📁 أحدث الفصول

رواية سلطان الصعيد الفصل العاشر 10 بقلم سيليا البحيري

رواية سلطان الصعيد الفصل العاشر 10 بقلم سيليا البحيري

رواية سلطان الصعيد الفصل العاشر 10 بقلم سيليا البحيري

رواية سلطان الصعيد الفصل العاشر 10

#سلطان_الصعيد 

فصل 10

بعد مرور 32 سنه حازم بقا معاه دياب و يونس ويحيي و زين معاه رحيم و رويدا وفاطمه ، سليم بقا معاه زينب.... 

عند حازم

خديجه رفعت وشها لحازم

: مش هننزل دي سابع مره والولاد ينادو عليك علشان ننزل نقعد معاهم

حازم مغمض عينيه وخديجه في حضنه

: لا 

خديجه وهي بتقوم: حرام عليك متكسرش بخاطرهم وننزل اقعد معاهم 

حازم اتنهد : خلاص قومي غيري وننزل 

خديجه قامت تدخل الحمام 

وحازم قام يلبس هدومه بص لصورة متجمع فيها اخواته و ابوه علي الكمودينه 

حازم بحزن : وحشتني قوي يا بوي

كان راكب الخيل وبيجري بيه بكل سرعته ورشاقة وفي واحد مربوط في الخيل وبيجره وراه 

دياب وقف الخيل وهو بينزل من علي الخيل ومسك الراجل  بجب'روت

الراجل بخو'ف : والله ما هعمل كدا تاني دياب بيه أبوس رجلك سماح

دياب ب'غل : معنديش سماح اللي بيغلط يستاهل قطع رقبته.. 

وكمل بصوت عالي : سباعي خدو

: ابوس رجلك ياباشا لا 

........ 

يونس كان نزل السلم وهو بيبص في التليفون قابل رويدا بنت زين

يونس بهدوء : كنتي فين

رويدا بتوتر : في الدرس

يونس: درس اي دا وانتي من امتا بتاخدي درس برا البيت المدرسين بييجو ليكي البيت

رويدا : م.. ما هو المس تعبت وقالتلنا نرحلها البيت وانا قولت لماما

يونس : متتكرش تاني فاهمه 

رويدا : حاضر 

يونس : غير هدومك وتنزلي بسرعه 

رويدا هزت راسها وطلعت 

دياب رجع من برا لقي ابوه قاعد علي الكنبه في الحوش قرب منه وباس ايده

صباح الخير يا حج

حازم : كنت فين

دياب : بسوي كام شغلانه برا 

حازم اتنهد : ربنا يهديك

دياب : امال فين ست الكل 

حازم : في المطبخ

دياب بغضب : ازاي في المطبخ يعنى امال فين فيروز 

دياب دخل المطبخ بغضب وهو بينده علي فيروز 

فيروز نزلت بخوف وقفت قدام دياب وهي بتترعش ومنزله راسها لتحت

فيروز : ن.. نعم 

دياب: ازاي تسيبي امي تدخل المطبخ و انتي قاعده 

فيروز بدموع : ان.. انا ولله 

طلعت خديجه 

خديجه : يا حبيبي هي كوباية شاي هعملها لأبوك

دياب : حتي لو امال هي لازمتها اي 

حازم بحده : ديـاب هي مبقتش خدامه دي بقيت مراتك وهي  طلبت من امك تعمل مكانها بس انا نفسي في كوبايه شاي من ايدين امك مش شغلانه

دياب بص لفيروز اللي بتعيط في صمت

دياب بحده وهو طالع

: اعمليلي اكل وتعالي وراي

حازم طبطب عليها

: امسحي دموعك وروحي شوفي جوزك متخافيش

..... 

فيروز دخلت وهي شايله الصينيه 

دياب ساند علي السرير وسجاره في ايده لابس بنطلون بس.. فيروز قربت بخوف وحطت الصينيه علي الترابيزه ودياب مركز مع كل حركه منها 

دياب اخد اخر نفس من السجاره ورماه وعدل من قعدته وبدأ ياكل 

فيروز واقفه قدامه بخوف

دياب من غير ما يبصلها

: اقعدي 

فيروز قعدت علي الارض جنب رجله زي ما عودها

دياب: اكلتي 

فيروز وهي باصه لتحت 

: لا 

دياب : شاطره وبدأتي تتعلمي 

دياب فاجأة مسكها من شعرها ورفع وشها فيروز كانت حاطه ايديها علي ايده علشان تخفف الوجع

: بس عارفه ياروح امك لو فكرتي تخرجي عن طوعي هعمل فيكي اي ميغركيش وقفت ابوي معاكي ولا تنسيكي انك خدامه  فاهمه

فيروز بدموع : فاهمه ولله فاهمه

دياب سابها ورجع كمل اكل ببرود 

بعد وقت فيروز اتكلمت

فيروز: ان.. انا. ك.. كنت يعني

دياب : اخلصي 

فيروز بدموع: امي ليها عمليه وانا مش معاي فلوس العمليه فـ. انا كنت

دياب قام: هبعت حد يجيبها وهتعمل العمليه وتقعد هنا لحد ما تخف 

فيروز بدموع: شكرا 

حازم قاعد وقدامه زين وسليم و يحيي رحيم ماسكين التليفونات وبيلعبو ببجي سوا

يونس قاعد بهدوء بعيد وهو بيبص في التليفون وكل شويه يرفع نظره علي رويدا اللي قاعده مع ليليان و فاطمه و وزينب

حازم بصلهم واتنهد بسعاده  

فوق 

دياب كان طالع من الحمام شاف فيروز واقفة قدام المرايه بتحط احمر شفا*يف فيروز بصت لتحت بخوف لما شافت دياب طالع من الحمام ولسه هتنزل

دياب :راحه فين

فيروز بتوتر: ن.. نازل 

فيروز حست بوجع في ضهرها لما دياب سحبها وزقها علي الحيطه بعنف

دياب همس وهو بيحرك ايده علي شفا*يفها يزيل الروج

: انتي مش متجوزه طور انتي متجوزه واحد صعيدي يعنى تروحي علي قبرك قبل ما تنزلي بشكلك دا وحد يشوفك حتي لو ابوي واخوي فاهمه انتي بقيتي 

ملك كبير الصعيد....... 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


دياب : بقيتي ملك كبير الصعيد فاهمه 

فيروز بخوف : فاهمه فاهمه 

دياب بقرف : غو*ري 

فيروز نزلت جري علي تحت والكل كان متجمع شويه ونزل دياب 

الغفير علي الباب : دياب بيه ام المدام 

فيروز استنت لما الغفير مشي جريت علي امها وحضنتها وهي بتعيط 

: وحشتيني اوي يماما وحشتني قوي

ام فيروز *ام محمد*

: ونتي كمان يا ضناي وحشتيني اخبارك ايه مع جوزك

فيروز وهي بتمسح دموعها

: الحمدلله يماما بخير 

دياب قرب ومسك ايد ام محمد وباسها

: اخبارك يا حجه

ام محمد : الحمدلله يا بني بخير خيرك سابق 

دياب وهو بيساعد ام محمد تقرب  تقعد مع العيله لانها نظرها ضعيف

دياب : تعالي ياحجه اقعدي معاهم جوه

ام محمد وهي بطبطب علي ايد دياب

: لا يا ابني مش مقامي 

دياب : ولله يا حجه احنا مش مقامنا اننا نقعد معاكي

فيروز واقفه وهي سرحانه ان دياب بيتعامل مع امها كدا فيروز فاقت بفزع علي صوت دياب

: اعملي شاي وهاتيه

فيروز : ح.. حاضر

دياب اخد ام محمد وقعدها معاهم والكل استقبلها بإحترام وخوصا خديجه وحازم 


رويدا كانت ماشيه في الممر مش واخده بالها فاجأة حد سحبها لاوضه وقفل الباب وكان يونس شكله لسه طالع من الحمام جسمه بينقط مايه ولافف فوطه علي وسطه 

رويدا بتوتر وهي باصه لتحت

: ابيه

يونس وهو ساند جبينه علي جبينها وهو بينهج

: اي اللي انتي لابسه ونازله بيه دا 

رويدا :  بيجامه ا.. انا ولله كنت طالعه اغير 

يونس رفع و شها بصباعه وهو بيبصلهى بهدوء 

يونس قرب منها كالمغيب وبا*سها بعمق ، رويدا كانت مصدومه ويونس بيبو*سها بكل هدوء وهو في عالم تاني 

يونس بعد وهو بينهج 

: متعملهاش تاني انتي مش لوحدك في البيت فاهمه 

رويدا بتوتر وصوت مهزوز

: م.. مفيش حد غ.. غريب ي.. يعني كلهم ولاد عمي واخواتي

يونس بصوت هادي : لو شوفتك لابسه كدا قدام اخوكي و ابوكي هيبقا كلام تاني فاهمه 

رويدا : ف... فاهمه

يونس : خمس ثواني وملقكيش قدامي والا مش هتطلعي من هنا غير بعد يومين 

فاطمه اخت رويدا الكبيره كانت قاعده علي السرير بتكلم واحده صحبتها

فاطمه : بقولك مفيش فيه فايده دا حتي مش فاضي يبص في وشي

صحبتها :.....


فاطمه : هعمل اي يعنى مفيش حل غير انه يطلق العقربه فيروز وبعدها هيبقا بتاعي 

صحبتها :.......

فاطمه : لا متخافيش سهل 

صحبتها :........

فاطمه : لا ياستي دي واحده خدامه عمي اجبر دياب يتجوزها

فاجأة الباب اتفتح فاطمه خبت التليفون تحت الوساده وكانت رويدا سندت علي الباب وهي بتنهج

فاطمه بسخريه : اي يا بطه سي يونس تاني 

رويدا وشها احمر لما افتكرت الى عمله في شويه 

رويه عضت علي شفتها

: ملكيش دعوه


.............. 

فيروز كانت واقفه في المطبخ بتعمل الغدا بعد ما قدمت الشاي... وهي بتبص علي دياب اللي قاعد برا بيعامل امه بإحترام و بيتكلم ويضحك مع ابوه كان نفسها يبقا كدا معاها بس هو دايما بيعاملها وحش 

فاقت علي سؤال ليليان

: اساعدك في حاجه 

فيروز : هااا لا لا خالص انا هكمل لنفسي 

ليليان بصتلها بيأس لانها عارفه انها خايفه من دياب 

ليليان طلعت وفيروز كملت شويه ودخل دياب المطبخ فيروز اتوترت من وجوده وو.....

الكل كان قاعد برا لما سمع صوت فيروز العالي وهي بتصوت

فيروز بوجع : هااااااا .....

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


فيروز صرخت بوجع... الكل جري علي المطبخ 

فيروز كانت بتطبخ ومن وجود دياب اتوترت و وقعتت عليها الحله 

حازم لسه هيقرب من فيروز يشوف جرحها

حازم :  انتي كويسه  يا بنتي

دياب قرب من فيروز وهو بيرفع ايده لابوه علشان ميقربش 

: بعد اذنك يا بوي 

دياب شال فيروز وطلع بيها وفيروز  تبتت في جلابية دياب

اخدها وطلع وحطها علي السرير 

دياب اتجه للدولاب يجيب منه علبة الاسعفات 

فيروز بتوتر : م.. ممكن متقولش لأمي هي سمعها ضعيف واكيد مسمعتش 

دياب قعد جنبها بجمود علي السرير 

دياب بجمود : انهي اللي بتوجعك

فيروز بخوف رفعت رجليها اللي وجعاها 

ودياب حطلها مرهم و فيروز كانت متوتره من قربه

دياب : نامي وبلاش حركه لحد ما تخف..دياب قلع هدومه واتجه ينام علي الكنبه فيروز فضلت قاعد وسانده ضهرها علي السرير مستنية دياب ينام..

شويه وفيروز فكرت ان دياب نام واتحملت علي وجع رجليها وهي بتحاول تروح الحمام 

فيروز اتخضت لما سمعت صوت دياب 

دياب وهو مغمض عينيه 

: راحه فين 

فيروز بتوتر : ر.. راحه الـ..ـحمام علشان الاكل اتكب علي هدومي و.. و هستحما

دياب قام وقرب منه وشالها ، فيروز شهقت بكسوف 

دياب دخل الحمام ونزلها علي حافة البانيو 

فيروز : هـ..ـكـ..ـمل لنفسي 

دياب ببرود وهو بيظبط درجة حرارة المايه

: اقلـ...ـعي

فيروز وشها جاب الوان بس نفذت بهدوء وخوف منه........

شويه وطلع دياب من الحمام شايل فيروز وهي بتشد الفوطه عليها وهتموت من الكسوف 

دياب نزلها علي السرير 

دياب : ساعه كدا تكون رجلك خفت تصحيني و تحضريلي الحمام وهدوم الصلاه

فيروز بطوع : حاضر 

.......

زينب دخلت اوضة يحيي تصحيه " بنت سليم17 سنه "

يحيي نايم علي السرير بصدره العاري 

زينب بتوتر : يـ..ـحيي

زينب شهت لما يحيي شدها وبقت تحتيه 

يحيي دفن راسه في رقبتها 

: مش قولتلك ميت مره متدخليش الاوضه طول ما انا فيها لوحدي 

زينب بدموع : خالتي اللي بعتتني اصحيك علشان اتاخرت علي ضهر الجمعه

يحيي بعد وراح قعد علي الكنبه وهو بيولع سجاره 

يحيي بينفث الدخان 

: قومي حضريلي الحمام ورتبي الاوضه دي 

زينب قامت لملمت الكركبه اللي في لاوضه ودخلت تحضر الحمام ويحيي مركزه مع كا حركه منه 

وينب حست بيحيي ورها 

زينب لفت بخوف

يحيي سند ايديه علي الحيطه وهو محاصرها

يحيي : تنزلي تقولي لامي تحضرلي الفطار.. حرك ايده علي خدها... ولو امي مش فاضيه حضريه انتي 

زينب بتوتر : حاضر...

ونزلت علي تحت جري

........... 

خديجه بتظبط العبايه لحازم

خديجه: بس انا  شايفه ان لو واحده من بنات عمه كان هيبقا تعامله معاها حلو

حازم اتنهد : مين يعنى زينب و رويدا صغيرين عليه غير ان دول يخصو يحيي ويونس 

خديجه : اشمعنا فيروز طيب

حازم : عارفه فيروز هي اكتر واحده مناسبه لدياب.. دياب متنفعش معاه واحده قويه والا هتلاقيه كل يوم في المستشفى عايز واحده صبوره زي فيروز تستحمله هو بيتعامل معاها وحش بس  صدقيني ما في حد مناسب لدياب كدا غير فيروز.. وبعدين كنتت عايز اطلع البت من جبروت اخوها منه لله 

خديجه ابتسمت : انا واثقه في اختيارك

فيروز : د.. دياب بيه 

دياب فتح عينيه لقاها واقفه قدامه 

دياب قام : لسه وجعاكي 

فيروز : لا خفت 

دياب: جهزتي الحمام

فيروز: ايوه 

دياب دخل الحمام وفيروز فضلت مستنياه علي السرير  شويه و دياب طلع فيروز قامت بخوف وقربت تلبسه العبايه فيروز بعدت

فيروز : ناقصك ح. حاجه علشان انزل اكمل الغداء 

دياب القاء نظره عليها ورجع بص في المرايه تاني

: حطي حاجه علي راسك وانزلي

فيروز بطاعه : حاضر 

حازم وزين وسليم اخدو ولادهم وراحو يصلو الجمعه في الجامع

فيروز وهي بتغطي الحله 

: معلش يا خالتي ام ورد حمري انتي اللحمه وانا هطلع اصلي قبل ما يجي دياب 

ام ورد : روحي يا بنتي 

فيروز لسه طالعه وقفها صوت فاطمه 

فاطمه : الحقي المٌهره بتاعه جوزك اطلقت وكلهم في الجامع بيصلو الجمعه ومفيش حد يجيبها

فيروز بتوتر : م.. مقدرش اطلع دياب لو عرف يقتـ_ـلني فيها

فاطمه بخبث : وكمان لو المُهره تاهت ومرجعتش هتروحي فيها 

فيروز: طب اعمل ايه

فاطمه: انتي لسه هتفكري روحي هاتيها بسرعه

فيروز وهي بتلف حولين نفسها علي حاجه تغطي شعرها

فاطمه: انتي لسه هتدوري الحقي 

فيروز طلعت تجري ورا المُهره بشعرها البني الطويل الطاير وراها ورجليها البيضه بتغطس في الرمل _مُهره بتجري ورا مُهره _بمعني اصح... كان شكله بيخطف لانفاس

دياب وكل رجالة البلد تقريباً كانت طالعه من صلاه الجمعه شافو المنظر دا وووو ... 


دياب داخل البيت وهو بيـ.ـجر فيروز وراه مش شايف قدامه من الغـ.'ضب وحازم بيجري وراه 

حازم : دياب دياب اهدي يا ولدي واسمعني

دياب واخد في وشه والغض'ب عامي عينيه ، دخل الاوضه وقفل الباب ورماها علي السرير ، فيروز لسه هترفع وشها كان قلـ'ـم نزل عليه 

دياب مسـ.ـكها من شعرها

وبكل غـ'.ـل وعينيه بتطق شر'ار 

: اديني سبب واحد يخليكي تطلعي كدا يابنت***

وقبل مترد قـ.'ـلم تاني نزل علي وشها 

رجع مسكها من شعرها تاني 

: عاجبك شعرك وجسمك يروح* امك... 

دياب بعد وهو بيلف في الاضه بغض'ب ورجع مسك شعرها 

: عارفه كام واحد شافك كام راجل شاف حاجه تخص دياب حازم سليمان.... 

عارفه لو قـ.ـتلتك دلوقتي قليل قليل قوي.. 

فيروز رافعه ايديها تداري وشها وهي بتعيط

فيروز بإنهيار : خـ... فت م.. منك

برا حازم كان عمال يخبط علي الباب 

حازم : دياب افتح.. دياب

حازم بص علي يحيي ويونس اللي وراه

حازم : اكسرو الباب 

يحيي ويونس كسرو الباب دخلت خديجه وحازم بس 

حازم : محدش يدخل 

دياب كان لسه هينزل بقلم تاني علي وش فيروز بس حازم لحقه ومسك ايده وخديجه قعدت جنب فيروز وخدتها في حضنها وفيروز بتعيط 

حازم : خلاص يا دياب محصلش حاجه لده كله 

دياب بصوت عالي رعب فيروز

: محصلش حاجه دا مفيش راجل في الصعيد مشفهاش بنت الكل**** طلعالي بتجري بشعرها فرحانه بيه...

دياب كل ميفتكر شكل فيروز يتجنن اكتر 

دياب بحده : اتفصل يا بوي خد امي واطلع 

حازم: مـ... 

دياب : بعد اذنك يابوي 

حازم بص لخديجه بيأس وطلعو دياب طلع وراهم وقفل الباب بالمفتاح علي فيروز 

دياب نزل بغضب ودخل علي المطبخ وطلع ساطور زين

شافه وجري عليه

زين : دياب اهدا

دياب بغضب : ابعد عني يا عمي 

دياب اتجه علي الاسطبل بتاع الاحصنه وامر الراجل اللي بيخدم الاحصنه انه يكتف الحصان اللي كانت بتجري وراها فيروز 

دياب د*بح الحصان بكل غضب وغل صورة فيروز مش رايحه من باله

فاطمه ضحت 

: ههههه دي انتي مشوفتيش عمل فيها اي من الصبح محبوسه في الاوضه لا اكل ولا شرب

..... 

: لا وحياتك لسه ان مخليته طلقها مبقاش فاطمه 

.... 

فاطمه : اممممم هعمل.. فيديو لبنت زي القمر بتجري ورا حصان المشاهدات هتبقا بالهبل.. هههه

...... 

فاطمه: واحد صعيدي زي دياب يا يموتها يا يطلقها لانه مستحيل يخليها علي زمته تاني 

يونس قاعد قدام حازم

يونس : انت وعدتني ان رويدا هتبقا بتاعتي وملكي فين وعدك ليا 

حازم اتنهد : البت لسه صغيره

يونس : لا مش صغيره هتكبر اكتر من كدا اي وبعدين اتجوزها وهعلمها كل حاجه علي ايدي

حازم بص ليحيي اللي قاعد بعيد شويه 

: وانت الهانم بتاعتك بقيلها كدا اي وتكمل 18

يحيي ببرود : 8 ايام 

حازم بص ليونس : استنا لما زينب تكبر وهنعمل فرحكم سوا

يونس : طب بكره نعمل كتب كتاب ليا وخطوبه ليحيي 

حازم : بطل جنان وقوم نام ويكش اشوفك زانق البت تاني زين و رحيم ميعرفوش لحد دلوقتي 

يونس : انا مش خايف من حد ومعروفه رويدا ملك ليونس وبس

بليل دياب رجع وفتح الاوضه 

كانت فيروز قاعده علي السرير ضامه رجليها و بتعيط اول م الباب اتفتح قامت بخوف 

دياب دخل وقلع هدومه وقعد علي الكنبه وفرد دراعاته 

دياب بهدوء مُميت : تعالي 

فيروز اتقدمت منه وكل جسمها بيترعش 

دياب : اقعدي 

فيروز قعدت جنب رجله وهي منزله راسها 

دياب : لفي...... اديني ضهرك

فيروز لفة ودموعه بتهبط في صمت

دياب زاح شعرها علي جنب وفتح سوستة الفستان لحد اخر ضهرها

دياب بهدوء : المهره اللي انتي عملتي كل دا علشانها انا دبحتها ويغور الف زيها ومحدش يشوف ضافر من مراتي 

فيروز صوت شهقاتها بدات تعلي

دياب مسك شعرها وشدد عليه

ابوي واخواتي وعمامي وابن عمي وامي مش قادر انسا انهم شافوكي كدا فما بالك بقا براجل غريب 

فيروز بدموع : ولله مش هتتكررر تاني 

دياب مسك ازازه من اللي علي التراييزه وكسرها 

فيروز اترعبة من الصوت

دياب : يمكن اللي هعملو دلوقتي يخفف من اللي حاسس بيه شويه 

دياب بكل هدوء بدا يمرر الإزازه علي ضهر فيروز العاري شويه وفيروز حاولت تكتم صرخاتها لما حست بالإزازه دي بتجرح ضهرها

دياب : هششش مسمعش صوت 

فيروز هزت راسها بألم 

كتب بخط بسيط علي ضهرها اسمه *دياب*

خلص وقام جاب منديل يمسح بيه الدم

دياب بهمس جنب ودنها

: تقومي زي الشاطره ت*قلعي باقي هد*ومك وتنامي علي الارض مقامك علشان انتو صنف وس*** اللي

يدلعكم تعملو فيها اسياد وانا ديما هكسرلك جناحاتك.. 

كمل بصوت عالي : فـــــزي

فيروز بدموع : ح.. حاضر.. حاضر 

فيروز نفذت كلامه ودياب نام علي السرير و خلي التكييف علي اعلي درجه وكان كل ما يخلص سجاره يطلع غيرها وشكلها مش رايح من باله وياتري حد شافها ولا لا 

بعد وقت كانت فيروز نامت علي الارض وهي ضامه نفسها 

دياب راح شالها من مكانها وكان لسه صوت شهقاتها طالع وحطها علي السرير وغطاها وراح ينام علي الكنبة

وهو عماله يشرب سجاير 

... تاني يوم ...

دياب صحي علي صوت تلفونه 

قام ولسه اثار النوم في عينيه بس بص للتليفون بصدمه لما شاف ...

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


دياب فتح التليفون وكان فيديو لفيروز وهي بتجري ورا المهره ومبعوت معاه رساله " *مشوفتش جمال كدا بصراحه يابختك يعم دا مفيش حد من رجالة البلد عارف يناام من ساعتها* "

دياب ضم ايده بغضب حط التليفون علي جنب وراح لفيروز اللي نايمه علي السرير 

دياب : فيروز قومي 

فيروز قامت فاطه وهي بتشد اللحاف عليها 

فيروز بخوف : ن.. نعم 

دياب: اصحي كل دا نوم

فيروز بدموع : اسفه ولله محستش بنفسي

دياب قعد قدامها علي السرير 

: طب وانتي بتعيطي ليه دلوقتي 

فيروز بدموع : علشان انت هتضربني 

دياب : لا مش هضربك.. قومي استحمي 

فيروز: حاضر 

فيروز دخلت تاخد دش شويه وطلعت كان دياب قاعد علي الكنبه بيدخن 

دياب : تعالي 

فيروز قربت منه بطاعه ولسه هتقعد علي الارض زي ما اتعودت دياب شدها وقعدت علي رجله

دياب : احكيلي اي اللي حصل 

فيروز بدموع : انا والله كنت في المطبخ وفاطمه قالتلي ان المهره بتاعتك اتطلقت وانا عارفه هي غاليه عليك قد اي 

دياب بإندفاع : بس مش اغلي منك... كملي 

فيروز بشهقات : انا كنت هستنا لما تيجي من الجامع ب.. بس فاطمه قالتلي ان عبال ماتيجي تكون تاهت وانا خوفت منك

دياب بهدوء : واي حد يقولك حاجه تجري علي برا 

فيروز نزلت راسها وفضلت تعيط

دياب زاح شعرها 

: خلاص بطلي بكا واسمعيني... 

فيروز : حاضر 

دياب : اول حاجه مفيش طلوع من البيت بدون اذني مهما مين كان حتي لو حد جه قالك دياب اللي بعتني شعرك يتغطا علطول جو البيت وفي اي حته .. عايزه تعريه يبقي تعريه هنا قدامي وليا انا بس ان شاءلله تقلعي عريا*نه و كلام مع زفت فاطمه تاني مفيش فاهمه

فيروز : فاهمه 

دياب: يلا قومي شوفي امك قبل ما اخدها وا اروح المستشفى 

فيروز بتوتر : م.. ممكن اجي معاك

دياب : تعالي 

فيروز بفرحه وهي قايمه 

: شكرا.. 

ونزلت

دياب ابتسم عليها... وطلع التليفون 

: هبعتلك رقم تجيبلي صاحبه 

فيروز وهي بتبوس ايد خديجه 

: صباح الخير يا مرات عمي

خديجه ابتسمت : صباح النور عليكي يا حبيبتي 

فيروز قربت من امها اللي قاعده جنب خديجه 

: صباح الخير يما

ام محمد : صباح النور يا بنتي كنتي فين من امبارح 

فيروز بتوتر : تعبت يما وو كنت برتاح شويه 

ام محمد : يلهوي يا بنتي ومتقوليليش 

فيروز : انا الحمدلله يما بقيت كويسه 

نزل دياب في الوقت دا وهو لابس جلبيه سوده ومبتسم

دياب : صباح الخير يا ست الكل 

خديجه ابتسمت : صباح النور 

دياب :اخبارك ايه يا ام محمد

ام محمد : الحمدلله في نعمه يا ابني 

دياب بص لفيروز

: خليها تفطر علشان نص ساعه ومشايين

فيروز وهي بتسند امها

: حاضر

زينب : لا وانا مالي ماتصحيه انتي مش اخوكي

ليليان : يا بنتي ما انتي عارف اهم حاجه عند يحيي النوم وانا لو صحيته بيزعق فيها

زينب : مليش صالح برضو 

ليليان: طب انتي خايفه من اي دا بيزعق في الكل معاده انتي 

زينب بإندفاع : علشان بيقل اد"به.. 

زينب حطت ايديها علي بوقها... 

ليليان : نعم!! بيقل اد*به ازاي 

زينب بتوتر : م.. مفيش 

ليليان : نعم يختي ازاي مفيش 

فاطمه علي السرير ببرود

: بيهريها بو*س 

ليليان فتحت عينيها بصدمه

: اي 

زينب وشها احمر وقامت وقفت 

: يووووها ولله لا انا ماشيه 

فاطمه ببرود وقرف

والهانم التانيه و يونس بيه

ليليان بصت لرويدا 

: وانا معرفش

رويدا بتوتر : مفيش الكلام دا مين قالكم 

فاطمه بسخريه لليليان

: يعني قال انتي اللي سالكه اوي ما انتي بتحبي المهندس اللي شغال مع عمي حازم 

ليليان بسخرية : وانتي بتحبي مين يا ست فاطمه 

فاطمه : قريب هتعرفي

زينب كانت ماشيه في الطرقه لحد ما خبطت في يحيي 

يحيي : الحلو بيعيط ليه 

زينب بدموع : ملكش دعوه بيا ومتكلمنيش تاني ومش هاجي اصحيك تاني

وجريت يحيي بص عليها بصدمه

يحيي بخبث : لا كبرتي يا بطه 

فيروز قاعده علي الكرسي قدام اوضة العمليات وبتهز رجليها بتوتر 

دياب : اهدي مفيش حاجه هتبقا بخير

فيروز بتوتر : هي تعبت في مره و. و عملنالها عمليه بس في مستشفى علي قدنا و وجعوها اكتر

دياب : الدكتور دا جاي من برا وعنده مستشفى خاصه بالعيون فـ اهدي كدا 

فيروز هزت راسها : حاضر 

شويه وطلع الدكتور دياب بص لفيروز متتحركش 

الدكتور : الحمدلله العمليه نجحت 

دياب : الحمدلله يا دكتور هتخرج امتا

الدكتور : كمان ساعه يكون البنج راح

دياب : تمام يا دكتور 

..... 

دياب مسند ام محمد و فيروز ماشيه وراه في ايديها كيس العلاج

دياب : علي مهلك يا ام محمد ولا اشيلك 

ام محمد : ربنا يخليك يابني 

دياب دخلها الاوضه بتاعتها وساعدها تنام وفيروز بتساعده 

خديجه : الف سلامه يا ام محمد

ام محمد : لله يسلمك 

خديجه لفيروز : روحي انتي ارتاحي شويه وانا هقعد معاها

فيروز : بس... 

ام محمد : روحي يا حبيبتي انا بخير

دياب : اسمعي الكلام

فيروز : حاضر 

..... 

فيروز واقفه قدام المرايه بتسرح شعرها حست بايدين بتتلف حاولين وسطها 

فيروز لفت وكان دياب فيروز وهي منزله وشها لتحت 

: شكرا علي اللي عملته مع امي 

دياب رفع وشها بصباعه وركز في كل تفاصيل وشها قد اي هي رقيقه وحلوه ، دياب ميل يبو*سها 

فيروز استقبلت البو"سه بخوف وكسو*ف 

دياب رفعها وهي لفت رجليها علي وسطه دياب سندها علي الحيطه

فاطمه دخلت :دياب الـ....كانت داخله علشان تشوف اللي عمله دياب في فيروز بس اتصدمع

دياب بعد وهو بياخد نفسه وفيروز بتظبط نفسها 

فاطمه بغل : الله الله مش قادره تستني لما تقفلي الباب دياب ابن عمي عمره ما كان كدا اكيد انتي يا وس... وقبل ما تكمل كلامها قلم نزل علي وشها من دياب بغضب

: ااااااخرسي يروح امك

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


ااااااخرسي يروح امك 

فاطمه حطت ايديها علي خدها

فاطمه : بتضربني علشان خدامه يا ابن عمي 

دياب : وكسر راسك بعد اللي عملتيه فكراني مش عارف 

وكمل بغضب اعما : اديني سبب واحد علي اللي عملتيه قبل ما انزل واقول لعمي يتصرف معاكي

فاطمه : علشان بحبك يا ابن عمـ*ـي بحبك 


قلـ.ـم تاني نزل علي وش فاطمه 

دياب بغضب : ااااااخرسي انتي عارفه نفسك بتقولي اي 

فاطمه : اه عارفه عارفه اوي يا ولد عمي 

دياب بغصـ.ـب : فاطمه غو*ري من وشي علشان انا مش شايف قدامي وممكن اذيكي

فاطمه مسحت دموعها : ماشي يا ولد عمي ماشي

دياب تمتم : انا هعرف ازاي اربيكي

دياب بص لفيروز اللي واقفه بعيد و بتبص لتحت بخوف من صوت دياب العا*لي 

دياب : الز*فته دي مفيش كلام معاها فاهمه 

فيروز : حاضر 

دياب : حطي حاجه علي راسك خلينا ننزل 

فيروز هزت راسها 

...... 

الكل متجمع تحت الشباب في الجنينه والبنات بعاد شويه 

حازم : احم زين سليم انا طالب ايد رويدا ليونس و زينب ليحيي 

سليم : ولله انا لو لفيت الدنيا كلها مش هلاق زي يحيي 

حازم : وانت يا زين 

زين : طب البنات لسه صغيرين يا حازم 

حازم اتنهد : هما مش رايحين بيت غريب يا زين ومتخافش عليهم دول ولاد عمهم 

زين اتنهد :طب ماشي

حازم : علي بركة الله السبوع الجاي الفرح 

هنا خديجه زغرطت

زينب بإستغراب : هو في اي 

خديجه : هتبقي احلي عروسه يا قمر 

زبنب بدموع بعد مافهمت 

: بس انا مش عايزه اتجوز 

خديجه : ليه يا حبيبتي هو يحيي وحش 

زينب: مش عايزه اتجوز

بيلا : زينب عيب دي خالتك 

زينب جريت علي فوق وهي بتعيط 

يحيي كان قاعد بيبص في التليفون ببرود بس مركز مع كل حركه من زينب 

يحيي : بعد اذنكم يا جماعه 

يحيي طلع ورا زينب 

يونس قاعد وعينه في تليفونه بيكلم رويدا

يونس : هستناكي فوق السطح

رويدا : لا مش هطلع 

يونس : هتقومي ولا اجي اخدك من وسطهم

رويده : يووووه ماشي هطلع 

........ 

زينب دافنه وشها في الوساده وبتعيط 

يحيي قرب بهدوء 

: بتعيطي ليه

زينب رفعت وشها وهي بتمسح دموعها 

زينب بشهقات

: م.. مش عايزه اتجوز*ك

يحيي بهدوء وهو بيمسح دموعها

: ليه طيب 

زينب بدموع : من غير سبب 

يحيي قرب وبا*سها من خدها 

: طب هنتجوز وتهدي بدل ما اخليها بكره ودخ*له من غير فرح

يحيي با*سها تاني 

: تصبحي علي خير يا بطه 

....... 

عند يونس قاعد علي سور السطح وبيدخن 

رويدا : نعم عايز اي 

يونس شاورلها بصباعه تقرب. 

رويده قربت وفاجأة يونس سحبها وحصرها بين رجلـ.ـيه و 

بيحرك ايده علي وشها

يونس : تؤ تؤ تعاملك بقا وحش يابطل 

رويده رفعت وشها

: هو احنا هنتجوز بجد

يونس : ايوه هتبقي مرات يونس حازم سليمان

رويدا.ببراءه : لا طبعا انا هرفض

دياب بيحرك ايده علي شفا*يفها

يونس : وماله نشوف... 

يونس ميل عليها وبا*سها ، رويدا بتحاول تبعد بس هو مثبتها بين رجليه 

ليليان كانت طالعه تنده رويدا

ليليان : رويدا.الـ

ليليان وقفت لما شافت المنظر وحطت ايديها علي وشها ونزلت تجري 

مريم بضحك : مش قولتلك بلاش 

ليليان : مكنتش اعرف ان اخوي سافل كدا 

مريم بضحك : علشان انتي سالكه يا حبيبتي 

القعده خلصت ومكانش قاعد غير دياب و فيروز قاعده مع ليليان ومريم 

مريم : مش هتروحي تنام يا حبيبتي 

فيروز : هااا. اه لا يعني علشان دياب لسه صاحي وممكن يعوز حاجه 

مريم : طيب يا حبيبتي يلا احنا يا ليليان ننام 

دياب قرب من فيروز اللي قاعده لوحدها

: اعمليلي شاي وهاتيهولي علي الاسطبل 

فيروز : حاضر 

......... 

دياب واقف بيحرك ايده علي الحصان ولابس بنطلون بس فيروز دخلت بهدوء 

فيروز : الشاي 

دياب شاورلها تحطه 

دياب ركب الحصان بكل مهاره ومد ايده لفيروز 

دياب بجمود : هاتي ايدك

فيروز مدت ايديها بخوف ، دياب شدها لفوق فيروز صرخت وهي مغمضه عينيها 

دياب اتحرك بالحصان 

: فتحي عينيكي 

فيروز فتحت عنيها لقيت نفسها دافنه وشها في رقبة دياب ورجليها حوا*لين وسـ.ـطه وشعرها بيطير مع الهوا تقريباً دياب شاال الطرحة وهي مغمضه وهو ماسك لجام الحصان 

فيروز فتحت بخوف

فيروز : شعري 

دياب : سبيها مفيش حد

بعد وقت من السكات 

فيروز بتوتر : ممكن سؤال 

دياب بيبص قدامه : اسالي

فيروز : ه.. هو انت بتحب فاطمه

دياب قرب راسها منه وهي دفناها في رقبته وهو همس 

انتي احلي منها علي فكره...يعنى شعرك دا انا بعشقه يوم موضوع الحصان انا كنت ناوي اقصه بس مقدرتش..وفي حاجات تاني كمان احلي.... 

فيروز بعدت و وشها اللي كان احمر من الكسوف وبتبص في كل حتي الا وشه

دياب فضل يبصلها وهو مركز معاها تحت ضوء القمر 

دياب بهدوء : قربي

فيروز قربت بتوتر 

محستش غير ودياب بيبو*سها ، بعد وقت دياب بعد وهمس هو ساند راسه علي راسها 

: وصلنا 

فيروز فتحت لقت نفسها رجعو الاسطبل 

فيروز نزلت وجريت علي جوه شافتها فاطمه

فاطمه بغل : وحياتك ما هسيبك تتهني يوم وشوفي.... يتبع

رواية سلطان الصعيد الفصل الحادي عشر 11 من هنا

الرواية كاملة من هنا (رواية سلطان الصعيد)

روايات الخلاصة ✨🪶♥️
روايات الخلاصة ✨🪶♥️
تعليقات