رواية حب تحت الوصاية (كاملة جميع الفصول) عبر روايات الخلاصة بقلم عائشة الكيلاني
رواية حب تحت الوصاية الفصل الحادي عشر 11
زياد قرب منها بصلها بهدوء فجأة كف نزل على وشها وقعها في الارض الكل كان مصدوم بيم فيهم جابر حطت ايديها على خدها بصدمة دموعها نزلت بقت بتعيط زي الاطفال و بتشهقا مسكها من دراعها بقسوة:- قووومي ، عملتي اي انا مش مصدق انكي تعملي فيا كدا هى زبالتك وصلت انكي تشوهي سمعة بنت بريئه ملهاش ذنب وصلت بيكي الحقارة لكدا
ميرا صرخت بألم من ضغطه على دراعها حررت دراعها منه و صرخت فيه و هى بتضرب على وشها و راسهاا :- اااي يا زياد ااااي كفاااية بقاا كفااية معايرة فيا و اكني انا الوحيدة الى بنت كلب و كلكم ملايكة اانت بتعمل اي في حياتك غير ان كل يوم في بار و شرب و ارف
بصت لماجد بوجع:- و انت انت طول عمرك سلبي مش بتعمل اى حاجة غير انك تنفذ في أوامر ابوك جاابر بيه اتجوزت واحدة مش طيقها بسس علشان سمعة العائلة الكريمة الى فيها بلاوي
بصت لخالد اخوها بوجع
و انت انت واحد استغلالي و اناني و مرتشي تو مزور كمان عايز الكون يبقا على كيفك الغدر بيجري في دمك تبيع اهلك بس علشان مصلحتك
بصت لنادين بغل:- و انتي انتي مش بتعملي حاجة غير انكي بتبخي سمك في بنتك لدرجة انها بقت حية براسة بنادمة دى افعي متعرفش حاجه عن البنادمين تعمل هنا دور الملاك لكل السم بينط من عينيها اااناا قاصدة اعمل كدا علشان ابعد سمها عنك يا زياد لاني بحبك عملت كدا
بصت لزياد بعيون حمراء:- انا عمري ما كرهتك حتي لم قولت انك بتحب ناريمان فرحتلك بس خوفت عليك عارف يا زياد لم بتكون معاها أو بتتكلم عنها بقول لنفسي يارب احفظه حتي لو مش ليا متحرمنيش من اني ابصله حتي من بعيد ، بس سؤال واحد ليه عشمتني ليه مثلت عليا دور الحب و متقولش اختي لانك عمرك ما اعتبرتني اختك خناقة بينك وبينها الحقيني يا ميرا شغل اتصرفي يا ميرا ، ميرا ميرا ميرا و اكنك اشترتني او الخدامة الى خلفة عمك انا بكره قلبي انه حبك و خافك عليك
لفت وشها لجابر بدموع و وجع :- عملت في سليمة كدا لان مشوفتش نظرة حب منك مجبرو عليا علشان للاسف حفيدك تقف و تطبطب على ناريمان و سليمة و ميرا ولا الهوي هى مين اصلا ميرا ولا حاجة مع ان طلبة حاجة بسيطة حب و أمانة ، بيت كبير فلوس و عربيات و سفر بس ولا مرة حسيت بامانة في البيت دا بعد موت بابا حمزة ابنك يا جدو فاكر حمزة
قالتها و هى بتبص لقصر بوجع و انكسار قهرة كملت و هى بتضرب راسها بايديها:- انتوا جننتوني بسببكم بقيت واحدة مجنونة ماشية بين الناس بسببكم بقيت عايشة بى المهدئات و المنوم بسببكم بقيت مش عارفه نفسي
جابر الدموع اتجمعت في عينيه لاول مرة ميرا دخلت اوضتها و ايناس وراها ميرا بقت بتلم هدومها و هى بتعيط لانها اتهانت قدام الكل اما تحت زياد ركب عربيته و اتحرك بعد وقت في المستشفى كانت سليمة مسكة المرايا و حطة ايديها على خدها المصاب بتراقب:- الحمدلله اتحسن شوية الباب اتفتح بصت له كان زياد بصتله بهدوء و استغرب لان شكله مكنش كويس:- زياد انت كويس مالك حاسك انك فيك حاجة
زياد اتجه ليها ببطء حط راسه على كتفها و قعد يعيط بوجع و ندم رفعت ايديها ببطء و تردد و حطيتها على ضهره و بقا الصمت بينهم لفترة
قال بهمس و انكسار:- انا اسف يا سليمة ، انا ظلمتك كتير اوى و جيت عليكي وجعتك اوى و شككتك في نفسك ، سامحيني ارجوكي جرحتك من رغم انكي قولتيها مرة و مليون لكن في كل مرة كنت بجرحك سامحيني علشان خاطر ربنا و غلاوة امك سامحيني
سليمة بعدته عنها حاوطت وشه بايديها و قالت بحنان و ابتسامة:- انا مسامحك يا زياد والله العظيم مسامحك و مقدرة عصبيتك صحيح غصب عنك و عني بس طريقتك و حياتك غلط ، صحيح مش محجبة بس انا بحاول البسه بحاول اكون ملتزمة مش بس في الصلاة
كملت بابتسامة و دموع:- بس عارف البعد عن ربنا بيعمل اكتر من كدا اه والله البعد عن ربنا بيخليك تايه في الدنيا مش عارف ولا فاهم اي الى بيحصل متلخبط منفعل من غير سبب اي رايك نفتح صفحة جديدة و نبدا من جديد
رجعت شعرها لوراء ودنها:- و بالنسبة ميرا انا مسامحها ، مسامحها و حاسه بيها عارف يعني اي لم تحس انك مش موجود اهو هو دا احساسها انا على الاقل امي معايا و جانبي مهونة عليا مرار الدنيا و غدر الناس هى بقا للاسف ملهاش حد جابر مش مهتم ولا فخور غير بى ناريمان مهتم بيا علشان ابويا خبا الموضوع علشان سمعة العائلة له حق ابنه هرب بعملته بعد سنين افتكر انه عنده بنت جدك عرف و كتم عن الموضوع واقف معايا و شغلني في الشركة بس برضو شايفني قليلة بنت خدامة ، الفرق بيني وبين ميرا انها مولودة في النور وسط اب و ام بيحبو بعض يا تري لو ابويا كان معانا كان عمل امي ازاى ، مممم عملها خدامة صح
قالتها بوجع رفعت عينيها لفوق بدموع:- انا مش عارفه اسامحو ولا اكره ميرا مظلومة من اقرب الناس ليها صح هى بعتت ليا رسالة باعترافها خافت من المواجهة ، انا جاهزة نبدا صفحة جديدة بس في طريق ربنا هنتغير مع بعض بس لو لينا نصيب في الخلفة بلاش ترمي ابني زى ما حصل ليا ارجوك
زياد حضنها بحب ضمها له اكتر سليمة بدلته الحضن عدا اسبوع من غير احداث غير ان سليمة خرجت من المستشفى و وشها اتحسن كتير ناريمان طالعت من الحبس بعد ما الستات الى فيه عملو معاه الواجب و زيادة حبة جابر حزين على عائلته و ان طالع بنات معتقدين نفسيا بسببه و بسبب تفرقه بين الاحفاد ميرا طبعا بعد حادثة صاحبتها و موتها حبسه نفسها سيف طبعاً ماشي في حلمو و حياته اتحسنت شوية زياد بقا بشتغل بجد بطل يروح البار و بقا بيصلي و حياته اتحسنت شوية مع سليمة و طبعا دا مجنن ناريمان
عند سيف و ميرا عند المحامي
المحامي بهدوء:- البقاء لله
سيف:- و نعم بالله
ميرا:- خير حضرتك طلبتنا احنا الاتنين
المحامي بهدوء:- خير ان شاء الله طبعا محمد و جنة عد اسبوع من وفاتهم و لازم نشوف وصايتهم ولا اي
ميرا باستغراب و عدم فهم:- وصية اي مش فاهمه احنا مش اهلهم ، احم احنا اصحابهم المقربين
المحامي ضحك:- طب ما انا عارف المرحوم قبل ما يموت بفترة جاه عندي و شرحلي كل حاجة و بيم ان ملهمش حد غيركم مانتوا اهلهم يعتبر المهم بسم الله الرحمن الرحيم توكلنا على الله نفتح الوصاية
قالها المحامي الى قعد على الكرسي ببرود الوصاية بتقول ان الطفل امانة في رقبتكم انتوا الاتنين يا حضرات
ميرا بعدم فهم:- افندم انا مش فاهمه حاجه وصاية اي و أمانة اي انا بعمل اي هنا اصلا
المحامي بص لسيف فتح الورقة و بيقرا بصوت عالي:- عزيزتي ميرا بقدم ليكي سلامي انا لا اعلم اذا هكمل في الحياة أو لا بس كل الى عايزة اقوله حاسه اني قربت قربت اوى ابني يفضل معاكي حافظي على الامانة لحد ما نتقابل هو محتاجلك زى ما انتي محتاجه له و اكتر و اخيرا هتوحشيني اوى لحد ما نتقابل يا اختي و صاحبة عمري
قرا نفس الكلام الى محمد صاحب سيف كاتبه في الورقة و سمعوا التسجيل
المحامي بصلهم بهدوء:- طب كدا لازم تختارو بسرعة لو حاسين انكم مش اد الامانة نسلمه لملجاء
سيف بهدوء:- مفيش حد هيروح ملجأ احنا مش هنيتمه مرتين اهلو راحوا بس احنا موجودين
ميرا قامت باعتراض:- بس انا مش موافقة ثم انت مين علشان تشاركنس في حاجة زى دى الطفل هيفضل معايا كريم مش هيروح لحد غيري انتوا ساامعين
بصت لسيف و رفعت صابعة:- و انت اياك تقرب منه ااانتواا مش طبيعيين
المحامي بابتسامة سخرية:- لا مانا نسيت اقول ان الاتنين كاتبين انكم انتوا الاتنين تتجوزو و تربو الطفل مع بعض و تعيشوا في جوا اسري
ميرا برفض و عصبية:- لا لا دا مستحيل هى ازاى تعمل كدا ثم انى مخطوبة و فرحي بعد شهر
المحامي بابتسامة مستفزة:- و مالو الف مبروك بس مين هو بقا مانا نسيت اقول انها قالتلي على تاريخك و انكي مذلة سنجل اعقلي و فكري فيها اصلا محدش مستفد غيرك
ميرا بصتله بعصبية و ارتباك و خرجت و سيف وراها المحامي قعد بيضحك
بعد وقت في المستشفى كانت ميرا بتبص على البيبي من بعيد لانه في الحضنة مسكة دموعها اتنهدت باختناق الممرضة دخلت الحضانة و خدت البيبي جهزته و عطيته لسيف و هى بتقول بابتسامة:- حمدالله على سلامته
سيف بهدوء و هو بيبص لطفل:- الله يسلمك شكرا
ميرا:- تعبانكي معانا
الممرضة:- العفو يا مدام دا شغلي ، انت فرحان انك رايح مع بابا و ماما ماشاء الله ربنا يخليه ليكم عن اذنكم
ميرا خدت الواد من سيف بقوة و غضب و خرجت من المكان سيف مشي وراها بعصبية:- على فكرة انا كمان مسؤل عنه مش انتي بس و انا اصلا مخنوق من الدتبيسة دى
ميرا وقفت بغضب:- اسمع انت تبعد عن كريم تنسه خالص انا امه و ابوه و اياك تقرب منه اصلا انا مستحيل اعمل الكلام الاهبل دا قال وصية قال دا تهريك
سيف :- يعني انا الى مبسوط بكدا انتي اصلا لو دا حصل هتبقي بركة دعوات أمي عليا
ميرا ركبت عربيتها و اتحركت سيف بص لطيفها بغضب بعد وقت ميرا وصلت لكن البيبي بدا يعيط اول ما دخل القصر
ميرا:- خلاص يا كوكي وصلنا مساء الخير يا جماعة
ناريمان بسخرية:- لحقتي تخلفي يا انسة
ميرا بصتلها بطرف عينها
جابر قام بغضب و عدم فهم:- ميررا مين الى معاكي دا
ميرا بصت لكريم و قالت بابتسامة:- ابني يا جدو مفيش مبروك يا جماعه
خالد بسخرية:- مش كنتي تعزمني على الفرح انا حتي اخوكي
جابر قام اتجه ليها و دخلو المكتب و زياد و سليمة معاه
جابر قعد على المكتب:- هاا انطقي و الا قسما بالله لدفنك
ميرا اتنهدت بهدوء و نفذ صبر من شك اهلها فيها:- ابن صاحبتي ، الطفل دا امه ماتت و هى بتولده بسبب حادثة على الطريق العربية الى كانت ركبها هى و جوزها عملت حادثة و ماتوا هما الاتنين هااا في سؤال تاني ، الطفل ما ملوش حد غيري بعد ربنا و لو مشي انا همشي قبليه خلاص
سليمة خدت الطفل منها:- اهدي يا ميرا جدو مش يقصد
، بس يا ابني دا بيتسكت ازاي هو بيعيط ليه يا ميرا
ميرا بتبص لجدها و زياد:- مع انه كان كويس دخل القصر متعرفيش اي الى حصله
زياد بزعيق:- الزمي حدودك يا ميرا و اتكلمي بادب
ميرا:- الله يخد ميرا و ترتاحو و ارتاح عنك يا سالي
ميرا خدت الطفل و خرجت من المكتب طالعت على اوضتها
جابر ضرب ايديه على المكتب:- عجبك كدا شايفة الى بدفعي عنها دى مش متربية انا هوريها و الشي دا مش هيفضل هنا بسبب قلت ادبها
سليمة خرجت لانها معجبهش الكلام طالعت اوضة ميرا ميرا حطة كريم على السرير و بتعيط معاه بوجع و حزن على حالها و عليه
سليمة:- ممكن ادخل
ميرا:- اتفضلي
سليمة قعدت اتنهدت بهدوء:- عارفه انه صعب جدا عليكي بس هو دا طباعهم مش هعرفك عليهم يعني انتي المفروض انكي عرفاهم اكتر من اى حد
ميرا بهدوء:- عادي كل يوم زى الى قبله ، انا عارفه ان ظلمتك بس انا حقيقي ندمت اتمني تسامحني حقك عليا
سليمة بابتسامة:-: تعرفي انكي الوحيدة الى مبعرفش ازعل أو اخاف منها في العيلة دى انا مش هطلع ليكي مبرر بس انا مسامحكي و عارفه انه غصب عنك انسي الى فات و ابدي من جديد و مفيش اسفة بين واحدة و اختها احنا اخوات مش ولاد عم و بس تعالي
سليمة حضنت ميرا و ميرا قعدت تعيط بندم و حزن فرح ان سليمة سامحتها و خوف على كريم سليمة بعدت عنها و قبلت راسها و قعدو يتكلموا مع بعض و بيحاولو يسكتو كريم
بالليل كان عقد قران سيف و ميرا عند المأذون طبعا خالد الى كان وكيلها ميعرفش عمل كدا ليه و ازاي بس قال يعمل حاجة صح في حياته وحس ان مصلحتها أو سعادتها مع سيف اما في القصر في اوضة نادين
ناريمان:- ما جدو عايش اهو هو دا الى مقلقش يا مامي
نادين بابتسامة و هى بتبص لازازة صغيرة:- هو عايش بس بيموت بى البطئ و الشكر كله لدا
ناريمان:- اي دا
نادين:- دا الى كمان يومين هيخلي جدك ميقمش من مكانه لحد ما يموت
ناريمان:- قصدك
نادين:- سم
وووو
بتبع
ناريمان و امها زودوها على الاخر بعتذر لو فيه حاجه مش واضحة في الحلقه بس الحلقه الجايه هوضح كل حاجة رايكم في ميرا و سيف و سليمة الى قررت تسامح زياد و تديلو فرصة تانية