رواية غدر القريب عبر روايات الخلاصة بقلم مصطفى جابر
رواية غدر القريب الفصل الثاني 2
أنسي كل الكلام اللي كنت بقولهولك قبل كده .. انا دلوقتي مش عايز غير اني اتجوز يارا مفهوم ؟
نجوة ببرود: تمام .. تمام اووي .. أنا هخليك تندم
يارا جت من وراها بصدمه : هيندم علي اي يا ماما ؟
كريم بخضة: يارا كويس انك جيتي في وقتك انا كنت بتكلم عن فرحنا و حماتي كانت بتوصيني اني مزعلكيش عشان متخلنيش اندم صح يا حماتي
نجوة ببرود: صح يا عيون حماتك .. انا دخله اجهز العشا اصل في ضيوف جايين و انتي يا يارا كنسلي خروجك مع كريم النهارده عشان عمك جاي ومينفعش تكوني برا
كريم بغيظ: مش هنتاخر يا حماتي هنيجي قبل ما عمي يمشي.
نجوة بهدؤء: عمها عاوزاها في شغل و انت روح وتبقي تعوض الخروجه دي بعدين.
يارا بحزن: بس يا ماما انا لازم انزل في ميعاد مهم جدا مع محل دهب
نجوة ببرود: يتأجل يا يارا جرا اي وبعدين محل الدهب لي.
كريم بتوتر: اصلها هتصالحني ب ساعة دهب حبتها و انا كنت هرفض بس قولت اهو كله ليها في المستقبل.
نجوة بهدؤء: ااه قول كده .. طب يلا يا يارا خشي و انت يا كيمو ابقا زورنا بعدين يا حبيبي.
كريم بغيظ: ماشي يا حماتي عن اذنكم.
...
يارا بغضب: اي دا يا ماما عمي كان هيستنا لكن كريم انا عاوزاه اصالحه بعد اللي حصل من اختك ده
نجوة ببرود: بلا تصالحي بلا قرف ... يلا علي المطبخ شوفيهم جهزوا الاكل ولا لسه.
يارا بملل: طيب يا ماما.
بعد شويه...
يارا بابتسامة: ازيك يا عمي اتفضل نورتنا.
هشام بابتسامة: بنورك يا ست البنات اومال فين الحجة.
يارا بهدؤء: في المطبخ اي دا حاتم ازيك بقالك كتير مجتش عندنا.
حاتم ببرود : عادي يعني مش بكون فاضي .
يارا ب احراج: ربنا معاك هروح انادي ل ماما ثانيه واحده.
راحت تناديها و هشام بص بغيظ ل ابنه: هو انت متعرفش تتكلم عدل ابدا لازم كلامك اللي زي السم دا.
حاتم ببرود: انا مكنتش عاوزة اجي وانت اللي اجبرتني يبقي متطلبش مني اي حاجه
هشام بغيظ: ماشي يا بن عفاف اما نمشو نبقي نتكلم
نجوة جت بابتسامة: الحج هشام يا الف خطوة سعيدة كل دي غيبه بقالنا سنين منعرفوش عنك حاجه
هشام بهدؤء: معلش يا حجة الدنيا تلاهي وانا جيت اطمن عليكم.
نجوة بابتسامة: ازيك يا حاتم يا حبيبي مامتك عاملة اي وانت شغال في اي دلوقتي
حاتم بهدؤء: ماما كويسة و انا بقيت ظابط الحمدلله
نجوة بضحك: طب الحمدلله لو كنت أعرف أن هشام عنده ابن بالجمال والشطاره دي كنت خطبتك لبنتي بدل اللي مش معاه غير الابتدائية ده
يارا بغضب: ماما اي عيب الكلام دا في اي ... دلوقتي كريم متربي و شغال كويس.
هشام بهدؤء: خلاص يا جماعة صلوا علي النبي يلا نقعد ناكل عشان وحشني اكلك يا حجة واكل يارا
نجوة بابتسامة: ماشي يا حج اتفضلوا علي السفرة.
راحوا ياكلوا بهدؤء..
نجوة بفضول: الا قولي يا حاتم انت خطبت ولا في بنت شاغلة دماغك او حاجه.
حاتم بهدؤء: لا ومش بفكر في الموضوع لاني مبطقش قد صنف الحريم.
يارا بسخرية: دا علي اساس انك انت اللي تطاق والله اشك انه حد راضي يبصلك اصلا.
حاتم بخبث: من ناحية يبصوا ف هو كتير اوي يتمنوا بصة واحدة مني.
يارا بضحك: تلاقي نظرهم ضعيف ولا طماعنين فيك.
حاتم بهدؤء: وانا عبيط عشان معرفش الطماع من اللي عينه مليانه يا يارا.
نجوة بسخرية: قولها يا بني احسن دي لازمها درس ومش هترتاح غير لما حد يضحك عليها وياخد اللي وراها واللي قدامها
هشام بهدؤء: هو انتو كل دقيقه كدا ناقر ونقير .. الا قولي لي يا يارا فرحك امتي عشان انا مجهزلك حتة فسحه ل امريكا جنان لشهر العسل بتاعك.
يارا بفرحه: بجد شكرا اوي يا عمو ربنا يخليك ليا وميحرمنيش منك ابدا.
نجوة بصت لحاتم: حاتم خلص اكلك عشان عاوزاك في موضوع.
حاتم بابتسامة : حاضر يا مرات عمي.
عند كريم..
كريم بغيظ: انا مش عارف اكون مع انهو واحدة فيهم البت ولا امها انا اتخنقت.
صاحبه: يابني انت كل اللي يهمك الفلوس وبس مش مهم تكون مع اي واحدة فيهم.
كريم بتفكير: بردو مش عارف نجوة في ايديها الفلوس و يارا اللي هتورث كل دا بس امتي نجوة تموت ويارا تورث.
صاحبه بخبث: طب واللي يحلهالك بقا تديله كام في المصلحه دي.
كريم بلهفة: هديله اللي يطلبه بس يحلها البت بتحبني وامها بتحبني اروح لمين.
صاحبه بمكر: هقولك تكون مع امها تتجوزها وتخليها تتنازل ليك عن كل حاجه.
كريم بتفكير: بس تفتكر يارا هتسكت ولا نجوة هتوافق.
صاحبه باستغراب: الله مش انت بتقول بتحبك وبتجري وراك اي اللي هيمنعها.
كريم بهدؤء: عندك حق يبقا كدا نقلع دبلة السنيورة الصغيرة و نجري علي ست الكل الكبيرة واخليها تكتب لي كل حاجه.
صاحبه: هو دا ومتنسش صاحبك بقا في الخير اللي هتشوفه.
كريم بخبث: اصبر انت بس دا احنا هنشوف خير مشفنهوش في حياتنا كلها هتجوز الام و اتسلي مع بنتها الحلوة.
صاحبه بمكر: دا انت دماغك داهيه ياض يا كريم.
عند نجوة.
نجوة بتوتر: بص انا عاوزاك في خدمه مش هنساها لك العمر كله.
حاتم بهدؤء: خدمة اي يا مرات عمي شغلتيني انتو كويسين ولا في حاجة.
نجوة بخبث: انا عاوزاك تحاول تقرب من يارا وتشغلها عن خطيبها اللي ما يتسمي دا.
حاتم بصدمة: نعمم اي الكلام الفارغ دي يا مرات عمي.
نجوة بتوتر: مش كلام فارغ انا عاوزه ابعدها عنه باي تمن ..
اصل الواد دا انا مش مرتاحه له و هو ملوع كدا و طماع ف هيا مش بتسمع مني وانا عاوزاك انت تشغلها عشان تسيبه.
حاتم بهدؤء: لو هو طماع و انتي فعلا بتحذريها وهي مش سامعه خلاص سبيها براحتها اللي بيشيل قربة مخرومه بتخر علي دماغه.
نجوة بغيظ: وانا مش هستنا بنتي تضيع ومش لاقيه حل غير دا يا حاتم وحاولت اوقع بينهم قصدي ابين حقيقته بس هي مش مقتنعه اصلا.
حاتم بشك: ماشي يا مرات عمي هحاول اقرب من بنتك بس مش زي اللي في دماغك لا هقرب ك اصحاب وبس.
نجوة بابتسامة: وانا راضيه ب اي حاجه بس تشغلها عنه يا حاتم.
حاتم بهدؤء: ماشي اتفقنا.
تاني يوم..
يارا نازلة بابتسامة: صباح الخير يا ماما انا نازلة الجامعه عاوزة حاجة.
نجوة بابتسامة: خدي بالك من نفسك يا حبيبتي واه انا طلبت من حاتم يوصلك وهو وافق.
يارا ببرود: لا مش عاوزة منه حاجه انا هطلب اوبر سلام.
نزلت لاقته قاعد في العربية مستنيها تجاهلته ومشيت قدام..
حاتم بغيظ: الصبر من عندك يارب انا مش بطيقها هروح اتقرب منها هو انا ناقص خنقه
نزل وراها: استني يا بت انتي امك قالت لي اوصلك ف من الاحترام لاقتيني مستني جنابك تيجي متمشيش كدا.
يارا ببرود: خلصت ؟ انا مطلبتش منك حاجه دا اولا تاني حاجه انا محترمه غصب عنك فاهم.
حاتم بغيظ: لا لمي لسانك معايا هلطشك كف اجيبك عالارض
يارا بسخرية: اعملها وانا احبسك فيها وابقي البنت اللي سجنت بن عمها الظابط.
حاتم ببرود: صدقي خوفت طب جربي كدا تعمليها وشوفي هعمل فيكي اي.
يارا بخبث: مانا مش هعمل كدا انا هعمل الانيل منها بمراحل جاهز تشوف.
حاتم بسخرية: اللي عندك اعمليه اخرك بوق وبس.
يارا بصويت: الحقوووني متحررررش يا لهوووي عاوز يخطفونييي الحقوني يا ناااس.
الناس اتلمت: مش عيب كدا يابني وفي عز النهار كمان.
حاتم بصدمة: عيب اي انا بن عمها وهيا بتهزر مش كدا يا يارا.
يارا بخبث: لا مش بهزر وهو مش ابن عمي ولا اعرفه خدوه علي القسم وربوه حسبي الله فيكم مش سايبن البنات في حالها.
راجل كبير: يابنتي هو شكله ابن ناس اكيد مش قصده
يارا بغيظ: هو انت تبعه ولا اي اها قولوا كدا انتو شكلكم تعرفوا بعض وعصابة و عاوزين تخطفوني صح.
حاتم للناس: معلش يا جماعه هي كدا لسعه شوية و انا الظابط حاتم العزازي ولو تنادوا علي مامتها هتقولكم اني ابن عمها وهي مخها مفوت.
يارا بغيظ: بردو مش هركب معاك مستحيل اركب معاك.
بعد عشر دقايق..
كان سايق وهي راكبه جنبه..
حاتم بضحك: يعجبني ثباتك علي المبدا.
يارا بغيظ: دا عشان الناس اتحيلت عليا بس وبعدين انا اتاخرت ف مكنتش حابة المحاضرة التانية تضيع مني.
حاتم بابتسامة: تيجي نزوغ من الجامعه وتيجي معايا القسم افسحك فيه.
يارا باستغراب: طول عمري اسمع عن الخروجات في الملاهي علي النيل في مطعم كافية اول مرة حد يقول افسحك في القسم.
حاتم بابتسامة: نحن نختلف عن الاخرون
تليفونها رن ب رقم كريم..
يارا بابتسامة: الو يا حبيبي صباح الفل انا نزلت اروح الجامعه و بن عمي بيوصلني.
كريم بملل: ماشي بقولك اي معكيش اربع تلاف سلف عشان الايجار عندي متاخر والقبض لسه منزلش اول ما ينزل هبعتهولك علي طول.
يارا بابتسامة: حاضر هحولهم لك من علي المحفظة حالا انزل اسحبهم.
كريم بابتسامة: تسلمي لي يا حياتي يلا سلام.
ش
قفلت معاه وبص لها حاتم.
حاتم باستغراب: في اي يا يارا محفظة اي وتحولي اي.
يارا ببرود: وانت مالك دي حاجه شخصية علي فكرة وبقولك اي لف روحني انا من ساعت ما اصطبحت يوشك وانا نفسي مسدوده.
حاتم بغيظ: بقي كدا طب عند هروحك وهقضي اليوم معاكم.
يارا بغيظ: دنتا بارد والله.
بعد شوية عند نجوة..
نجوة بدلع: بس انت مقولتش انك جاي اي وحشتك جيت تشوفني مثلا.
كريم بخبث: اوي يا نونو وبصراحه جايب لك خبر هيعجبك موت.
نجوة بابتسامة: خبر اي شوقتني اعرف.
كريم بخبث: هو انا بصراحه معرفش ده حصل ازاي بس انا معجب بيكي انتي ومبقتش قادر اعيش من غيرك عشان كدا انا هفسخ خطوبتي من بنتك و هنتجوز انا وانتي لاني مش قادر اكتم مشاعري عن كدا تتجوزيني يا نجوة.
يارا بصدمة : نهار اسود .. انت عايز تسيبني وتتجوز امي ؟؟
كريم ونجوة بصدمة : يارا ؟؟
#يتبع