رواية تزوجني ولكن الفصل العاشر 10 بقلم ندوشة
رواية تزوجني ولكن الفصل العاشر 10
الفصل العاشر
كانت اسماء بتحضر العشا عشان محمد ياكل اول ما يرجع من الشغل دخل محمد الشقة ونادي لاسماء اللي كانت في المطبخ طلعت اسماء بسرعة وانصدمت لما لقت في بنت معاه وهو حاضنها
محمد ببرود : سلمي علي مايا ي اسماء
اسماء : ومين مايا ان شاء الله
محمد : اعرفكم انا ببعض دي مايا مراتي ودس اسماء اللي حكتلك عنها ي مايا
مايا بدلع : بس انت مقولتش ليا انها لوكال للدرجة دي
اسماء بصدمة مش قادرة تخرج منها : ايه اللي بيحصل دا ي محمد
محمد : زي ما سمعتي دي تبقي مايا مراتي وضرتك
اسماء : لا دا انت اتجننت بقي انا استحملتك كتير لكن لحد هنا انا مش هقدر اتحمل وعشان كدة انا اخدت قراري طلقني ي محمد
محمد : انتي متاكدة من اللي بتطلبيه
اسماء : متاكدة انا مبقتش قادرة اكتر من كدة استملت جميع الاهانات اللي انت وجهتهالي لكن لحد هنا انا مش هستحملك انها توصل لدرجة انك تدخل بواحدة وتقولي انها مراتك كرامتي متتحملش اكتر من كدة كرامتي فوق اي شيئ طلقني ي محمد
محمد : انا مش هطلقك ي اسماء
اسماء : محمد طلقني وخليني اشوف حياتي وشوف انت كمان حياتك
محمد : اسماء طلاق مش هطلق
اسماء بعصبية وصوت عالي : انت ايه ي اخي يعني اتجوزت عليا ومش راضي تطلقني انت من امتي بقيت بالقسوة دي
محمد : وطي صوتك ي اسماء واتعدلي في الكلام عشان متخلنيش امد ايدي عليكي واعمل حاجة عمري ما عملتها
اسماء : انا اصلا مش هستغرب لو عملتها انت عملت كل حاجة ذلتني وكسرتني واتجوزت عليا يبقي مش هستغرب لو مديت ايدك عليا انا مستحيل اقعد معاكم في بيت واحد انا هروح لماما
كانت لسة هتمشي لكن محمد مسك ايدها جامد
محمد : متطلعيش برة ي اسماء والا هتشوفي وشي التاني
بعدت اسماء ايده عنها وخرجت من الشقة وراحت لجميلة وهنادي خبطت علي الباب فتحت جميلة لها الباب واول ما شافتها وهي بتعيط قلقت
جميلة وهي بتدخلها جوة : ايه اللي حصل ي اسماء بتعيطي ليه ي حبيبتي
اسماء : مش راضي يطلقني ي ماما
جميلة : طلاق طلاق ايه ي اسماء
جات هنادي واول ما شافت اسماء حضنتها وهي خايفة
هنادي : في ايه ي سوسو محمد عمل فيكي حاجة
اسماء : اتجوز عليا ي خالتي اتجوز عليا وجابهالي لحد البيت وبيقولي انه لازم نعيش مع بعض ليه دا ان شاء الله
حالات اتصدمت من كلامها واخذتها وقعدتها وقالت بهدوء : انتي متاكده من اللي بتقوليه ده يا اسماء
جميلة : انا مستحيل اصدق ان محمد توصل معاه للدرجه دي
دخل محمد في الوقت ده وهو ماسك ايد مايا وحاضنها
محمد : هو انتوا مش هتباركولي ولا ايه يا جماعه
هنادي : ليه ي محمد عملت كده ليه بس يا ابني ده انا حذرتك انك تكسرها
محمد : انتوا السبب في كل حاجه جبرتوني على الجوازه دي من الاول وانا بقى محدش يجبرني على حاجه
جميلة : انا وثقت فيك وسلمتلك بنتي لان انا اللي مربياك وقلت ان انت مستحيل تزعلها بس للاسف غلطي الوحيد اني وثقت فيك اخرج بره بيتي يا محمد اخرج بره
هنادي قربت منه وضربته بالالم وده عصب محمد جدا وملامحه بان عليها الغضب
هنادي : انا مستحيل ادخلك بيت بعد اللي عملته ده اتهنى بمراتك في بيتك يا محمد واياك تفكر تدخل البيت ده تاني بس قبل ما تخرج من هنا هتطلق اسماء
محمد : انتوا مش خايفين من كلام الناس لما يقولوا انها اتطلقت قبل ما يعدي اسبوع حتى على جوازها
قربت اسماء منه وقالت بصوت عالي : وانت مخفتش ليه من كلام الناس لما يقولوا ان جوزها اتجوز عليها من اول اسبوع انت الوحيد اللي متتكلمش في الموضوع ده ولو مطلقتنيش برضاك هخلعك يا محمد واكيد هيوقفوا على القضيه وهكسبها
كان خالد قاعد مع ابوه وهو فرحان علشان اللي حصل وان خطتهم نجحت
خالد : خطتنا نجحت يا بابا واتجوزها خلاص
الاب : اخيرا الورث هيبقى لينا
خالد : طب لو محمد وقفلنا
الاب : متخفش هو اصلا مبقاش طايقها من ساعه اللي حصل من ثلاث سنين
خالد : بابا على فكره محمد مش غبي بالعكس وانا حاسس ان الموضوع فيه حاجه وانه قبل الجواز بالسهوله دي يبقى في حاجه
الاب : اكيد عايز ينتقم منها وهو فاكر لدلوقتي ان هي خنته
خالد : بس انا خايف بردوا
الاب : افرح انت بس بنجاح الخطه وانا مش هقبل ان حاجه تحصل متقلقش انت
طلع محمد وهو متعصب واول ما دخل من باب الشقه شاف مايا هناك مسكها من شعرها جامد وقالها بعصبية :.........
#تزوجني_و_لكن
#بقلمي_ندوشة
رواية تزوجني ولكن الفصل الحادي عشر 11 من هنا
الرواية كاملة من هنا (رواية تزوجني ولكن)