📁 أحدث الفصول

رواية حب تحت الوصاية الفصل الثالث عشر 13 بقلم عائشة الكيلاني

رواية حب تحت الوصاية (كاملة جميع الفصول) عبر روايات الخلاصة بقلم عائشة الكيلاني

رواية حب تحت الوصاية الفصل الثالث عشر 13 بقلم عائشة الكيلاني

رواية حب تحت الوصاية الفصل الثالث عشر 13

جابر قرب منها ببطئ و هدوء ملامحه هادئة وقف قدامها بصلها بهدوء وشه خلي من التعبير رفع ايديه و ضربها كف لدرجة انه رن و صوته رج اركان البيت الكل كان مصدوم من تصرفه فاطمة كانت حطة ايديها على بؤها بصدمة سيف الغضب في عينيه كور ايديه بغضب ملامحه اتشدت من الغضب بس مينفعش يرفع ايديه على الاكبر منه ميرا بصتله و هى الدموع اتجمعت في عينيها جابر مسكها من دراعها و قال بصدمة و انكسار ممزوجين بغضب :- لو كنت اعرف انكي. بالارف دا كنت موتك بتتجوزى من ورايا من غير موافقتي ، انتي فاكرة ان ملكيش كبير هو علشان ابوكي مات مفيش حد هيقدر عليكي 

ناريمان واقفة وراء جابر بابتسامة و شماتة مربعة:- تو تو ليه كدا يا ميرو يعني علشان بتحبي تقومي تسلمي نفسك لغلط و  يعني تغلطي و تخلفي و تتجوزي علشان تداري على الكارثة الى عملتيها في العيلة ملكيش حق احنا اذيناكي في اي علشان تغلطي و 

سيف اخيرا نطق :- اخرسي يا ست انتي 

سيف اتجه ليها و بصلها بغضب:- طول عمري اسمع عن القذارة اول مرة اشوفها بعيني ، لا عشتي ولا كنتي بتشككي في اخلاق بنت عمك بس القذارة الى بجد انكي تتكلمي عليها بى الباطل لا عشتي ولا كنتي 

ناريمان بصتله بغضب و عصبية بس حقيقي اتخرست مش عارفه تقول حاجة اتسعت عينيها بغضب و اكنه بيقول بتتكلميش على حد و انتي فيكي كل العبر 

سيف قال بهدوء بعد ما وقف جانب ميرا و حط ايديه على كتفها و قال و هو بيبصلهم:- انا متجوزتش ميرا علشان كريم بس انا اتجوزت ميرا علشان بحبها و مفيش حاجه تفرق بينا غير الموت ، يعني يا باشا لو عايز حفيدك لازم تقتلني الاول علشان تخدها انا بحبها ياريت تكونو فاهمين دا 

سليمة و زياد طالعوا و سليمة سمعت الكلام دا كانت بتبصله بصدمة مفيدة بصتلهم بهدوء:- انستو و نورتو يا فندي يا ياريت بلاش زيارات على غفلة لانى مبحبهاش و لم تتكلم مع مرات ابني بعد كدا تتكلم بادب لانها مش شغالة عندك 

زياد :- جدي 

جابر رفع ايديه بمعني محدش يتكلم و بص لميرا:- انتي من النهاردة ميتة و ملكيش اهل 

ميرا بصوت عالي:- مانا ناسية من زمان ، ميتة طب مانا فعلا ميتة بعد موت ابويا حمزة ابنك فاكرو يا جدو ولا نسيتو 

جابر بصلها بصدمة من طريقتها زياد بصلها بصدمة اكبر على وقحتها و جرأتها بس سكت ميرا كملت بهدوء:- انت موتني و موت اخويا عمل تأمر فينا كلنا شغالين عندك مش احفادك زياد يغلط و مالوا خالد يغلط ازاى لازم نجلده و نعلق له المشانق لييه علشان مش عدل عمرك ما كنت عدل معانا بتعقبنا علشان ابويا اتجوز واحدة مش من مستواه لكن اشرف من المستوى الى عايش فيه ، انا كمان مش عايزة ابقا جزء من الجريتلي نورت يا جابر بيه انااا مانا ما دخلت سجنك انا و اخويا و احنا ميتين انت مش بتخاف غير على نفسك و سمعتك و بسس و الباقي يتحرق يولع المهم العايلة متتلوثث بتعقبنا على اي على ابويا الى مات ابويا مات بسببك انا مبسوطة انى بقيت حره فرحانة انى تحررت من سجنك يا باشا 

جابر بص حواليه بهدوء و خرج و زياد سليمة وراه و ناريمان الى بتبصلها بشماتة ميرا اتنهدت:- انا اتجوزت يا ناريمان مغلطش زى ناس 

ناريمان اتسعت عينيها بتوتر و خوف 

لان فاهمة كلامها جاه على الجرح لفت وشها خرجت ميرا اتجهت لباب و زرعته بغضب و كسرة دخلت بسرعة على اوضتها علشان كريم صحي و بتعيط مع كريم بس في صمت بتعيط على عمرهم الى ضاع على وجعها و كسرتها و ان جابر بيفضل ناريمان عليها في العربية 

سليمة بصت لجابر بقلق:- جابر بيه انت كويس 

جابر بصلها بهدوء و ابتسامة سخرية:- كويس يا سالي كويس 

زياد و هو بيسوق بتوتر و بيحاول يلطف الجو:- يا جدي دى هبلة مش قصدها ، انا يعني هعرفك على

 ميرا و جنانها 

جابر اتنهد بوجع و هدوء:- انا مش صغير يا زياد ولا انتوا اغراب عليا علشان ابقا مش عارفكم انا عارف كل واحد فيكم اكتر من نفسه ، اطلع على 

البيت لانى عايز انام شوية 

سليمة بصتله بحزن و عتاب و سكتت أما في الحارة في شقة سيف سيف كان واقف سند ايديه على الباب ميرا محستش بيه لانها كانت كانت فتحة السلسة بتاعتها و بتبص على صورة ابوها و امها الى في السلسلة كانت نظراتها وجع تبتسم ليهم لكل بحزن و تعب الدموع على وشها بتبصلهم و بتشكي ليهم قالت بوجع و صوت مرتعش و همس:- ابوك اتبر مني يا بابا ، اتبر مني و اهاني بعد ما عمري و طاقتي ضاعوا علشانه و علشان الشركة حاولت اكون البت المطيعة لكن عائلتك كسروني ، زمان كنت بهرب منك لم تقولى تعالي نروح لجدو ؤ كنت بمثل انى تعبانة و كنت بخلي خالد يروح معاك بالعافية بعد زن ماما علينا مكنتش بحبهم لكن عشت في سجنهم غصب عني و عنا اخويا بس عائلتك موتو احلي حاجة فينا لدرجة اننا لو بصلنا لنفسنا في المرايا مش هنعرف روحنا 

اتنهدت بوجع اكبر و حاسه بغصة في قلبها:- خالد ضاع يا بابا ضاع لدرجة ان مبقتش قادرة ارجعه أو اكون معاه كل الى همو ياخد حقه من جدو و زياد زياد الى ممثل دور الكبير و الى مفيش منه و هو شيطان ، عيالك الاتنين الشيطان يتعلم منهم يا منى احنا موتنا و

 ماتت براتنا و حياتنا معاكم احنا ادمرنا من بعدكم ، سامحوني 

قالتها بانكسار و قهرة سيف اتجه ليها :- انسة ميرا انتي كويسة 

ميرا مسحت دموعها و قفلت السلسلة بصتله بابتسامة هادية بس موجوعة :- تصدق ان اول مرة حد يسالني السؤال دا بعد سنين انا كويسة يا استاذ سيف شكرا على السؤال 

سيف قعد جانبها على السرير و قال بسخرية:- استاذ 

بص على كريم الى نايم بعمق و ابتسامة :- كريم نام 

ميرا هزت راسها بهدوء:- نام بعد عياط كتير ، لسه الوضع غريب عليه و علينا 

سيف مسك ايديها بهدوء و جذبها لحضنه اتنهد بهدوء:- تعرفي يا ميرا بعد موت ابويا كنت مدمر تماما كل حاجة في حياتي اتغيرت مسؤوليات و دراسة و خوف على فاطمة كنت بعمل اقصي جهودي في انى اريح امي و كمان مطلوب مني اكمل علشان حلم ابويا ميموتش ، خسرت حب حياتي و شوفت كتير اوى بس كملت علشان امي و ابويا مستسلمتش بس الى كنت واثق منه ان ربنا مش هيسبني  و فعلا 

ميرا دموعها نزلت بوجع:- بس مصحتش من النوم لقيت اهلك سبوك ، كانوا معانا كانوا بيضحكو  فجأة اروح اشوفهم في المستشفى مايتين وشهم فيه جروح ماتوا و احنا ادمرنا بسجن الجريتلي دمرونا يا سيف 

انهارت في العياط بتعيط بانهيار و وجع شهقات و صوت عياطها عالي اما في القصر في اوضة جابر 

كان نايم على الكرسي 

جابر ماشي في طريق طويل لكن مظلم شوية 

سليم بصوت عالي:- باباا 

جابر لف له فرح انه شافه اتجه له:- سليم ا انت عايش 

قالها بفرح و ابتسامة ممزوجة بدموع حمزة من وراه:- طبعا عايشين في مكان احسن بس زعلانين منك 

جابر لف له و قال بحزن و هو بيشاور على نفسه:- زعلانين مني انا ليه يا حمزة انا عمري ما ظلمتك 

سليم بحزن:- بس ظلمت عيالنا و جيت عليهم 

حمزة:- جابر صاحب الحق بقا بيقوي الظالم على المظلوم لحد ما العائلة بقت بتاكل في بعض هى دى الامانة الى سبتها لحضرتك ، انا عيالنا ضاعوا بسببك عيالنا الى كانوا مش بيفودو فرض ضاعوا 

جابر :- لا يا حمزة انا ما حمززة حمززة تعال انا بكلمكك 

لف لسليم الى بيبصله بحزن:- احنا مسامحينك يا بابا بس خد بالك من ناريمان ناريمان مش زى ما انت شايفها 

نهاية الحلم 

جابر قام من على الكرسي و هو بينادي عليهم بصوت عالي :- 

سليم حمززة انتوا فين يا ولاد حمززة ياا سليممم 

سليمة فتحت الباب و بصتله بصدمة جابر ماشي في الاوضة بينادي على اولاده و اكنهم قدامه 

جابر برجاء و انكسار:- يا ولاد ردو عليا ارجعوا اتكلمو معايا علشان خاطري 

سليمة استجمعت قوتها و قالت بصوت مهزوز:- جدو انت كويس 

جابر بصلها بحادة:- انتي ازاى تدخلي من غير ما تخبطي مش شايفني بتكلم مع ا ا نفسي ، انتي بتبصلي ليه شايفني مجنون ولا اهبل قدامك 

سليمة اتجهت له بهدوء و توتر:- والله ما قصدي ينقطع لساني لو اقصد 

جابر:- خلاص قولي عايزة اي و بعدين فين زياد 

سليمة:- زياد في الشركة و هيتاخر النهاردة ، انا كنت جاية اتكلم مع حضرتك بخصوص ميرا ، يا جدو ميرا حفيدك برضو لو مش بتحبها سامحها لانها بنت ابنك ، ايناس هانم قالت ان عمي حمزة ليه معزة خاصة في قلبك و بعدين هى اتجوزت معملتش حاجة حرام ولا عيب ، مش احسن ما تصاحب أو تدمن 

جابر بسخرية '- انتوا الاتنين جبتوني الارض واحدة مع ابن عمها و التانية اتجوزت و بتبجح يا فرحتي بيكم و بقلت ادابكم يا شيخة كويس انهم مش عايشين و شافوا الى شوفته منكم 

سليمة بصتله بوجع رفعت عينيها له و هى حاسه بغصة في قلبها يعني عرف الحقيقة و لسه بيحط اللوم عليها رفعت راسها بكبرياء و غرور و اكنه شايف سليم قدامه:- والله ميرا قالت الحقيقة و الحمد لله الحق ظهر بداليل انى انا و زياد علاقتنا مع بعض كويسة و حياتنا اهي ماشية و بالنسبة الارض في كل واحد يتحمل نتيجة غلطه فترة طويلة عارف انى بنت ابنك و مخلي الى رايح و الى جاي يدوس عليا و ساكت ناريمان كانت بتقل مني و ولا شايف زياد بيقولى كلام زى السم كل يوم و اكنه مشتريني و عادي و دلوقتي انا الى جبتك الارض طب سؤال هو لو ميرا و خالد ابوهم كان عايش كنت هتعمل فيهم كدا ااانت معلي واحدة علينا مع انها لا طالع عينيها زايى ولا دمها بيتحرق و طاقتها و روحها بيروحو فى الشغل زى ميرا و برضو مكمل ما ترحمنا بقا يا جابر بيه ااارحمنا يا اخي 

قالتها بعصبية فعلا زي سليم في كل حاجة حتي طريقة كلامها عصبيتها جنانها سليمة مسكة الفاظة و وقعتها في الارض اتكسرت مليون حتة بصتله و الغضب بيتطير في عينيها :- انا لا يمكن اسمح لاهانة ليا بعد كدا ساامع يا جدو 

قالتها بغضب نزلت على الأرض لمت الازاز و خرجت رمته في الباسكت دخلت اوضتها فضلت تكسر الى على التسريحة بعصبية و جنون بصت لنفسها في المرايا الى انقسمت نصفين :- ليه لييييييه لييييه يا بابا ليه عملت فيا كدا رمتني في النار سبتني في نارك و نار اهلك الى دمرتنا انا ادمرت يا بابا بسببك ادمرت 

قالتها و هى بتنزل على الارض ببطء و بتبكي بانهيار و وجع الى في نفس الوقت ميرا بتبكي فيه كل واحدة منهم ليها جروحها و وجعها عد شهر من غير احداث غير ان ناريمان و امها مستمرين في خططهم و سليمة ياما مسافره مع زياد أو في الشغل أو عند مامتها أما خالد ف ادمر تماما طبعا ميرا و سيف على نفس الوضع بس في خناق بينهم كل خمس دقائق 

بالليل في القصر في اوضة جابر 

سليمة دخلت اوضة جابر بعد ما خبطت و ملقتش اى رد فتحت الباب لكن لقيته وقع على الارض جريت عليه و نزلت على الأرض :- جدو جدوو قوما جدىى اي الى حصلكك قوما علشان خاطري ، يا زياااااااد ، يااا خالد حد يلحق جدى يا نااااس انتوااا يا الى في البيت 

ايناس كانت معادية من قدام الاوضة بالصدفة جريت على جو بفزع:- في اي ، ا اي الى حصل 

سليمة بخوف و صوت مرتعش:- من معرفش انا خبط مكنش في رد و مش الطبيعي بتاعه انه ينام في وقت زى 

ايناس بدموع و توتر :- ع عمي رد عليا عمي سامعني قوما علشان خاطري يا عمي متسبنيش انا مليش غيرك 

سليمة بصرخ و دموع و رجاءا:- يا جدي رررد علينا 

زياد اخيرا جاه وقف مكانه لحظة بعدين اتقدم منهم:- اي الى حصل 

قالها و هو بيحاول يفوقه 

سليمة بدموع:- من مش عارفه يا زياد مش عارفه 

خالد دخل جري عليهم بسرعة شالو و ركبوا العربية خالد سابهم و ركب عربيته و اتحرك بعد وقت في الحارة في شقة عبلة 

عبلة :- امك كانت عليها ضحكة 

ميرا بضحك:- انتي شوفتي امي يا خالتي طب امتي 

عبلة بغيظ:- نفس السحنة بس كانت بشوشة عنك طبعا يختي شوفتها لم ستك ام ابوكي تعبت كانت تعبانة اوى فى ابوكي اضطر يقعد في القصر غصب عن عين امك و عينيه كنتي لسه متولديش كانت تقريبا حامل فيكي أو قبليها شهادة لله الكل حب امك الا العقربة نادين دى مكنتش بطيقها ولا امك. كمان قعدت كام شهر فيه و بعدين نفدت من السجن الجريتلي يوووه اقصد القصر 

الكل ضحك بس ميرا صوت ضحكتها كان اعلي شوية 

عبلة:- اقفل الشباك هنموت من الحر 

ميرا:- و انا اعمل اي يا خالتي هى كدا امناعها ازاى طيب 

فاطمة:- اعمليهت صامت 

ميرا حدفت المخدة عليها بغيظ:- يا خفة 

فاطمة طالعت ليها لسانها 

مفيدة مسكة كريم :- هو دا مش ابنك ولا ابن الجيران 

ميرا :- الرجل نايم محترم و معملش حاجة اومال لم يخربش أو يضرب هتعملو اي هو مش حفيدك يا ماما ولا حفيد الجيران 

ام مختار:- كملي يا عبلة مني بقا كانت بتعمل اي 

عبلة:- كانت لازم كل يوم تدي لنادين علقة انما اي محترمة بس معرفش انتي مش طالعها ليه 

ميرا:- انتي عايزني اطلع هبلة زيها 

فاطمة:- انتي هبلة دا انتي تقولي لعقرب قوما و انا اقعد مطرحك 

ميرا :- انا مش هتكلم احتراما بس لماما لكن انتي عايزة ضرب الجزم 

فاطمة كانت هتتكلم لكن الباب خبط عبلة حطت الطرحة على شعرها و فتحت الباب 

عبلة:- بسم الله الرحمن الرحيم مالك يا ابني 

خالد:- ميرا هنا 

ميرا خرجت له بصتله بصدمة و قلق:- خالد ، اي الى جابك حصل اي 

خالد:- جدي في المستشفى و متساليش اي الى حصل لاننا منعرفش تعب فجأة و شكله 

قلبه مطوعهش يكمل الجملة ميرا قفلت الباب و جريت معاه برا البيت ركبت العربية تحت ندا عبلة و استغراب الى قعدين من تغيره بعد وقت وصلوا المستشفى 

ميرا و هى بتجري:- ااي الى حصل يا سليمة جدو مالوا يا مرات عمي 

ايناس حضنتها و هى بتحاول تكتم دموعها و تطنهم ناريمان كانت بتبص ليها بغضب أما نادين في كانت الفرح مش سيعهها الكل واقف في انتظار الدكتور بعد وقت خرج الدكتور 

الكل جري له بقلق و تسالو 

زياد:- طمنا يا دكتور جدي عمل اي كويس صح 

خالد:- حبت تعب و هيبقا كويس مش كدا 

الدكتور بحزن:- البقاء لله 

يتبع 

يا تري هيستقبلو الخبر ازاى رايكم في سليمة و مواجهتها لجدها و ميرا رايكم الى جابر عملو مع ميرا صح ولا غلط رايكم في عبلة و جيرانها

رواية حب تحت الوصاية الفصل الرابع عشر 14 من هنا

رواية حب تحت الوصاية كاملة من هنا

روايات الخلاصة ✨🪶♥️
روايات الخلاصة ✨🪶♥️
تعليقات