رواية غدر القريب عبر روايات الخلاصة بقلم مصطفى جابر
رواية غدر القريب الفصل الأول 1
اومال امك فين يا يارا بكلمها مش بترد عليا ؟
يارا بابتسامة : معرفش والله يخالتي تلاقيها في الشقة ولا نايمه فوق مانتي عارفة ماما مبتخرجش.
خالتها بضحك: لا ياختي بتخرج و النهارده شوفتها وهيا رايحه شقة خطيبك اللي قاعد لوحده وكانت عمالة تتلفت حولين منها كأنها عاملة عمله ومش عاوزه حد يشوفها.
يارا بصدمة: ماما راحت عند كريم ؟ ....ليه مقلتليش .
خالتها بخبث: لو مش مصدقاني تعالي بنفسك واتأكدي يا حبيبتي وياريت تعرفي امك وتفهميها انه مينفعش تزور خطيب بنتها العازب كدا الناس لسانها مبيسكتش.
يارا بجمود: أنا مسمحلكيش تتكلمي كده عن امي .. انتي عارفه ان كريم بيزعل لما ماما تجيلك ومتحودش عليه .. فا تلاقيها كانت جايالك و قالت تروح تشوفه وتسلم عليه الأول
خالتها بسخرية: مين دي اللي بتيجي عندي امك بقالها اكتر من شهر مبتجليش البيت من قبل ما تتخطبي ل كريم اصلا.
يارا بصدمة: نعمممم ؟
خالتها ببرود: اه يا عين خالتك ابقي شوفي انتي الموضوع ده مع السلامه.
..
يارا بذهول: هو في اي ؟ ده امي كل يومين تقولي رايحه عند خالتي وهي مش بتروح طب ازاي و كريم كمان بيقول انه مش بيشوفها بتروح لخالتي و مش بتزوره لا في حاجه غلط وانا لازم اتاكد.
صحبتها جت بأستغراب : في اي يا يارا مالك وشك اصفر كدا ليه وعمالة تكلمي نفسك.
يارا بهدؤء: ها لا مفيش انا هروح مشوار صغير كده ومش هتأخر.
صحبتها باستغراب: ماشي بس هو في اي طمنيني.
يارا سابتها ومشيت بسرعه ركبت عربيتها و راحت شقة كريم...
خبطت ...فتح كريم وهو متوتر: ا يارا ؟...غريبة .. مقولتليش ليه انك جاية؟
يارا بجمود: هيا ماما عندك هنا يا كريم.؟
كريم بتوتر: امك ؟ ... لا مجتش اي اللي هيجيب امك هنا ... ماهي طول الوقت بتيجي ل خالتك ومش بتعبرني وبقولك.
يارا زقته ودخلت: مامااا يا ماااما اخرجي انا عارفة انك هنا خالتو شافتك وانتي دخله اااخرجي يالله.
كريم بغضب: اي الجنان اللي بتعمليه دا قولت لك امك مش هنا هيا لو هنا انا هخبيها ؟
يارا بغضب: امي هنا و خالتي هيا اللي قالتلي و هيا مش هتكدب عليا طلعلي امي دلوقتي حالا.
كريم بهدؤء: خلصتي ؟؟ الشقة قدامك اهي دوري زي مانتي ما عايزة.
دخلت تدور عليها في الغرف .. في لحظة دخول خالتها عزة.
عزة بخبث وزعيق : صلاة النبي هيا بنت اختي بتعمل ايه في أوضتك جوا وانتو لوحدكو كده في الشقه ؟
كريم بصدمة: هتكون بتعمل اي بتحسب امها هنا جت تشوفها يارا تعالي شوفي خالتك.
عزة بغضب وزعيق: تعالي يا زباله ياللي متربتيش .. ياللي بتروحي لخطيبك شقته والله اعلم اي اللي بيحصل بينكم
يارا خرجت بصدمة: انتي بتقولي اي يا خالتي مش انتي اللي كلمتيني وقولتي انه امي هنا وانا جيت اشوفها.
عزة بخبث: محصلش انتي هتتبلي عليا .. دنا كلمتك اطمن عليكي وانتي سيبتيني ومشيتي بسرعه اتاريكي مقضياها مع خطيبك طب كنتوا تصبروا شويه حتي دا كلها شهرين وتتجوزوا..
يارا بدموع: انتي بتقولي اييييي ... انتي عاوزة تشوهي سمعتي انتي ليه بتعملي كدا انا عملت لك اي.
عزة بخبث: اه يا حبيبتي مثلي بقا مثلي انا عارفة الشغل دا كويس اوي وامك انا هقولها واكشف حقيقه بنتها الرخيصة.
يارا بزعيق: اخرسي قطع لسانك انتي جبتيني هنا عشان تعملي كدا فيا عملتلك اي انا.
بتيجي ام يارا : في اي يا عزة متصلة عليا وجيباني علي ملا وشي لي و.. سكتت لما لاقت بنتها واقفه بتعيط.. يارا بتعيطي لي وبتعملي اي هنا.
يارا جريت حضنت امها: الحقيني يا ماما خالتي عاوزة تشوه سمعتي كلمتني قالت لي انك هنا معا خطيبي لوحدكم عشان اجي اشوفك واتاريها عامله ليا كامين علشان تشوه صورتي.
البواب جه.
البواب ل كريم: جرا اي يا استاذ كريم مش عيب كدا كل يومين تجيب ستات ويعملوا مشاكل في العمارة دا ميصحش.
كريم بلع ريقه بتوتر: انت بتخرف بتقول اي ستات اي اللي بجيبهم هنا؟
البواب ببرود : الستات اللي طالعة نازلة من عندك و بيجيبوا لك هدايا كتير اوي.
يارا بصدمة: ستات وهدايا الكلام دا صحيح يا كريم.
كريم بغيظ: لا طبعا دا اكيد عاوز يوقعنا في بعض كلهم عاوزين يوقعونا في بعض واولهم خالتك.
نجوة بجمود: هو ده اللي انتي بتحبيه يهانم ؟ امشي قدامي عالبيت وتشكري يا عزة علي اللي عملتيه مع بنتي وخطيبها.
يارا بدموع: استني يا ماما انا عاوزه اعرف الحقيقه هو بجد في ستات بتيجي لك.
كريم بجمود: عيب يا يارا اللي بتقوليه ده ..بقي انا تشكي فيا متوقعتهاش منك.
نجوة بزعيق: قولت يلا علي البيت كفايه فضايح لحد كدا.
خدت يارا ومشيوا..
بعد شويه في البيت...
يارا بدموع: والله يا ماما خالتو هيا اللي عملت كده انا معملتش حاجه.
نجوة ببرود: اي وداكي عند خطيبك وبعدين اي حكاية النسوان اللي بتروح لخطيبك دي.
يارا بجمود: اكيد خالتي اللي سلطت البواب يقول كدا .. لأني واثقه في كريم أنه ميعملش كده.
نجوة بغيظ: بلا واثقه فيه بلا زفت علطول بقولك الواد دا انا مش بطمن له ولا برتاح له لانه طماع وعاوز فلوسك فا لازم تسيبيه .
يارا بغضب: يووه هو كل شويه نفس الاسطوانه انا مش هبعد عن كريم و اختك متحضرش فرحي ولا عايزه اشوف وشها تاني .
نجوة بغضب: فوقي قبل ما تضيعي نفسك هو كل همه الفلوس اللي ورثاهاولو لاقي الاغنى منك هيجري عليها.
يارا ببرود: لا طبعا هو بيحبني وعن اذنك محدش يتدخل بيني وبينه ... أنا هروح احاول اصلح الهباب اللي اختك عملته دا.
بليل...
كريم ببرود: انا خالتك دي مبتزليش من زور من زمان ومتاكد انها متغاظة عشان متجوزتش بنتها و خطبتك انتي.
يارا بتفكير: عندك حق يا كريم انا هقطع علاقتي معاها هيا وبنتها ... المهم اي رايك ننزل نتعشي برا.
كريم بخبث: لا أنا زعلان بسبب اللي حصل ده وزعلان منك بسيب شكك فيا وبهدلت خالتك ليا
يارا بابتسامة: وانا ميهونش عليا زعلك وهصالحك وهجيبلك الساعة اللي كان نفسك فيها.
كريم بفرحه : بجد ؟؟ .. اذا كان كده ماشي هلبس وانزل اخدك ونروح نتعشي
يارا بابتسامة: ماشي يا حبيبي وانا هروح والبس بسرعه.
عند نجوة..
عزة بهدؤء: هنعمل اي اكتر من كده ... بنتك ماسكه في الواد بأيديها وسنانها.
نجوة بغيره: معرفش بس انا عاوزاهم يسيبوا بعض بأي طريقه وخططتي هتنجح حتي لو حصل اي.
عزة بخبث: طب مش خايفه من كلام الناس واللي هيقولوا عنك انك سرقتي خطيب بنتك وكمان قبل فرحهم.
نجوة بغيظ: اللي يقول يقول انا هعمل اللي في دماغي مليش دعوه بكلام الناس.
عزة بتوتر: طب ناوية تعملي اي المرة دي.
نجوة بخبث: خاليها مفاجأة يا اختي.
بعد شويه...
كريم بيخبط علي الباب...
نجوة فتحت بدلع: اي دا كيمو تعالي يا حبيبي نورت بيتك ومطرحك.
كريم بهمس: اوعي تكوني قولتي ل يارا انك كنتي عندي في الشقه ؟
نجوة بدلع: لا طبعا انت عاوزاها تفهمنا غلط ؟ وبعدين انا كان غرضي ازورك بس الحمدلله انك هربتني من المطبخ.
كريم بهمس وغيظ: طيب يا نجوة بصي خلينا منتقابلش الفترة دي لحد اما نتجوز انا وبنتك.
نجوة بغضب: نعمم وانا لسه هستني لما تتجوزها جرا اي يا كريم هو انا مبقتش اعجبك دلوقتي اومال فين كلامك بتاع ياريتني اتجوزك انتي يا نجوة ياريتني قبلتك انتي قبلها يا نجوة انتي الكل في الكل يا نجوة.
كريم بتوتر: بس اسكتي هتفضحينا ... بصي انا مش عاوزها تسيبني .. وانسي كل الكلام اللي كنت بقولهولك انا بحب يارا وعاوزاها.
نجوة ببرود: ماشي يا خطيب بنتي بس اسمع انت اللي هتندم مش انا.
يارا جت من وراها بصدمه : هيندم علي اي يا ماما ؟؟
#يتبع