📁

رواية عشق الوقح الفصل السادس والعشرين 26 بقلم مايا النجار

 رواية عشق الوقح الفصل السادس والعشرين 26 بقلم مايا النجار

رواية عشق الوقح الفصل السادس والعشرين 26 بقلم مايا النجار

رواية عشق الوقح الفصل السادس والعشرين 26

(البارت السادس والعشرين من عشق الوقح بقلم مايا النجار)


شعرت شغف بأن توازنها اختل وقدميها لم تعد تحملها تميل وهي لا تقدر ان تتمسك ليلحقها فاروق بسرعه قبل ما تقع وهي تسمع اخر حديث المتصل الذي لم تتوقع بأنها سوف تسمعه في يوم وهو{"البقاء الله يا مدام والدة حضرتك كانت مسافره اسبانيا بس للاسف الطياره حصلها عطل و وقعت ومفيش حد نجى من الحادث شدي حيلك"} اغلقت شغف عينيها والحديث يضرب في عقلها بقوه ما اصعب الفراق بالأخص في حالة شغف لم تعيش مع والدتها وقت طويل لم تشعر بحنانها عليها ابدا لم تشعر بأنها ابنتها كانت تتمنى ان تعود والدتها لها وتقول بأنها نادمه علي ما فعلته بحقها كانت تتمني ان تضمها فقط لم تكن تريد اكثر من ذلك فقط القليل من الحب من حضن كان يجب أن يكون هو المصدر الحقيقي للحب و الحنان عادت شغف للواقع ونظرت لفاروق الذي كان يضمها وهو مخضوض عليها تنظر حولها تري صباح و تسنيم حولها لتقول كلمه واحده فقط وهي تنظر إلى فاروق. ماما 


فاروق بهدوء وهو يحاول ان يتماسك امامها. الله يرحمها يا حبيبتى الله يرحمها ادعيلها ربنا يغفر ذنوبها 


تنظر شغف حاولها وهي تستوعب بان مايحدث حقيقي هي بالفعل خسرت والدتها لتصرخ بأعلى صوتها بصوت يوجد به الوجع و القهر بأنها لن تلحق بوالدتها لن تلحق بها و تصلح أشياء كثيرة كان يجب عليهم ان يصلحوها قبل أن يأتي الموت لم يفكروا بأن الموت يسرق منا احباب كثيره تركتها سهير وتركت لها اسئله كثيره لم يعلم اجابتها سواها الموت اخذها وهي لم تأخذ ابنتها في حضنها لم تقل لها بأنها تحبها لم تندم على ما فعلته بها كيف لم تحسب أنها في يوم سيأتي الموت وبأن الوقت الذي مر عليهم لن يعود مره ثانيه هي الان بين يد الله ماذا كان سيحدث اذا تركت شغف بدون جراح من ماذا كان سيحدث اذا تركتها وهي أما لها بمعني الكلمة لتفيق شغف علي صفعه خفيفه تنظر لمن فعل ذلك لترى فاروق الذي فعل كل شيء لكي تفيق من هذه الغيبوبه تنظر اليه شغف بدموع وتقول بقهر وصوت متقطع. م ام ا م ام ا م ات ت هي ع لي كد ه مش موج وده خ لا ص م ات ت يا ف اروق م ام ا م ات ت ي ع ن ي اي ه 

{"ماما ماما ماتت هي علي كده مش موجوده خلاص ماتت يا فاروق ماما ماتت يعني ايه"}


تقول اخر حديثها وهي تنهض لا تعرف ماذا تقول وتكمل حديثها وهي تقول بصراخ. يعني ايه مش فاهمه يعني ماتت قبل ما نتعاتب قبل ما تقول هي مكنتش بتحبني ليه قبل ما تخدني في حضنها قبل ما تقولي هي رمتني لبابا ليه قبل ما اقولها اني كنت محتجاها اوي قبل ما نعيش مع بعض زي اي ام و بنتها ليه تموت دلوقتي ليه دلوقتي يعني هي ليه تسيبني في الوقت ده بذات عمرها ما حبتني عمرها ما فكرت فيا و دلوقتي تموت قبل ما تعوضني عن الحرمان الي عشته وهي موجودة يعني ازاي تموت يا فاروق هي ازاي تسيبني ازاي اكون بهون عليها كده ازاي يعني انا عملتلها ايه علشان تكرهني اوي كده ما كانت تخليها معايا شويه انا محتاجه ام ليا يا فاروق محتجاها جنبي خليها ترجع تاني خليها ترجع انا مش هقدر استحمل الفراق ده انا قلبي ميستحملش القسوه دي والله خليها ترجع وتعمل الي عايزه بس بلاش تموت و تسيبني بلاش تعمل فيا كده خلااااااااااااص ابعد عننننننني انا مش عاوزه حد جنبي خلاص خلاص انا اي حد بيدخل حياتي بيسيبني لييييييه انا وحششششششه اوووووووي كده ليه انا مليش حبايب ليه محدش بيفضل معايا ليه محدش بيحبني يا فاروق رد عليا والنبي قولي ليه انا وحشه صح وحشه علشان كده كلهم بيبعدوا عني انت ليه ماسكني كده سيبني طيب انت كمان سيبني 


 كان هذا حديثها لفاروق الذى يحاول ان يجعلها تهدئ ولكنها انهارت تماماً لا يعرف كيف يتعامل معها يسحبها الي حضنه بالقوه وهو يقول بصوت عالي. شغف هي خلاص ماتت و الكلام ده ملهوش لازمه ادعيلها يا بابا ادعيلها هي دلوقتي بين أيد ربنا و مستنيه دعاكي يا حبيبتي اهدي بس علشان متتعبيش خلاص 


تسمع شغف حديثه وهي تضع راسها علي صدره ولا تريد سوا أن تنام حتى تفيق من هذا الكابوس لتنام وهي تهرب من هذا الواقع وبالفعل تنام شغف في حضن فاروق الذي حملها ووضعها علي السرير ليسمع صباح تقول بحزن. ربنا يصبر قلبك يا بنتي يلا يا تسنيم خلينا ننزل 


تهز تسنيم راسها وتذهب مع والدتها ينظر فاروق الي شغف و يمسح علي شعرها بحنان


تمر ايام علي هذه الاحداث لم يتغير بها الكثير شغف في حالة اكتئاب حاد ترفض الخروج الي اي مكان و عرض عليها فاروق ان يذهبوا الي مكان لكي ترتاح نفسيتها ولكنها ترفض رفض قاطع واخيرا و بعد عذاب مرت ايام و شهور وأتى اليوم الذي سوف يذهبون فيها عمار و سراج لكي يحجزون الفساتين الي الفتيات لكي يقوموا بحفل زفاف ،في هذا الصباح كانت هي نائمه بعد ليله ظلت فيها تبكي بقوه علي والدتها نظر اليها فاروق وهو لا يعرف ماذا يفعل معها حاول معها كثيرا لكن بلا فائده هي لا تريد ان تتخطى ما حدث يمسح علي وجهها وهو يقول بهدوء. شغف قومي يلا 


تفتح شغف عينيها وتنظر اليه و تدفن نفسها في حضنه وهي تقول بصوت مخنوق للغاية. سيبني لو سمحت انام علشان دماغي وجعاني اوي 


فاروق بهدوء. مينفعش يا قلبي النهارده لازم نروح علشان نحجز الفساتين وانا لازم ابقي معاهم 


شغف. انزل خلاص وانا هنام شويه 


فاروق بهدوء. لا يا قلب فاروق تعالي نفطر مع بعض علشان اعرف انزل وانا مطمن انك كويسه 


شغف بدموع. انا مش كويسه ولا هعرف اكون كويسه غير لما اعرف ليه بيحصل معايا كده هو في حد بيحصل معاه كده غيرى يعني ولا انا بس الي مفيش حاجه في حياتها صح انا بس يا فاروق انت ليه مش بترد علي اسئلتي رد بليز 


يتنهد فاروق ويقول. شغف مال حياتك ومال وفاة امك يعني ده عمرها و خلص علي كده يعني مفيش حد في ايده يغير قدر بنى آدم ده بإيد ربنا خلاص عمرها خلص علي كده ربنا يرحمها ومحدش هيموت من بعد حد انتي يوم ولا يومين ولا شهر هتنسي كل ده بلاش تقولي كلام تندمي عليه انتي كده زي الي بيعترض علي حكمة ربنا خلاص ربنا اختارها هي ملناش نقول ليه ومش ليه لينا بس نقول ربنا يرحمها و يثبتها عند السؤال بس غير كده غلط يا روحي 


تنفى شغف براسها وهي لم تتقبل هذا الحديث برغم بأنه صحيح ولكنها لا تريد ان تصدقه وتقول. انت مش فاهمني انا كان نفسي اتكلم معاها هي ماتت وهي زعلانه مني يا فاروق يعني حتي مفيش فرصه اننا نتصالح هي مشيت خلاص 


يضمها فاروق وهو يقبل رأسها ويقول. العياط و الكلام الفاضي ده عمره ما هيرجع حاجه يا بطتي كده خلاص الي راح راح 


تبعد شغف عنه وهي تقول بدموع. انت هتروح تعمل فرح اختك ومامتي لسه ميته يا فاروق 


ينفخ فاروق بغضب ويقول. اولا امك بقالها تقريب التالت شهور ميته يعني عدت الاربعين تمام و الفرح ملهوش دعوه بموت امك يعني هنموت وراها مفيش حد بيوقف حياته علي حد يا شغف مفيش يا حبيبتي وانتي شوفي نفسك بقيتى عامله ازاي من يوم ما عرفتي مش واخده بالك انك لسه عروسه 


شغف بدموع و صراخ. ما هو ده اللي حرق قلبي يا فاروق هو ده الي مخليني مش قادره انام اني انا اتجوزت و امي ميته ومحدش اتصل بيا بعد موتها علي طول استنوا شهور لحد ما قالولى يعني انا ملحقتش اشوفها لأخر مره انت مستحيل تكون بتحبني زي ما بتقول لا انت بتكدب عليا اكيد مفيش حد بيحب حد يعمل معاه كده 


فاروق بغضب. انتتتتتتتي هبلللللله يا ببببببببت مال الهري الي بتقوليه بالي بيحصل ها انا ذنننننننب الي جابوننننننننني ايييييييييه معيشه الي جابوني في نكد ليه ها ليييييييييه 


شغف بغضب و دموع. خلاص سيبني طالما انا نكد و وحشه ما تسيبني ها سيبني علشان انا وحشه علشان زعلانه علي ماما معلش يا فاروق باشا المفروض علشان خاطر عيون سعادتك مزعلش علي امي معيطش عليها انا فعلا وحشه علشان مكمله معاك لحد دلوقتي انت من فتره بتتعامل معايا معامله وحشه جدا مينفعش اكمل معاك يا فاروق خليني امشي انا راضيه بأي حاجه غير اني اكون في مكان زي ده مش قادره اكمل معاك مش حاسه بالأمان معاك مش قادره اعيش وانت بتعامل بالإهمال ده انت مش بتعامل معايا كأني مراتك يا فاروق 


يضرب فاروق كف علي كف بغضب وهو يقول. انتي جنيتي يا بت ايه الكلام الي ملوش منطق ده يعني يا اعيش في نكد يا ابقي ابن كلب يا شغف بصي انا هسيبلك البيت كله وهمشي علشان لو فضلت هنا اكتر من كده اقسم بالله العظيم هبعتك لامك حالا 


يقول حديثه وهو يرتدي ملابسه تنظر اليه شغف بغضب وتمسك الكاس الذي بجانبها و ترميه عليه بقوه يبعد فاروق عن الكأس بسرعه قبل ان يصطدم به لينظر اليها بصدمه ليقول بصوت عالي. انتتتتتتتي بتعملى ايه يا شغف 


لم ترد عليه وتسطحت علي السرير و تضع علي نفسها البطانية لكي تنام أو نقول بأنها خافت ان يفعل بها شئ ينظر اليها ويذهب للخارج 

®®®®®®®®®®®®®®®®®®


ينزل الي الاسفل ويدخل شقه والدته ويقول بهدوء مصطنع. خلصتوا ياما 


صباح بتوتر: لا يا حبيبي اختك لسه بتجهز تعال يا فاروق صوتك كان عالى ليه يا حبيبي مش براحه علي مراتك يعني امها لسه متوفيه بشويش عليها يا ضنانا 


فاروق بغضب: امي انا ناقص تكه و هنفجر فيها فسبيني الله يباركلك 


صباح بهدوء: طب براحه و هدي نفسك يعني الخناق مش هيقدم حاجه يا فاروق هي بس تلاقي نفسيتها تعبانه شويه وحقها يعني الي ماتت امها 


فاروق بصوت عالى : يعني علشان امها تنكد عليا طول عمري ياما 


صباح بغيظ: مش جوزها يعني هي تبكي في حضن مين غير جوزها تنكد علي مين غير جوزها يعني وبعدين خد بالك ان امها ماتت 


فاروق بغضب : انتي بفكريني بامها امها ما انا عارف يا ستي 


صباح بغيظ: بفكرك علشان تهون عليها يا خويا هو انت يا فاروق يا ابني مش هتزعل عليا لما اموت 


فاروق بغضب : ايه الكلام ده يا صباح بعيد الشر عنك يا امي هو انتي و مرات ابنك خلاص ناوين تنكدوا عليا لحد ما تجيبوا اجلي يعني 


صباح : ربنا يديك طولة العمر يا حبيبي بس برضو علي مهلك علي البت الي فوق دى اوعي تستقوى عليها يا فاروق اوعي مش علشان ملهاش حد هتمرمطها معاك اتعامل مع شغف زي ما انت عايز عمار يعامل اختك 


يهز فاروق رأسه وهو ينهض وليقول. انا هنزل اشوف الشباب تكوني انتي و بنتك خلصتوا 


صباح. خلاص ماشي 


يذهب فاروق الي الاسفل يري عمار و سراج ينتظرونه وهما معهم سياره كبيره ليقول فاروق ببرود. انا مش عاوز وجع دماغ ها عشر دقائق وتكونوا مخلصين يومكم العسل ده 


سراج بغيظ. ايه الداخله دي يا ونش ما تسيبنا نفرح يا جدع ما انت خدت دورك 


فاروق بصوت عالى. بتمنه ليك يا سراج تاخد نفس الدور بتاعي كده ما يحرمك انك تعيش في نكد علشان تبقي تستعجل علي بختك المنيل كويس ده انت واخد اخت عمار يعني اخوها نكد ما بالك هي مستعجل علي ايه بس وبلاش عين امك تدخل في حياتي خربتها يا ابن الفقريه 


سراج بغيظ وهو ينظر الي عمار. شايف صاحبك بيقول عليك انت و اختك ايه يعني تحمد ربنا اني هناسبك 


عمار بغضب. نسب يعر يا خويا اوعي تيجي علي نفسك ياسطا اختي لسه في بيتي اخد بعضي و اروح اجيب شبكتي و فستان العروسه و اخلي اختي جنبي يعني مش هنموت من بعدك يا حبيبي 


سراج بصوت عالي. ايه المعامله دي يا جدعان ده انا صاحبكم حتي ايه ده والله هروح لناصر و اتصاحب عليه و اسيبكم انتو زي قرد قطع 


عمار بهدوء : على سيرة ناصر مش ناوي تحل المشاكل الي بينكم يا فاروق انت الكبير يا راجل و الكبير هو الي يلم و ناصر اخونا الصغير حتي لو غلطان ناخده علي قد عقله مش كفايه سيبته يتلم علي شويه كلاب وانت واقف و مدخلتش فاروق كفايه بجد 


فاروق ببرود. انا مش عارف انت مالك ومال الموضوع ده واحد مرتاح وهو بعيد عني اروح الزق فيه بتاع ايه ما تخليه يا راجل في حاله وانا في حالي كفايه عليا المصايب الي بتنزل فوق دماغي اروح ارمي نفسي مع ناصر تاني والله اعلم ما يمكن شايل ليا مصيبه ومستني لما يبقي قريب مني علشان يرميها في حضني 


عمار. يعني بذمتك الكلام ده يجي في عقل ناصر الواد ابسط من كده بكتير والله اللف الي لفيته انت ناصر يدوخ بمجرد ما يسمعه بس يا عم صلي على النبي وبعيد ناصر مقالش صلحوني علي الونش علشان تكون عارف بس انا مش شايفها حلوه لما يبقي بينا عيش و ملح و وكلينه علي طبليه واحده ونعمل مع بعض كده 


فاروق بهدوء : طب الحريم جت خلينا نخلص المشوار ده ونتكلم بعدين 


يهز عمار راسه و يركب في هذا السياره عائله فاروق و عائله سراج و عائله عمار و يتجهون الي المكان الذي يريدونه 


يفتح باب الشقه بعد ما انتهي من هذا (المشوار) ينظر اليها وهي تلبس قميص نوم طويل وعليه روب احمر بنفس لون القميص ليبتسم بحب ويقول. ليلتنا فل باذن الله 


يقول حديثه ويدخل لها يسحبها من خصرها ويقول وهو يقبل وجهها. حقك عليا يا جميل مكنش قصدي ازعلك والله هي ساعه الصبحيه دي بتبقي وحشه اوي الواحد بيقوم مش عارف نفسه بيقول ايه انا غلطان و مستعد لأى عقاب بس براحه علي جوزك 


تنظر اليه شغف وهي لم تنطق بكلمه تدقق في ملامحه فقط ليقول فاروق. مالك يا قلبي بتبصي عليا كده ليه ردى عليا يا شغف مالك 


شغف بدموع. انت ازاي تنزل و تسيبني لوحدي ازاي متخافيش عليا لحد يهجم عليا وانا لوحدى 


يضغط فاروق على يده وهو يحاول ان يهدأ امامها لكي لا تحزن منه اكثر من ذلك ليقول بهدوء. يا قلبي انا قولتلك امبارح تعالي معايا انتي الي مرضيتش قولتك هخلي امي تفضل معاكي قولتى لا خليها تروح تفرح مع بنتها قولتلك خلاص هفضل انا قولتي مينفعش علشان تسنيم انتي مالك فيكي ايه الموضوع اتحول من زعل علي امك لانك بتتلككى علي ايه حاجه 


تبعد عنه شغف بغضب وتقول. انت مسمي زعلي علي امي بتلكك يا فاروق انت معندكش احساس بجد طلقني يا فاروق طلقنننننننننني

رواية عشق الوقح الفصل السابع والعشرين 27 من هنا

رواية عشق الوقح كاملة من هنا

Mohamed ME
Mohamed ME
تعليقات