رواية حب تحت الوصاية (كاملة جميع الفصول) عبر روايات الخلاصة بقلم عائشة الكيلاني
رواية حب تحت الوصاية الفصل العاشر 10
زياد قام من مكانه بصدمة و عدم فهم :- انت بتقول اي يا دكتور تقصد مين بالهانم الصغيرة
الدكتور بتوتر و هدوء:- الهانم الصغيرة مدام حضراتك هى في غرفة العمليات حالتها اتهورد بعد ما اتبرعت لامها بفص كبد و عايزين حد يتبرع ليها بالدم لانها خسرت كمية دم و لو محدش اتبرع ليها هنخسرها حاليا هى الى بين الحياة والموت هى طلبت مني ان محدش يعرف بس للاسف تعبت و محتاجين حد جانبها انا كنت هكلم جابر بيه بس لقيت انك الانسب ان تكون جانبها
زياد مسح على وشه بغضب و قال بهدوء:-
طب يا دكتور ابعت عنوان المستشفى و انا جاي حالا ، اه و ياريت بلاش تتصل بجدي انا جاي سلام
زياد قفل مع الدكتور اخد المفاتيح من على المكتب و خرج و هو مش شايف ولا سامع حد خرج من الشركة ركب عربيته و اتحرك بعد وقت وصل المستشفى و طالع دور الى فيه غرفة العمليات الدكتور كان واقف حقيقي زياد متاخرش رغم الطريق و المسافة لكن وصل بسرعة قال و هو بيدور عليها بلهفة و جنون ممزوجين بخوف:- هى فين اي الى حصل هى كويسة ، انت ازاى تسمع كلامها يا دكتور ازاى متقولش لحد ازاى ابقا مش عارفه بى الى بتعملوا
الدكتور بيخد نفسه:- اهدا يا زياد و روق العصبية مش حل دلوقتي احنا دورنا على فصيلة دمها بس مش لاقيين في المستشفى
زياد بيخد نفسه بغضب و قلق:- هى فصيلة دمها اي
الدكتور :- o
زياد رفع عينيه بقوة:- انا الى هتبرعلها و ياريت بسرعة مفيش وقت
الدكتور بفرح:- حالا اتفضل معايا على بنك الدم هو في الدور الى فوق دا على طول
زياد طالع الدور مع الدكتور و قلبه بيخبط فيه من الخوف و القلق مش عارف ليه مع انه مش بيحبها وصلوا الدور الممرضة حضرت الادوات زياد قعد و شمر كوم القميص بداو يسحبو منه الدم اما في مكان تاني عند سيف
سيف بنفذ صبر:- يا ابني انت عبيط في دماغك يا محمد فوق علشان ابنك الى لسه مشافش الدنيا ، تمام بعد ما تسافرو و تخدو الجنسية و تعيشو هناك تقدر تقولي هتشتغل ازاى و فين اذا كان هنا و الشغل بالعافية ليه عايز تعيش في الغربة
محمد بملل:- نفس الكلام يا سيف افهمني انا عايز اطلع من الفقر ولا عايزني ابقا زيك الاول على دفعتي و اخلاق بس لا شغلانة ولا جواز و عايش على الاد يوم في و عشرة لا
سيف بسخرية:- و السفر هو الى هيعدل حالك يا ناصح ، انت جاي ليه دلوقتي افتكرتني ليه بعد كل دا
محمد:- جاي اودعك مش يمكن مشوفاكش تاني
اما عند ميرا في بيت صاحبتها
ميرا بتبص لشقة باستغراب:- دى صندوق والله العظيم صندوق
جنة:- يخرب بيت العنطظة يا شيخة يا بنتي كفاية بقا هتبوري والله
ميرا بسخرية:- صح من كتر الى برفضهم هبور ، هو حد بيبصلي اصلا ، بصي انا جبت معايا مبالغ يسد شوية انتوا على وش سفر و ولادة و هما
جنة بصدمة:- يخرب عقلك يا ميرا ، هو انا قولت محتاجه
ميرا:- هو انا هستني لم تقولي خديهم و لو محمد اتكلم قولي انكي قبضي جمعية أو كنتي مسلفة لحد
جنة:- ههه انا معرفش غيرك مش مصدقه نفسي ميرا بنت الاكابر تعرف واحدة على اد حالها جديد دى
ميرا حطت ايديها على خدها:- على اد حالها و متجوزة واحد مجنون
جنة:- هو دا الى من توبي هو من غير اهل و ابن ملجأ و انا كمان نفس الكلام ، هو انتي مش خايفه من جدك لو عرف انكي مصاحبة ناس اقل منك و ملهمش اهل
ميرا:- يا لهوي ياما على فكرة انا كمان من غير اهل بى البلدي كدا يتيمة زيك و زي محمد ، هو اليتم اي غير حرمان من اب و ام مدفنين تحت التراب لا تقدري تحضنيهم ولا تكلميهم ولا تجري عليهم وقت ما تخافي أو تتوجعي
قالتها بوجع جنة حطت راسها على كتفها بدموع:- ميرا لو جرلي حاجة ابني امانة في رقبتك ، ربيه مكاني امانة عليكي لو حصلي حاجة متخلهوش يحس بغيابي
كانت بتقولها بوجع و دموع و رجاءا ميرا بعدتها عنها و قالت بصرامة:- يخربيت النكد يعني انا جاية ادردش معاكي تقومي منكدة على اهلي يا نكدية بقا في واحدة هتسافر امريكا و تبقا بالنكد دا ولا هو الحمل طالب معاكي بنكد
اتنهدت بهدوء و خوف و هى بتمسك ايديها:- انتي مش هيحصلك حاجة هتسفري و هتولدي و ابنك عهده لى بنتي صحيح لسه مفيش اعجاب حتي بس حجزته علشان تبقو عارفين
جنة ضحكت باعلي صوتها و الدموع على وشها:- بس كل حاجة عليكم بقولك اي محمد عنده صاحب معقد مش متجوز ما اخليه يكلمه و نزغرط
ميرا بعدت عنها:- انا غلطانة انى فكرت فيكي انا ماشية لم تعقلي ابقي كلمني سلام
جنة:- يا ميرو
ميرا و هى بتفتح الباب:- سلام يا مجنونة
ميرا ودعت صاحبتها الوحيدة و الى بتعتبرها اختها و مشيت صحيح مش نفس المستوى المادي أو العايلي بس دى الاقرب ليها اما في القسم
جابر ضرب ناريمان كف:- يخسارة تربيتي فيكي بقا تاذي بنت عمك يا حيوانية
ناريمان بدموع و انهيار:- كان غصب عني يا جدو مستحملتش اشوفهم مع بعض والله العظيم عملت كدا علشان بحبه
نزلت عند رجله و قالت برجاءا و شهقات:- ابوس رجلك يا جدو طالعني من هنا انا توبت بس خليني امشي ا انا مش قادرة استحمل الحبس اكتر من كدا ابوس ايدك ارحمني
جابر بسخرية:- و انتي مرحمتهاش ليه لم فكرتي تاذيها من رغم انها مفكرتش تاذيكي لو بكلمة ، انا هكلم زياد وافق يتنازل تمام مش موافق براحته و ابعدي كدا
جابر بعدها عنه و خرج ناريمان قعدت تعيط بانهيار و وجع و غيظ في نفس الوقت
بعد وقت في المستشفى في اوضة سليمة كان زياد واقف جانبها بيبصلها بإعجاب و غيظ معقول في بنت تضحي بحياتها علشان امها ودت نفسها للخطر بس علشان تنقذ امها
سليمة فتحت عيونها ببطء
زياد حطت ايديه في جيبه:- حمدالله على سلامتك يا هانم كدا تموتي من غير ما تقولي لحد طب لو دا حصل كنت اعرف ازاي
سليمة بصتله بدهشة بس قالت بثبات:- ماما فين و عاملة اي دلوقتي هى كويسة ، اوع تقول ان العملية فشلت ابوس ايدك قول اى حاجة غير انها م
زياد بصلها بابتسامة:- لا اطمني هى كويسة الحمدلله بس مش هتفوق دلوقتي كمان شوية و العملية نجحت بس ازاى تعرضي نفسك للخطر مخوفتيش على نفسك
سليمة بصتله و قالت:- دى امي يا زياد امي الى انا اصلا عايشة علشانها و بسببها ، انا لو اوية ف اوية بيها
زياد كان هيرد عليها لكن ميرا اتصلت بيه و طلبت منه يروحلها حالا فعلا قفل معاها و رجع القصر بعد وقت قصير القصر كان الكل متجمع معادة ناريمان لانها محبوسة
جابر بحادة:- اتكلمي هببتي اي
ميرا الدموع اتجمعت في عينيها:- فاكر الحادثة الى حصلت ليك يا زياد ، سليمة ملهاش ذنب
الكل مكانش فاهم قصدها كملت بوجع و صوت واطي مرتعش :- ميرا بصوت مرتعش و توتر :- ا انا السبب في الى حصل لزياد و سليمة بس والله العظيم ما كان قصدي ا انا عملت كدا علشان بحبه يا جدو بحبه يا خالد
بصت لزياد الى واقف بصدمة :- انا عملت كدا علشان خايفة عليك ، انا مش عارفه اي الى حصل بينكم لانى صورت الى عايزة ناريمان تشوفو و بس عملت كدا و مشيت بس والله العظيم ما كان في نيتي اى شر ليكي يا سليمة ، انا مش عارفه عملت كدا ازاى
زياد اتقدم منها بهدوء وووو
يتبع
يومك اسود على دماغك يا ميرا
يا تري زياد هيعمل فيها اي و ليه اعترفت دلوقتى رايكم في الحلقة و يا تري صاحبة ميرا هيحصلها اي