رواية حل اللعنة (كاملة جميع الفصول) عبر روايات الخلاصة بقلم سارة عاصم
رواية حل اللعنة الفصل الثاني 2
_ م..م..مستحيل يكون هوا!
عاملة النضافة: ف اي بس ي دكتورة رين؟
رين مركزتش معاها و طلعت جري بسرعه لأوضة المدير بتاع المستشفي وصلت عنده و خبطت على الباب
المدير: مين؟
رين: انا دكتور رين ي دكتور
المدير: اتفضلي ادخلي ي دكتورة
رين و هي بتاخد نفسها بصعوبه أثر الصدمة : ممكن ي دكتور لو سمحت تديني مهمة علاج السا'حر
المدير بصدمه: انتي بتقولي اي انت تقصدي سامي الصاوي؟! مفيش حد فكر طول المدة اللي قضاها هنا انه يعالجه! اشمعنا الحالة دي اللي عايزة تعالجيها!
رين : ارجوك ي دكتور سيبني اعالجه دا لو متعالجش امي هتموت!
المدير: انا مش فاهم حاجه اي علاقة مامتك ب علاج السا'حر؟!
رين : السا'حر دا عمل س'حر لأمي و محدش يعرف مكان السحر عشان يتفك غيره
المدير اتصدم: اشمعنا مامتك يعني ؟
رين اتنهدت: هحكي لحضرتك
فلاش باك
رين و عيلتها كانوا عايشين حياة حلوة جدا ك أسرة بتحب بعضها اوي و كانت مكونه من ( الاب أحمد المحمدي _الأم فاطمه الصاوي_ رين بنتهم ) و الاب كان فاتح شركه صغيرة و بيديرها لحد ما ف يوم كسب ثفقة كبيرة و رفعت شركته جدا وقتها رجع البيت فرحان اوي و جاب هدايا لمراته و بنته بس روح لقى عندهم ف البيت سامي الصاوي اخو فاطمه مراته و كان هوا و سامي أصحاب من ايام الجامعه و احمد كان بيحبه جدا
أحمد بفرحه : فاطمه انا جيت و عندي ليكوا خبر تحفه
فاطمه بإبتسامه علي فرحته : قول يلا بسرعه
أحمد بسعادة : كسبت ثفقه كبيرة النهاردة نقلت الشركه ف مكان تاني
فاطمه بفرحه: مبروك ي حبيبي دا تعبك و ربنا عوضك خير عن كل اللي شوفته ف حياتك
سامي بتمثيل الفرحه: مبروك ي صاحبي استأذن انا بقا
أحمد: لا خليك اتغدى معانا
سامي : لا شكرا عندي شغل سلام
و عدى على اليوم دا سنه و كل مدى شركة أحمد بتكبر و بتتعرف
سامي بغل: انا لازم اخد منه كل املاكه هوا ميستحقش دا كله اصلا
هدى مراته: ي راجل بطل غ'ل بقا و حب الخير لغيرك و صاحبك تعب ف دا كله انت اللي قاعد مشتغلتش زيه
سامي : بس انتي ي وليه
سامي راح لأحمد شركته و دخله
أحمد بترحيب : اهلا اهلا بالغالي
سامي بتمثيل و خبث خفي: بس انا مش شايف اني غالي عندك و لا حاجه
احمد: ليه كدا أنت شوفت مني حاجه وحشه
سامي بمكر: بقا كدا شركتك تكبر و ميهونش عليك تدخل صاحبك معاك؟
أحمد بتفاجأ : ادخلك معايا ف اي؟
سامي : شريك ف شركتك ي صاحبي
أحمد : بس انت معملتش حاجه فيها ادخلك ليه انت صاحبي و كل حاجه بس دي شركتي انا اللي تعبت فيها و انت قولتلك تعالى معايا ندخل شراكه و نأسسها مع بعض بس انت مرضتش ف انا اسف ي صاحبي مقدرش ادخلك فيها و كمان دي ف النهايه ل رين بنتي من بعدي عشان متتعبش زيي انا تعبت دا كله عشانها
سامي : بقا كدا ي صاحبي تمام كدا كل اللي بينا انتهى
أحمد اتصدم و لسه هيتكلم سامي سابه و مشي و الغل وصل ب سامي انه يروح ل سا'حر يعمل س'حر ميتفكش لصاحبه و السا'حر اداله س'حر يحطه لأحمد ف الاكل مقابل ان سامي يشتغل معاه ف الس'حر و يبقا مساعد ليه و هيديله فلوس حلوة و سامي وافق ف قرر انه يمثل انه صالحه لحد ما يحطله الس'حر
كان أحمد و فاطمه و رين قاعدين بيتغدوا
أحمد: اخبار الكليه اي ي رينو؟
رين: حلوة ي بابا اخيرا هتخرج السنادي ان شاء الله و هنزل تعيين علطول بإذن الله
أحمد: ربنا معاكي ي حبيبتي قطع كلامهم خبط سامي علي الباب و اما رين فتحت لقت خالها
رين: خالو تعالي ادخل اتفضل
أحمد بتفاجأ: سامي؟!
سامي بتمثيل : انا اسف ي صاحبي معرفش كان عقلي فين و انا بقولك الكلام اللي قولته امبارح دا
أحمد و قلبه مش مطمن : لا ي صاحبي حصل خير يلا تعالي اتغدى معانا
و بعد الغدا فاطمه حضرت الشاي و سامي دخل المطبخ مثل انه بيشرب مايه و ف غفله من فاطمه حط الس'حر ف كوباية من الكوبايات و خرج
سامي بخبث : ادي الشاي جيه كمان تعالى ي أحمد ف البلكونه عايزك ف موضوع و نشرب الشاي
أحمد: يلا
و اما دخلوا البلكونه لسه هيتكلموا قاطعهم تليفون سامي و هوا بيرن
سامي: هرد و اجيلك و بعد شويه عن أحمد و فاطمه دخلت لأحمد
فاطمه: استني ي أحمد دي كوبايتي انا مش كوبايتك انت بدلتهم
أحمد: تمام
سامي : خلاص كلام و رجع بعد ٥ دقايق كانت فاطمه خرجت و احمد خلص الشاي بتاعه
سامي : معلش ي صاحبي انا مضطر امشي حالا و لاحظ ان الكوبايه اتغيرت ف سأل أحمد: هوا مش انت كان معاك كوباية غير دي؟
أحمد : اه ما طلعت كنت مبدل كوبايتي مع فاطمه و هيا جت اخدت بتاعتها
سامي بصدمه : لا لا مستحيل
احمد: اي !
سامي و طلع يجري علي جوا : فاااطمه
أحمد طلع يجري وراه و هوا مخضوض و مش فاهم حاجه و لقي رين بتصوت كمان لقى فاطمه اغمى عليها و رين جمبها بتعيط
رين: بابا الحق ماما اغمى عليها مره واحده
أحمد و هوا بيحاول يتمالك اعصابه: اهدي و هرن على الدكتور
سامي بجمود: الدكتور ملوش لازمه
احمد: يعني اي!
سامي : يعني انت السبب الكوبايه دي كانت ليك انت مش لفاطمة انا كنت حاططلك فيها س'حر و دلوقتي الس'حر دا مربوط ب حاجه انا مش هقول عليها غير انا تكتبلي تنازل عن الأملاك كلها
أحمد بصدمه : س'حر وصل بيك الانح'طاط انك تحطلي س'حر
سامي ببرود : اه و يلا بقا الورق هيوصلك كمان ساعه وقع عليه و انا افك الس'حر و مشي و ساب أحمد و رين ف صدمتهم
و فعلا الورق جيه و احمد مضى علي املاكه كلها عشان فاطمه ترجع و بعدها لقى ريكورد من سامي بيقول بشماته: اديني اخدت كل حاجه منك و مش هفك الس'حر مراتك جالها كان'سر و أقصي حاجه هتعيشها ٦ شهور و انا سبت المحافظه كلها و متحاولش توصلي و خلي بالك من اختي
أحمد اتصدم ان ف شخص بالوسا'خه دي و ازاي يعمل كدا ف اخته و فضلوا يلفوا علي دكاتره مصر كلها و الشيوخ و محدش لاقي حل و فاطمه مكمله ف الكيماوي و مفيش فايدة و خست خالص و بقت هيكل عظمي اما عن سامي ف السا'حر اللي عمل الس'حر لفاطمة علمه كل حاجه عن الس'حر و سامي بقا متمكن جدا و عجبته الثروة اللي جمعها و ق'تل السا'حر و اخد مكانه و بقا عبارة عن جب'روت ماشي علي الارض لحد ما حصلت حاد'ثة ابنه و مراته و حفيدته ف ات'جنن و خصوصا ان متبقالوش حد حتي هدى ما'تت بقهرتها بعد ما سامي سابها و بدأ يشتغل ف الس'حر
نهاية الفلاش باك
المدير بصدمه بعد كل اللي سمعه : انا متوقعتش كدا خالص و بصراحه انا اللي منعت ان حد يعالجه بعد س'حر اختي و ما'تت و محدش اهتم انه يعالجه اصلا ف عشان كدا هساعدك تدخليله بس خلي بالك ليأذيكي انتي زي بنتي ف هاجي معاكي و اساعدك
رين : شكرا لحضرتك ممكن ندخل دلوقتي انا مبقاش معايا وقت باقي اقل من شهرين و امي هتروح مني
المدير : يلا بينا دلوقتي جاهزة ؟
رين: جاهزة
اول ما راحوا للاوضه رين دخلت بتردد و قلبها بيرجف من خوفها بس شجعت نفسها عشان مامتها و اول ما دخلت على سامي مسكها من رقب'تها و..،،،
يتبع ...