك انتي عادي ؟ 


حلا : اه .. كله الا شغلي 


********************


في الاسفل 


كانت يمنى تحمل كنان و تلاعبه بابتسامة 


يمنى : ربنا يخليهولك و تفرحي بيه يا رب  


ابتسمت حبيبة و استلطفتها


حازم : ليلة يلا اطلعي هاتي حاجتك عشان نمشي 


زياد : تمشي فين يعم ؟! انت مش هتحضر الفرح ؟ 


حازم : لا هحضر بس اجرت شقة هنا عشان نسيبكم براحتكم 


زياد : كدة برضو يا زوما ؟ ده احنا اهل .. مفيش مرواح على حتة … هتبات هنا و الا هسلط عليك  جدي  


حازم بتحذير : زياااد .. انت عارف طبعي ما بحبش الدوشة 


زياد : طب خلاص امشو انتو و سيب ليلة هنا 


حازم : لا بنتي وحشتني و عايز اشوفها 


يمنى : يلا يا ليلة اجهزي 


ليلة بضيق : مش عايزة امشي يمامي .. روحو انتو و بعد الفرح نسافر مع بعض 


يمنى : ليلة .. هزعل منك 


ليلة  برجاء : انا بحب البيت ده اوي و اتعودت على جدو عبدالله و البنات .. مش عايزة اسيبهم  يمامي عشان خاطري 


يمنى : ما احنا هنيجي هنا بكرا و بعده .. بس عيب تفضلي هنا لوحدك 


ليلة : لا مش عيب .. دول اهلي 


حبيبة : خلاص يا مدام يمنى سيبيها عندنا .. احنا كمان اتعودنا على وجودها وسطنا 


يمنى : مش هينفع و الله .. بقالها فترة هنا و وحشتنا اوي 


حازم : ليلة .. مش عايز اسمع اعتراض .. يلا اطلعي هاتي حاجتك بسرعة 


دلفت حلا و غادة و دينا جلسن معهم 


حبيبة : في ايه ؟! 


حلا : مفيش يا ستهم .. جايين نرحب بالضيوف 


ليلة برجاء : حلااا .. قولي لمامي تسيبني هنا 


حلا : ليه يا يمنى هانم عايزاها تمشي ؟ سيبها يومين كمان مش هيجرا حاجة 


يمنى : مينفعش و الله .. بقالها فترة طويلة هنا ما يصحش كدة


التفتت الى غادة و قالت :  ازيك يا مدام غادة 


غادة : الحمدلله 


يمنى بابتسامة: زياد كان على طول بيكلمني عليكي .. مبسوطة اوي انكم هتتجوزو .. بجد زياد بيحبك اوي 


حلا : و سي اوس ما كانش بيكلمك على حبيبة و لا ايه ؟! 


يمنى : ليه هو احنا كنا بنشوفه اصلا ؟! ده كان على طول هو و حازم بالشغل ..بس بصراحة اتصدمت لما عرفت انك قريبته .. دلوقتي فهمت ليه نهلة كانت بتسألني عليه 


حلا : ايه ده انتي ما شوفتيش اخر بودكاست ليا ؟! كان هو ضيف الحلقة  


يمنى : لا و الله ما كانش عندي وقت .. بس فكرة ممتازة خصوصا ان شغله بيهتم بالمرأة .. ممكن يساعدك اكتر في الدعاية 


حلا : طبعا طبعا .. اساسا اوس هو الي عرض عليا استضيفه بالبرنامج بتاعي  .. و اكيد هيساعدني بالدعاية مش كدة يا حبيبة ؟ 


نظر لها الجميع بصدمة خصوصا اوس الذي انتبه لحديثها للتو 


حبيبة باستنكار : هو الي عرض عليكي يا حلا ؟! 


حلا : ما تركزيش معاها  … انتي مش فاهمة انا و اوس علاقتنا اكتر من الاخوات و ما بيرفضليش طلب .. ده من كتر محبته ليا جيه يتجوز اختي


اوس بصدمة : اناااا ؟! 


حلا : ايوة ده حتى كان مسميني  الملاك الحارس .. و انا الي اقنعت بابا بموضوع خطوبتهم مش كدة يا حبيبة ؟! 


حبيبة بذهول : حلا !! 


حلا : عارفة اوس ده .. كان بيتحايل عليا دايما عشان اغطي على غياب حبيبة لما تخرج معاه .. و عشان احنا قريبين من بعض اوي مرة عرض عليا اتجوز صاحبه الضابط تخيلي 


يمنى : ربنا يخليكم لبعض واضح انه بيحبكم اوي بصراحة 


حلا : اومال ايييه .. ده احنا ايد وحدة كدة و عمره ما زعلني ابدا … خصوصا يعني بعد ما جوزته اختي الي طلعت عينه و عيني و احنا بنتحايل عليها عشان تصالحه 


دينا بغيظ : اتفضلي انتحلي شخصيتي يا حلا هانم .. يلا .. مستنية ايه ؟! 


غادة بهمس : حلا اتلمي .. حرام تكدبي كدة 


زياد بضحك : يخربيتك يا شيخة .. ده انا صدقتك  


حلا : احنا كدة عيلة بتحب الهزار و متمسكين ببعض اوي اوي 


يمنى : و الله باين من غير ما تقولي … عشان كدة ليلة مصرة تفضل هنا 


حلا : ايوة طبعا دي بقت وحدة مننا اصلا 


يمنى : الا ايه حكاية العقوبة دي يا زياد ؟! 


زياد باحراج : انتي عرفتي ؟ 


يمنى بتلاعب : ايوة .. سمعت انك بتتعاقب يا عريس


حلا بضحك : عريس مسخرة و الله 


زياد لحلا : اتلمي … على اساس يعني انتي مش معاقبة ؟! احنا كلنا معاقبين هنا .. حتى ليلة معاقبة معانا 


حازم : ليه عملت ايه ؟ 


زياد: اهدى يا عم …كلنا عملنا مش لوحدها يعني


يمنى بصدمة و ضحك : ثانية وحدة .. كلكم معاقبين ؟! يعني حبيبة هانم و مستر اوس برضو معاقبين ؟! 


دينا بضحك  : حبيبة هانم دي عمرها ما اتعاقبت .. و سي اوس مستبعد من العقوبة المرادي .. بس قبل كدة اتعاقب كتير


ادارت يمنى وجهها و حاولت اخفاء ضحكتها 


حازم : و عشان كدة كنتو هتموتو على الاجازة انت و هو ؟! 


زفر اوس بنفاذ صبر بينما زياد يحاول كتم ضحكته


 وقف حازم و قال : طب عن اذنكم احنا اتاخرنا اوي 


يمنى : ليلة .. يلا اطلعي هاتي حاجتك 


ليلة بعبوس : مش عايزة امشي 


دينا : كفاية يا جماعة سيبوها عندنا مش هناكلها يعني 


حازم : مينفعش و الله …


دينا بمقاطعة : لا ينفع دي بنتنا اصلا .. يلا اتكلو على الله و عيشو حياتكم .. روح خد مراتك و عرفها على سوهاج .. ليلة بنتنا و هتفضل هنا لغاية فرح اخوها و لا ايه يا زيزو 


زياد : انتي صح طبعا .. يومين مش هيأثرو يا زوما 


حازم بزفير : ماشي .. يومين بس .. بعد الفرح على طول هاجي اخدها 


*******************


دلفت حبيبة اوضتها و وضعت كنان في سريره بهدوء .. اقترب منها اوس و حضنها من الخلف 


حبيبة بابتسامة : وحشتني اوي .. مش عارفة اليوم ده عدا ازاي و الله 


اوس : دي اخر مرة اسافر من غيرك يا حبيبة .. انا لغاية دلوقتي ما نمتش من ساعة ما سافرت 


حبيبة بدلع : ليه بقا ؟! 


اوس : مش متعود انام بعيد عن حضن حبيبتي 


حبيبة : تصدق انا كمان ما عرفتش انام ابدا .. و كل ما كنت امسك الموبايل و هكلمك خلاص  ارجع اقول لا اكيد مشغول و تعبان 


صمت اوس قليلا ثم قال : حبيبة … بعد الفرح هنمشي من هنا 


استدارت له و قالت باستغراب : ليه ؟! 


اوس : مش هينفع اسيب الشغل شهر كمان .. لو حصل اي خلل هبقى انا المسؤول .. و مش عايز مشكلة امبارح تتكرر 


حبيبة : و جدو هيوافق ؟! 


اوس :اكيد .. طالما حاجة فيها مصلحتنا هيوافق طبعا 


حبيبة بضحك : على سيرة المصلحة .. ايه رأيك بكلام حلا ؟!


اوس بضحكة ساخرة : اختك دي عجيبة.. استغلالية لابعد الحدود .. اساسا هيا المصيبة الوحيدة بحياتي 


حبيبة : حرام عليك و الله هيا طيبة اوي


اوس : ابوس ايديك اقفلي الموضوع ده و خلينا نتكلم باي حاجة تانية غيرها .. البنت دي بالذات مش بستحمل اسمع اسمها حتى 


حبيبة بضحك : ماشي .. هغير هدومي و نتكلم 


اوس بخبث : طب ايه مش عايزة حد يفكلك السوستة ؟ 


حبيبة بتحذير : اوس .. اتلم 


اوس : طب يلا فكيها لوحدك 


رفعت يدها للخلف و حاولت فكها بكل الطرق و لكنها فشلت 


اوس بتلاعب : ها ؟ تحبي اساعدك و لا لا ؟ 


حبيبة  : لا 


اتجهت للدولاب و اخرجت فستان مريح اكثر .. اقترب منها ببطىء و وضع يده على ظهرها و شد سحاب الفستان للاسفل 


حبيبة بتوتر : ش..شكرا 


وضع يده على ظهرها المشكوف بسرعة فانتفضت و اندفعت للامام 


حبيبة : اييه ده .. ايدك ساقعة زي التلج 


اوس بضحك : منا عارف 


***************************


في اليوم التالي 


حلا بغضب : هو ايه الهبل ده انا مش فاهمة .. ازاي هنرقص و نترقص من غير اغاني و طبل و فرقة موسيقية ؟! 


غادة : يعني ايه هنكسر كلام جدو مثلا ؟ 


حلا : مهو ما كانش كلامه … ده كلامك انتي يا خايبة 


غادة : انا مش عايزة اخد ذنوب … انتي المفروض تشجعني مش تبهدليني يا حلا 


حلا بغيظ : طب هنرقص شرقي ازااااي ؟! تكونيش عايزة تنزلي ترقصي على الاناشيد ؟! 


غادة بضيق : و بعدين معاكي يا حلا .. انتي كدة بتقنعيني اعمل حاجة حرام و هتاخدي اثم كل الناس الي هتسمع … بكرا في فرحك اعملي الي انتي عايزاه اوك ؟!


دلف فارس و قال : عروستنا مقموصة ليه ؟! دي حنتك يا دودو لازم تكوني مبسوطة 


غادة : ما تشوف خطيبتك يا فارس .. قال عايزاني اشغل اغاني بالفرح عادي 


فارس : و فين المشكلة ؟! 


غادة : انا قولتلكم عايزة الفرح اسلامي بالكامل .. مش هقبل اني اخد ذنب حد برقبتي و اتحاسب عليه قدام ربنا 


فارس : طب و الي يحل المشكلة دي هتديه ايه ؟!


غادة باستغراب : مش فاهمة 


اخرج من جيبه فلاشة و مدها لها 


فارس : امسكي دي 


غادة : ايه دي ؟ 


فارس : فصلت طول الليل اشيلك الموسيقى من الاغاني الي انتي بتحبيها و جمعتلك اناشيد الافراح و الاغاني الي بيستعملو فيها الدف بس … و حطيتهم كلهم على الفلاشة دي 


غادة بتعجب : يعني مفيش موسيقى ابدا ؟!


فارس :  لا مفيش خالص .. ده انا حتى اخترتلك كل الاغاني الي مفيهاش كلام قليل ادب … اسمعيها و  عددي الجمايل بقا 


غادة بسعادة : انا بجد مش عارفة اشكرك ازاي .. انت حلتلي مشكلة مع ماما الي هتدبحني دي .. ربنا ما يحرمني منك يا حبيبي 


حضنته بقوة ثم ركضت و تناولت اللابتوب و خرجت … التفت فارس الى حلا 


فارس : ها مفيش حضن و لا ايه ؟! 


حلا بزفير : انا هتجنن .. عيلة تشل اقسم بالله 


فارس : ده بدل ما تشكريني و تبوسيني …. ده انا قعدت مع نفسي و قولت الاقيلها حل يرضيها و يرضينا كلنا .. خصوصا اني عارف تفكيرك زي تفكير ماما بالزبط 


حلا بغيظ : فارس .. غور من هنا مش عايزة اطحنك دلوقتي


فارس : الله يسامحك يا مزتي 


دلفت لارا و قالت باستغراب : بتعملو ايه في اوضتي ؟! 


حلا : مفيش .. هتلبسي ايه النهاردة 


لارا برفعة حاجب : بتسألي ليه ؟! 


حلا بغمرة : عشان خايفة تغطي عليا بجمالك يا لولو 


فارس بصدمة : لولو ؟! 


حلا : طبعا .. دي حبيبتي اصلا 


فارس : اصلا ؟! 


لارا بغيظ : اطلعو برا 


حلا : حاضر يقلبي .. امشي يا فارس عشان ما ندايقهاش


امسكت يده و قالت : باي لولو .. لو احتجتي حاجة اندهيلي و هتلاقيني بقفاكي على طول 


نظرت لها لارا بصدمة بينما هي سحبت فارس للخارح معها 


***********************


بعد عدة ساعات .. دلفت حبيبة و دينا اوضة غادة 


حبيبة بابتسامة : ايه الحلاوة دي يا غادة 


غادة : بجد ؟ شكلي حلو ؟ 


دينا : قمر يا اخواتي .. اخيرا هتتجوزو و اخلص انا بقا 


اتجهت غادة لدينا و حضنتها بقوة 


دينا بضحك : جرا ايه يا اختي وفري الاحضان دي لعريسك 


غادة : انا بجد مش عارفة اشكرك ازاي .. انتي اكتر حد كويس عرفته بحياتي .. ربنا ما يحرمني منك يا دينا 


دينا بخجل : ايه الكلام ده بس .. ده انتي حبيبتي 


غادة : ما تزعليش مني يا دينا لو كنت دايقتك قبل كدة .. انتي اكتر بنت بتدي من قلبها من غير مقابل .. لولا وجودك جنبي كان زماني ما اتجوزتش الراجل الي بحبه و بيحبني 


دينا : انا ما عملتش حاجة .. ده حق الصداقة يا غادة 


غادة : انتي اجدع بنت في الدينا دي كلها .. مش هنسى وقفتك معايا و مع لارا .. انتي وقفتي مع بنات العيلة كلها  .. و الله انا كل يوم بدعيلك 


دينا باندفاع : ايوااااا .. تدعيلي .. كتري دعا و النبي يا غادة لاحسن امي مش ناوية على خير و شكلي مش هتجوز بسنتي السودة دي 


غادة بضحكة : ما تقوليش كدة .. ربنا كبير و اكيد هيحنن قلبها عليكي و على خطيبك .. و انا هفضل ادعيلك على طول  


حبيبة : و ما تنسينيش انا كمان .. محتاجة دعوات كتيييير .. ادعيلي اخلص جامعة بسرعة 


غادة بضحك : حاضر يا حبيبة .. اول ما اوصل الكعبة هدعيلك انتي بالذات 


دينا : طب يلا ننزل عشان فريدة عاملة حماية و هيا الي بعتتنا ليكي 


نزلن للاسفل حيث تجمع النساء …. استقبلن غادة بالزغاريد و التصفيق .. اقتربت منها خديجة محاولة حبس دموعها و سحبتها ناحية ساحة الرقص 


حلا : البت دي هتفضحنا … هروح ارقصها يمكن تتدردح شوية 


دينا بضحك : و الله ما حد هيفضحنا غيرك 


ركضت حلا و امسكت يد غادة و بدأت بالرقص معها و انضمت لهن فريدة و كارما


حبيبة : الفستان هياكل منك حتة يا لولو 


لارا باستغراب : بتكلميني انا ؟! 


حبيبة : امم .. فستانك يجنن .. ده انتي احلى وحدة هنا .. هتاكلي الجو من غادة 


لارا بصدمة : بجد ؟ 


حبيبة : ايوة … مالك واقفة كدة ؟ تعالي ننزل نرقص معاهم يلا 


سحبتها قبل سماع ردها و اخذتها لساحة الرقص … فاندمجت لارا بالرقص مع غادة و كارما بسرعة 


دينا بضحك : حرااام و الله البنت دي غلبانة اوي  


حلا : طريقتك دي هايلة يا بت ازاي اتقلبت كدة ؟! 


دينا : مهو عشان تلاقي الدواء المناسب لازم تعرف الداء .. قولتلك انا فهمت هيا عايزة ايه لما كلمتها 


حلا : انا عمري ما توقعت اشوف حبيبة و لارا كدة ابدا .. ده و لا احلام العصر اقسم بالله 


دينا : المهم كملي على الخطة و هنشوف النتيجة بعدين 


حلا : منا مش هقدر امسك لساني كتير .. و لو مسكته .. ازاي همسك ايدي ؟! 


دينا : اتلمي .. احنا هننتقل لخطة علاجك انتي كمان بس نخلص من دي الاول 


************************


في الخارج .. كانت حفلة الرجال .. يجلس زياد على كرسي و اصحابه يلطخونه بالحناء


زياد بانفعال : ايييه ده ؟! هو انا هستحمى بالحنة دي ؟! 


فارس بضحك : استنى بس هرسمك شنب 


زياد بنرفزة : بسسس .. ايه الهبل ده 


فارس : يعم فك شوية ده انت عريس 


تلقى زياد ضربة من الخلف على رقبته كانت من صاحبه 


زياد : ما بس يا علي .. هو انت بتشطب حيطة ؟! 


مصطفى : هات ايدك اكتبلك اسم عروستك 


زياد : اتلم … احنا اتفقنا مفيش ضرب يا شباب


كان تميم و اوس و يزن يقفون على بعد منه يضربون النار بالسماء حتى صعد زياد على حصانه بعد ان اغتسل من الحناء و امسك بندقيته و بدأ بضرب النار في السماء كتحية للحضور


اتجه فارس لحيث يجلس الكبار و من بينهم حازم  


فارس : ما تفك يا زوما .. مالك قاعد بتبص عليهم كدة زي العواجيز ؟! ما تيجي تتبسط معانا 


حازم : انا صدعت من الاصوات دي ما بالك لو روحت عندهم 


عدنان : معلش الشباب عايزين يفرحو 


حازم : ربنا يديم افراحكم يا عدنان بيه 


فارس : انا فرحي بعد فترة .. اوعا ما تجيش هزعل منك يا زوما 


حازم : ليه هو انا اعرفك اصلا ؟! و بعدين انت هتتجوز ازاي بهطلك ده ؟!


فارس : معلش قسمة و نصيب .. ما تيجي ارسمك شنب بدل الشعرايتين الي انت 


فراحان بيهم دول 


حازم بنرفزة  : قوم من هنا يالا و الا هضربك بالنار  


فارس بشهقة : تقتلني قبل ما اتجوز يا زوما ؟! 


عدنان : فارررس .. اتلم  


********************


بعد منتصف الليل .. ذهبت غادة لاوضتها لتستريح .. بينما اجتمعت الفتيات في اوضة كارما 


دينا : بس ايه الحلاوة دي يا بت يا لارا ؟! مش معقول كل الستات بقو يسألو عليكي و على جمالك 


حلا : صحيح .. دول افتكروها العروسة 


كارما بهمس : حلا من غير مبالغة ارجوكي .. لارا مش عبيطة 


لارا باستغراب : هو انتو ايه الي حصلكم ؟! ايه بقيتو تحبوني فجأة كدة ؟! 


فريدة : بصراحة يعني احنا راجعنا نفسنا و لقينا اننا ظلمناكي كتير اوي .. فقولنا خلاص من النهاردة هنعاملك زي ما بنتعامل مع بعض عادي .. و بصراحة بصراحة .. انتي كنتي احلى وحدة النهاردة 


لارا : و الله ؟! 


حبيبة : اه و الله .. اول مرة احس ان في بنت بتنافسني 


كارما بضحك : يا سلام على الغرور 


حبيبة برفعة حاجب : ليه هو انتي شايفة غير كدة ؟! 


دينا : عشان نقول الحق .. حبيبة دايما كانت احلى واحدة في كل مناسبة .. بس خلاص اتجوزت و الناس مبقتش مهتمة ليها .. دلوقتي العين على لولو 


لارا بخجل : بجد ؟ 


كارما : انا كنت فاكرة اني هبقى احلى وحدة في فرح اخويا جيتي انتي و سرقتي الاضواء مني 


لارا بابتسامة : بس برضو انتي كنتي حلوة اوي 


فريدة : كلنا حلوين .. بس الجمال درجات يعني .. و انتي التوب يا لارا 


لارا بخجل و توتر : طب … انا هروح انام 


خرجت من الاوضة سريعا بينما ابتسمت دينا بانتصار 


دينا : مش قولتلكم 


حبيبة بغيظ : اداء مبالغ فيه جدا … مش لدرجة تحتقروني يعني 


دينا بضحك : انتي اتقمصتي ولا ايه ؟! ده كدة و كدة يعني 


حبيبة : اوك هيا كانت حلوة اوي بصراحة بس مش بحب جو المقارنات ده 


حلا بخبث : واضح ان الغيرة كانت متبادلة يا بنات 


حبيبة : اتلمي .. اكيد مش هغير منها .. بس مهما كان دي كان عينها من جوزي 


دينا بسخرية : و الله كان عينها من جوزاتنا كلنا .. اتلمي يا حبيبة الي فات مات 


فريدة بتوتر : يا بنات .. انا عايزة اقولكم حاجة كدة .. بس خايفة زياد و غادة يزعلو مني 


حبيبة : في ايه يا فريدة ؟!


فريدة : …………. يتبع 

الرواية كامله من( هنا )

مغامرات عائلية 2 


همس كاتبة

Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات