رواية عشقت صعيدية الفصل السابع 7 بقلم فرحة أحمد
رواية عشقت صعيدية الفصل السابع 7
#روايه_عشقت_صعيديه
البارت السابع
كان كريم قاعد في كافيه الشركه مع جميله وبيعرفها تعمل اي
جميله بصدمه _اي
وبعدين استوعبت اللي بيقولو وفرحت جدا بس حاولت تداري
كريم_ بقول اللي في مصلحتك انا بقول اني اتجوزك علي الورق علشان متقدرش تجوزك ابن اختها وهكلم محامي صاحبي يرفع قضيه عليها ويحاول يثبت ان العقد بتاع البيت مزور ولحد ما يثبت الكلام ده هتفضلي مراتي علي الورق
جميله بتوتر_ انا مش عارفه اقول اي
كريم بهزار _انا شايف انك توافقي ده عرض ما يترفضش
جميله بضحك_ ماشي يا كريم انا موافقه
كريم _تمام بعد الشغل هخدك نكتب الكتاب
جميله _من غير ماتقول لي اهلك
كريم _محدش هيعرف بالموضوع ده غيرنا احنا ومرات ابوكي بس وكده كده هو زواج علي الورق
جميله ببعض الحزن_ تمام
عند خديجه كانت خدت علي الشغل وبدأت في وكانت عجبه المدير لانها خفيفه وشايفه شغلها من اول يوم
وبعد مرور سعات خرجت ندا وخديجه من الشعل ومتجهين علي البيت
خديجه _الشغل حلو وانا بحب واقفه المطبخ اصلا
ندا _الحمد لله انو عجبك
كانو طالعين علي السلم لاقو كريمه قاعده علي السلم وشكلها تعبان جدا
خديجه _مالك ياخالتي فيكي اي
كريمه بصوت مبحوح_ عايزه البخاخه
ندا _طب هي فين
كريمه _ما...فيش مش...قد..ره اخد نف..سي
خديجه _طب بطلي كلام عاد وانا هنزل اجبلك
وانتي يا ندا دخليها جوا اوام
ونزلت خديجه علي الصيدليه وجابت البخاخه وطلعت علطول
كريمه _كتر خيرك يابنتي تسلمي
خديجه _انا معملتش حاجه
ندا _انا هستذان هطلع اغير وهبقه اطمن علي حضرتك تاني
خديجه_ هتعوزي اي حاجه
كريمه_ لا ياحبيبتي تسلمي
خديجه_ استأذن انا بقه
في دخلت مالك البيت
مالك _وانا اقول البيت متور لي
خديجه بكسوف _منور بي ناسو
مالك_ كنتي محتاجه حاجه ولا اي
كريمه _لا كتر خيرها كانت بتسعدني انا
خديجه_ ولا اي حاحه يا خالتي بعد ازنكم
وطلعت خديجه وكريمه حكت لي مالك اللي حصل
بليل كان كريم واقف مع جميله قدام عماره بعد ما كتبو الكتاب
كريم_ انا عندي شقه في العماره دي فيها كل حاحه تحتاجيها اقعدي فيها وانا كل فتره هاجي اطمن عليكي
جميله_ ماشي
وطلعو الشقه
كريم_ ها اي رايك
جميله_ حلو اوي بس كبيره عليه وهخاف اقعد فيها لوحدي
كريم _انا هكون معاكي وهطمن عليكي كل يوم والشقه امان متخفيش
في الصعيد كان الكل بيحضر نفسو للفرح اللي بعض ايام ومفيش حد شاغل دماغو خديجه فين ولا اي اللي حصلها يمكن تكون ماتت ولا حصلها حاجه ولاكن هما كانو بيربوها علشان هي من دمهم بس لاكن محدش حبها فوزيه كانت معتبرها خدامه كانت بتخليها تجبلنا طلبات وخديجه كانت شايفه كده عادي وانها بتعملها زاي بنتها
ونعيمه كانت مش فارقه معها اوي بتعملها عادي
وحمد ومحمود لحمهم ودمهم لازم يربوها لاما هيكون عار عليهم في وسط البلد وابوهم بيحبها لانها من ريحه اخوهم
سمر بتتسحب في وسط الليل وبتدخل اوضه محسن وتشوفها نعيمه اللي بتتصدم
وتقرب تسمع اللي بيتقال
ولاكنها مسمعتش حاجه خالص
محسن_ انتي اي اللي جابك هنا
سمر بدلع _واحشتني
محسن وهو بيضعف قدمها لانه شهواني جدااا
وانتي كمان بس اخاف حد يشوفنا تقوم مصيبه في الدوار
سمر _متخفش خدت بالي كويس
خدها محسن في حضنو ووووووو
خديجه وهي بصه للسماء وبتكلم نفسها
ياتري اي اللي هيحصل في حياتك تاني يا ديجه
مالك_ كل خير يا ديجه
خديجه_ بسم الله الرحمن الرحيم خضتني يا اسمك اي
مالك بضحك _عامله اي وعملتي اي في الشغل
خديجه بحزن _شغل اي بقه ده كان عايز يشغلني في البوفيه
مالك بستغراب _ازي
خديجه حكت لي مالم اللي حصل وكانت واضح انو مضايق جدا
مالك _طب وانتي اتسرعتي لي ونزلتي مع ندا
خديجه_ لاني مش هفضل قاعده لازم تنزل شغل
مالك _المهم انك مرتاحه
خديجه_ اه
مالك_ احم خديجه....وسكت
خديجه _رايد اي يا مالك
مالك _عايز اقول حاجه انا مستغربها بس انا مش بحب الف والدوران
خديجه_ قول اوام ياواد
مالك_ اهو العرق الصعيدي ده اللي محببني فيكي قوي قوي
خديجه بصدمه_ اي انت بتقول اي
مالك _بقول اني بحبك وعايز اتجوزك
خديجه بصدمه _مبقتش عارفه تتصرف ازي دخلت الاوضه وقفلت الباب في وش مالك اللي ضحك علي تعبيرها ونزل وقال يسبها تفكر
مالك نزل وخديجه خرجت تاني بعد ما اتأكد انو نزل وفصلت تفكر في كلامه وتسرح وتحس انها فرحانه وبعدين تفتكر أهلها وتقول انها مش هتفضل طول العمر هربانه تعمل اي
وعدا كام يوم وخديجه بتتجنب مالك خالص ولسه بتفكر هتعمل اي وكريم مش بيروح لجميله الشقه خالص وبيتنا الكلام معها في الشغل زاي الاول
في الصعيد كان الكل فرحان لان بكره شبكه وكتب كتاب فاطمه وكانو البنات الأقرب متجمعين ومشغلين الاغاني وفي وسطيهم سمر اللي قامت ترقص والكل بيتفرج عليها وعلي جراتها
اما في القاهره كان مالك بيلبس هدومه بستعجال علشان يطلع لي خديجه بعد ما رنت علي كريمه وقالتها انها محتاجه مالك
كريمه بضحك_ علي مهلك ياواد خليك تقيل كده
مالك_ بحبها يا ماما
كريمه بصدمه _اي بتحب خديجه
مالك _اه فيها حاجه ولا اي ده انتي حبيتها
كريمه _حبيتها اه لاكن العيله بتعتها لا يا مالك
مالك_ وخديجه ملهاش دعوه بيه عيلتها خالص
وطلع مالك لخديجة ملهوف لي رويتها
جميله قاعده بملل لقت الباب بيخبط خافت لان محدش يعرف انها هنا غير كريم وكريم مش بيجي خالص
جميله_ مين برا
كريم _انا يا جميله كريم افتحي
فتحت جميله بفرحه ونسيت ما ترتدي
كريم بصدمه _ادخلي جوا حالا
دخلت جميله وهي مستغربه وبتقول لمريم اللي بيقل الباب في اي
كريم _في اللي انتي لابسه
بتشوف جميله نفسها بصدمه وتجري علي الاوضه بكسوف فاهي كانت ترتدي شورت علي كت وكان منظرها مغري جدااا
كريم بينو وبين نفسو _ده انتي حلوه اوي يا جميله هو انا قولت الجواز غلي الورق اخس عليا
بتغير جميله وبتخرج بكسوف ازيك يا كريم
كريم _بخير انتي اخبارك اي
جميله_ تمام بس عايزه اطلب منك طلب
كريم _اطلبي
جميله بخجل ولاكن شجعت نفسها وهي بتفتكر كلام صحبتها ليها وانها لازم تخلي كريم يقرب منها ودي فرصتها علشان يحبها
انا خايفه اوي علشان قاعده لوحدي والشقه واسعه يعني ....ممكن تيجي تقعد معايا وكده كده مش حرام انت جوزي قدام ربنا
كريم بتوتر وهو مش عارف يقول اي ....
خديجه بدون مقدمات_ انا فكرت في اللي انت قولتو وموافقه
مالك بي ابتسامه _بجد ده احلا خبر سمعتو
خديجه _بس مش المفروض تطلبني من اهلي
مالك _بس ازي وانتي هربانه
خديجه_ انا هرجع ليهم بكره وهفهمهم كل حاجه وانت هتيجي بعديها بيومين تتطلب ايدي تمام ومش هعرفهم اني قابلتك خالص
مالك بتوتر_ لان ولدتو هترفض تمام يا خديجه بس انتي متأكده انهم هيوفقو
خديجه _اه ويلا انزل بقه
#بقلمي_فرحه_احمد
رواية عشقت صعيدية الفصل الثامن 8 من هنا
الرواية كاملة من هنا (رواية عشقت صعيدية)