📁

رواية بين هذا وذاك الفصل الثاني 2 بقلم مريم سمير

رواية بين هذا وذاك عبر روايات الخلاصة بقلم مريم سمير

رواية بين هذا وذاك الفصل الثاني 2 بقلم مريم سمير

رواية بين هذا وذاك الفصل الثاني 2

_ الجزء التاني _

مسحت وشي = تحبي تقعدي في مكتبي لحد ما تهدي ؟ 

فجأة لقيت حد ماسكه من هدومه

' تقعد مع مين يحبيبي؟

عيني وسعت _ يوسف !!!!

= حضرتك مين؟ واي الي بيحصل هنا بالظبط؟

' انت واقف معاها بتاع اي يعم الحنين؟

= أنا ساكتلك عشان في مكان محترم ، نزل ايدك بدل ما ازعلك 

' تزعل مين ؟ انت تسوي اي عشان تزعلني؟ بقولك رد عليا واقف معاها لي؟

زعقت _ سيبه ، سيبه بقولك!!

بابا طلع علي صوت زعقينا ° في أي في اي؟ أي الي بيحصل هنا بالظبط!

_ بابا يوسف كان..

' أنا جيت يعمي ولقيت البني ادم دا واقف مع مريم وقاعد يلطف ، دا يطلع مين دا ؟

° دا دكتور احمد ، أي الي بتعمله دا ييوسف! سبيه

سابه ' مهو أنا ليا حق لما الاقي واحد غريب واقف مع خطيبتي اعمل كد يعني؟ 

= أنا مش هسكت يعاصم بيه علي الإهانات دي ، لما يتردلي وضعي في المكان ابقي ارجعله 

مشي!! ، رجعت بصيت ليوسف _ انت أي مبتفهمش! انت ازاي تعمل كد؟ ب أي وجه حق تسمح لنفسك تتدخل في حياتي ؟ 

' حق اني خطيبك وبعد فترة هبقي جوزك 

_ نجوم السما اقربلك !!! 

سيبته ومشيت ، مفكرتش في حاجة قد أحمد الي ممكن يخسر شغله بسببي ، كان عاوز بس يساعدني!

تاني يوم رجعت علي المستشفى تاني 

° طيب يفندم دي بيانات شخصية مينفعش تطلع غير للضرورة القصوي ، مستحيل اديكي عنوان دكتور هنا 

_ أنا بنت صاحبه المكان!

° طب يفندم دا العنوان بالتفصيل ، في رعاية الله 

ضحكت وخدت الورقة ، كتبت علي الفون اللوكيشن وسوقت ووصلت قدام بيته ، سألت علي شقته  ، خبطت وفتحلي

= مريم!! ، قصدي آنسة مريم ؟ انتي جاية هنا لوحدك؟

_ أيوة ، كنت عاوزة اتكلم مع حضرتك شوية 

= أنا قاعد لوحدي ، طب استني ، يا ام جمالات أيوة انزلي عاوزك 

بصيتله ب استغراب = ثواني بس هتنزل 

جت ست كبيرة ودخلنا احنا التلاتة ° مين البنت الحليوة دي يولا؟

= بعدين يا ام جمالات بعدين 

° لاء بس ذوقك حلو يمضروب 

= بقولك أي ما تقومي تعمليلنا شاي الله يكرمك؟

° سكرك كام يحلوة؟

= مظبوط يطنط 

دخلت المطبخ ف رجعت بصيتله  _ احممم ، ازيك؟

= الحمد لله ، انتي احسن دلوقتي ؟

_ أيوة ، أنا جاية عشان اعتذرلك علي الي حصل امبارح ، ارجوك تسامحني وارجوك ترجع شغلك تاني 

= انتي ملكيش ذنب

_ ازاي بس! دا كل دا حصل بسببي ، معلش حقك عليا وانا مستعدة اعوضك ماديا عن اي حاجة حصلت 

= والله! وهتعوضيني ماديا ازاي؟

_ اي مبلغ حضرتك هتطلبه هيبقي عندك بكرة بالكتير 

= الظاهر انك طالعة ل باباكي كل حاجة عندك بالفلوس 

_ ها!!! طب أنا لازم امشي حالا 

وقفني صوته = استني ، أنا.. اسف معلش مش عارف أنا قولت كد ازاي ، حقك عليا ، اقعدي لو سمحتي 

رجعت قعدت = بصي انا ميهمنيش الفلوس نهائي ، أنا كرامتي فوق أي حاجة ، ف معلش أنا مش هرجع غير لما والد حضرتك هو الي يكلمني ويطلب دا ، غير كد مستشفيات البلد كتير محدش هيغلب

_ معاك حق ، أنا هتكلم مع بابا ، واتمني بجد متكونش زعلان من الي حصل 

° الشاي 

_ تسلمي بس انا لازم امشي دلوقتي فعلا عشان ورايا حاجات كتير 

= متشكر انك جيتي 

_ ولا اي حاجة ، دي غلطتي ولازم اصلحها ، اشوفك تاني 

مشيت وروحت الفلة وطلب بابا في الفون يجيلي علي هناك  ° خير يستي أنا سايب حسابات قد كد في المستشفى ، عاوزة اي؟ 

_ طيب طيب ، الدكتور أحمد 

° ماله؟

_ هتتصل بيه تقوله يرجع الشغل من بكرة

° نعم يختي؟ ، مين دا الي هيكلمه؟ دا يوسف قايلي ميدخلش المستشفى تاني و..

بابا سكت ف ضيقت عيني _ بقي يوسف الي قايلك ؟

° مش بالظبط

_ بابا انت لو مرجعتوش تاني مش هفكر في موضوع يوسف دا نهائي 

° يعني لو رجعته هتفكري؟

_ أيوة ، تسمح بقي تطلبه دلوقتي ؟

بابا طلع فونه وكان مسجل رقمه ف كلمه 

° أهلاً دكتور احمد ، عامل اي؟

= الحمد لله يفندم ، أي الاخبار ؟

° عال عال ، مش ناوي ترجع المستشفى بقي؟

= يعني عجبك الي حصل امبارح دا ؟

° لاء ميعجبنيش يسيدي وحقك علينا بس معلش دا ابن واحد صديقي اوي وهو عصبي حبتين وميعرفكش ف امسحها فيا انا 

=..

° ترجع الشغل من بكرة وبالنسبة ل الشهرين الي قولت هخصمهم تمن العملية ف مفيش كلام من دا ، بس مينفعش اشطر دكتور عندي يسيب المستشفى ويمشي

= ربنا يكرمك يفندم ، ماشي إن شاء الله 

قفل معاه ° ها يستي مبسوطة؟

_ اوييي ، متشكرة 

° بس زي ما اتفقنا ، تقلبي يوسف في دماغك ، دا فرصة انتي سامعة ؟

_ اكيد طبعاً ، متشيلش هم 

روحت المستشفى بعدها عشان اطمن أنه رجع _ أهلاً يا دكتور احمد 

= ازيك يمريم اخبارك اي؟

_ الحمد لله ، حمدالله على السلامه 

ضحك = دا هو يوم الي غبته 

_ مكنتش هسامح نفسي لو مشيت من هنا بسببي 

= يعني لو طلبت منك اي طلب ممكن تساعديني فيه؟

_ اكيد ، بس طلب اي؟

= فيه حالة ، جارتي ، عاوزة عملية ، دورها في المستشفى الحكومي متأخر اوي ، يمكن تموت وهي بتستني دورها ، هي لازم تعمل استئصال ورم ، الست دي عزيزة عليا اوي ، ف ممكن تتوسطيلي عندك باباكي تعمل العملية هنا؟ أنا ممكن اساعد في تمنها 

_ أنا ممكن اتكلم معاه والعملية تتعمل مجاني 

مسك أيدي ب لهفة = بجد يمريم بجد؟

_..

= أنا آسف ، أنا مش قاصد والله 

_ حصل خير ، أنا هدخل اتكلم معاه دلوقتي 

دخلت مكتبه ° غريبة يعني مكنتيش بتجيلي المستشفى كتير أي الي حصل؟

_ جاية اشوفك 

° والصراحة؟

_ هطلب منك طلب

ضحك ° كنت عارف انك بكاشة ، اطلبي يستي زي ما انتي عاوزة 

_ فيه واحدة معرفة عوزاها تيجي تعمل عملية هنا ، بس في اسرع وقت عشان حالتها حرجة 

° وهو كذلك يستي ، خليها تحضر فلوس العملية وتيجي علي طول ، هدخلهالك مخصوص قبل العمليات التانية

_ أنا مش بقولك عشان عاوزة دورها يتقدم ، أنا عاوزة العملية تتعمل مجاناً 

° نعم يختي؟ مجاناً الي هو ازاي ؟

_ عشان خاطري يبابا ، دي مريضة اوي ولازم تعمل العملية بسرعة 

° فيه مستشفيات حكومي كتير 

_ دورها لسه بدري عليه ، وبعدين يعني اوضه العمليات متتفتحش عشان خاطر بنتك حبيبتك؟

° أنا مش بأخر عليكي اي طلب ، بس دا شغلي وانتي عارفة اني مش بحب أي حد يتدخل فيه 

_ المرادي وبس ، اعتبرني خدت الفلوس أنا 

° عملية اي؟

_ استئصال ورم 

° انتي عارفة دي بتتكلف كام !!!!

_ المرادي وبس خليها علينا بقي

° لاء وانتي الصادقة لو الي في دماغك دا حصل عربيتك مش هتتغير قريب 

_ يبقي اتفقنا 

خرجت كان واقف قدام المكتب = ها ؟ عملتي أي ؟

_ تتقدر تفتح غرفة العمليات من بكرة 

= انتي بتتكلمي بجد؟

_ اقنعته وهو وافق 

= أنا مش عارف اقولك اي ، انتي طيبة اوي ، أنا متشكر بجد 

_ ولا اي حاجة ، هي تهمك اوي كد؟ 

= هي الي خدت بالها مني من ساعة ما اتنقلت للبيت الي عايش فيه حالياً بعيد عن اهلي 

_ ربنا يشفيها ويقومها بالسلامة 

= أنا مش هعمل ارد ربع الي عملتيه دا ، لو احتاجتي أي حاجة أنا موجود 

كان غريب فرحة وشه لأجل حد! ، كان بيفرح لما يلاقي الي حواليه مبسوطين ، كل المستشفي بتحبه ، اسمه دايما علي كل لسان ، يشهد عليه المرضي قبل الدكاترة زمايله ، كان انسان سوي ، وجميل! 

عدت العملية علي خير ونجحت ، كان هو الي عملها ، كان مسؤول عن كل العمليات الصعبة في المكان ، بابا كان عنده حق لما قال إنه اشطر دكتور في المستشفى .

_ ازيك يدكتور؟

= الحمد لله ، انتي عاملة اي يمريم 

_ اديته دعوة الحمد لله ، ممكن اعزمك علي عيد ميلادي؟

= كل سنة وانتي طيبة يمريم ، هو امتي؟

_ بكرة إن شاء الله ، هتيجي؟

= أنا مشغول بكرة والله بس هحاول 

_ مشغول؟ يعني في احتمالية انك مجتيش؟

بص علي الدعوة ورجع بصلي = لاء هاجي اكيد إن شاء الله 

_ هستناك يدكتور 

مشيت وروحت لفيت اكتر من خمس محلات براندات ، مفيش اي فستان كان عاجبني! ، كنت عاوزة اطلع في الحفلة جميلة ، عشان هشوفه! ، لي مهتمة اطلع ولا غلطة عشان هو جاي ؟ مكنتش كد في عيد ميلادي الي فات!

لفيت اربع ساعات لحد ما لفت نظري فستان اسود علي مانيكان ، دخلت المحل وقيسته ، كان كأنه متفصل عشاني ، اخيرا!! روحت البيت وبدأت اجهز ليلتها كل التحضيرات  .

استنيت ل بليل وليلي جت عملتلي الميكب وخلصت ، نزلت تحت استقبلت كل الي عزمتهم ، كنت بدور عليه ، كل لما حد يدخل من الباب نظري يجري عليه بس مطلعش هو ، كنت خلاص فقدت الامل أنه يجي!!

= الفستان تحفه ، الاسود حلو اوي عليكي 

لفيت لقيته ف ملامح وشي اتغيرت _ مرسيه يا احمد ، مبسوطة انك جيت  

= اتفضلي 

كان بوكيه ورد لونه احمر _ دا يجنن!

= بجد عجبك؟

_ حلو اوى بجد ، متشكرة اوي تعبت نفسك 

= كل سنة وانتي طيبة ، طيب هسيبك أنا عشان معازيمك

راح قعد علي كرسي جمبي كنت لسه بصاله وقطع شرودي صوته ' كل سنه وانتي طيبه يمريوم

_ اه وانت طيب ييوسف 

' هديتك

فتحت العلبة لقيت فيها كوليه _ دا شكله غالي اوي اوي!

' مفيش حاجة تغلي عليكي ، عجبك؟

_ اممم ، زي هدية السنة الي فاتت ، وقولتلك وقتها اني مش بلبسه 

' بجد ؟ قولتيلي كد فعلاً؟

_ وانت هتفتكر أي ولا اي كان الله في العون ، عمتا متشكرة تسلم ايدك 

' علي اي ، تحبي نرقص؟

_ لاء مش قادرة ، قومي ارقصي معاه يليلي انتي 

° يلا بينا 

رجعت قعدت مكاني  _ امممم تشرب اي؟

= فيه هنا عصير ؟

_ فيه ، اجبلك عصير لمون ؟

شاورت للويتر ف نزلنا كوبايتين  = كنت عاوز اجبلك حاجة اغلي من الورد الصراحة بس انا معرفش ذوقك اوي

_ بالعكس ، دي احلي هدية جاتلي النهارده 

= يشيخة حرام عليكي! دا ما شاء الله خطيبك جايب هدية بالشئ الفلاني ازاي معجبتكيش بس ؟

_ خطيبي !! خطيبي مين؟

= يوسف! هو مش خطيبك؟

_ لاء طبعاً ، العيلتين صحاب من زمان،  هي دي علاقتي بيه ، لكن مفيش علاقة رسمية 

= بجد؟ لاء ثواني امال اتخانق معايا يوم المستشفى لي؟

_ الصوت هنا عالي اوييي 

= ينفع نخرج برا؟

_ ياريت 

خرجنا وروحنا الجنينة = بيتك ما شاء الله جميل اوي 

_ وانت كمان شقتك جميلة وفيها روح 

= اه الحمد لله مريحاني ، كنا بنقول اي؟

_ يوسف؟

= اه يوسف ، مين هو؟

خدت نفسي وطلعته بالراحة = لو مش عاوزة تتكلمي بلاش ، أنا الظاهر الي بسأل في حاجات مينفعش اسأل فيها ، أنا همشي 

_ احمد استني ، أنا عاوزة اتكلم معاك ، مينفعش تمشي 

رجع قعد تاني = مالك؟

_ يوسف يبقي ابن صاحب بابا الانتيم ، من ساعة ما كبرت وهو بقي زي ضلي ، بيطلعلي في كل مكان ، مبعرفش اخد راحتي أو اتبسط ب حاجة ، أنا بالنسباله زي الكوليه عاوز يشتريه ويملي عينه منه ، لكن بعد كد لو شاف كوليه تاني احلي هيرمي القديم في الدرج ، انت فاهم ؟

= فاهم ، كملي 

_ أنا مش عاوزة اتجوزه ، مش عاوزة جوازة محصلتش أو عريس لقطة ، مش عاوزة ابقي ست متخانة ، عاوزة بس ابقي ست مبسوطة ، محدش فاهم دا ، الي كانت فهماني هي ماما ، يوسف بقي قدري الي مش عارفة اهرب منه ، مش عارفة اتخلص من حقيقه أنه ممكن يملكني في يوم ، بحلم بكوابيس واصحي خايفة من فكرة جوازي منه ، هبقي زي حتة الانتيكا ، بابا مش قادر يفهم أنه كد مش بيطمن عليا ، مش قادر يفهم اني عاوزة واحد بحبه مش واحد عنده فلوس يشتري بيها الي هو عاوزه حتي لو كان أنا ، ماما لو كانت موجودة كان زمانها قالتلي اعمل ايه

مد أيده في جيبه = متخافيش عامل حسابي ، اصل انا كل مرة اشوفك لازم تعيطي 

خدت منه المنديل وضحكت _ أنا اسفة معلش دوشتك 

= لاء ولا اي حاجة ، دا انا مبسوط انك اختارتيني عشان تقوليلي كل دا 

_ انا فعلا كنت محتاجة اتكلم ، عمري ما قولت أي حاجة من دي لحد ، بجد شكراً 

= شكراً علي اي ؟ ، معتيش تعيطي فال وحش اوي في عيد ميلادك!

_ معاك حق 

= اتمنيتي أمنية ؟ 

_ لسه 

= طب اتمني يلا 

كنت بصاله ، حاسه ب حاجة غريبة ، شعور حلو وغريب في نفس الوقت! ،مش عاوزة اتحرك من قدامه ابدا ، عوزاه يفضل جمبي علي طول! في لحظة نسيت حفلة عيد ميلادي ، المعازيم ، الهدايا ، كنت مبسوطة وأنا معاه!

' طب اجيب شجرة واتنين لمون؟

_ يوسف؟ انت أي الي جابك هنا؟

' معازيمك بيسالوا عليكي جوا ،وانتي قاعدة مع..

= جاية حالا ، ادخل انت 

' هدخل معاكي 

كان باصص لأحمد والشر في عنيه _ طيب! ، احمد أنا لازم ادخل 

= لاء مش لازم ، لو مش عاوزة تدخلي معاه متدخليش ، متعمليش أي حاجة غصب عنك عشان ميحصلش مشاكل

' انت بتقول اي؟

= بقول أنها لو مش عاوزة تدخل معاك مش هتدخل 

' وانت بقي المحامي بتاعها؟

= يعني ، اعتبرني كد 

' اه أنت شكلك شارب ومش عارف بتقول أي 

= أنا بردو الي شارب؟

وقف جمبي = يلا يمريم عشان ادخلك 

بصيت ل يوسف الي كان باصصلي _احمد الي بتعمله دا..

= ملكيش دعوة ب الي بعمله ، يلا عشان ادخلك!

دخلت معاه ، التورتة اتحطت قدامي ، كان جمبي ف همسلي = متنسيش الأمنية 

ضحكت وانا بغمض عيني بتمني الاحساس الي حساه دا يدوم ، إن يطلع الصوت الي جوايا صح 

يوسف مسك المايك ' يجماعة بالمناسبة دي عندي ليكم خبر تحفه 

الكل بدأ يهلل أنه يقول بسرعة ' أنا ومريم فرحنا الشهر الجاي

_ ايييييي؟؟؟؟ 

= عاصم بيه أنا الي عاوز اتجوز مريم 

_ احمد!!! 

يتبع...

مريم سمير 🤍.

#بين_هذا_وذاك 🤍.

رواية بين هذا وذاك الفصل الثالث 3 من هنا

رواية بين هذا وذاك كاملة من هنا

روايات الخلاصة ✨🪶♥️
روايات الخلاصة ✨🪶♥️
تعليقات