✨ بَيْنَ سُطُورٍ قَلِيلَةٍ .. عَالَمٌ كَامِلٌ مِنَ المُغَامَرَاتِ وَالخَيَالِ يَنْتَظِرُك 🪶♥️

📁 أحدث الفصول

رواية حلالي الفصل السادس 6 بقلم شهد غانم

رواية حلالي الفصل السادس 6 بقلم شهد غانم

رواية حلالي الفصل السادس 6 بقلم شهد غانم
رواية حلالي


رواية حلالي الفصل السادس


رواية/ حلالي❤


الجزء الاول 


البارت 6 


بــــقــــلـــم/ شـــهـــد غـــانــــم (الداعيه الصغيره)  


سدره:- السلام عليكم 

....:- وعليكم السلام..  استاذه سدره لو سمحتي الارض اللي كنتي بانيه عليها المحل بتاع حضرتك كنتي شارياها مني بالقسط 

سدره:- اه..  ايه المشكله..  باقي فلوسك هتوصلك بس اديني شوية وقت 

....:- حضرتك شاريه أرض مني في اسكندريه يعني بتبقا غاليه... المهم فاضلك نص مليون لو موصلتش خلال 48 ساعه مش هيحصل خير وانت عارفه انا مين..  هعرض بيتكم للمزاد العلني 

سدره:- بس....  

كادت سدره ان تتحدث ولكن اقفل ذالك الشخص الخط 

سدره بصدمه:- إنا لله وإنا إليه راجعون..  يارب بقاا انا مخلصتش من مشكله تطلع التانيه.. هتصرف ازاي دلوقتي احنا منقدرش نجمع نص مليون في شهر حتي 

في هذه اللحظه تدخل محمد 

محمد:- أنا هساعدك 

سدره بصدمه:- انت 

محمد:- اه انا

سدره:- شكرا لحضرتك بجد هرجعلك الفلوس بالقسط في اقرب وقت بإذن الله 

محمد:- انا مش عايز فلوس..  أنا عندي شرط واحد بس 

سدره:- ايه؟  

محمد بخبث:- تنامي معايا ليله 

سدره بصدمه:- انت بتقول ايه؟!!!!! مستحيل  

محمد:- خلاص يبقا مش هساعدك

سدره:- انت انسان ندل وحقيييير 

محمد بضحك:- ههههههههه

سدره:- بتضحك علي ايه 

محمد:- عليكي..  بسم الله ماشاء الله بتشربي المقالب بسرعه 

سدره:- مش فاهمه قصدك ايه

محمد:- يعني فكري فيها أنا عارف ان الزنا من الكبائر وحافظ القران الحمد لله..  هاجي اشترط عليكي نزني وخصوصا اني متأكد انك هترفضي 

سدره:- يعني دا كان مقلب 

محمد:- اه وانا كده كده هساعدك بس هيبقا عندي ليكي دين ولازم ترديه ليا بس انا مش عايزه فلوس 

سدره:- اومال عايز ايه 

محمد:-مش عارف دلوقتي بس هبقا اشوف بعدين وانتي لازم تنفذيه 

سدره:- ماشي هعمل اللي تقول عليه... شكرا لحضرتك بجد 

محمد:- العفو 

عادت سدره للمنزل ورنت علي أخيها أنس 

أنس:- السلام عليكم 

سدره:- وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته..  

أنس:- الخطوبه خلصت ولا لسه 

سدره:- أنا في البيت 

أنس:- انتي بتهزري 

سدره:- لا والله بتكلم جد أنا في البيت 

أنس:- سدره بلاش هبل اومال انا كنت جاي معاكي و ممرمط نفسي ليه عشان في الاخر تمشي لوحدك ومن غير ما تعرفيني 

سدره:- حسيت اني مخنوقه وعايزه افضل لوحدي

أنس:- والله؟!! تقومي تمشي كده من نفسك 

سدره:- خلاص بقا يا أنس حصل خير..  المهم انك ترجع دلوقتي عشان في موضوع مهم لازم أكلمك فيه 

أنس:- وأنا مش عايز أتكلم 

سدره:- يا أنس خلاص بقاا بالله عليك والله مش هعمل كدا تاني 

أنس بزهق:- وانتي مفكره اني هوصلك في حته تاني..  أبدااااا 

سدره:- يا أنس......  

كانت سدره ستتحدث ولكن أنس أغلق الخط 

سدره بحزن:- يااااا ربي بقااااا هعمل ايه دلوقتي 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

في منزل نور 


انتهت الخطبه وغادر الضيوف ولم يتبقي إلا عمر وأهله..  كانت العائلتان علي وشك الخروج وترك عمر ونور وحدهما

ولكن عمر قال:- ايه يا جماعه رايحين فين 

والد نور:- هنسيبكم لوحدكم شويه 

عمر:- لا طبعا الخلوه لا تجوز..  حضرتك المفروض تفضل قاعد قريب مننا 

والد نور:- اللس تشوفه 

جلس والد نور في اخر الصاله امام التفاز وكان قريب من عمر و نور الي حد ما  

كان كلا منهما يغض بصره عن الاخر 

عمر:- عارفه ضوابط الخطبه الشرعيه؟  

نور:- مش قوي يعني 

عمر:- طب قرأتي فيها قبل كده 

نور:- اه.. سدره  كانت بتكلمني عنها دايما 

عمر:- اممممم تمام...  بصي في شوية قوانين هنمشي عليها طول فترة الخطوبه 

نور:- هي ايه القوانين دي؟ 

عمر:- أولا مفيش كلام في التليفون إلا للضروره ولنا نتكلم تكوني قاعده جنب والدك او اي حد المهم متكونيش لوحدك 

ثانيا مفيش صور تنزل علي الفيس او الواتس ليكي او ليا 

ثالثا مفيش كلام عن رومانسي علي الحاله حتي لو كان عفيف 

رابعا مفيش خلوه خالص 

نور:- تمام وأنا موافقه 

عمر:- تمام..  أنا همشي دلوقتي بقاا..  بالإذن 

نور:- اتفضل 

ودع عمر والد نور وذهب هو وعائلته 

والد نور:- نور 

نور:- نعم يا بابا 

والد نور:- مرتاحه للخطوبه دي 

نور:- اه جدااا..  بس ليه السسؤال دا 

والد نور:- عايز اتطمن انا هسلم بنتي لمين 

نور:- متقلقش يا بابا..  أنا واثقه في عمر...  إن شآء الله خير 

والد نور:- تمام 

ذهبت نور ورنت علي سدره 

نور:- السلام عليكم 

سدره:- وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 

نور:- تصدقي انتي واطيه 

سدره بإستغراب:- في ايه يا نور ايه الأفاظ دي 

نور:- اختفيتي فين 

سدر:- رجعت البيت 

نور:- مش احنا اتفقنا تفضلي هنا لحد ما كله يمشي وانتي وافقتي..  ايه بقا اللي مشاكي بعد ما لبسنا الدبل علطول 

سدره:- نور افهميني انا بجد كنت تعبانه جدا ومش قادره وكان ممكن يغمي عليا هناك وابوظلك فرحتك..  عشان كدا كان لازم امشي 

نور:- علي الاقل كنتي عرفيني 

سدره:- أقولك ايه بس يا نور 

نور:- متقوليش حاجه..  مش عايزه اكلمك تاني 

كادت سدره ان تتكلم ولكن نور اقفلت في وجهها الخط 

سدره:- الله!!  هو كله عمال يقفل في وشي الخط ليه النهارده... مره أنس ومره نور... ايه الحكايه

في هذا الوقت رن هاتفها نظلت سدره إلي الهاتف فـ وجدته ينير بإسم " سـنـدي🌏💙"

سدره:- أخيرا انس رن 

ردت سدره عليه وردت علي التحيه

أنس:-............  

سدره بصدمه:- نععععععععم..  ايه الهبل دا؟!!!! 


يُتبع 


رواية/ حلالي ❤ 


الجزء الاول 


بـــقـــلـــم/ شـــهـــد غـــانــــم (الداعيه الصغيره)


رواية حلالي الفصل السابع من هنا

تابعونا على التليجرام من هنا

روايات شيقة ❤️
روايات شيقة ❤️
تعليقات