رواية حب تحت الوصاية (كاملة جميع الفصول) عبر روايات الخلاصة بقلم عائشة الكيلاني
رواية حب تحت الوصاية الفصل الثالث 3
الكل واقف مصدوم سليمة بصت حواليها بعدم فهم و تصديق بصتلهم بتوتر:- انت بتقول اي يا باشا بنت مين و حفيدة مين انا ابويا مسافر طلاق ماما زمان و سافر تمام عملت الى عليك و كتر خيرك اوى لحد كدا هروح و اوعدك انى مش هظهر قدامكم تاني ، بى الاذن انا
جابر مسك دراعها لفها له:- تاني مرة لم بقولك بتكلم توقفي و تسمعي كلامي لاخر انتي حفيدي من عيلة الجريتلي سواء برضاكي أو غصب عنك و هتتجوزي زياد ساامعة
سليمة حطت ايديها في شعرها بانهيار و حادة:- هوو اي الى من عيلة الجريتلي و لازم اتجوز حفيدك هو انا عيلة صغيرة علشان اسمع كلام اى حد يقولي انا قريبك و بعدين اانتوا مين اصلا علشان تدخلوا في حياتي هاا و طلامة كلامك صح كنت فين يا جابر باشا هااا ولا انت خوفت على سمعة العيلة مني في قولت اخليها تحت عيني و اخلص منها حفيدك الى هتسجني علشانه دا مش ملاك و غلط زايى بالظبط مع ان مفتكرش انى غلطت انا مش مصدقك و مش عايزة حاجة من حد فيكم سبوني في حالي بقااا انتوا مش بنادمين مش بتحسو ، انا بريئه ساامعين و مش هممني خالص تصدقو أو لا كفاية ان ربنا شاهد عليا
مامت زياد:- اوبس دى مش متربية خالص يا عمي هتعيش معانا ازاى رجعها مكان ما جت و اديها قرشين احسن دى هتبوظ البنات الى في القصر و عفا الله عن ما سلف
مامت ناريمان بكبرياء:- صحيح بنت عبلة هتكون ازاى. بس قوليلي يا حبيبتي هو انتي مع زياد بس ولا كل واحد شوية زى امك
سليمة سابت شعرها و اتجهت ليها بهدوء و قالت بين اسنانها:- ااامي
سليمة مسكت مامت ناريمان من شعرها و وقعتها في الارض:- امى دى جزمتها فوق دماغك يا حيوانية سبوني عليها
جابر قام بسرعة و مصدوم
فلاش
سليم بابتسامة و بين اسنانه:- عيوني
مسك الشاب زقه على الارض و قعد يضرب فيه:- انا هوريك يا روح امك سبوني عليه ابن**
باك
زياد شالها من على مامت ناريمان بالعافية
سليمة صرخ:- امي دى فوق راسكم يا عالم يا زبالة اوووع
زياد بملل و زعيق:- ااخرسي بقاا
جابر بحادة:- سلييييمة
سليمة عدلت نفسها:- عايزني اسمع بتغلط في امي و اسكوت مش معنى انى حفيدك و انى غير شرعية انكم تذلوني أو تهينو امي و انا عايشه لعشتو ولا كنتو يا عالم يا
سليمة سكتت :- انا اسفة انسة ناريمان حقيقي خطيبك مظلوم و منعرفش وصلنا لكدا ازاى كملو الفرح عادي و انسوني ليه لان مش عايزة ابقا منكم
سليمة كانت هتمشي مامت زياد مسكتها من ايديها و طالعتها اوضة سليم رمتها على الارض و قفلت الباب
سليمة بقت تخبط على الباب زي المجنونة و عصبية هى فعلا زي ابوها لم بتتعصب مبتعرفش هى بتعمل اي او بتقول اي :- افتحوا الباب يا جااابررر اانتوا يا نااااس يا عالمممم خرجوني من هنا مش عايزة اعيش في سجنكم سبوني اروح لحالي اامي بتموت و لازم اكون معاها افتحوووو
قعدت وراء الباب و انهارت في العياط تحت
ابو زياد:- الله تشوفو يا بابا بس كدا بتظلم البت لتاني مرة كفاية انها عاشت في ذل بسبب حاجة ملهاش ذنب فيها وو انت كنت بتتعمل معاها على انها شحاته لو كانت معانا وسط عمامها و عيال عمامها مكنش حصل كدا احنا كمان غلطانين مش عبلة لوحدها و انا سبق و قولت لحضرتك زمان مسمعتش كلامي
جابر بياس:- اهو الى حصل خوفت على العيلة منها حصل الاسوا الفرح بعد بكرا الكارثة دى لازم تتلم قول لابنك كدا ، انا مش عارف الى هعملو صح ولا غلط بس انا ظلمت البت دى كتير كفاية انها عاشت لوحدها طول السنين دى
ابو زياد:- الى تشوفو المهم هتعمل اي مع عبلة
جابر:- عايزة تعيش مع بنتها معنديش مانع لكن خروج سليمة من القصر دا لا اقتلها ولا انها تخرج من هنا لازم ترجع لاصلها
بعد وقت عبلة جت
عبلة بدموع:- ابوس ايدك بلاش بنتي يا جابر بيه اوعدك مش هتشوف وشها تاني بس سبها تخرج معايا
جابر بحادة و هو حطت رجل على رجل:- مانا سبتها ليكي عملتي اي ولا اى حاجة خلتيها شوارع متمردة و قليلة ادب خلتيها عاا*ر علينا و على العيلة ابني غلط تجي و تقولي كنت هقف معاكي
عبلة بدموع و هى على الارض:- كنت خايفة عليها منه والله ما كان هيسبها كان هيموتنا لو كنت ظهرت تاني ابوس ايدك انا مليش غيرها في الدنيا
جابر ببرود:- انتي مهمتك خلصت لحد هنا سبني انا احدد مسيرها سليمة سليم جابر الجريتلي اتعودي على الاسم الجديد من بكرا دا هيبقا اسمها سليمة المحمدي ماتت و شبعت موت اكرمة مني هخليكي تشوفيها بفستان الفرح ازيد من كدا شكرا و عمليتك هتتعمل انتي برضو ام حفيدتي عايزة تقعدي هنا بيتك اهلا وسهلا بيكي معززة مكرمة لكن خروج بيها لا
عبلة بدموع :- هقول اي ، لى الواد الى نازل من السفر علشان يتقدملها دا حب عمرها جابر بيه
جابر بحادة:- انا الى هقوله بطريقتي لو فكر بس يهوب ناحيتها يلا من هنا لان ضيعتي وقتي
ابو زياد :- مدام عبلة بنتك على راسنا من فوق دى بنتا و نخاف عليها اكتر من روحنا و انتي كمان من العيلة بس دا الصح بابا مكنش قصده هو بس متعصب من الى حصل
مامت ناريمان بكبرياء:- صحيح بنت شغالة هتكون ازاى غير جربو*عة
قالت كدا و هى بتبص لعبلة باحتقار و غرور شماتة خرجت من المكتب و دخلت اوضتها
في اوضة تانية في القصر
خالد بابتسامة و شماتة:- تستاهل يا زياد هز دا مقامك يا ابن عمي كسرت غروك و كبرياك و وقعتك لسابع ارض
ميرا بتوتر:- أيوة بس البت راحت في الرجلين اه بكرها لان جدي مخليها كل حاجة بس برضو حرام نفضحها و نتهمها بحاجة زي دي
خالد اخوها:- لا متعمليش فيها غلبانة و انتي الى متفقة مع صاحبتها و انكي صوريتهم
فلاش
في الشركة ميرا راحت تتكلم مع صاحبة سالي أو سليمة
ميرا طالعت مبالغ و عطيته ليها:- النهاردة عايزك تخلصي زياد و سالي يبقوا مع بعض النهاردة ساامعة
ياسمين بتوتر:- بس دا كتير اوى
ميرا بضحك:- دا نص المبالغ و لم يتم الى في بالي هديكي اضعافه تمام هما فضلهم كتير
ياسمين:- لا الاجتماع يخلص و يروحو
ميرا طالعت المخدر و عطيته ليها:- ابقي دخلي ليهم اي حاجه في الاجتماع و حطي دا فيه متخفش مفعلو بيخد وقت عقبال ما يشتغل
باك
ميرا بدموع:- لاني بحبه و هو مش شايفني سيبني و رايح يحب ناريمان الى بتتخنق مع نفسها بس فكرك لم جدو يسحب منه كل حاجة الإدارة هتروح لمين
خالد بابتسامة و ثقة:- اكيد انا يعني هتروح لمين
جه الليل و الكل نايم و الصمت ملي القصر في اوضة سالي أو سليمة
سليمة نامت من كتر العياط و التعب الباب اتفتح دخلت بخطوات بطيئة و توتر بصتلها بكره :- انا مش هيسبك تتهني بحياتك الى سرقتيها مني سرقتي خطيبي طيب انا هسرق روحك
ناريمان قربت منها بهدوء رشت منوم على وش سليمة اخدت مخدة من على السرير و بدات تقربها من وش سليمة حطت المخدة على نفسها و بتضغط بغل ووووو
يتبع
يا تري زياد هيفضل يحب ناريمان ولا لا