📁

اسكريبت أحمد ومريم بقلم مريم سمير

اسكريبت أحمد ومريم بقلم مريم سمير

طلعت علي الميزان لقتني زايدة خمسه كيلو! 

_ احمم ، طب تمام شكرا

شكرت الصيدلي الي سمحلي ب استخدام الميزان ومشيت ، مشيت وانا حاسه اني افشل واحدة ممكن الواحد يقابلها! ، مشيت علي دايت وبدل ما اخس تخنت ، بقيت كارهة شكل جسمي مش عارفه حتي ابص في المرايا! ،

خدت قرار اني معتش عاملة دايت تاني ، معتش معذبة نفسي من غير اي نتيجة ، معتش فيه حرمان! ، مدام مفيش حتي جرام بينزل ف نزوده بس وانا مبسوطة! 

روحت سوبر ماركت جبت حلويات كتير بحبها _ مش تبع المقاطعة _ ، دخلت اوضتي وقعدت علي سرير وفتحت الفون وبدأت اسكرول عليه وانا بتلذذ ب الحاجات الي جبتها ، بعد ما خلصت كل الحلويات الي جبتها قومت بصيت علي نفسي في المرايا وعيط ، عيطت اني ضعيفه ، اني معتش حلوة ، اني فاشلة ، اني بقيت شخص مكنش عاوزة ابقي هي في يوم ،

_ لو سمحت عاوزة ميلك تشيك كراميل 

قعدت علي الكافيه الأقرب لقلبي ، كنت بروحه كتير عشان أقرا وافصل 

° شوف عامله ازاي ؟ 

سمعت صوت شباب قاعدين يضحكوا في الطربيزة الي قدامي ، لبست الهاند فري وانا ببعد نظري عنهم

° بلدوزر قد الدنيا بجد 

عيني دمعت وانا ببص حواليا للناس الي خدت بالها من الموقف وقعدوا يبصولي 

_ لو سمحت الغي الأوردر بتاعتي 

كنت جايه امشي لقيت شاب جه وقعد علي الكرسي قدامي = راحة فين؟ انتي لسه مشربتيش ، ثواني وجايلك

قعدت وانا رافعة حاجبي ومستغربه! ، راح ضرب الشاب الي كان بيتكلم ، الناس حشوه عليه بالعافيه والشابين الي كانوا معاه طلعوا يجروا برا الكافيه = لو شوفتها في مكان واتعرضتلها تاني همحيك من الدنيا انت فاهم؟

الشاب طلع يجري بخوف = خلاص يجماعه كله علي طربيزته! يعم انت ماسك فيا لي متسيبني بقي 

ضحكت وهو جه قعد قدامي = كنتي طالبة أي بقي؟

_ انت مين؟

= ميلك تشيك كراميل زي عوايدك؟ أنا آسف مش بحبه هطلب قهوة 

شاور للويتر أنه يجيبله قهوة ، شاب طويل بدقن قمحاوي اقل كلمه تتقال عليه أنه وسيم! ، قاعد معايا أنا علي نفس الطربيزة!

الويتر جاب الطلبات وحطها قدامنا = هو انتي بخيلة؟

_ ها! لاء ، أشمعنا؟

= مبتشربيش يعني ؟ 

_ مليش نفس ، اشرب انت 

= بقي تزعلي بسبب واحد زي دا؟ ، خد جزاته خلاص متزعليش نفسك

_ لاء أنا واخدة علي الموقف دا كل فترة مفيش حاجة أنا كويسه 

= كتاب تاريخي دا؟

_ أيوة عرفت منين؟

= قرأته قبل كده ، بيتكلم فيه عن نفرتيتي ، أنها اجمل النساء الي اتوجدوا في التاريخ وأن ملامحها كانت وكأنها مرسومة ، زيك كده 

بصيت حواليا ورجعت بصتله _ زيي ؟ اه انت هتهزر بقي!

خد الكتاب من قدامي وطلع قلم من جيبه وبدأ يكتب فيه ، خلص وساب القلم في الكتاب = أنا لازم استأذن عشان عندي شغل ، اتبسطت اوي اني اتكلمت معاكي ، سلام يمريوم 

مريوم! دا خد عليا اوي! مين دا وانا فين واي الي بيحصل وهو حلو كده ازاي ؟

فتحت الكتاب بعد ما مشي 

'' متزعليش من اي كلمه تتقالك ، الناس مفيش وراها غير الكلام وبس ، انتي جميلة اوي يمريم ، وشك وضحكتك وطيبتك الي باينة عليكي من غير ما تتكلمي ، من أحمد " 

كان أول مرة يتقالي الكلام دا! اول مرة اشوف نفسي حلوة من سنين! ، ولأول مرة ارجع البيت فرحانة ، معايا الكتاب وكل شويه اقرأ كلامه ، كان لذيذ اوييي! 

روحت بعدها الكافيه علي امل اني اشوفه تاني ، كان اي حد يدخل من الباب عيني تجري عليه واتمني يطلع هو لكن! للاسف مش هو ، فتحت كتاب جديد وقرأت اول صفحة فيه 

= عاملة اي بجد؟ 

_ الحمد لله ، كويسه 

ملامح وشي اتغيرت ١٨٠ درجة لما شوفته ، طلبلي الميلك تشيك بتاعي وطلب لنفسه قهوة 

_ انت جيت تاني لي؟

= مضايقه من وجودي؟

_ لاء ابدا ، بس بسأل 

= عشان اشوفك ، وعشان اخد قلمي ، هو فين صحيح ؟

ضحكت _ يسلام!

= اه والله اصل قلم غالي عندي اويي 

فضلنا نتكلم في كل حاجة! ، في شغله وعرفت أنه مهندس! دا الحلو ميكملش بجد بقي ، 

أنه شغال في شركة كبيرة في البلد وأنه كان بيحارب نفسه في ثانوي عشان يدخل الكلية الي هو عاوزها ، حكايات لشخص ناجح جدا ومكافح ، كنت مبسوطة وانا بسمعه ومش عوزاه يسكت خالص .

= أنا رغيت اوي وزمانك بتقولي اني لكاك

_ لاء ابدا ، أنا اتبسطت بالكلام معاك

= قصدك وانتي بتسمعيني ، انتي متكلمنيش ، تحبي تتكلمي؟ 

_ مفيش حاجة احكيها 

= طب وبتشتغلي أي؟

_ كان عندي مكتبة بس قفلاها حاليا 

= مكتبة؟ حلو اوييي ، طب وقفلتيها لي؟

_ تعبانة نفسيا الفترة ديي ف مش عارفة اشتغل 

= مالك؟

_ كنت بحاول اخس طول الوقت ، بجري واعمل أي حاجة تخليني اخس ولو كيلو واحد يشجعني اكمل ، بس كنت بلاقي نفسي كل شويه زايدة ، معتش عندي شغف اعمل اي حاجة ف قفلت المكتبة وقفلت علي نفسي و.. 

أدركت اني شاركته حاجات عمري مقولتها لحد حتي ماما كانت لما تسألني مالك اقولها مفيش ، أنا ازاي اقول كده؟

طلبت استأذن ولميت حاجتي بسرعة ومشيت 

= أنا هقطع النفس كده ، اقفي يمريم نتكلم

وقفت وزعقت _ انت بتدخل في حياتي لي؟ سيبني في حالي 

وقف واتصدم ف هز راسه ومشي ، كنت غبيه؟ أكيد ، ملوش ذنب وطلعت كل الزعل الي جوايا في زعيقي ليه ، كان عاوز بس يعرف مالي! 

بعدها كنت بروح الكافيه ومكنش بيجي ، كنت عاوزة اشوفه! اسمعه ، يهزر معايا يتكلم في أي حاجة عشوائية والكتب الي قرأها ، كنت مفتقده الكرسي الي قدامي يبقي مليان بعد ما كان فاضي تماما ، 

لقيته جه وقعد علي طربيزة قصادي ومعاه واحدة ، واحدة جميلة ، 

فضلوا يتكلموا ويهزروا وانا ببص ليهم من فترة للتانيه ، انتهزت فرصه إن البنت دي استأذنت عشان تروح الحمام وروحتله 

_ ازيك ؟ ، كنت بس حابه اعتذرلك علي اخر موقف ، مكنش ينفع ازعقلك كده 

=..

_ بجد اسفه ، بعد اذنك

= استني يمريم ، خلاص مش زعلان 

_ بجد؟

= بجد 

_ بالمناسبه ، خطيبتك جميلة اويي 

= خطيبتي! ، دي اختي 

قلبي ارتخي مش عارفه لي فرحت ، ابتسمت تلقائي وبعدين استوعبت أنه استغرب ف كشرت تانى 

_ ربنا يخليكم لبعض 

= راحة فين؟ اقعدي أنا عاوز اعرفها عليكي 

قعدت واخته جت واتعرفنا ، كانت لطيفه اويي ، دكتورة ومعروفه ولبقة جدا في الكلام ، تتحب .

أخته استأذنت عشان شغلها ف سلمت عليها ومشيت ورجعت بصيتله _ بتبصلي كده لي؟

= خايف اقولك حاجة تقومي مزعقة لامه عليا الكافيه 

ضحكت _ لاء لاء قول 

= عاوزك تفتحي المكتبة بتاعتك تاني

_ لي؟

= عشان ترجعي تاني تضحكي وسط الكتاب أو تفرحي لما يجيلك زبون 

_ وانت عرفت منين ؟

= انتي بجد مش بتشبهي عليا خالص؟ ، ماشي يستي هبسطالك ، انا جيتلك من فترة كده مكنتش لاقي فيها شغل ودخلت اخد من المكتبة كتاب ، كنت مكتئب الدنيا مقفولة في وشي ، شوفتك وساعتها ضحكت علي ضحكتك ، وشك كان منور وكله أمل ، جه ساعتها راجل عجوز عدي من قدام المكتبة ف جريتي عليه وادتيله علبة دوا وقولتيله أنها بتاعت كل شهر ، عرفت ساعتها انك متكفلة ب علاجه ، عرفت أن الدنيا لسه بخير وأن اكيد الدنيا هتضحكلنا في يوم زي ضحكتك ، بقيت بحب اجي كل فترة المكتبة عشان اشوفك بس انتي مكنتيش بتاخدي بالك غير انك تقرأي يا اما تنضفي الكتب بس انا كنت باخد بالي منك ، عاوزك ترجعي تاني المكتبة يمريم وتفتحيها ، الشارع هناك بقي من غير روح كأنه ميت ، ارجعي تاني وعيشي 

كنت مصدومة من كلامه! ازاي خد باله من كل دا؟ ولأول مرة احس اني محط اهتمام لحد ، وبعد إقناع كبير منه رجعت فتحت المكتبة تاني ، فضلت انضف الكتب وهو يساعدني ، ضيع يوم كامل عشاني أنا وكتبي!

= كده تمم؟

_ أيوة خلاص خلصنا ، مش عارفه اقولك أي يا احمد ، انت طيب اوي

= عاوز كتاب بقي علي زوقك عشان ابقي اول زبون بعد الافتتاح الجديد 

كان فاهم دماغي وبيعرف يتعامل معايا! كان شايفني دايما حلوة .

= أنا جبتلك ميلك تشيك معايا 

_ لاء ، أنا عاوزة قهوة زي بتاعتك 

قررت اني ارجع للدايت تاني! بس المرادي وانا مبسوطة ، وانا بظبط اكلي مش بحرمني ، وانا بشرب قهوة مرة معاه ومش حاسه بالمرارة حاسه ب لذاذته هو ، كان بيشجعني عشان عارف اني نفسي اخس ، روحت جيم ودكتور تغذيه احمد رشحهولي ، ولأول مرة بعد شهر اوزن نفسي ألاقيني خاسه!

_ بجد والله ؟ خسيت ١٠ كيلو!

= انزلي من علي الميزان ووطي صوتك يمريم هنتفضح

_ انت تسكت خالص بدل ما اكسر الميزان علي دماغك 

= ايدا في أي!

مش فاشلة! ، عرفت اخس عرفت اشتغل عرفت اسافر اماكن كان نفسي من زمان اسافرها ، عرفت احب! ومن حظي اني حبيت احمد ، حبيت انقي واطيب راجل في الدنيا ، 

= يعني اي زبون مش فاهم؟

_ أي يا احمد كان عاوز كتاب!

= والي عاوز كتاب بتقفي تهزري معاه وتضحكي ؟ دمه خفيف اوييي ؟

_ والله دمه سم بس عشان ابيع

= مريم ، اعملي نفسك خارسه ، حاكم دماغنا 

_ انت عاوز اي دلوقتي؟

= مش عاوز حاجة ، أنا ماشي

_ أنا لو لمستك هتحرق! 

= بطلي استفزاز بدل ما ارقع بالصوت


بقي أقرب حد ليا ، يومي عبارة عنه هو والمكتبة ، الشاي بالنعناع ، كلامه وحكاياته وضحكنا ، بقت حياتي من غامقة ل نور ، من كره لنفسي لحب ليا وللحياة ، من واحدة من عاوزة تتحرك من السرير لواحدة مش عاوزة تقعد في اوضتها وتخنق نفسها ، من ميلك تشيك مليان سكر ل قهوة سادة ، من قلب فاضي وحزين لقلب مليان حب وامتنان ، كل حاجة اتغيرت من ساعة ما عرفته ، اني بقيت شايفه نفسي اهم واحدة واني استاهل كل حاجة حلوة حتي ولو نجمة من السما ، اني مش قليلة دا انا عالية وفخورة بنفسي وب الي بعمله .

_ مالك؟

= مفيش 

_ علي اساس اني مش عرفاك؟ مالك يا احمد؟

= ابويا عاوز يجوزني بنت عمي 

سكت ، معرفتش ارد اقوله اي ، كنت عاوزة اقوله بحبك متسبنيش ، مش عاوزة ارجع تاني لمريم الي كنت عليها 

_ وانت قولت اييي؟

= محكم رأيه ، وانا مش عارف أعصاه خصوصا أنه مينفعش يزعل عشان تعبان 

_ لو بنت حلال اتجوزها هو اكيد عاوزلك واحدة كويسه 

= انتي شايفه كده؟

_ أيوة

= بس انا عمري مكنت عاوز اتجوز 

_ وبعدين يا احمد؟

= ولا حاجة ، أنا ماشي 

عيطت! ، كده خلاص معتش هشوفه؟ ، اكيد مش هيكسر كلام باباه وكمان أنا مش عارفه هو بيحبني ولا لاء ، ببساطة؟ عمره ما قالي .

= ملقاش عندك كتاب نفرتيتي؟ 

_ أحمد!!! 

= ايدا هو انا كنت وحشك للدرجاتي؟ دول تلت ايام يعني

رجعت كشرت تاني _ عاوز اييي ؟

= هعوز أي يعني 

_ أي نقول مبروك؟

= دا انتي مستبيعة وجاحدة بقي! 

_ قصدك اييي؟

= لما روحت من عندك لقيت عمي متقدمله شاب لمنة بنت عمي ، والشاب دا منة بتحبه ، واتضح أنهم بيحبوا بعض من زمان وكلمتني اروحلها عشان اقنع عمي بالشاب دا ف أقنعت عمي انه شاب كويس واني مش شايف منة غير اختي ف وافق عليه وقعدت مع بابا بقي وفهمته الليلة ماشيه ازاي 

_ يعني مش هتتجوز؟

= أنا عمري ما كنت عاوز اتجوز 

بصيت بملل ومسكت الكتب عشان انضفها _ وبعدين يا احمد ؟

= غير لما شوفتك وبقيت عاوز حالا والله 

_ نعم؟

= أنا بحبك يمريم ومش عاوز اتجوز غيرك 

_ بتقول اييي؟

= ملقاش عندك كتاب نفرتيتي ؟


مريم سمير 🤍.

روايات الخلاصة ✨🪶♥️
روايات الخلاصة ✨🪶♥️
تعليقات